Page 6 - Chytrý zpravodaj - Mnichovo Hradiště 05/2022
P. 6
6 6 KAMELOT: ZPRAVODAJ MĚSTA MNICHOVO HRADIŠTĚ KVĚTEN 2022
K
A
AMELO
: ZP
T
J MĚS
A MNI
T
D
O
O
V
TĚ
V
CH
A
R
IŠ
O HR
AD
Erasmus+ na GMH: setkání v Hradišti a v Itálii v kostele sv. Jakuba
Děti z družiny
Po dvouleté pauze způsobené ko- nem naše gymnázium navštívili o své zážitky podělila na následují- jsme shrnuli ve výtvarné práci, na
ronavirem jsme konečně mohli po- studenti a učitelé z Německa, Fran- cích řádcích: níž jsme se všichni společně podí-
kračovat v projektu realizovaném cie, Litvy a Řecka v rámci projektu „Ke konci března se mně a dvě- leli. Pokud mohu mluvit za nás tři
v rámci Erasmus+. Náš titul „Ná- Erasmus+. ma dalším studentkám gymnázia, z ČR, díky tomuto projektu jsme
rodní identita – být mladý v Evropě Společně jsme se podívali do Alžbětě Havlíkové a Marii Baran- prožili opravdu úžasný týden. A když
mnoha tváří – dnes i v budoucnu“ hlavního města Prahy, viděli Pražský číkové, dostalo příležitosti zavítat jsme posledního dne pozdě večer
si klade za cíl vzájemné poznání hrad, Karlovu univerzitu a spoustu v rámci projektu Erasmus+ do Itálie. nastupovali do vlaku, bylo to se spo-
odlišných kultur a životních stylů dalších důležitých památek. Dále Konkrétně do městečka Bagno a Ri- kojeným úsměvem na tváři.“
v jednotlivých zemích. Ještě na pod- jsme s našimi mezinárodními přá- poli na okraji Florencie. I když jsme Ještě než jsme však onoho
zim 2019 jsme stihli vyjet do Řecka, teli zdolali i část Příhrazských skal nepobývaly u italských rodin, hosti- posledního dne nastoupili do night-
abychom následně pracovali jen na a vrchol Mužský, kam jsme vysílení telská škola nám, stejně jako všem jetu, navštívila naše česká skupinka
internetových platformách a setká- a hladoví dorazili, a následně naši ostatním zahraničním studentům, i nedaleko ležící mnichovohradišťské
vali se pouze během videokonfe- výpravu zakončili výtečným obědem zajistila ubytování v bývalém klášte- partnerské město Figline e Incisa
rencí. Naštěstí nám situace v tomto na Olšině. V dalších dnech proběhla ře s úžasným výhledem na toskán- Valdarno, kde jsme se krátce po-
pololetí umožňuje projekt dokončit, například prohlídka našeho města, skou metropoli a okolní krajinu. To zdravili na radnici s paní starostkou. Před Velikonocemi jsme s dětmi po
a tak během druhé poloviny března Mnichova Hradiště, ve snaze o vě- nám dalo možnost lépe je poznat, Moc rád bych také poděkoval mé domluvě s panem farářem navštívili
proběhla setkání u nás na gymnáziu deckou vložku i návštěva liberecké spřátelit se s nimi a řádně se procvi- kolegyni Evě Kozákové i jejímu man- kostel svatého Jakuba. Děti usa-
a následně v Itálii. iQLANDIE. Týden byl zakončen čit v angličtině i němčině. Škola IC želovi Evženovi, kteří se nemalou zeny do lavic pozorně naslouchaly
V březnu jsme tedy mohli přiví- čtvrteční diskotékou a improvizova- Teresa Mattei, která vše v Itálii or- měrou podíleli na zdárném průběhu tematickému výkladu pana faráře,
tat žáky a učitele z partnerských škol nou taneční lekcí mazurky, valčíku ganizovala, pro nás připravila nabitý našeho setkání. Celkově byla, mys- který se vázal právě k Velikonocům,
