Page 9 - Chytrý zpravodaj - Mnichovice 02/2025
P. 9

Z radnice / 9



       a věkové složení žáků v naší škole se tak v čase mění, ubývá dětí
       na 1. stupni.  Uvolněné prostory využijeme pro gymnázium. Ale
       opatrně. Pouze jedna třída v ročníku. Zároveň také inovativní or-
       ganizace práce: výuka některých předmětů na expertních pracovi-
       štích, projektové dny v terénu, využití digitálních technologií pro
       hybridní výuku. Žáci 2. stupně a středoškoláci již nepotřebují třídy
       jako „pokojíčky“ a k tomu provoz školní družiny od rána do pozd-
       ního odpoledne. Jsou už samostatnější. Začátek výuky později než
       ráno v 8:00 by řada z nich uvítala s nadšením. Je to o organizaci
       práce, sestavení rozvrhů je opravdu velká výzva. Máme stále ně-
       kolik učeben bez kmenových tříd, tzn. třeba na dělení jazyků nebo
       na volitelné předměty. Učebny školy využíváme odpoledne také
       pro výuku Základní umělecké školy Říčany – pobočka Mnichovi-
       ce, ve škole je i řada externích kroužků. Zkrátka škola žije. Jsem
       přesvědčená o tom, že pokud jsme veřejná instituce s budovou po-
       stavenou  a  provozovanou  z  veřejných  zdrojů,  nemůže  být  škola
       využívána jen pár hodin denně. Ano, bylo by pohodlnější nemuset
       sdílet prostor s více lidmi a organizacemi. Ale je to ekonomicky
       efektivní a udržitelné?
       Jak to bude s parkováním? Už dnes nemají rodiče kde zastavit,   Představení gymnázia - leden 2025
       když jedou pro dítě do družiny. Auto pak nechají na blikačkách
       a brání hladkému průjezdu autobusů na Jánském náměstí.  na gymnáziu a další výuku v 8. a 9. třídách. Mimochodem mnoho
       Tento dotaz považuji opravdu za velmi užitečný. Hned jsem po-  z našich kolegů již na středních školách působilo, ale přestěhová-
       žádala paní starostku, zda by nebylo možné vyznačit kolem školy   ním do našeho regionu upřednostnili práci bez dojíždění do Pra-
       více krátkodobých parkovišť. V současnosti máme jen jedno K+R   hy. V jednání máme i nové kolegy/odborníky pouze na některé
       parkovací místo v ulici Bezručova. To vážně není dost. Věřme, že   předměty na gymnáziu, kteří pracují zároveň např. na univerzitě
       navýšení se povede. Padla rovněž obava, že všichni žáci 18+ si   nebo na jiném odborném pracovišti. Už nyní se nám ozývají zá-
       okamžitě pořídí auto a budou potřebovat další parkovací místa.   jemci o práci v naší škole.
       Nevím. Nenapadlo mě takto přemýšlet. Ale pokud tomu tak je, tak
       je možná jedno, zda jsou to studenti našeho mnichovického gym-  Pro koho je gymnázium určené? Jen pro mnichovické žáky?
       názia nebo studenti, kteří se dopravují na vlak, aby jeli dále např.   Základní vzdělávání je povinné a je určena spádovost podle místa
       do Prahy. Zkrátka aut přibývá a běžná pěší docházka z domova   bydliště. Rodič má právo si pro své dítě školu vybrat, tzn. dítě ne-
       do školy, do práce nebo na vlak ubývá. Je to nějak řešitelné? Troš-  musí chodit do své spádové školy. Naproti tomu obec, ve které má
       ku se tomu snažíme pomoci např. zapojením do akce „Do práce/  žák trvalé bydliště, má povinnost mít pro všechny své občany zajiš-
       školy na kole“.                                        těnou školu. Toto však pro střední školy neplatí. Zatím. Už se občas
                                                              říká, že Praha by ráda Středočechy nebrala. Na gymnázia a střed-
       Kdo  bude  na  gymnáziu  učit?  Budou  potřeba  noví  učitelé  nebo   ní školy jsou přijímání studenti na základě přijímacích zkoušek.
