Page 4 - Chytrý zpravodaj - Česká Lípa 04/2022
P. 4
PŘEDSTAVUJEME VÁM -4- www.mncl.cz | duben 2022
O výrobních plánech jsme hovořili s ředitelem firmy
Alstom pro ČR a Slovensko, Danem Kuruczem
Jeden z nejvýznamnějších výrobních Alstom. Vedení společnosti v Česku a na Zaměstnáváme i kolegy ze zahraničí, stej-
areálů v České Lípě, továrnu se stoletou Slovensku se následně ujal Dan Kurucz, ně jako naprostá většina dalších výrobních
tradicí, kde se vyrábí vlaky a další kolejo- manažer s dlouholetými zkušenostmi společností na českém trhu. Na adaptaci
vá vozidla, převzala loni od kanadského z průmyslu i kolejové dopravy, kterého a integraci našich zahraničních kolegů ale
Bombardieru francouzská společnost jsme požádali o rozhovor. intenzivně spolupracujeme jak s orgány
města Česká Lípa, tak s nevládními organi-
zacemi. Zapojují se do některých běžných
v Česku držíme přibližně 80% aktivit. Představovali studentům na střed-
podíl. Alstom je rovněž průkopní- ních školách Indii, zapojili se jako dobro-
kem, pokud jde o vysokorychlost- volníci do akce City Cross Run. Současný
ní tratě. Známé francouzské vlaky válečný konflikt se nás dotkl jen okrajově,
TGV nebo Pendolina, která jezdí na podíl ukrajinských kolegů v našem závodu
českých tratích, patří také do port- je malý. S hrdostí ale pozoruji, jak se většina
folia Alstomu. našich zaměstnanců opakovaně zapojila do
konkrétní pomoci uprchlíkům.
I přes současný neklid v Evropě je
Nakolik se do prosperity vaší společnos-
výhled do dalších let dobrý. Máme
ti promítla dvouletá pandemie, potažmo
pro českolipský závod zajištěné
do výroby v České Lípě? Jak jste se během
zakázky na několik let dopředu.
těchto náročných časů vypořádali se vše-
Naše společnost plánuje celosvěto-
mi svými výrobními plány? Kdo jsou vaši
vě i zde v regionu nabírat nové za-
největší odběratelé a zákazníci?
městnance. Jen za letošní rok chce-
me v České Lípě obsadit přes sto
pracovních míst. Nabízíme dobré Pandemie se nás pochopitelně také dotkla,
pracovní podmínky, možnosti, jak jako všech výrobních podniků se složitým
si rozšiřovat kvalifikaci. Jistota, řetězcem dodavatelů. Výroba vlaků je ale
stabilita firmy, je dnes pro hodně běh na dlouhou trať, dodávky jsou obvykle
lidí také důležitá. Mnoho lidí láká plánovány v horizontu několika let, dopady
možnost pracovat pro světové- pandemie proto nebyly tak bezprostřední
ho lídra, který v oboru železniční jako u rychloobrátkového zboží. Z hledis-
dopravy určuje trendy. Příkladem ka objemu zakázek je výhled do příštích
moderní technologie v železniční let dobrý. Mojí ambicí je, abychom v České
dopravě je první osobní vlak na Lípě vyráběli vlaky nejen pro železniční do-
světě poháněný vodíkovým pali- pravce z Francie, Německa či Rakouska, ale
V našem městě působíte krátce, mohl vovým článkem, který vyrábí elektrickou abychom naše vlaky dostali také na české
byste se čtenářům trochu představit? energii pro trakci, lidově řečeno vodíkový koleje.
vlak. Právě tento unikát chceme ukázat také
Společnost Alstom mám v České republice české veřejnosti. Koncem května se na vlak Alstom celosvětově od února 2021 intenziv-
na starosti od září loňského roku. Není to Coradia iLint můžete přijít podívat na ná- ně transformuje dvě předchozí organizace
moje první působiště v oboru železniční do- draží v České Lípě. do jednoho nového společného organismu.
pravy, v minulosti jsem také vedl například Šlo o spojení dvou velkých světových hrá-
České dráhy. Působil jsem i v dalších velkých Pro mladší generace je také velmi důležitý čů, jejichž výrobní program se velmi dobře
průmyslových podnicích. Studoval jsem samotný obor působnosti jejich zaměstnava- doplňoval. Nyní je proces fúze prakticky
na univerzitách v Praze a švýcarském Lau- tele. Mileniálové a příslušníci internetové ge- u konce. V Česku se projeví ještě několika
sanne. Pracoval jsem též v Indii a Číně. Mojí nerace při výběru zaměstnavatele pohlížejí drobnými změnami, například v názvech
celoživotní vášní je vedle vlaků také basket- na jiná kritéria než čtyřicátníci a padesátní- společností v obchodním rejstříku nebo
bal. Už jsem stihl zaznamenat, že Česká Lípa ci. Chtějí pracovat pro firmu, která přispívá kompletní aktualizací vizuální podoby naše-
je hodně sportovně založené město, což mi k řešení dekarbonizace a nabízí udržitelná ho areálu v České Lípě.
je osobně blízké. řešení. Alstom produkty jsou přesně takové.
Výroba kolejových vozidel je s Českou
Jaký je současný výrobní program česko- Kolik lidí v České Lípě nyní zaměstnává- Lípou spojená už po desetiletí. Jak tuto
lipského závodu? te a jaké profese jim nabízíte? Jak jste na historickou tradici vnímá a podporuje
tom se zaměstnáváním cizinců? společnost Alstom?
V České Lípě Alstom vyrábí vlaky určené ze-
jména pro západoevropské trhy, převážně Alstom v České Lípě zaměstnává přibližně Stoleté tradice strojírenské výroby v České
pro Francii a Německo. Zaměřujeme se na 1300 lidí. Jde o velký závod v rámci města Lípě si velmi vážíme a chceme ji dále roz-
svařování komponentů pro příměstské či re- i kraje. I v horizontu střední Evropy je jen víjet. Máme zde ve městě na co navazovat,
gionální vlaky, dvoupodlažní vozy, tramvaje několik podobně velkých závodů, kde se vy- je tu mnoho zkušených lidí z oboru, někte-
i vozy metra. rábí kolejová vozidla. Jsme špičkovým pra- ré rodiny pracují v našem závodě po gene-
covištěm Alstomu se zaměřením na svářecí race. Máme příklady zaměstnanců, kteří se
Alstom je také lídr v zabezpečení železnič- technologie, máme zde i svářečskou školu, v našem podniku vyučili a také z něj po 40
ních tratí a poptávka po komponentech za- dále moderní lakovnu a certifikovanou zku- letech odcházeli do důchodu. Už jsem zjis-
bezpečovacího systému ETCS je obrovská, šební laboratoř. til, že například dříve tolik oblíbená místní

