Page 6 - Chytrý zpravodaj - Mohelnice 02 2022
P. 6

Rozhovor s ředitelem ZŠ Mlýnské Pavlem Grünwaldem


         19 let učil na základní škole Mlýnské v Mohelnici
         – zeměpis, informatiku a tělesnou výchovu. V září
         loňského roku usedl do ředitelského křesla.

         Nastoupil jste na ředitelský post v docela složité době pro
         české a všeobecně pro evropské školství, protože pandemie
         covidu-19 zasáhla i do tohoto odvětví. Jaké pro vás byly
         uplynulé tři měsíce ve funkci?
         Jak zmiňujete, první tři měsíce na novém postu ředitele školy byly
         náročné a jsou doposud náročné, nejenom pro mě novou rolí, ale
         také situací způsobenou covidem-19. Na škole jsme měli řadu
         karantén, spoustu pedagogických pracovníků na nemocenské,
         takže jsme opravdu měli období před Vánocemi velice krušné
         a myslím si, že momentálně máme na škole už větší klid.

         Když jste uvažoval o tom, že se přihlásíte do výběrového řízení
         na ředitele školy, měl jste určitě nějakou představu, co bude
         práce obnášet. Jak se představy liší od reality?
         Bylo mi jasné, že plno věcí se v mé profesi změní. Dříve jsem
         byl více v kontaktu s dětmi a věděl jsem, že nyní bude moje role
         formálnější, budu více manažer, více komunikovat s úřady, firmami
         a tento post učitele a kontakt s dětmi pomine. To už nyní pociťuji
         a malinko mi to chybí, ale post beru jako výzvu – chci ukázat, že na
         to mám a tento úkol zvládnout.
         Ale kontakt s žáky jste úplně neztratil.
         Ne, mám samozřejmě nějaké vyučovací hodiny, ty jsem si nechal    Můžete být konkrétnější, jaké změny?
         a rád se účastním i mimoškolních aktivit nebo různých   Chystáme změnu v klasifikačním školním řádu, v různých
         doprovodných programů na naší škole. Kontakt jsem neztratil a ani   volitelných předmětech, které chceme nabídnout našim žákům.
         o něj nechci přijít.                                  To je jedna z těch hlavních. Do budoucna nás čeká určitě úprava
                                                               informatiky v rámci změny, která se bude týkat všech základních
         Školu jste přebral po dlouholeté ředitelce Marcele Vlasákové.    škol.
         V jakém stavu?
         Já si myslím, že ve výborném stavu. Škola je na vysoké úrovni jak   Nový ministr školství Petr Gazdík nastoupil do funkce asi
         vybaveností, tak výsledky žáků, kteří odcházejí na prestižní střední   měsíc poté, co vy jste byl ve funkci. Už jste měl možnost
         školy.                                                s ministerstvem komunikovat, můžete nějak zhodnotit
                                                               komunikaci s novým ministrem?
         Vy už jste to sám v úvodu rozhovoru říkal a říkala to i Marcela   Je to krátká doba na hodnocení změny na ministerstvu, zatím
         Vlasáková v našem rozhovoru, že pro vás bude složité se   změnu nepociťujeme a momentálně bych to nehodnotil.
         na kolegy, v podstatě kamarády, teď dívat trošičku jinak – že
         jsou to podřízení a budou s vámi muset nějakým způsobem   Vaší aprobací je také technická výchova. Zaměří se základní
         komunikovat jako s ředitelem školy. Už to pociťujete? Je to   škola Mlýnská na tento aspekt, bude klást větší důraz na
         kamarád, ale musím mu dát nějaký příkaz, nebo s ním vést   technickou výchovu?
         nepříjemný rozhovor? Jak to vnímáte?                  Určitě, rádi bychom v rámci tohoto pololetí dokoupili další vybavení,
         Je to pravda, s tím jsem do toho šel a počítal jsem s tím, že se   jedná se o 3D tiskárnu. V době pandemie se naše škola zapojila do
         kamarádství může v krátké chvíli změnit v nějakou zlobu, nebo   výroby ochranných štítů a myslím si, že studenti na to zareagovali
         nepříjemnosti. Ale já si zakládám na tom, že pracovní vztah s mými   kladně, a vznikl kroužek, který by měl tyto technické a odborné
         kolegy je opravdu přátelský a upřímný, založený na důvěře. To   dovednosti prohlubovat.
         považuji za důležité a potom, pokud přijde nepříjemnost, snažím se
         ji řešit konkrétně. S tím, že nehledám, proč se to stalo, ale hledám
         způsob, aby se to příště neopakovalo a snažím se posunout dál.   Pojďme se podívat do budoucna, kde vidíte základní školu
                                                               Mlýnskou třeba už za rok, za dva?
         Ve funkci jste více než tři měsíce. Už jste podnikl nějaké změny,   Jak jsme se bavili, škola je na vysoké úrovni a rád bych na této
         ať už personální, nebo v chodu školy? Nebo se zatím stále    úrovni pokračoval, jak s rozvojem vybavenosti, tak uplatnění našich
         s chodem školy seznamujete?                           žáků. Jediné, co je pro mě bodem, kde bych to chtěl malinko více
         Samozřejmě jsme dospěli k různým změnám. Najeli jsme od září   pozdvihnout, je naše odloučené pracoviště, druhá budova, ZŠ
         na nový školní systém, který jsme připravovali, já jsem na něm   Masarykova.
         pracoval i o prázdninách. To byla pro nás i pro rodiče a žáky jedna
         z velkých změn.                                       K tomu jsem se právě chtěl dostat, druhá budova, ZŠ
                                                               Masarykova. Je to pro ZŠ Mlýnskou spíše výhoda, nebo zátěž?
         Zastavme se u toho - jedná se o nový školní vzdělávací   Jak to vnímáte?
         program, rámcový vzdělávací program?                  Má to své výhody i nevýhody, minusy. Za mě je to budova, která by
         Ne, je to školní informační systém, kam žákům ukládáme známky   měla zůstat v Mohelnici mezi základními školami, protože je
         online, třídní knihy online, komunikujeme pomocí něj s rodiči.   v oblasti, kde by škola do budoucna mohla chybět. Momentálně
         Posíláme přes tento komunikační kanál zprávy rodičům, žákům,   se na naší budově na ZŠ Masarykově nachází čtyři třídy prvního
         uzavíráme přes tento portál známky a podobně.         stupně, počítáme a věříme, že se tam v příštím roce podaří otevřít
                                                               první stupeň kompletní, třídy 1 až 5. Asi by bylo dobré zeptat se
         Ve školním vzdělávacím programu Mlýnek proběhly nějaké   rodičů žáků, kteří navštěvují právě tuto školu, jestli jsou spokojení
         změny, nebo ten zůstává tak, jak je daný?             s tím, že chodí na tuto budovu. Je to menší škola, ale myslím si, že
         Víceméně jsme změny nedělali, nastoupil jsem v září. Změny   vzdělání tam poskytneme všem úplně stejné, je jedno, jestli chodí
         chystáme, ale jsou náročné. Projeví se od nového školního roku.   na ZŠ Mlýnskou nebo Masarykovu.
                                                            - 6 -
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11