Page 9 - Chytrý zpravodaj - Moravská Ostrava a Přívoz 03 2022
P. 9

ZE ŠKOL A ŠKOLIČEK                                            9

          Představujeme Mateřskou školu Hornickou



           Mateřskou  školu  Hornickou,  která  má  ve
          svém regionu dlouholetou tradici a pověst zaří-
          zení nabízejícího kvalitní předškolní vzděláva-
          ní, naleznete uprostřed sídliště Šalamouna. Bu-
          dova  je  obklopena  rozsáhlou  školní  zahradou
          s hracími prvky, dopravním hřištěm, venkovní
          šachovou učebnou a dřevostavbou s pracovní-
          mi  ponky  sloužící  jako  učebna  pro  technické
          vzdělávání dětí.
           Doba se mění a my musíme s ní
           „V naší mateřské škole se snažíme především
          reagovat na to, co se kolem nás děje. Jsme flexi-
          bilní a vnímáme svět kolem nás. I když některé
          metody a techniky, které jsme se učili před dva-
          ceti a více lety, jsou skvělé, doba se mění a my
          musíme s ní. Naším úkolem dnes už není dětem
          předávat informace, ty najdou na každém kro-
          ku. Důležité je rozvíjet v dětech logické i kritic-
          ké myšlení a vnitřní potřebu hledat svou prav-
          du.  Současná  společnost  je  hodně  konzumní   Místostarostka Alena Pataky (vlevo) se zúčastnila olympijských dnů v MŠ Hornické.
          a přijímá vše zcela automaticky, včetně pravdy.   výchovy a kabinetů s pomůckami pro rozvoj   využíváme  při  budování  vnitřní  motivace  dětí
          Děti v naší mateřince se proto učí tvořit hypoté-  interpersonální  a  intrapersonální  inteligence.   jak v oblasti jejich nadání, tak i učení obecně.
          zy, ověřovat si je a hledat vlastní pravdu, která   „Nejsme  Montessori  školka,  ale  využíváme   Důsledně se zaměřujeme na rozvoj silných strá-
          může mít mnoho tváří. Je důležité, aby z dětí   pomůcky  a  metodické  postupy  Marie  Mon-  nek dítěte a na úpravu případných handicapů.
          rostli jedinci s vlastním názorem, kteří ale plně   tessori, které jsou dle mého názoru zcela ge-  Formou individualizovaného vzdělávání škola
          respektují názory lidí kolem,“ popisuje metody   niální.“                    rozvíjí v maximální možné míře všechny strán-
          výuky v této mateřské škole její ředitelka Iva                               ky osobnosti dítěte.“
          Chadzipanajotidisová.                  Pracujeme s dětmi s narušenou
                                                 komunikační schopností                   V centru veškerého dění školy stojí
           Využíváme to nejlepší,                „Máme čtyři běžné a jednu logopedickou tří-  DÍTĚ. Řídíme se heslem: „Když
           co Maria Montessori vytvořila        du. Kapacita naší školy je 104 dětí. V běžných   můžeme udělat něco, jak nejlépe do-
           Škola má vlastní kuchyň, která nabízí vel-  třídách máme 24 dětí a ve speciální třídě 10   vedeme, proč to dělat jinak.“
          mi kvalitní školní stravování, finskou saunu   dětí. O všechny pečuje celkem 14 pedagogic-
          a  keramickou  dílnu.  Díky  mnoha  finančně   kých pracovnic – 10 učitelek a 4 asistentky pe-  V MŠ Hornické se mimo jiné zaměřují i na
          podpořeným projektům má škola velký počet   dagoga, které zajišťují podporu dětem se speci-  děti  s  narušenou  komunikační  schopností.
          vysoce kvalitních didaktických pomůcek, kte-  álními vzdělávacími potřebami. Dvě z učitelek   „Všechny naše učitelky prošly vzděláváním pro
          ré jsou rozděleny do kabinetů: polytechnické-  mají magisterské vzdělání v oboru speciální pe-  logopedické preventisty, takže velice dobře do-
          ho vzdělávání, digitální a mediální výchovy,   dagogiky,“ pokračuje Iva Chadzipanajotidiso-  kážou rozpoznat, když vývoj řeči není optimál-
          montessori  matematiky,  montessori  jazyka,   vá. „Ještě před pár lety jsem si nedovedla před-  ní. Snažíme se proto zachycovat tyto vady řeči
          montessori praktického života, smyslové vý-  stavit, že bychom mohli mít mateřskou školu tak   co  nejdříve  a  pracovat  s  nimi.  V  posledních
          chovy,  přírodovědné,  hudební  a  dopravní   skvěle vybavenou. Podnětnosti prostředí proto   letech, bohužel, dětí s narušenou komunikační
                                                                                       schopností přibývá.“

