Page 9 - Chytrý zpravodaj - Mnichovice 02/2025
P. 9
Z radnice / 9
a věkové složení žáků v naší škole se tak v čase mění, ubývá dětí
na 1. stupni. Uvolněné prostory využijeme pro gymnázium. Ale
opatrně. Pouze jedna třída v ročníku. Zároveň také inovativní or-
ganizace práce: výuka některých předmětů na expertních pracovi-
štích, projektové dny v terénu, využití digitálních technologií pro
hybridní výuku. Žáci 2. stupně a středoškoláci již nepotřebují třídy
jako „pokojíčky“ a k tomu provoz školní družiny od rána do pozd-
ního odpoledne. Jsou už samostatnější. Začátek výuky později než
ráno v 8:00 by řada z nich uvítala s nadšením. Je to o organizaci
práce, sestavení rozvrhů je opravdu velká výzva. Máme stále ně-
kolik učeben bez kmenových tříd, tzn. třeba na dělení jazyků nebo
na volitelné předměty. Učebny školy využíváme odpoledne také
pro výuku Základní umělecké školy Říčany – pobočka Mnichovi-
ce, ve škole je i řada externích kroužků. Zkrátka škola žije. Jsem
přesvědčená o tom, že pokud jsme veřejná instituce s budovou po-
stavenou a provozovanou z veřejných zdrojů, nemůže být škola
využívána jen pár hodin denně. Ano, bylo by pohodlnější nemuset
sdílet prostor s více lidmi a organizacemi. Ale je to ekonomicky
efektivní a udržitelné?
Jak to bude s parkováním? Už dnes nemají rodiče kde zastavit, Představení gymnázia - leden 2025
když jedou pro dítě do družiny. Auto pak nechají na blikačkách
a brání hladkému průjezdu autobusů na Jánském náměstí. na gymnáziu a další výuku v 8. a 9. třídách. Mimochodem mnoho
Tento dotaz považuji opravdu za velmi užitečný. Hned jsem po- z našich kolegů již na středních školách působilo, ale přestěhová-
žádala paní starostku, zda by nebylo možné vyznačit kolem školy ním do našeho regionu upřednostnili práci bez dojíždění do Pra-
více krátkodobých parkovišť. V současnosti máme jen jedno K+R hy. V jednání máme i nové kolegy/odborníky pouze na některé
parkovací místo v ulici Bezručova. To vážně není dost. Věřme, že předměty na gymnáziu, kteří pracují zároveň např. na univerzitě
navýšení se povede. Padla rovněž obava, že všichni žáci 18+ si nebo na jiném odborném pracovišti. Už nyní se nám ozývají zá-
okamžitě pořídí auto a budou potřebovat další parkovací místa. jemci o práci v naší škole.
Nevím. Nenapadlo mě takto přemýšlet. Ale pokud tomu tak je, tak
je možná jedno, zda jsou to studenti našeho mnichovického gym- Pro koho je gymnázium určené? Jen pro mnichovické žáky?
názia nebo studenti, kteří se dopravují na vlak, aby jeli dále např. Základní vzdělávání je povinné a je určena spádovost podle místa
do Prahy. Zkrátka aut přibývá a běžná pěší docházka z domova bydliště. Rodič má právo si pro své dítě školu vybrat, tzn. dítě ne-
do školy, do práce nebo na vlak ubývá. Je to nějak řešitelné? Troš- musí chodit do své spádové školy. Naproti tomu obec, ve které má
ku se tomu snažíme pomoci např. zapojením do akce „Do práce/ žák trvalé bydliště, má povinnost mít pro všechny své občany zajiš-
školy na kole“. těnou školu. Toto však pro střední školy neplatí. Zatím. Už se občas
říká, že Praha by ráda Středočechy nebrala. Na gymnázia a střed-
Kdo bude na gymnáziu učit? Budou potřeba noví učitelé nebo ní školy jsou přijímání studenti na základě přijímacích zkoušek.
stačí stávající? Pokud mají kapacitu učit na gymnáziu, co dělali V našich devátých třídách máme nyní 100 žáků. Hodně se přípravě
doposud? deváťáků na přechod na střední školy věnujeme. Předpokládáme,
Velmi mě zaskočilo, když mi řada lidí z laické veřejnosti řekla, že část našich deváťáků si podá přihlášku na mnichovické gymná-
že si vždy myslela, že na gymnáziu učí učitelé s vyšší kvalifikací zium. Někdo bude volit školu doma bez dopravních komplikací,
než na základce. Podle zákona o pedagogických pracovnících je někdo naopak potřebuje do velkého světa. Očekáváme, že někteří
to tak, že máte jinou kvalifikaci pro výuku na 1. stupeň základní budou i z okolí. Máme rovněž i zájemce, kteří bydlí v Mnichovi-
školy (VŠ s magisterským titulem pro všechny předměty) a jinou cích, ale na základní školu k nám nechodili. Více budeme vědět až
pro výuku předmětů současně na 2. stupni a SŠ. Pokud jste ab- po přijímacích zkouškách. Zatím jen odhadujeme. Ale rozhodně
solventem pedagogické fakulty, máte většinou vystudované dva věříme v potenciál mnichovických gymnazistů. Mladých lidí, kteří
hlavní obory (tzv. aprobace), ale dnes je u nás ve škole také řada budou studovat v našem městě a určitě nás všechny budou posou-
kolegů, kteří vystudovali nějakou jinou VŠ a pak si dodělali tzv. vat dál.
doplňkové pedagogické studium a jsou kvalifikovaní na SŠ a 2.
stupeň ZŠ. Mám již ve školství dlouholeté zkušenosti a jsem čím Otázka nakonec. Co z toho ta ředitelka má?
dál tím více přesvědčená, že nejdůležitější aprobací učitele je Tato otázka mě docela pobavila. Moje kamarádka, majitelka soukro-
být osobností s dobrými komunikačními dovednostmi, a hlavně mých středních škol, se mě taky několikrát nechápavě dotazovala.
s partnerským a respektujícím přístupem k žákům. K tomu samo- Pak si odpověděla, že chci být asi zapsaná v kronice, že jsem byla
zřejmě musíte znát předmět, který vyučujete (to není možné bez u vzniku gymnázia v Mnichovicích. Prostě je to tak, že věřím tomu,
neustálého vzdělávání), a žáci z vás musí cítit, že máte svou práci co dělám. Je to obdobné jako u jiných činností – vedoucí kroužků,
rád. Shodně jako v jiných firmách dochází k přirozené obměně hasiči, skauti, trenéři atd. Když vás práce baví, nevnímáte tolik čas
pracovníků. V naší škole pracuje více než stovka zaměstnanců. a energii, kterou tomu dáváte. Je pravda, že jsem si ani neuvědomi-
Z toho 80 pedagogických pracovníků. Pro novou třídu gymnázia la, že třídy gymnázia jsou vnímány jinak než třídy základní školy.
budeme potřebovat cca o 1,5 úvazku více, než máme nyní. Ale V minulosti jsme měli už i 35 tříd, teď jich máme „jen“ 31. V příš-
to neznamená 1,5 nového zaměstnance, který bude vyučovat jen tím roce to bude 32 tříd i s gymnáziem.
na gymnáziu. Někteří stávající kolegové budou mít např. 2 hodiny Mgr. Marcela Erbeková, ředitelka školy