       stačí stávající? Pokud mají kapacitu učit na gymnáziu, co dělali   V našich devátých třídách máme nyní 100 žáků. Hodně se přípravě
       doposud?                                               deváťáků na přechod na střední školy věnujeme. Předpokládáme,
       Velmi mě zaskočilo, když mi řada lidí z laické veřejnosti řekla,   že část našich deváťáků si podá přihlášku na mnichovické gymná-
       že si vždy myslela, že na gymnáziu učí učitelé s vyšší kvalifikací   zium. Někdo bude volit školu doma bez dopravních komplikací,
       než na základce. Podle zákona o pedagogických pracovnících je   někdo naopak potřebuje do velkého světa. Očekáváme, že někteří
       to tak, že máte jinou kvalifikaci pro výuku na 1. stupeň základní   budou i z okolí. Máme rovněž i zájemce, kteří bydlí v Mnichovi-
       školy (VŠ s magisterským titulem pro všechny předměty) a jinou   cích, ale na základní školu k nám nechodili. Více budeme vědět až
       pro výuku předmětů současně na 2. stupni a SŠ. Pokud jste ab-  po  přijímacích  zkouškách.  Zatím  jen  odhadujeme.  Ale  rozhodně
       solventem pedagogické fakulty, máte většinou vystudované dva   věříme v potenciál mnichovických gymnazistů. Mladých lidí, kteří
       hlavní obory (tzv. aprobace), ale dnes je u nás ve škole také řada   budou studovat v našem městě a určitě nás všechny budou posou-
       kolegů, kteří vystudovali nějakou jinou VŠ a pak si dodělali tzv.   vat dál.
       doplňkové pedagogické studium a jsou kvalifikovaní na SŠ a 2.
       stupeň ZŠ. Mám již ve školství dlouholeté zkušenosti a jsem čím   Otázka nakonec. Co z toho ta ředitelka má?
       dál  tím  více  přesvědčená,  že  nejdůležitější  aprobací  učitele  je   Tato otázka mě docela pobavila. Moje kamarádka, majitelka soukro-
       být osobností s dobrými komunikačními dovednostmi, a hlavně   mých středních škol, se mě taky několikrát nechápavě dotazovala.
       s partnerským a respektujícím přístupem k žákům. K tomu samo-  Pak si odpověděla, že chci být asi zapsaná v kronice, že jsem byla
       zřejmě musíte znát předmět, který vyučujete (to není možné bez   u vzniku gymnázia v Mnichovicích. Prostě je to tak, že věřím tomu,
       neustálého vzdělávání), a žáci z vás musí cítit, že máte svou práci   co dělám. Je to obdobné jako u jiných činností – vedoucí kroužků,
       rád. Shodně jako v jiných firmách dochází k přirozené obměně   hasiči, skauti, trenéři atd. Když vás práce baví, nevnímáte tolik čas
       pracovníků. V naší škole pracuje více než stovka zaměstnanců.   a energii, kterou tomu dáváte. Je pravda, že jsem si ani neuvědomi-
       Z toho 80 pedagogických pracovníků. Pro novou třídu gymnázia   la, že třídy gymnázia jsou vnímány jinak než třídy základní školy.
       budeme potřebovat cca o 1,5 úvazku více, než máme nyní. Ale   V minulosti jsme měli už i 35 tříd, teď jich máme „jen“ 31. V příš-
       to neznamená 1,5 nového zaměstnance, který bude vyučovat jen   tím roce to bude 32 tříd i s gymnáziem.
       na gymnáziu. Někteří stávající kolegové budou mít např. 2 hodiny                 Mgr. Marcela Erbeková, ředitelka školy
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14