Page 5 - Chytrý zpravodaj - Nejdek 12/2024
P. 5
Školství
ZŠ Nejdek, Karlovarská
Vánoční přání bychom měli coby obyvatelé lázeňské oblasti jistě velmi oblíbeným svátkem i v České republice. Jak by
Jímavé koledy, sladké cukroví, ozdobami zářící všichni navštívit. A proč ne již v nejútlejším věku? ne. Děti se mohou obléknout do strašidelných kos-
týmů a pořádně se vydovádět. Ve čtvrtek 31. října
I malé děti si mohou vyzkoušet, jak lázně voní, chut-
stromeček, to jsou krásné dílečky Vánoc. Užijete si nají nebo třeba zní. A tak jsme se s našimi prvňáčky 2024 jste i u nás ve škole mohli vidět kostlivce, zom-
tu nádhernou skládačku s lidmi, které máte rádi. vydali na průzkum jedinečné budovy bývalých lázní. bie, čaroděje a čarodějky a mnoho dalších stvoření,
Ať Vám výsledný obrázek v srdci pomůže překonat Hned u vstupu nás přivítaly Eva a Eliška, které se staly jak putují po škole a na stanovištích plní rozmanité
všechny překážky, které Vám nový rok 2025 nachys- našimi milými průvodkyněmi. Historický objekt jsme úkoly. Sladká odměna samozřejmě nesměla chybět.
tá. Hodně štěstí všem! s nimi procházeli a poznávali doslova všemi smysly. Nejdůležitější ale byla legrace, kterou si děti společ-
Zrak jsme trénovali pozorováním nádherné zlacené ně užily.
výzdoby, krásných obrazů a dobových fotogra í, Mgr. Bedřiška Treglerová
hudební sluch si prvňáčci vyzkoušeli v roli malých Foto: Adriana Hlávková, AP
muzikantů na jevišti koncertního sálu, tělo rozhý- KAM PO ZŠ
bali v prostorné starobylé tělocvičně, hmat procvičili
vzájemnou masáží ramen, čich a chuť zkoumáním Střední průmyslová škola v Ostrově nás 24. 10. 2024
a ochutnáváním tradičních lázeňských oplatek i po- přivítala na každoroční akci s názvem „Kam po ZŠ,“
píjením mlýnského pramene. Velkým zážitkem bylo která je určena pro žáky 9. ročníku. V rámci návštěvy
společné vytvoření abstraktního obrazu malovaného jsme měli možnost seznámit se s prezentací sedm-
skutečnou rašelinou. Závěrečnou zlatou tečkou byla nácti středních škol. Přítomni byli také zaměstnanci
Úřadu práce v Karlových Varech, kteří nám nabídli
Den s dopravní výchovou návštěva unikátní 130 let staré původní císařské možnost osobnostních testů pro usnadnění rozho-
koupelny. Nádhera! Za svou pozornost a snažení byly
Letos jsme navázali na loni obnovenou akci do- všechny děti odměněny „královskou korunou“, která dování. Zvážit všechny možnosti o našem budoucím
životě je velmi těžké, jsme proto rádi za každou
pravní výchovy. Přes nepřízeň počasí a po nutném všem velmi slušela. Celá akce byla pro naši třídu 1. A možnost, která nám rozhodování může usnadnit.
přeložení původního termínu se ve dnech 8. a 9. 10. nejen vydařeným prvním školním výletem, ale pře- Žáci 9.A a 9.B
2024 v areálu naší školy uskutečnil projektový den devším nevšedním zážitkem. (Pozn.: program Lázně
„Dopravní výchova“, určený žákům 3.–6. ročníku. všemi smysly si užily nebo užijí třídy 1. a 2. ročníku, Projektový den na Západo-
Celou akci zorganizovali a pořadatelsky zajistili žáci program Lázeňské záhady pak třídy 3.–5. ročníku saské vysoké škole (WHZ)
8.A. Skládala se ze tří disciplín: Jízda zručnosti; Pra- naší školy. Děkujeme.)
vidla provozu na pozemních komunikacích – test; Mgr. Markéta Hlávková, tř. učitelka 1.A Zwickau
Značky a jejich význam – test. Foto: Adriana Hlávková, AP Dne 25. 10. se naši žáci 9. ročníku zúčastnili projek-
Znalost značek a jejich významu a pravidla provozu tového dne na technické fakultě ve Zwickau, který
prokazovali účastníci v elektronické podobě v PC byl součástí spolupráce s německou školou Jena-
učebně. Na každého čekalo deset náhodně vybra- planschule im Erzgebirge Markersbach.
