Page 11 - Kolin_zpravodaj_duben_2020
P. 11
ze SkIcáku arcHItekta
Proč je nebe modré?
Milí Kolíňáci, vím, Jsem moc rád, že jsem mohl ze své pozice hlediska zcela nová. Můžeme v ní spatřovat
že v současné době obav architekta města tuto duchovní potřebu odkazy vzhledu měsíčních kráterů anebo re-
o zdraví a lidské životy se zachytit a podpořit. Rozhodli jsme se, že dílo alizací amerického umělce Jamese Turrella
některým z Vás může zdát pro kopec Vinice budeme hledat otevřenou a jeho land artových děl. Tématem Turrello-
péče o estetiku a hmotný architektonickou soutěží. O tom, že to bylo vých děl je pozorování a vnímání světla, času
životní prostor nadby- dobré rozhodnutí, nás přesvědčil nejen počet a prostoru. Sám jsem v holandském Kijkduinu
tečná. Dovolím si citovat zaslaných soutěžních návrhů, ale také jejich navštívil jeho realizaci s názvem „Celestial
japonského architekta řemeslná kvalita a myšlenkové pozadí. Pro Vault (Nebeská klenba)“. Tamější val kráteru
Tadaa Anda: „Podstatou architektury je otevřít porotu, které jsem byl součástí, nebylo vůbec a jeho tvarování vymezují místo, kde není
a zasáhnout srdce lidí tak, aby žili rádi svůj jednoduché projít zodpovědně všechna přihlá- možné vnímat skoro nic jiného než nebe nad
život tady na Zemi.“ šená díla, vytvořit si způsob jejich porovná- sebou. Jde o vizuálně silný zážitek.
Architektura má zcela zřetelný vliv na náš vání, a nakonec vybrat díla vítězná. Byl to však Kolínský návrh posouvá takové místo
každodenní praktický život, má schopnost vy- proces velmi obohacující a nesmírně zajímavý. v krajině dále. Umožňuje jedinci vstoupit a spo-
volávat emoce a některá díla mohou stimulo- V zásadě by se přihlášená díla dala rozdělit činout v poklidu krajinnými prvky ohraniče-
vat a podněcovat i náš život duchovní. Výji- do několika hrubých skupin: práce s krajinou, ného prostoru. Kontrast mezi cestou na vrchol,
mečná díla architektury pak mohou být v ne- solitérní výtvarné dílo, turistická zajímavost, kdy cítíme vánek a měnící se světlo, a valem vy-
jistých dobách oporou, ukázkou kontinuity drobná architektura, křížové cesty atd. Hledali mezenou krajinnou kaplí je zřejmý. Otevřenost
lidského konání a existence a úsilí minulých jsme dílo, které bude mít myšlenkový přesah, a vystavení se živlům na rozdíl od uklidnění
generací. Naším úkolem je vznik takových děl který nebude nutné spojovat pouze s vírou, a uzavření se do své mysli. Nakonec se, dle
podporovat a vyhledávat příležitosti k jejich re- dílo, které bude pracovat s kopcem jako kra- své vlastní volby, můžeme oddat pohledům do
alizaci a umístění. jinným prvkem, dílo, které není úplně jed- krajiny nebo si lehnout na šikmý okraj kráteru.
V Kolíně se taková příležitost objevila noduché teoreticky přemístit na jiný kopec. Při pohledu vzhůru si pak můžeme klást
– díky osobnímu nasazení a vůli několika Nakonec jsme svá očekávání a přání našli otázky malých dětí a Leonarda da Vinciho:
lidí, především z křesťanské komunity okolo v návrhu „Stromová kaple“. „Proč je nebe modré?“ Je to nesmírně důležité.
chrámu sv. Bartoloměje. Lidí, kteří mají ke Forma zpracování tématu tělem jakéhosi I v dnešní digitální době.
Kolínu velmi vřelý osobní vztah. „kráteru“ na vrcholu kopce není z výtvarného David Mateásko
„Skicák“ a myšlenkové pochody architekta města, které zachytil do svého sešitu při hodnocení návrhů soutěže na umělecké dílo pro kopec Vinice. O průběhu celé
soutěže Vás informujeme na následující dvoustraně.
11