Page 6 - Chytrý Zpravodaj - Mnichovo Hradiště - Kamelot - listopad 2020
P. 6

6                                              KAMELOT: ZPRAVODAJ MĚSTA MNICHOVO HRADIŠTĚ                                                LISTOPAD 2020


        Jak na gymnáziu učíme distančně?                                                                        Září ve školce



        O distanční výuce teď často slýchá-  stává velmi náročnou na soustředě-       tak, aby učitel jen přišel, přihlásil se   Léto uteklo jako voda, už je tu zase   dětí? Naši noví kamarádi měli mož-
        me v  médiích, je  tématem diskuzí   ní,  studenti  prakticky  nemají  mož-   a mohl učit – a zatím to funguje. Za   podzim a s ním i nový školní rok. Co   nost první dny ve školce trávit spo-
        na sítích – a při tom málokdo ví, co   nost aktivního zapojení atd.           to patří vřelý dík našim informatikům   nového nám přinese? Doufáme, že   lečně s maminkou nebo tatínkem.
        vlastně obnáší. Pokusím se vysvět-  Rozhodli jsme se tedy kombi-              – koordinátor ICT také poskytuje   jen vše dobré! Vždyť s některými   Zvykání tak pro ně bylo rozhodně
        lit, jak ji chápeme my na Gymnáziu   novat online hodiny a zadání samo-       poradenství online nebo telefonem   dětmi se vidíme po téměř půlroční   příjemnější! Krásné zářijové sluníč-
        Mnichovo Hradiště. Zdůrazňuji, že   statné práce. Pro každou třídu jsme       při řešení technických nejasností. A   pauze,  neboť  na  jaře,  17.  března,   ko nám přálo, takže děti mohly co
        budu vycházet ze zkušeností peda-  vytvořili pevný rozvrh online hodin        blýská se na lepší časy – ve chvíli,   musela být naše mateřská škola   nejvíce času trávit na školní zahra-
        gogů jedné školy – naše pojetí tedy   – z  většiny předmětů  mají studenti    kdy dopisuji tento text, se chystám   uzavřena vzhledem k vyhlášenému   dě. Tvoření staveb v písku se tak
        jistě nemusí být jediné správné.  jednu, z některých dvě takové hodi-         s kolegou informatikem objednávat   nouzovému stavu.   stalo nejoblíbenější činností.
           Začnu tím, jak jsme to nechtěli   ny týdně. Tyto povinné hodiny dopl-      další technické vybavení, které uhra-  Od  4.  května  2020  byl  provoz   Kéž nám slunečné dny vydrží
        a co neděláme: Nechtěli jsme zavést   nili někteří vyučující nabídkou dob-    díme z mimořádné dotace minister-  mateřské  školy  omezen  pouze  na   co nejdéle. A hlavně, ať nám všem,
        model,  kdy  studenti  jednou  týdně,   rovolných online konzultací – třeba   stva škosltví (snad nám ty peníze do   čtyři třídy. Rodiče nevstupovali do   v této nelehké době, vydrží pevné
        zpravidla v pondělí, dostanou ze   pro maturanty. Vedle toho dostávají        konce října opravdu přijdou).   objektu učitelského pavilonu a děti   zdraví! Krásné podzimní dny!
        všech předmětů za úkol třeba vypra-  studenti i úkoly – snažíme se, aby          A ještě poslední poznámka:   procházely  přísnějším  zdravotním
        covat  vybraná cvičení z učebnice,    v nich vedle práce s učebnicí byly      Distanční výuka je pro nás, učitele,   filtrem už při vstupu do školky. O to   Za Mateřskou školu Jaselská
        a ta pak musí do konce týdne vypra-  zastoupeny i kvízy, pracovní listy,      časově velmi náročná – připravit   vroucnější  a  milejší  bylo společné   Pavlína Bešíková
        covat, vyfotit a odeslat. To se nám   prezentace, odkazy na internetové   z evropských peněz přerozdělova-  kvalitní zadání a pak opravit a oko-  setkání 1. září.   a Kristýna Rašínová
        jeví jako málo efektivní – nemůžeme   zdroje, prostě aby samostatná práce   ných ministerstvem školství), další   mentovat 30 vypracovaných verzí dá   A co adaptace nově přijatých
        si jednoduše  dovolit jet delší  dobu   studenty bavila a byla přiměřená je-  tři notebooky od štědrého sponzora   zkrátka výrazně víc práce, než téma
        „na půl plynu“. Na druhou stranu ale   jich věku. Zejména u těch z vyššího   z řad rodičů a dva grafické tablety   probrat v prezenční hodině. A chy-
        nepovažujeme za optimální ani za-  gymnázia je totiž nejen východiskem   taktéž z předchozích projektů. Proto   bí nám osobní kontakt se studenty.
        chování rozvrhu a jeho mechanické   z nouze, ale zejména přípravou na   jsme se rozhodli, že nebudeme tato   Velmi se proto těšíme, až chodby
        překlopení do online hodin – zjistili   vysokoškolské studium (kam praktic-  zařízení půjčovat učitelům domů   a učebny naší školy zase ožijí jejich
        jsme totiž, že online hodina, tedy   ky všichni naši absolventi směřují).  (nemohli bychom vyhovět všem),   přítomností. Udělejme pro to všichni
        výuka přímo přes obrazovku počí-  A  jak  výše  popsané  realizu-  ale namísto toho vytvoříme co nej-  vše, co je v našich silách.
        tače s aktuální přítomností studentů   jeme? Techniky nemáme nazbyt,   lepší podmínky pro realizaci online
        i pedagoga, je efektivní do určitého   vlastně jen deset notebooků z pro-  hodin  přímo  ve  škole.  Notebooky   Lenka Sosnovcová,
        počtu žáků – při 30 účastnících se   jektu Šablony pro střední školy (tedy   jsme tedy nainstalovali v učebnách   Gymnázium Mnichovo Hradiště

