Page 10 - Chytrý zpravodaj - Česká Lípa 03 2022
P. 10
HISTORIE -10- www.mncl.cz | březen 2022
Nová kniha: Zámky okresu Česká Lípa
Nově vydaná kniha Zámky okresu Česká podářských dvorů, pivovarech či jiných šlechtic-
Lípa Martina Aschenbrennera přináší do- kých podnicích. Informace o hospodaření majite-
posud nejpodrobněji zpracované dějiny lů zámků ale pokračují i po zrušení panství. Do
zámků na našem okrese, ať už byly do zá- současnosti se podařilo dovést dějiny všech zám-
mecké podoby přestavěny z hradů, nebo ků, jen v ojedinělých případech zůstaly některé
vznikly jako zámky zcela nově. Starší his- drobné nejasnosti. I zde ovšem bylo získávání in-
torie je stručně připomenuta drobným pís- formací někdy obtížné,“ říká na adresu své nové
mem vždy v úvodu příslušné kapitoly. Ná- knihy M. Aschenbrenner.
sledují dějiny zámku, a to jak jeho majitelů, Současné fotografie pocházejí od autora
tak stavebního vývoje. a několika jeho přátel, další obrázky z archivů,
staré literatury a z autorovy sbírky pohlednic
Autor si dal dva hlavní úkoly, které mají být dů- a grafik. Text je doplněn o rodokmeny význam-
ležitým přínosem knihy – zasadit dějiny zámku nějších rodů, které příslušný zámek vlastnily,
do souvislostí panství, na němž se nacházel a o erb. Každá kapitola na konci obsahuje se-
a dovést jeho dějiny až do současnosti. „První znam majitelů zámku a použité prameny a
bylo možno splnit jen do určité míry, protože pře- literaturu. Encyklopedické části předchází
devším hospodářské dějiny jednotlivých panství obsáhlejší úvod o dějinách regionu ve vztahu
nejsou zpracovány. Přinejmenším je ale důsledně k zámkům. V něm jsou kromě jiného shrnuty
sledován rozsah panství – v 16. století, v polovině děje, které zasáhly více míst (např. nevolnická
17. století (podle berní ruly), v polovině 18. století povstání, cesta císaře Josefa II. po severních panství, připojená na konci, a slovníček pojmů.
(podle tereziánského katastru) a v polovině 19. Čechách, pobyty korunního prince Rudolfa na Kniha vyšla v malém nákladu, který už je takřka
století (v době zrušení panství). Podle možností Českolipsku apod.), aby se čtenář lépe oriento- rozebrán. Pár kousků je ještě k dostání na Regi-
jsem vždy připojil informace např. o počtu hos- val. Ke snadnější orientaci slouží také mapka onálním turistickém informačním centru.
Galerie v muzeu funguje již přes 20 let
Vlastivědné muzeum a galerie v České Lípě nabízí návštěvníkům 12. 2000, první výtvarnou instalaci v Jídelně připravil právě Atila Vörös
kromě stálých expozic v hlavní budově muzea a tradičních akcí, se svým spolužákem z AVU Pavlem Pavlouskem. Když připomeneme
jako jsou Muzejní noc či vánoční trhy, také výjimečné výstavy. ledničku a rozbité talíře, mnohým se vzpomínka vybaví. Po Vörösově
Naši pozornost v tomto příspěvku zaměříme na galerii Jídelna odchodu v roce 2002 se vedení galerie vystřídali Markéta Vejrostová,
a galerii Chodba. Koho by před více než 20 lety napadlo, že v kláš- Šárka Adámková, Petr Bajak, Pavel Vašíček, Dan a Markéta Váchalovi
terním areálu vznikne místo určené výhradně umění. Co realizaci a Jana Jermanová Jakubská. Aktuálně má výstavy na starost Vladimíra
předcházelo? A proč byly zvoleny názvy Jídelna a Chodba? Procházková, program je i z důvodu dvouleté pauzy kvůli výměně oken
předpřipravený až do roku 2025. A proč právě název Chodba a Jídelna?
