Page 10 - Chytrý zpravodaj - Česká Lípa 03 2022
P. 10

HISTORIE                                          -10-                         www.mncl.cz  | březen 2022


        Nová kniha: Zámky okresu Česká Lípa


        Nově  vydaná  kniha  Zámky  okresu  Česká   podářských dvorů, pivovarech či jiných šlechtic-
        Lípa  Martina  Aschenbrennera  přináší  do-  kých podnicích. Informace o hospodaření majite-
        posud  nejpodrobněji  zpracované  dějiny   lů zámků ale pokračují i po zrušení panství. Do
        zámků na našem okrese, ať už byly do zá-  současnosti se podařilo dovést dějiny všech zám-
        mecké  podoby  přestavěny  z  hradů,  nebo   ků, jen v ojedinělých případech zůstaly některé
        vznikly  jako  zámky  zcela  nově.  Starší  his-  drobné nejasnosti. I zde ovšem bylo získávání in-
        torie je stručně připomenuta drobným pís-  formací někdy obtížné,“ říká na adresu své nové
        mem vždy v úvodu příslušné kapitoly. Ná-  knihy M. Aschenbrenner.
        sledují dějiny zámku, a to jak jeho majitelů,   Současné  fotografie  pocházejí  od  autora
        tak stavebního vývoje.              a několika jeho přátel, další obrázky z archivů,
                                            staré literatury a z autorovy sbírky pohlednic
        Autor si dal dva hlavní úkoly, které mají být dů-  a grafik. Text je doplněn o rodokmeny význam-
        ležitým přínosem knihy – zasadit dějiny zámku   nějších  rodů,  které  příslušný  zámek  vlastnily,
        do  souvislostí  panství,  na  němž  se  nacházel   a o erb. Každá kapitola na konci obsahuje se-
        a dovést jeho dějiny až do současnosti. „První   znam  majitelů  zámku  a  použité  prameny  a
        bylo možno splnit jen do určité míry, protože pře-  literaturu.  Encyklopedické  části  předchází
        devším hospodářské dějiny jednotlivých panství   obsáhlejší úvod o dějinách regionu ve vztahu
        nejsou zpracovány. Přinejmenším je ale důsledně   k zámkům. V něm jsou kromě jiného shrnuty
        sledován rozsah panství – v 16. století, v polovině   děje, které zasáhly více míst (např. nevolnická
        17. století (podle berní ruly), v polovině 18. století   povstání,  cesta  císaře  Josefa  II.  po  severních   panství, připojená na konci, a slovníček pojmů.
        (podle tereziánského katastru) a v polovině 19.   Čechách, pobyty korunního prince Rudolfa na   Kniha vyšla v malém nákladu, který už je takřka
        století (v době zrušení panství). Podle možností   Českolipsku apod.), aby se čtenář lépe oriento-  rozebrán. Pár kousků je ještě k dostání na Regi-
        jsem vždy připojil informace např. o počtu hos-  val. Ke snadnější orientaci slouží také mapka   onálním turistickém informačním centru.



