Page 16 - Chytrý zpravodaj Kolín říjen 2020
P. 16
TÉMA
Ladislav a Viktor uklízejí vše, co se válí vedle popelnic. Největší nepořádek je vždy v sídlištních kójích. Sběrných dvorů otevřených pět dnů v týdnu je v Kolíně šest.
Dle odhozených věcí u popelnic to ale mnohým nestačí nebo spíše jim je to úplně jedno. Fota zleva: ulice Bezručova u „kotvy“, Tyršova a Radimského
Na Nový most se prý přitom jezdí často, re- Než se s posádkou plošiny rozloučím, v centru a na nádraží třikrát denně. Přesto –
konstrukci už potřebuje co nejdříve. „Nedávno ptám se, co je v jejich práci nejtěžší. Prý jed- hodně stížností na nepořádek se týká právě
jsme museli měnit celý stožár s lampou,“ vzpo- noznačně instalace vánočního osvětlení. „Trvá náměstí. „Náměstí je překvapivě problém,“
míná Albi. „Byl úplně shnilý.“ měsíc, je toho opravdu hodně a práce v zimě ve říká Karel Kozdera. „A způsobují ho především
S veřejným osvětlením je to docela složité. výšce není snadná. Na vánoční výzdobu se fakt trhovci. Někteří vyhodí do košů úplně všechno.
V Kolíně je asi osmdesát míst s rozvaděči, každoročně netěším,“ přiznává Albi. „Lidé Koše pak neslouží k tomu účelu, ke kterému
odkud se světla zapínají. Některá světla jsou nám k tomu ještě často nadávají, proč současně mají, a pořádek se špatně udržuje.“
už ledková, ale spousta jich má ještě žárovky osvětlení nemyjeme. Jenže v počtu, ve kterém to Samostatnou kapitolou jsou podle Karla
a ty bohužel praskají často. Taková jsou na- děláme, je to nad lidské síly.“ Kozdery podzemní kontejnery. „Byly doby,
příklad u pracovního úřadu, u bývalé vojenské kdy jsme k nim jezdili uklízet každý den. Ještě
správy, na Modrém bodě či u kasáren. „Člověk Kuka vozy, košovky a dvory se nám ale nikdy nestalo, že by byl některý kon-
si jeden den myslí, že půjde druhý den něco tejner přeplněný. Často jsou odpadky v něm jen
udělat, ale ráno je často situace jiná. Jdeme Úsek odpadů je ze středisek AVE největší. zaseklé, tím jak tam lidé házejí velké věci nebo
dělat tam, kde nastal problém,“ vysvětluje Na starost má komunální a tříděný odpad, moc odpadu najednou. Standardní varianta
Albi. „Někdy si toho všimneme my, někdy volají sběrné dvory a velkoobjemový odpad. „Máme pak je, že to mnozí ani nezkusí a pohodí igelitku
lidé nebo Městská policie Kolín. Včera v noci sedm kuka vozů, svozových velkých popelář- s odpadky vedle.“
například nesvítila část lamp za Bezovkou. ských aut,“ zasvěcuje mě do problematiky
Teď tam pojedeme za kolegou, který se snaží Karel Kodera ještě předtím, než do jednoho Splněné dětské sny
problém odstranit.“ z nich nasednu. „Někdy svážíme jen komunální
U Bezovky se potkáváme s kolegou Oldou, odpad, pro který se jezdí denně, ale některé Další den v provozu mě čeká s popeláři.
který opravuje elektřinu na lampě. Někdy se dny se přidá bioodpad či plast, které mají nižší V šest ráno čekám s ostatními na dvoře spo-
přes noc ocitne bez světla i celá ulice, třeba frekvenci svozu. A občas to vyjde, že se v jednom lečnosti AVE. Jednotliví řidiči dostávají své
kvůli jedinému drátu. „Překopnutí kabelu týdnu svážejí všechny druhy odpadu. Tomu trasy a vyrážejí. Já jedu s řidičem Milošem
různými firmami při výkopových pracích je na- říkáme ‚královský týden‘ a zaměstnanci se a dvěma závozníky, kteří stojí vzadu na stupát-
prosto běžný problém,“ říká Oldřich a vysvět- během něj opravdu nezastaví.“ kách. Andrej a Nikolas, zvaný Nik, jsou oba
luje i záhadu, proč někdy svítí jen půl ulice Kuka vozy jsou vybaveny technikou, která rumunské národnosti a u AVE dělají asi sedm
a druhá začne třeba až za půl hodiny. Zapínání zaručuje nad svozem absolutní kontrolu. let.
světel totiž probíhá několika různými způsoby. „Řidič má v tabletu navolenou trasu a v každé Usazuji se v kabině vedle Miloše. I přes
Někde funguje hromadné dálkové ovlá- ulici pak i jednotlivé popelnice. Jakmile se otevře pochmurné tmavé ráno je v ní krásně teplo
dání, někde soumrakový vypínač a jinde jsou vyklápěč, z ikonky červené nevyvezené popelnice a výhled ven z té výšky má své kouzlo. Miloš
spínací hodiny. Každý systém tedy spouští se stává ikonka zelená. Pokud ji majitel zapo- Kříž tvrdí, že řídit popelářské auto je jeho
a vypíná světlo jinak. A jindy. mene postavit před dům, tak samozřejmě ne.“ splněný sen. V AVE jezdí čtyři roky, nejdřív
Většina oprav na veřejném osvětlení je Od rodinných domů se vybírá komunální pracoval čtvrt století v zemědělském družstvu
z důvodu opotřebovanosti. K výjimkám patří odpad v černých popelnicích, bio odpad a pak jezdil s cisternou. Vyrážíme ze sídla AVE
případy vandalismu nebo historka, kterou mi v hnědých a plasty ve žlutých popelnicích. přímo do centra. Projíždíme náměstí, při-
před výjezdem vyprávěl Karel Kozdera. „Na- Malé koše v ulicích, kterých je asi tisícovka, lehlé ulice, parkoviště u Billy, ulici Na Valech,
příklad v Tylově ulici nám jeden pán pravidelně vyvážejí menší auta, tzv. „košovky.“ S nimi se Úzkou uličku u ZUŠ. Tam naštěstí ještě nejsou
lezl do skříně, kde se osvětlení ovládá, a všechno jezdí i do míst, kam se velké auto nedostane. zaparkovaná auta. Jinak to prý bývá napínavé.
vypínal. Prostě mu to svítilo do okna, tak to Na některých málo frekventovaných místech Práce závozníků se liší případ od případu.
zhasnul.“ se koše vyvážejí jednou týdně, jinde každý den, Některá stanoviště mají takzvanou place-
16