        Distanční vzdělávání podruhé



                                     V rámci projektu jsme před let-  třetina pedagogů zadávala práci    ní platformy Microsoft Teams, došlo
                                  ními prázdninami zjišťovali prostřed-  i osobně, při skupinových hovo-  i na malotřídky v Klášteře Hradišti
                                  nictvím dotazníku adresovaného   rech... Kreativita ve způsobech za-  nad Jizerou a na Jivině.
                                  všem pedagogům v ORP Mnichovo   dávání práce dětem byla obdivuhod-  Oceňujme  naše  pedagogy  za
                                  Hradiště jejich bezprostřední zážitky   ná!. Učitelé na celé situaci oceňovali   jejich  úsilí děti kvalitně  vzdělávat
                                  z jarní distanční výuky, šlo o jakési   zlepšení vztahů a možnost přiblížení   i v době uzavření škol, poskytujme
                                  bilancování celé situace – zjišťovali   se rodičům i žákům a vůbec větší za-  jim zpětnou vazbu, reagujme na je-
                                  jsme informace o vybavenosti škol   pojení rodičů. Negovali naopak ab-  jich podněty a mějme na paměti, že
                                  technikou, schopnostech pedagogů   senci osobního kontaktu či chybějící   většina z nich přistupuje k této situ-
                                  vést distanční výuku, ale i způsoby,   zpětnou vazbu. I učitelé navzájem   aci víc než zodpovědně a příprava
        Říjnové uzavření škol se opět dotklo   jakými učitelé komunikovali se svý-  se semkli, více sdíleli dobrou praxi,   na tento způsob výuky jim zabere
        řady rodin a nastavilo zrcadlo ško-  mi žáky, a pozitiva či negativa s tím   vzájemně komunikovali a psychicky   dvojnásobně více času! A pokud se
        lám, jejich zřizovatelům, ředitelům   spojená: jak učitelé spolupracovali   se podporovali, jiným naopak vadil   domníváte, že se distanční výuka
        a pedagogům.  Zlepšila se  naše   navzájem, co jim pomáhalo, jak se   nejednotný přístup k výuce či chybě-  neodvíjí podle vašich představ (či
        vybavenost technikou pro distanční   poprali s větší mírou samostatnosti,   jící podpora vedení, negativně vní-  k ní nedošlo vůbec), ozvěte se, dej-
        vzdělávání či naše ICT kompeten-  kolik času věnovali online výuce…   mali své nedostatečnosti v technice     te najevo svou spokojenost natolik
        ce natolik, abychom plnohodnotně   Návratnost vyplněných dotazníků   i ICT dovednostech.   „hlasitě“, aby se škola či daný peda-
        nahradili dětem to, o co uzavřením   bohužel nebyla veliká (pouhých 65   Reakcí MAPu na tuto situaci   gog zamysleli nad svým postupem
        svých institucí přišly? Osobní sociál-  odpovědí, většinou z velkých mni-  bylo oslovení všech škol v ORP Mni-  a pokusili se jej zlepšit! Vzdělávání
        ní kontakty dětem žádný počítačový   chovohradišťských škol, od nichž   chovo Hradiště s nabídkou pomoci   našich dětí máme ve svých rukou,