        Galerie v muzeu funguje již přes 20 let



        Vlastivědné muzeum a galerie v České Lípě nabízí návštěvníkům   12. 2000, první výtvarnou instalaci v Jídelně připravil právě Atila Vörös
        kromě stálých expozic v hlavní budově muzea a tradičních akcí,   se svým spolužákem z AVU Pavlem Pavlouskem. Když připomeneme
        jako  jsou  Muzejní  noc  či  vánoční  trhy,  také  výjimečné  výstavy.   ledničku a rozbité talíře, mnohým se vzpomínka vybaví. Po Vörösově
        Naši pozornost v tomto příspěvku zaměříme na galerii Jídelna   odchodu v roce 2002 se vedení galerie vystřídali Markéta Vejrostová,
        a galerii Chodba. Koho by před více než 20 lety napadlo, že v kláš-  Šárka Adámková, Petr Bajak, Pavel Vašíček, Dan a Markéta Váchalovi
        terním areálu vznikne místo určené výhradně umění. Co realizaci   a Jana Jermanová Jakubská. Aktuálně má výstavy na starost Vladimíra
        předcházelo? A proč byly zvoleny názvy Jídelna a Chodba?  Procházková, program je i z důvodu dvouleté pauzy kvůli výměně oken
                                                              předpřipravený až do roku 2025. A proč právě název Chodba a Jídelna?
        Ambit, síň Josefa Maštálka a dvě sousedící galerie, čtyři různorodá mís-  „To je jednoduchý. V prostoru Jídelny býval refektář, společná jídelna au-
        ta v klášterním areálu. Ambit, mnoha návštěvníkům znám především   gustiniánských mnichů. A Chodba je chodba, není v tom žádná složitost,“
        jako zázemí pro tradiční adventní trhy, hostí díky své rozsáhlosti vý-  s úsměvem vysvětluje Vörös.
        stavy obsáhlé, a to nejen konkrétních umělců (např. Vladimír Franz,   Výstavních možností bylo a je v České Lípě víc. Ve spodní části ulice
        Martin Kuriš), ale také výstavy tematické (100 let, Adepte cechu Hu-  Prokopa Holého fungovala prodejní galerie, stejně jako v někdejším
        bertova ad.) či výstavy exponátů z muzejních sbírek (Stroje a strojky,   knihkupectví U Draků na rohu náměstí T. G. M. Výstavy také probíhaly
        Palné zbraně). Maštálkova síň v 1. patře hlavní budovy je vyhrazena   v již neexistujících kavárnách Florian a Art Cafee Marse či v galerii Spr-
        pro komorní výstavy regionálního charakteru.          cha v Klubu Progres. V současnosti je možné vystavovat v městských
        Vznik galerií a původní idea                          objektech Centru textilního tisku a v 1. patře KD Crystal, občasné vý-
        K prostorám, které jsou od hlavní budovy částečně odděleny a jsou   stavy je možno zhlédnout v kostele Mistra Jana Husa v městském par-
        vyhrazené striktně pro umění, vedla poměrně přímá, byť ne snadná   ku a v klubu U Bílýho černocha.
        cesta. Instituce muzea přesídlila do budovy augustiniánského kláštera   Galerie Jídelna a galerie Chodba jsou však svým konceptem v České
        v roce 1960, a to společně s okresním archivem. V roce 1998 se archiv   Lípě jedinečnými uměleckými prostory. A co by si Atila Vörös, ideový
        kvůli nedostačující kapacitě přemístil do nově vzniklé budovy na Střel-  zakladatel, přál? „Víc výstav na míru, aby autoři přemýšleli konkrétně o
        nici a uvolněné prostory logicky připadly muzeu. S nápadem využití   Jídelně. A aby tu byly výstavy, které osloví lidi. Byl tu Petr Nikl, Jiří David,
        prázdného místa jako galerie přišel za ředitelem muzea Zdeňkem Vi-  Jiří Petrbok… Moderní umění se k českolipskému publiku moc nedostalo
        táčkem akademický malíř Atila Vörös, tehdy muzejník na plný úvazek.   a ta možnost tu je.“
        Po zvážení dalšího využití (zázemí knihovny, depozitář) získal Vörösův
        záměr od ředitele Vitáčka plnou podporu a díky velké pomoci Petra   Aktuální program:
        Duška mohla být galerie v roce 2000 otevřena.
        Původní idea zůstala z větší části zachována. „Od začátku se počítalo   Galerie Chodba: Vladimír Štěpánský: 8 × 10 inch aneb Kontaktní otisky
        se dvěma, resp. třemi prostory, když přičteme i přilehlý Rajský dvůr.   z negativů, výstava fotografií
        V Chodbě jsme s panem Duškem, byl skvělý, vymysleli a zrealizovali   Galerie Jídelna: Lucrezia Škaloudová Puchmajerová: Země ze mě, vý-
        výstavní panely, aby se neničily zdi. A jsou tam dodnes,“ vzpomíná Atila   stava obrazů
        Vörös a doplňuje: „Prosadil se vlastní vstup, který byl v dobách archivu   Síň Josefa Maštálka: Chalupy herců, muzikantů a zpěváků na Českolip-
        zaslepen, aby mohla galerie fungovat jako samostatná jednotka. A kon-  sku a jeho širokém okolí
        cept byl jasný: v Chodbě delší výstavy ze sbírek muzea, v Jídelně kratší vý-  Ambit: Pavel Kraus/Jasmína: Konvergence – vyvřeliny a naplaveniny,
        stavy současného umění, performance apod., v případě potřeby možnost   13 profilů regionálních výtvarníků
        obsadit oba prostory jedním autorem.“ Slavnostní otevření proběhlo 16.                         muzeumcl.cz
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15