Page 10 - Chytrý zpravodaj - Moravská Třebová listopad 2021
P. 10

historie
       PoSmrtné Portréty ve Sbírce



       moravSkotřebovSkého muzea




       na první dva listopadové dny připadají svát-  lečení ušitého a určeného speciálně pro tuto   Posmrtné  fotografie  nepředstavovaly  pou-
       ky zemřelých. jedná se o svátek všech sva-  příležitost. součástí posmrtného portrétu bý-  ze zvláštní památku na zemřelé, měly i svůj
       tých  (1.  listopadu)  a  dušičky  (2.  listopadu).   valy i různé významové prvky, jako např. uni-  hlubší  význam.  Pozůstalí  byli  po  smrti  pří-
       v minulosti bývalo zvykem, že v noci z 1. na   forma, jistá insignie postavení a moci, oblíbe-  buzného  nevyhnutelně  vystaveni  pozorová-
       2. listopadu se rodiny scházely doma a vzpo-  ná kniha charakterizující postavu zemřelého   ní několikadenní proměny mrtvého těla, tedy
       mínaly na své zemřelé příbuzné a modlily se   atd.  někdy  je  iluze  živosti  dovedena  takřka   posmrtných  změn,  což  je  nutilo  přemýšlet
       za spásu jejich duší. smrt byla pro naše před-  k dokonalosti. že se jedná o fotografii mrtvé-  o hrůzné nicotě a rozkladu těla, který bude
       ky samozřejmou součástí života, v některých   ho člověka, to pak prozrazují až některé de-  následovat  v  temném  vlhkém  hrobě.  Foto-
       obdobích dějin lidé dokonce celou svou exis-  taily, jako třeba růženec svíraný v ruce, ná-  grafie  mrtvého,  ale  ještě  zachovalého  těla
       tenci vnímali jako jakousi přípravu na smrt.   padný kříž po straně kompozice nebo hořící   tyto myšlenky upozadila. Posmrtné fotogra-
       od dob renesance byly psány i speciální „pří-
       ručky  dobrého  umírání“,  které  obsahovaly
       různé návody na to, jak dospět k „dobré smr-
       ti“, tedy jakým způsobem odejít z tohoto svě-
       ta, co všechno před smrtí zajistit a podobně.
       v období renesance se začaly také zhotovo-
       vat  portréty  zesnulých  osob,  především  vý-
       znamných šlechticů na úmrtním loži, ale i ze-
       mřelých malých dětí či novorozeňat a matek
       po porodu coby zvláštní forma památky na
       příbuzné, víry v posmrtný život i doklad vy-
       sokého společenského postavení. renesanč-
       ních šlechtických posmrtných portrétů se do
       dnešních dnů nedochovalo mnoho. ve sbírce
       moravskotřebovského muzea se nachází ob-
       raz z roku 1589 zachycující jana z boskovic na
       úmrtním loži, o kterém se můžete více dočíst
       v zářijovém moravskotřebovském zpravoda-
       ji (v elektronické podobě dostupný na webu
       města).
       na tradici vytváření raně novověkých malo-
       vaných  posmrtných  portrétů  navázaly  po-
       smrtné fotografie, které vznikaly ve 2. polo-
       vině 19. a na počátku 20. století. ještě tehdy
       bylo  naprosto  běžné,  že  lidé  umírali  doma
       v obklopení rodiny, někdy i sousedů či blíz-
       kých přátel. to umožnilo poslední rozlouče-
       ní, které bylo důležité jak pro umírajícího, tak
       pro pozůstalé. téma smrti nebylo tabu, jako
       je tomu dnes, a proto nepředstavovalo vyho-
       tovení fotografie mrtvého těla něco šokující-  svíce. mrtvého bylo nutné pro pořízení tako-  fie  zcela  jistě  pomáhaly  pozůstalým  překo-
       ho, jak se tyto snímky mohou v dnešní době   vého snímku vypodložit a zafixovat pomůc-  nat  zármutek  nad  ztrátou  blízkého  člověka
       jevit. na posmrtné fotografie je nutné pohlí-  kami zhotovenými speciálně pro tento účel.   a byly zvláštním symbolem příslibu věčnos-
       žet jako na specifický historický a společen-  vyráběly  se  třeba  zvláštní  podpěrky  očních   ti. v souvislosti s posmrtným portrétem vy-
       ský jev.                            víček,  aby  měl  mrtvý  na  fotografii  otevřené   vstává zvláštní paradox. ačkoliv posmrtná fo-
       v  závěru  19.  století  nabyla  posmrtná  foto-  oči.  na  některých  dochovaných  fotografiích   tografie zobrazuje smrt vnímanou tehdy jako
       grafie  na  takové  popularitě,  že  vznikaly  fir-  je  patrné  domalování  očí  nebo  kolorování   běžnou součást života, zároveň ji odsouvá do
       my specializující se přímo na tento druh por-  mrtvolně bledé pokožky. snahou bylo docílit   pozadí a zdánlivě ji popírá. zemřelá osoba na
       trétu. známo je několik typů tohoto fotogra-  co nejživějšího vzhledu. vznikaly proto sním-  snímku  znovu  ožívá,  a  vzniká  tak  jakási  ilu-
       fického umění. někdy jsou zemřelí zachyce-  ky  mrtvých  osob  sedících  na  židli  obklope-  ze  nesmrtelnosti.  ve  změně  kompozice  po-
       ni na úmrtním loži nebo v rakvi, tedy ležící.   ných rodinnými příslušníky nebo malých dětí   smrtných fotografií na přelomu 19. a 20. sto-
       v tomto případě má mrtvý zavřené oči a je   v kočárku či u rodičů v náručí. Právě fotogra-  letí, tedy od „spících“ portrétů po ty „živé“, lze
       navozena  iluze  (věčného)  spánku.  kompo-  fie zemřelých dětí plnily zvláštní úlohu. dět-  spatřit postupnou změnu ve vnímání smrti –
       zice  nebývá  zpravidla  zvláštně  aranžovaná,   ská  úmrtnost  nebyla  tehdy  výjimečným  je-  od smrti přiznané po smrt popíranou.
       snímek  zachycuje  prostou  skutečnost.  ten-  vem a rodiče dítěte, které zemřelo ve velmi   ve  sbírce  moravskotřebovského  muzea  je
       to typ posmrtné fotografie je starší a na po-  nízkém věku, si na něj mohli vytvořit často je-  uchovávána  posmrtná  fotografie  z  roku
       čátku  20.  století  pomalu  vymizel.  na  jiných   nom jedinou obrazovou památku a podobiz-  1869.  ta  zobrazuje  aloisii  Wondrovu  (roze-
       (mladších)  posmrtných  fotografiích  je  na-  nu, a to ve formě posmrtné fotografie. na po-  nou  hanischovou),  tedy  babičku  mecenáše
       opak patrná snaha o to, aby nebožtík vypa-  smrtných snímcích dětí většinou nechybí ně-  muzea  ludwiga  v.  holzmaistera,  která  ze-
       dal tak, jako kdyby byl živý. mohl být oblečen   jaké atributy dětství, např. kočárek nebo ob-  mřela ve věku 67 let.
       do šatů, které za života rád nosil, nebo do ob-  líbená hračka.                    ■   |   lucie žáková, městské muzeum

       10   |   moravskotřebovský zpravodaj   |   listoPad 2021
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15