Page 6 - Chytrý Zpravodaj - Mnichovo Hradiště - Kamelot - listopad 2020
P. 6
6 KAMELOT: ZPRAVODAJ MĚSTA MNICHOVO HRADIŠTĚ LISTOPAD 2020
Jak na gymnáziu učíme distančně? Září ve školce
O distanční výuce teď často slýchá- stává velmi náročnou na soustředě- tak, aby učitel jen přišel, přihlásil se Léto uteklo jako voda, už je tu zase dětí? Naši noví kamarádi měli mož-
me v médiích, je tématem diskuzí ní, studenti prakticky nemají mož- a mohl učit – a zatím to funguje. Za podzim a s ním i nový školní rok. Co nost první dny ve školce trávit spo-
na sítích – a při tom málokdo ví, co nost aktivního zapojení atd. to patří vřelý dík našim informatikům nového nám přinese? Doufáme, že lečně s maminkou nebo tatínkem.
vlastně obnáší. Pokusím se vysvět- Rozhodli jsme se tedy kombi- – koordinátor ICT také poskytuje jen vše dobré! Vždyť s některými Zvykání tak pro ně bylo rozhodně
lit, jak ji chápeme my na Gymnáziu novat online hodiny a zadání samo- poradenství online nebo telefonem dětmi se vidíme po téměř půlroční příjemnější! Krásné zářijové sluníč-
Mnichovo Hradiště. Zdůrazňuji, že statné práce. Pro každou třídu jsme při řešení technických nejasností. A pauze, neboť na jaře, 17. března, ko nám přálo, takže děti mohly co
budu vycházet ze zkušeností peda- vytvořili pevný rozvrh online hodin blýská se na lepší časy – ve chvíli, musela být naše mateřská škola nejvíce času trávit na školní zahra-
gogů jedné školy – naše pojetí tedy – z většiny předmětů mají studenti kdy dopisuji tento text, se chystám uzavřena vzhledem k vyhlášenému dě. Tvoření staveb v písku se tak
jistě nemusí být jediné správné. jednu, z některých dvě takové hodi- s kolegou informatikem objednávat nouzovému stavu. stalo nejoblíbenější činností.
Začnu tím, jak jsme to nechtěli ny týdně. Tyto povinné hodiny dopl- další technické vybavení, které uhra- Od 4. května 2020 byl provoz Kéž nám slunečné dny vydrží
a co neděláme: Nechtěli jsme zavést nili někteří vyučující nabídkou dob- díme z mimořádné dotace minister- mateřské školy omezen pouze na co nejdéle. A hlavně, ať nám všem,
model, kdy studenti jednou týdně, rovolných online konzultací – třeba stva škosltví (snad nám ty peníze do čtyři třídy. Rodiče nevstupovali do v této nelehké době, vydrží pevné
zpravidla v pondělí, dostanou ze pro maturanty. Vedle toho dostávají konce října opravdu přijdou). objektu učitelského pavilonu a děti zdraví! Krásné podzimní dny!
všech předmětů za úkol třeba vypra- studenti i úkoly – snažíme se, aby A ještě poslední poznámka: procházely přísnějším zdravotním
covat vybraná cvičení z učebnice, v nich vedle práce s učebnicí byly Distanční výuka je pro nás, učitele, filtrem už při vstupu do školky. O to Za Mateřskou školu Jaselská
a ta pak musí do konce týdne vypra- zastoupeny i kvízy, pracovní listy, časově velmi náročná – připravit vroucnější a milejší bylo společné Pavlína Bešíková
covat, vyfotit a odeslat. To se nám prezentace, odkazy na internetové z evropských peněz přerozdělova- kvalitní zadání a pak opravit a oko- setkání 1. září. a Kristýna Rašínová
jeví jako málo efektivní – nemůžeme zdroje, prostě aby samostatná práce ných ministerstvem školství), další mentovat 30 vypracovaných verzí dá A co adaptace nově přijatých
si jednoduše dovolit jet delší dobu studenty bavila a byla přiměřená je- tři notebooky od štědrého sponzora zkrátka výrazně víc práce, než téma
„na půl plynu“. Na druhou stranu ale jich věku. Zejména u těch z vyššího z řad rodičů a dva grafické tablety probrat v prezenční hodině. A chy-
nepovažujeme za optimální ani za- gymnázia je totiž nejen východiskem taktéž z předchozích projektů. Proto bí nám osobní kontakt se studenty.
chování rozvrhu a jeho mechanické z nouze, ale zejména přípravou na jsme se rozhodli, že nebudeme tato Velmi se proto těšíme, až chodby
překlopení do online hodin – zjistili vysokoškolské studium (kam praktic- zařízení půjčovat učitelům domů a učebny naší školy zase ožijí jejich
jsme totiž, že online hodina, tedy ky všichni naši absolventi směřují). (nemohli bychom vyhovět všem), přítomností. Udělejme pro to všichni
výuka přímo přes obrazovku počí- A jak výše popsané realizu- ale namísto toho vytvoříme co nej- vše, co je v našich silách.
tače s aktuální přítomností studentů jeme? Techniky nemáme nazbyt, lepší podmínky pro realizaci online
i pedagoga, je efektivní do určitého vlastně jen deset notebooků z pro- hodin přímo ve škole. Notebooky Lenka Sosnovcová,
počtu žáků – při 30 účastnících se jektu Šablony pro střední školy (tedy jsme tedy nainstalovali v učebnách Gymnázium Mnichovo Hradiště
Distanční vzdělávání podruhé
V rámci projektu jsme před let- třetina pedagogů zadávala práci ní platformy Microsoft Teams, došlo
ními prázdninami zjišťovali prostřed- i osobně, při skupinových hovo- i na malotřídky v Klášteře Hradišti
nictvím dotazníku adresovaného rech... Kreativita ve způsobech za- nad Jizerou a na Jivině.
