Page 10 - Chytrý Zpravodaj - Moravany - číslo 1 2021
P. 10

ZŠ Moravany

     Otiskujeme odpovědi dětí ZŠ Moravany   Pandemie nám dala více času venku. Ale radši bych
     na otázku: Co nám pandemie dala a vzala?   chodil do budovy školy, na Meetu už mě to přestává
                                       bavit. Jak se ještě připravuji na přijímačky, je to teď
                                       takové těžší, jak je vše po internetu. (D. L., 10 let)
     2. třída – Můžeme déle spát, ušetříme si cestu
     do školy, je to pohodlnější, máme víc volna –   Tato pandemie dala toho nejvíce přírodě. Je dobré,
     stihneme školu rychleji, víc času na hraní, jsme víc   že se tolik nepoužívají dopravní prostředky a továrny
     s rodinou, nedostáváme zapomínání. Ale – chybí nám   omezují svůj provoz. Takže se méně znečišťuje
     kamarádi, nepotkáváme se s dětmi, seká se to (online   životní prostředí. Je lepší vzduch, není tolik odpadků
     vysílání).                        v přírodě které škodí zvířatům. Lidé si nekupují
                                       zbytečné věci, které vůbec nepotřebují. Taky jsem
     3. třída – Nevstáváme tak brzy, máme víc času,   ráda že můžu být téměř celý den s našimi kocourky,
     nemusíme mít roušku, naučili jsme se hodně   kteří jsou moc hodní. Nemáme tolik testů, kterých
     pracovat s počítačem. Jsme ale pořád sami,   jsme měli dost. Ale tato pandemie má i své nevýhody
     u počítače, jsme na něm víc závislí, chybí nám pohyb,   jako třeba to že se nemůže do školy. Distanční výuka
     sport, nemůžeme se vidět s babičkou.
                                       mi vůbec nevyhovuje, pořád se v tom ztrácím a sedím
     4. třída – Déle spíme, trávíme víc času s rodinou   u počítače skoro celý den a dělám si úkoly, protože
     (společenské hry), společně si můžeme pomáhat   jich máme celkem dost. A k tomu taky nemůžu
     s úkoly. Ale – ve škole je lepší, zábavnější učení,   chodit na žádné kroužky. Chodím do gymnastiky
     méně si teď užíváme, méně se vidíme s kamarády,   a během koronaviru jsem toho hodně zapomněla.
     už bychom chtěli do školy!        Taky se nemůže nakupovat většina věcí, což mně
                                       mrzí hlavně kvůli oblečení. (A. L., 10 let)
     5. třída:
     Koronavirová pandemie mi vzala školu. A návštěvy   Na karanténě se mi nelíbí to že jsme pořád zavření,
     zahraničí. Nebo nová nařízení mi zakazují vyjít vůbec   ale super je že s rodinou na sebe máme více času.
     třeba do Brna. V rámci nakupování možná, ale jinak   (T. P., 10 let)
     bych měla být doma a vyjít minimálně na zahradu.   Pandemie nám dala víc času venku, ale chtěl bych se
     Výhody, které pandemie měla, jsou například že mám   už vrátit do školy. (J. R., 11 let)
     více času na úkoly. A moje kroužky jsou později. No,
     ale nejhorší je že se nemůžu scházet s kamarády   Dala nám něco do informatiky a vzala nám hodně
     na živo. (J. M., 10 let)          společenských aktivit. (J. Š., 11 let)
     Pandemie mi nic nepřinesla,ale vzala mi tréninky   Máme na sebe jako rodina víc času, ale nemůžeme
     fotbalu také i florbalu. Vzala mi také mnoho   být ve škole s paní učitelkou a kamarády. (S. Š., 11 let)
     dovolených u moře a třeba na horách. Nemůžu jezdit
     k babičce a nemohu se vidět s některými kamarády   Pandemie nám vzala mnoho možností, například
     a také chodím míň ven za kamarádama. O to víc se,   restaurace, zábavní parky a chození ven. Ale dala
     ale budu na to všechno těšit. (N. B., 10 let)   nám více možností být více s rodinou a užít si čas
                                       doma. (M. H., 10 let)
     Mám teď víc času chodit odpoledne ven, a tím že
     nejsou kroužky, jsou venku i kamarádi a můžeme   Nenapadá mě nic kladného, co nám doba s covidem
     jezdit na koloběžkách, hrát na schovku...Dopolední   přinesla. Naopak je to doba plná nejistoty, nikdo
     vyučování není tak dlouhé jako ve škole a když   neví, co bude, nic se nedá plánovat. Opatření vlády
     něčemu nerozumím, mohu se někoho doma zeptat.   a to co dělá, rozděluje společnost. Někteří opatření
     Vadí mi, že nemohu cestovat, jet plavat nebo lyžovat,   nedodržují. Lidé umírají, přicházejí o práci,
     nemohu si teď koupit nové oblečení nebo věci   ekonomika je na tom špatně. Podnikatelé krachují,
     z papírnictví. (T. S., 11 let)    končí s podnikáním, podpora pro ně je směšná. Bude
                                       teď těžké najít práci, protože je spousta
     V období první vlny pandemie jsem viděl i nějaká   nezaměstnaných a firmy krachují, lidí budou mít
     pozitiva. Trávili jsme s rodinou víc času spolu, dělali   problém uživit rodiny. Někteří nesmí práci vůbec
     jsme různé úklidy a přišlo mi, že i celý národ byl tak   vykonávat. Jiní zase naopak pracují moc jako
     nějak stmelený. Ale v dalších vlnách už jsem ten   zdravotníci, učitelé, armáda, hasiči. Ekonomice bude
     pocit neměl, začali mi chybět kamarádi a škola.   trvat dlouho, než se vzpamatuje. Naše svoboda
     Takže pandemie mi vzala fyzický kontakt s kamarády,   pohybu je omezená, nyní i mezi okresy a na pohyb
     kontakt s babičkou a dědečkem, vzala mi školu,   v rámci obce, venčení psů do 500 metrů od domu.
     sporty a všechno to, co bylo dřív běžné. A co mi dala?   Děti nemůžou chodit do školy, školky, někteří rodiče
     Uvědomil jsem si, jak moc jsou pro mě důležití   proto nemůžou chodit do práce. Ještě dlouho poté, co
     kamarádi, prarodiče, škola a sport! Začal jsem si víc   pandemii zvládneme, budeme mít obavy a budeme si
     vážit věcí a činností, které jsem dřív pokládal   muset dávat pozor a dodržovat hygienická opatření
     za samozřejmé. Ale nejvíc ze všeho si vážím zdraví!!!   a modlit se, aby zase nevznikl nějaký nový vir, který
     (L. S., 11 let)                   se roznese po světě. (D. J., 11 let)
                                     !
                                     -10 -
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15