ných, běžně se vyskytujících dopravních značek. Po- Tato fakulta je zaměřená na mobilitu a zlepšení
dle výsledků byl nejnáročnějším úkolem test z pra- podmínek společnosti. Nabízí mnoho oborů jako
videl silničního provozu. Ten obsahoval deset otázek například automobilový průmysl a strojírenství,
a plnili ho pouze žáci 5. a 6. ročníku. Poslední částí elektrotechniku, národohospodářství, architekturu,
byla jízda zručnosti. Přestože byla dobrovolná, za- zdravotnictví, cizí jazyky… Vzdělání je nabízeno jak
pojili se do ní téměř všichni. V jízdě zručnosti museli místním studentům, tak i studentům ze zahraničí.
účastníci prokázat své umění v ovládání kola. Čekalo A to byl i důvod uspořádání tohoto dne, aby naši
je devět (3. a 4. ročník) nebo jedenáct (5. a 6. roč- i žáci z Markersbachu poznali tuto fakultu a sezná-
ník) nelehkých překážek, které bylo třeba zvládnout mili se s možnostmi studia.
s maximální přesností. Hodnocena byla přesnost pře- Halloweenský den Žáci byli rozděleni na dvě skupiny s různými aktivi-
konání překážek a čistota jízdy, nikoliv její rychlost. tami. Jednou bylo vytvoření ktivní schůze občanů,
Většina našich žáků tuto disciplínu zvládla dobře. Halloween je původně keltský lidový svátek, který na které se mělo rozhodnout, zda schválit či ne-
Hlavním cílem celého projektu bylo, aby žáci zjistili, jak se slaví 31. října, tedy den před křesťanským svát- schválit výstavbu větrných mlýnů pro získání levněj-
ovládají své kolo a co vědí o pravidlech provozu. Akce kem Všech svatých. Svátek se zachoval především ší energie. Žákům byly přiděleny různé role (starosta
se zúčastnilo téměř 130 žáků z 3.–6. ročníku. Obecně v anglosaských zemích, převážně v USA, Kanadě, města, prodejci větrných mlýnů, zástupci životního
platilo: čím lepší výsledek testu, tím lepší celkové vý- Velké Británii, Irsku a Austrálii. Název vznikl zkráce- prostředí, oponenti výstavby atd.). Cílem byla spo-
sledky. Nejlepší účastníci získali drobnou cenu. ním skotského „All Hallows‘ Eve“, který se odehrával lupráce a komunikace v cizích jazycích (němčina,
Celá akce se i přes chladnější počasí vydařila a účastníci v „Předvečer Všech svatých“. Jistě jsme ale všichni angličtina, čeština). Další aktivitou byla exkurze do
si ji snad užili. Budeme se těšit na další podobnou akci. zaznamenali, že je dnes Halloween hlavně u dětí nejmodernějších technických laboratoří. Žáci se tak
Václav Triner, tř. učitel 8.A seznámili s technikou nanovlákna, využitím CNC
Do lázní s prvňáčky strojů pro různé činnosti s různým materiálem (kov,
Císařské lázně (Lázně I.) jsou největším a nejhonos- dřevo, plast…) a s prací s 3D tiskárnami. Žákům se
projektový den velmi líbil, odváželi si mnoho infor-
nějším lázeňským domem Karlových Varů a snad mací i poznatků, třeba je v budoucnu využijí pro své
i celé ČR. Budova byla slavnostně otevřena roku 1895 další vzdělávání. Závěrem bychom chtěli poděkovat
jako nejmodernější lázeňský dům světa nabízející paní Kirsten Müller, člence představenstva Jena-
více než sto koupelen a s obsluhou i dvou tisíc osob planschule im Erzgebirge e. V., a panu Mgr. Tomáši
denně. Postupem času prošla mnoha úpravami, Vymazalovi, zástupci školy v Markersbachu, bez
vzestupy i pády, až začala po svém uzavření v 80. kterých by se projektový den na Západosaské vyso-
letech chátrat. V roce 2019 byla zahájena celková ké škole (WHZ) ve Zwickau neuskutečnil.
rekonstrukce objektu, který se dnes opět pyšní svou Mgr. Romana Stupková, tř. učitelka 9.A
krásou a uměleckými hodnotami. Takový skvost
www.nejdek.cz 5