Ambit, síň Josefa Maštálka a dvě sousedící galerie, čtyři různorodá mís- „To je jednoduchý. V prostoru Jídelny býval refektář, společná jídelna au-
ta v klášterním areálu. Ambit, mnoha návštěvníkům znám především gustiniánských mnichů. A Chodba je chodba, není v tom žádná složitost,“
jako zázemí pro tradiční adventní trhy, hostí díky své rozsáhlosti vý- s úsměvem vysvětluje Vörös.
stavy obsáhlé, a to nejen konkrétních umělců (např. Vladimír Franz, Výstavních možností bylo a je v České Lípě víc. Ve spodní části ulice
Martin Kuriš), ale také výstavy tematické (100 let, Adepte cechu Hu- Prokopa Holého fungovala prodejní galerie, stejně jako v někdejším
bertova ad.) či výstavy exponátů z muzejních sbírek (Stroje a strojky, knihkupectví U Draků na rohu náměstí T. G. M. Výstavy také probíhaly
Palné zbraně). Maštálkova síň v 1. patře hlavní budovy je vyhrazena v již neexistujících kavárnách Florian a Art Cafee Marse či v galerii Spr-
pro komorní výstavy regionálního charakteru. cha v Klubu Progres. V současnosti je možné vystavovat v městských
Vznik galerií a původní idea objektech Centru textilního tisku a v 1. patře KD Crystal, občasné vý-
K prostorám, které jsou od hlavní budovy částečně odděleny a jsou stavy je možno zhlédnout v kostele Mistra Jana Husa v městském par-
vyhrazené striktně pro umění, vedla poměrně přímá, byť ne snadná ku a v klubu U Bílýho černocha.
cesta. Instituce muzea přesídlila do budovy augustiniánského kláštera Galerie Jídelna a galerie Chodba jsou však svým konceptem v České
v roce 1960, a to společně s okresním archivem. V roce 1998 se archiv Lípě jedinečnými uměleckými prostory. A co by si Atila Vörös, ideový
kvůli nedostačující kapacitě přemístil do nově vzniklé budovy na Střel- zakladatel, přál? „Víc výstav na míru, aby autoři přemýšleli konkrétně o
nici a uvolněné prostory logicky připadly muzeu. S nápadem využití Jídelně. A aby tu byly výstavy, které osloví lidi. Byl tu Petr Nikl, Jiří David,
prázdného místa jako galerie přišel za ředitelem muzea Zdeňkem Vi- Jiří Petrbok… Moderní umění se k českolipskému publiku moc nedostalo
táčkem akademický malíř Atila Vörös, tehdy muzejník na plný úvazek. a ta možnost tu je.“
Po zvážení dalšího využití (zázemí knihovny, depozitář) získal Vörösův
záměr od ředitele Vitáčka plnou podporu a díky velké pomoci Petra Aktuální program:
Duška mohla být galerie v roce 2000 otevřena.
Původní idea zůstala z větší části zachována. „Od začátku se počítalo Galerie Chodba: Vladimír Štěpánský: 8 × 10 inch aneb Kontaktní otisky
se dvěma, resp. třemi prostory, když přičteme i přilehlý Rajský dvůr. z negativů, výstava fotografií
V Chodbě jsme s panem Duškem, byl skvělý, vymysleli a zrealizovali Galerie Jídelna: Lucrezia Škaloudová Puchmajerová: Země ze mě, vý-
výstavní panely, aby se neničily zdi. A jsou tam dodnes,“ vzpomíná Atila stava obrazů
Vörös a doplňuje: „Prosadil se vlastní vstup, který byl v dobách archivu Síň Josefa Maštálka: Chalupy herců, muzikantů a zpěváků na Českolip-
zaslepen, aby mohla galerie fungovat jako samostatná jednotka. A kon- sku a jeho širokém okolí
cept byl jasný: v Chodbě delší výstavy ze sbírek muzea, v Jídelně kratší vý- Ambit: Pavel Kraus/Jasmína: Konvergence – vyvřeliny a naplaveniny,
stavy současného umění, performance apod., v případě potřeby možnost 13 profilů regionálních výtvarníků
obsadit oba prostory jedním autorem.“ Slavnostní otevření proběhlo 16. muzeumcl.cz

