Page 6 - Chytrý zpravodaj - Moravská Ostrava a Přívoz 06/2025
P. 6

CYKLISTICKÉ TRASY A STEZKY


        CYKLODOPRAVA POJEDE PODLE NOVÉ KONCEPCE


        Na území Ostravy je
        vyznačeno téměř 300
        kilometrů cyklistických
        stezek a tras. Město
        pokračuje v rozšiřování
        a zkvalitňování jejich
        sítě, aby podpořilo
        motivaci lidí jezdit
        na kole i jejich
        bezpečnost.
       P   očet vyznavačů tohoto

           zdravého a ekologické-
           ho druhu dopravy stále
        roste. Jejich pohyb dokumentují
        automatické sčítače na území
        města, které podle naposled
        zveřejněných dat za rok 2022
        zaznamenaly 946 tisíc průjezdů
        cyklistů.                    Širší chodníky lze realizací odděleného pruhu
                                     využít pro cyklisty i pro chodce
        VE SPOLUPRÁCI
        S DOPRAVNÍ KOMISÍ          ČTYŘI PRINCIPY,            způsobit velký efekt. „Příkla-  Do koncepce cyklodopravy
        Květnové Zastupitelstvo    JAK NA TO                  dem může být třeba využití   samozřejmě patří i drob-
        města Ostravy schválilo novou   Akční plán se opírá o čtyři   stávajících chodníků, případně   nější, byť neméně důležitá
        koncepci cyklistické dopravy   základní kritéria. První z nich   komunikací, kde to nebude brá-  infrastruktura pro cyklisty,
        v Ostravě, kterou připravil   spojuje cyklostezky s dalšími   nit automobilovému provozu,   jako jsou stojany na území
        Městský ateliér prostorové-  investicemi, které primárně   pro cyklistickou infrastrukturu,“   obvodu, cykloboxy, kolár-
        ho plánování a architektury   nejsou zaměřeny na cyklistic-  vysvětluje Roman Tietz.  ny u školských zařízení,
        (MAPPA). Na koncepci navazuje   kou dopravu. Cílem je v danou                      mapy cyklostezek a tras
        akční plán pro jednotlivé měst-  chvíli vyřešit co nejvíc, investice   „VÍCE S MÉNĚ“  a další. Ani na to tvůrci
        ské obvody, tedy i pro MOaP,   efektivně sdružovat a celkově   NA VARENSKÉ         koncepce nezapomněli.

        který definuje konkrétní kroky   snižovat negativní dopady   Jak se jednotlivá kritéria kon-
        její postupné realizace.       stavby, jako je například   krétně promítnou do cyklodo-  Sledujte stránky
        Koncepce prošla                    hlučnost nebo rozsah   pravy v Moravské Ostravě a Pří-  www.ostrava.cz,
        dvakrát veřejným                     a délka dopravních   vozu? Když začneme od toho   kde bude nová koncepce
        projednáváním                          omezení. Druhé   posledního „více s méně“, lze   cyklodopravy zveřejněna.
        a několika                              kritérium se   zmínit například ulici Varen-
        workshopy                               týká řešení   skou, kde bude vyznačena cyk-
        s odborníky.                            křížení a uzlů   lotrasa na chodnících o šířce tři   jedna až tři) zpracovává MAPPA.
        „V Morav-                               zejména       metry v úseku od stezky do sadu   Mezi jinými projde výraznou
        ské Ostravě                             v křižovat-   Dr. Milady Horákové k Novinář-  proměnou důležitý přestupní
        a Přívozu byla                          kách, s cílem   ské, respektive ke křižovatce   uzel Náměstí Republiky (spo-
        projednávána                           být připraven   Novinářská/Hornopolní. Prověří   lečná investice města Ostravy
        nejen na úrovni       Roman Tietz,    na rekonstrukce   se řešení průjezdu přes nástu-  a dopravního podniku), kde se
        vedení obvodu, ale   člen rady MOaP a předseda  křižovatek také   piště trolejbusových zastávek   kříží tramvajová a trolejbusová
        zejména v dopravní   dopravní komise  v případech, kdy jsou   Dům vodohospodářů a Stanice   doprava s návazným přístupem
        komisi, jejíž členové zpraco-  křižovatky v majetkové správě   záchranné služby ve směru   k autobusovému nádraží a že-
        vávali připomínky, které byly   jiných než městských organi-  do centra. Zároveň v souladu   lezniční stanici Ostrava-střed.
        následně předány pracovníkům   zací. Třetí kritérium pamatuje   s kritérii jedna až tři bude Varen-  Koordinaci stávající i projekto-
        MAPPA,“ říká Roman Tietz,   na „cyklodálnice“, tedy   ská napojena na stezku podél   vané cyklistické infrastruktury
        radní pro oblast dopravy a před-  na oblíbené a velmi frekvento-  ulice Novinářská, bude řešen   v  tomto projektu řeší právě
        seda dopravní komise MOaP.   vané stezky/komunikace, které   výjezd z parkovišť a možnost   MAPPA. „Důležité bude napří-
        „Záměrem je, aby náš obvod i   je potřeba místy dobudovat   otočit se na jednosměrných   klad také propojení kampusu
        celé město protkala síť krátkých   a doladit, aby zajišťovaly rychlé   stezkách podél Varenské.  Ostravské univerzity na Černé
        i delších cyklistických tras, které   a komfortní propojení nejen                louce s cestou podél levého
        budou vzájemně propojené,   s okolím, ale i uvnitř Ostravy.   POD STŘECHOU       břehu řeky Ostravice do DOV
        pohodlné pro každodenní jízdu   Poslední kritérium je definováno  VĚTŠÍCH INVESTIC  a z Havlíčkova nábřeží do ob-

        na kole a na nichž se zkušení i   jako vybudovat „více s méně“,   Přípravu cyklostezek v koordi-  chodního centra Karolina,“ do-
        začínající cyklisté budou cítit   kdy relativně drobný investič-  naci s plánovanými investicemi   dává radní a předseda dopravní
        bezpečně.“                 ní zásah a prostředky mohou   na území obvodu (podle kritérií   komise Roman Tietz.

        6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11