Page 9 - Chytrý zpravodaj - Moravská Ostrava a Přívoz 03 2022
P. 9
ZE ŠKOL A ŠKOLIČEK 9
Představujeme Mateřskou školu Hornickou
Mateřskou školu Hornickou, která má ve
svém regionu dlouholetou tradici a pověst zaří-
zení nabízejícího kvalitní předškolní vzděláva-
ní, naleznete uprostřed sídliště Šalamouna. Bu-
dova je obklopena rozsáhlou školní zahradou
s hracími prvky, dopravním hřištěm, venkovní
šachovou učebnou a dřevostavbou s pracovní-
mi ponky sloužící jako učebna pro technické
vzdělávání dětí.
Doba se mění a my musíme s ní
„V naší mateřské škole se snažíme především
reagovat na to, co se kolem nás děje. Jsme flexi-
bilní a vnímáme svět kolem nás. I když některé
metody a techniky, které jsme se učili před dva-
ceti a více lety, jsou skvělé, doba se mění a my
musíme s ní. Naším úkolem dnes už není dětem
předávat informace, ty najdou na každém kro-
ku. Důležité je rozvíjet v dětech logické i kritic-
ké myšlení a vnitřní potřebu hledat svou prav-
du. Současná společnost je hodně konzumní Místostarostka Alena Pataky (vlevo) se zúčastnila olympijských dnů v MŠ Hornické.
a přijímá vše zcela automaticky, včetně pravdy. výchovy a kabinetů s pomůckami pro rozvoj využíváme při budování vnitřní motivace dětí
Děti v naší mateřince se proto učí tvořit hypoté- interpersonální a intrapersonální inteligence. jak v oblasti jejich nadání, tak i učení obecně.
zy, ověřovat si je a hledat vlastní pravdu, která „Nejsme Montessori školka, ale využíváme Důsledně se zaměřujeme na rozvoj silných strá-
může mít mnoho tváří. Je důležité, aby z dětí pomůcky a metodické postupy Marie Mon- nek dítěte a na úpravu případných handicapů.
rostli jedinci s vlastním názorem, kteří ale plně tessori, které jsou dle mého názoru zcela ge- Formou individualizovaného vzdělávání škola
respektují názory lidí kolem,“ popisuje metody niální.“ rozvíjí v maximální možné míře všechny strán-
výuky v této mateřské škole její ředitelka Iva ky osobnosti dítěte.“
Chadzipanajotidisová. Pracujeme s dětmi s narušenou
komunikační schopností V centru veškerého dění školy stojí
Využíváme to nejlepší, „Máme čtyři běžné a jednu logopedickou tří- DÍTĚ. Řídíme se heslem: „Když
co Maria Montessori vytvořila du. Kapacita naší školy je 104 dětí. V běžných můžeme udělat něco, jak nejlépe do-
Škola má vlastní kuchyň, která nabízí vel- třídách máme 24 dětí a ve speciální třídě 10 vedeme, proč to dělat jinak.“
mi kvalitní školní stravování, finskou saunu dětí. O všechny pečuje celkem 14 pedagogic-
a keramickou dílnu. Díky mnoha finančně kých pracovnic – 10 učitelek a 4 asistentky pe- V MŠ Hornické se mimo jiné zaměřují i na
podpořeným projektům má škola velký počet dagoga, které zajišťují podporu dětem se speci- děti s narušenou komunikační schopností.
vysoce kvalitních didaktických pomůcek, kte- álními vzdělávacími potřebami. Dvě z učitelek „Všechny naše učitelky prošly vzděláváním pro
ré jsou rozděleny do kabinetů: polytechnické- mají magisterské vzdělání v oboru speciální pe- logopedické preventisty, takže velice dobře do-
ho vzdělávání, digitální a mediální výchovy, dagogiky,“ pokračuje Iva Chadzipanajotidiso- kážou rozpoznat, když vývoj řeči není optimál-
montessori matematiky, montessori jazyka, vá. „Ještě před pár lety jsem si nedovedla před- ní. Snažíme se proto zachycovat tyto vady řeči
montessori praktického života, smyslové vý- stavit, že bychom mohli mít mateřskou školu tak co nejdříve a pracovat s nimi. V posledních
chovy, přírodovědné, hudební a dopravní skvěle vybavenou. Podnětnosti prostředí proto letech, bohužel, dětí s narušenou komunikační
schopností přibývá.“
„Ke studiu pedagogiky i k postu ředitelky MŠ Hornické mě Minimalizujeme placené kroužky
přivedla náhoda, nebo možná osud,“ popisuje svou cestu ke Placené kroužky zde mají pouze tři – judo,
školství Iva Chadzipanajotidisová, ředitelka Mateřské školy gymnastiku a keramiku. „Vzhledem k tomu, že
Hornická. „První náhoda přišla na základní škole, když jsem máme velmi kvalitní vzdělávací nabídku, mini-
nevěděla, co napsat do dotazníku o svém budoucím povolání malizujeme placené kroužky. Judo i gymnastiku
a spolužačka prohodila, že její maminka říkala, že není špatné vedou profesionální sportovci a učí naše děti
být učitelkou v mateřské škole. Tak jsem to tam napsala a už nejen základům těchto sportů, ale také doplňují
jsem u této myšlenky zůstala. Stejná náhoda mě pak po letech naše snahy o zlepšení motorických dovedností
přivedla do MŠ Hornické. Oslovil mě tenkrát jeden známý, že dětí, držení i pružnost těla a rovněž disciplíně,
v této mateřské škole hledají ředitelku. Vůbec jsem neměla která ke sportovním aktivitám patří. Keramika
v plánu opouštět své dosavadní místo, natož se hlásit na post je jediným placeným kroužkem, který vedou
ředitelky. Ale tento člověk byl tak usilovný, že jsem to nakonec zkusila. Dnes jsem ráda, naše paní učitelky. V rámci výuky pak nabízíme
že jsem do toho šla.“ Po maturitě v roce 1982 nastoupila Iva Chadzipanajotidisová do MŠ kroužek pro nadané, kde sdružujeme děti s pre-
Mitušova, kterou vystřídala po pár letech pozice pedagogického instruktora pro odbornou dispozicemi k intelektuálním nadáním, které
praxi studentů Střední školy společného stravování v Ostravě-Hrabůvce. V roce 2004 se zde bádají, experimentují, rozvíjejí se v oblasti
vrátila zpět k předškolnímu vzdělávání do MŠ Mitušova a od roku 2012 působí na postu ře- digitální a mediální gramotnosti, a následně
ditelky v MŠ Hornická v centru Ostravy. V průběhu let si postupně doplnila také své vzdělání tyto své nově nabyté zkušenosti, dovednos-
bakalářskou zkouškou v oboru speciální pedagogiky na Ostravské univerzitě a magister- ti a způsoby myšlení vnášejí mezi ostatní děti
skou státní zkouškou z logopedie, surdopedie a specifických poruch učení na Masarykově a jsou takovými kouči. Pak zde máme kroužky
univerzitě v Brně. technického charakteru a šachový kroužek,“
dodává ředitelka.