                                  „Ke studiu pedagogiky i  k  postu ředitelky MŠ Hornické mě   Minimalizujeme placené kroužky
                                  přivedla náhoda, nebo možná osud,“ popisuje svou cestu ke   Placené  kroužky  zde  mají  pouze  tři  –  judo,
                                  školství Iva Chadzipanajotidisová, ředitelka Mateřské školy   gymnastiku a keramiku. „Vzhledem k tomu, že
                                  Hornická. „První náhoda přišla na základní škole, když jsem   máme velmi kvalitní vzdělávací nabídku, mini-
                                  nevěděla, co napsat do dotazníku o svém budoucím povolání   malizujeme placené kroužky. Judo i gymnastiku
                                  a spolužačka prohodila, že její maminka říkala, že není špatné   vedou profesionální sportovci a učí naše děti
                                  být učitelkou v mateřské škole. Tak jsem to tam napsala a už   nejen základům těchto sportů, ale také doplňují
                                  jsem u této myšlenky zůstala. Stejná náhoda mě pak po letech   naše snahy o zlepšení motorických dovedností
                                  přivedla do MŠ Hornické. Oslovil mě tenkrát jeden známý, že   dětí, držení i pružnost těla a rovněž disciplíně,
                                  v  této  mateřské škole hledají ředitelku. Vůbec jsem neměla   která ke sportovním aktivitám patří. Keramika
                                  v plánu opouštět své dosavadní místo, natož se hlásit na post   je  jediným  placeným  kroužkem,  který  vedou
            ředitelky. Ale tento člověk byl tak usilovný, že jsem to nakonec zkusila. Dnes jsem ráda,   naše paní učitelky.  V rámci výuky pak nabízíme
            že jsem do toho šla.“ Po maturitě v roce 1982 nastoupila Iva Chadzipanajotidisová do MŠ   kroužek pro nadané, kde sdružujeme děti s pre-
            Mitušova, kterou vystřídala po pár letech pozice pedagogického instruktora pro odbornou   dispozicemi  k  intelektuálním  nadáním,  které
            praxi studentů Střední školy společného stravování v Ostravě-Hrabůvce. V roce 2004 se   zde bádají, experimentují, rozvíjejí se v oblasti
            vrátila zpět k předškolnímu vzdělávání do MŠ Mitušova a od roku 2012 působí na postu ře-  digitální  a  mediální  gramotnosti,  a  následně
            ditelky v MŠ Hornická v centru Ostravy. V průběhu let si postupně doplnila také své vzdělání   tyto  své  nově  nabyté  zkušenosti,  dovednos-
            bakalářskou zkouškou v oboru speciální pedagogiky na Ostravské univerzitě a magister-  ti a způsoby myšlení vnášejí mezi ostatní děti
            skou státní zkouškou z logopedie, surdopedie a specifických poruch učení na Masarykově   a jsou takovými kouči. Pak zde máme kroužky
            univerzitě v Brně.                                                         technického  charakteru  a  šachový  kroužek,“
                                                                                       dodává ředitelka.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14