všem pedagogům v ORP Mnichovo dávání práce dětem byla obdivuhod- Oceňujme naše pedagogy za
Hradiště jejich bezprostřední zážitky ná!. Učitelé na celé situaci oceňovali jejich úsilí děti kvalitně vzdělávat
z jarní distanční výuky, šlo o jakési zlepšení vztahů a možnost přiblížení i v době uzavření škol, poskytujme
bilancování celé situace – zjišťovali se rodičům i žákům a vůbec větší za- jim zpětnou vazbu, reagujme na je-
jsme informace o vybavenosti škol pojení rodičů. Negovali naopak ab- jich podněty a mějme na paměti, že
technikou, schopnostech pedagogů senci osobního kontaktu či chybějící většina z nich přistupuje k této situ-
vést distanční výuku, ale i způsoby, zpětnou vazbu. I učitelé navzájem aci víc než zodpovědně a příprava
Říjnové uzavření škol se opět dotklo jakými učitelé komunikovali se svý- se semkli, více sdíleli dobrou praxi, na tento způsob výuky jim zabere
řady rodin a nastavilo zrcadlo ško- mi žáky, a pozitiva či negativa s tím vzájemně komunikovali a psychicky dvojnásobně více času! A pokud se
lám, jejich zřizovatelům, ředitelům spojená: jak učitelé spolupracovali se podporovali, jiným naopak vadil domníváte, že se distanční výuka
a pedagogům. Zlepšila se naše navzájem, co jim pomáhalo, jak se nejednotný přístup k výuce či chybě- neodvíjí podle vašich představ (či
vybavenost technikou pro distanční poprali s větší mírou samostatnosti, jící podpora vedení, negativně vní- k ní nedošlo vůbec), ozvěte se, dej-
vzdělávání či naše ICT kompeten- kolik času věnovali online výuce… mali své nedostatečnosti v technice te najevo svou spokojenost natolik
ce natolik, abychom plnohodnotně Návratnost vyplněných dotazníků i ICT dovednostech. „hlasitě“, aby se škola či daný peda-
nahradili dětem to, o co uzavřením bohužel nebyla veliká (pouhých 65 Reakcí MAPu na tuto situaci gog zamysleli nad svým postupem
svých institucí přišly? Osobní sociál- odpovědí, většinou z velkých mni- bylo oslovení všech škol v ORP Mni- a pokusili se jej zlepšit! Vzdělávání
ní kontakty dětem žádný počítačový chovohradišťských škol, od nichž chovo Hradiště s nabídkou pomoci našich dětí máme ve svých rukou,
či telefonický přenos zprostředkovat jsme získali zhruba 70 procent reak- při zvyšování kompetencí pedagogů ale bez vzájemné spolupráce a ko-
nemůže, ale věřím, že posílení ro- cí). Co z nich vyplynulo? pro případnou další distanční výuku. munikace nás všech, kteří jsme do
dinných vazeb společným pobytem Vybavenost škol technikou není Bohužel letní prázdniny udělaly své, tohoto procesu zapojení, to ani do
v jedné domácnosti některé rodiny nijak závratná, školy sice disponují kvalitní lektory, „aby jeden pohle- budoucna nepůjde.
posílí. Řada rodin jindy funguje v re- počítačovými učebnami, ale ne na- dal“, poptávka po nich už od srpna Činnost projektu MAP II Mni-
žimu pouhého potkávání se – možná tolik vybavenými, aby bylo možné převyšovala nabídku. I tak se nám chovohradišťsko je realizována díky
ráno u snídaně, někdy pak večer u z nich praktikovat distanční vzdělá- podařilo za finanční prostředky pro- finanční podpoře z OP VVV.
večeře. Společně trávený čas se re- vání (chybějí mikrofony, kamery…), jektu proškolit učitele na Základní
dukuje pouze na dva víkendové dny, notebooky pro jednotlivé učitele jsou škole Sokolovská i Základní škole Markéta Tomášová,
a to je přece zoufale málo! Už na na většině škol spíše utopickou zá- Studentská v používání komunikač- MAP II Mnichovohradišťsko
jaře jsme „dostali“ možnost přibrzdit ležitostí (a pokud existují, jsou již
rozjetý vlak našich životů, zpomalit, služebně staršího data), častý je
utužit vztahy, věnovat se společně odlišný způsob zadávání práce jed-
aktivitám, na které dříve nezbýval notlivým studentům (většinou e-mai-
čas, trávit více času v přírodě… lem či přes systém Bakaláři, zhruba
První dva měsíce dětem INZERCE INZERCE
ve školce utekly jako voda
Během adaptace nově příchozích plavání ve městě Jičíně. Kurz vedou
dětí ukáplo i pár slziček, ale zato zkušení lektoři a děti se z každé ho-
přibylo spousta nových kamarádů. diny vrací nadšené. Od října mají
Mezi některými dětmi už nyní vzni- ještě nejstarší děti kroužek anglické-
kají přátelství na celý život. Společ- ho jazyka, při kterém je paní učitelky
ně první strávené týdny probíhalo učí základy cizího jazyka hravou
velké seznamování, při kterém se formou. Her a činností je i pro tento
děti učily první básničky a písničky. rok připraveno mnoho, nudit se ve
Za příznivého počasí jsme navště- školce nebudeme.
vovali zahradu, kde si děti užívají
pískoviště a dalších herních prvků. Karolína Marešová,
Předškoláci absolvují rovněž kurz Mateřská škola Mírová