        či telefonický přenos zprostředkovat   jsme získali zhruba 70 procent reak-  při zvyšování kompetencí pedagogů   ale bez vzájemné spolupráce a ko-
        nemůže, ale věřím, že posílení ro-  cí). Co z nich vyplynulo?   pro případnou další distanční výuku.   munikace nás všech, kteří jsme do
        dinných vazeb společným pobytem   Vybavenost škol technikou není   Bohužel letní prázdniny udělaly své,   tohoto procesu zapojení, to ani do
        v jedné domácnosti některé rodiny   nijak závratná, školy sice disponují   kvalitní lektory, „aby jeden pohle-  budoucna nepůjde.
        posílí. Řada rodin jindy funguje v re-  počítačovými učebnami, ale ne na-  dal“, poptávka po nich už od srpna   Činnost projektu  MAP II Mni-
        žimu pouhého potkávání se – možná   tolik vybavenými, aby bylo možné   převyšovala  nabídku.  I  tak  se  nám   chovohradišťsko je realizována díky
        ráno u snídaně, někdy pak večer u   z nich praktikovat distanční vzdělá-  podařilo za finanční prostředky pro-  finanční podpoře z OP VVV.
        večeře. Společně trávený čas se re-  vání (chybějí mikrofony, kamery…),   jektu  proškolit učitele na  Základní
        dukuje pouze na dva víkendové dny,   notebooky pro jednotlivé učitele jsou   škole Sokolovská i Základní škole   Markéta Tomášová,
        a to je přece zoufale málo! Už na   na většině škol spíše utopickou zá-  Studentská v používání komunikač-  MAP II Mnichovohradišťsko
        jaře jsme „dostali“ možnost přibrzdit   ležitostí (a pokud existují, jsou již
        rozjetý vlak našich životů, zpomalit,   služebně staršího data), častý je
        utužit vztahy, věnovat se společně   odlišný způsob zadávání práce jed-
        aktivitám, na které dříve nezbýval   notlivým studentům (většinou e-mai-
        čas, trávit více času v přírodě…   lem či přes systém Bakaláři, zhruba


        První dva měsíce dětem                              INZERCE                   INZERCE

        ve školce utekly jako voda



        Během adaptace nově příchozích   plavání ve městě Jičíně. Kurz vedou
        dětí ukáplo i pár slziček, ale zato   zkušení lektoři a děti se z každé ho-
        přibylo spousta nových kamarádů.   diny vrací nadšené. Od října mají
        Mezi některými dětmi už nyní vzni-  ještě nejstarší děti kroužek anglické-
        kají  přátelství na celý život. Společ-  ho jazyka, při kterém je paní učitelky
        ně první strávené týdny probíhalo   učí základy cizího jazyka hravou
        velké seznamování, při kterém se   formou. Her a činností je i pro tento
        děti učily první básničky a písničky.   rok připraveno mnoho, nudit se ve
        Za  příznivého  počasí  jsme  navště-  školce nebudeme.
        vovali zahradu, kde si děti užívají
        pískoviště a dalších herních prvků.   Karolína Marešová,
        Předškoláci absolvují rovněž kurz   Mateřská škola Mírová
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11