z Chalkidy, Klaipedy, Weiterstadtu a ostatních tanců, ze kterých si jis- program. Ten nám umožnil podívat lím, naše skupina velkým přínosem a s blížícími se jarními svátky jsme
a Verneuil-sur-Seine. Studenti si na- tě všichni zúčastnění domů odnesli se nejen do samotné Florencie, pro hostitelskou školu. Každopád- si připomněli také jejich tradice. Ná-
vzájem představili svoje prezentace ladné pohyby a zajímavé kreace. Před radnicí našeho partnerského překrásné Sieny či proslulého San ně se již pomalu připravujeme na vštěva kostela byla obohacena hrou
a následně pracovali společně na Celý náš týdenní program, včetně města Figline e Incisa Valdarno Gimignana, ale poznat i toskánskou květnový výjezd do Litvy, kam míří- na varhany, které si děti prohlédly
výtvarném projektu a učili se základy společného vaření bramboráků krajinu a venkov. To však byla pou- me spolu s kolegou a kamarádem z bezprostřední blízkosti, a zhlédnu-
češtiny. Během výletů jsme si prošli a jahodových knedlíků, byl shledán společných setkání. Školy jen vymě- ze jedna část projektu. Ta druhá se Petrem Mazánkem a dalšími čtyřmi tím zvonů, za kterými jsme museli
Příhrazské skály, navštívili Prahu úspěšným a všem se moc líbil.“ nily své žáky a přesunuly se z pro- týkala volnočasových aktivit, jež byly studenty ze sexty. vystoupat po mnoha točitých scho-
či iQLANDII v Liberci. Více o tom Hned v pátek 25. března jsme sluněných Čech do neméně proslu- naším tématem. Dozvěděli jsme se, dech.
již Alice Šmídová, studentka sexty se pak vypravili vlakem do Floren- něného Toskánska. Tohoto setkání jaké koníčky mají mladí lidé v jiných Lukáš Umáčený, Panu děkanovi Pavlu Machovi
a jedna z účastnic našeho projektu: cie, kde jsme od soboty pokračovali se z naší školyúčastnily tři studentky zemí Evropy, případně i v rámci ja- Gymnázium Mnichovo Hradiště patří za jeho čas, ochotu, vstřícnost
„V týdnu mezi 18. až 25. břez- v městě Bagno a Ripoli dalším dílem a jedna z nich, Natálie Pfefferová, se kých organizací se jim věnují. Vše a trpělivost s dětmi velký dík. (av)
MAP: Dva měsíce do konce projektu Modeláři ze SOU Hubálov
Květen a červen tohoto roku jsou informatické myšlení, algoritmizaci vo Hradiště. Další dvě školy v průbě- různými slovníky či s dalšími vhod- jsou Mistry republiky
posledními dvěma měsíci, během a programování, data a informace, hu jara do strategického plánování nými zajímavými materiály. Ško-
nichž ještě můžeme nabízet aktivity modely a informační systémy, digi- naskočily, a sice ZŠ Kněžmost a lám v rámci celého ORP Mnichovo
projektu pedagogům, neformálním tální technologie a základy robotiky. ZŠ Klášter – i tyto dvě instituce své Hradiště byla nabídnuta pomoc se
vzdělavatelům či široké veřejnosti. A Na květnovém programu jsou pak i plány do budoucna uzavřou na konci zvládnutím této pro ně nové situa-
stále máme co nabídnout. další setkání pracovních skupin či června, sice tedy s kratší časovou ce. Dvě zaměstnankyně MAP, jež
Třeba hned na začátku května ředitelů základních škol. dotací, ale přesto věříme, že tento pracují na zkrácený úvazek, navíc
(v sobotu 7. května) se mohou zá- Které aktivity jsou stále v běhu? proces bude ku prospěchu školám, nabídly pomoc s výukou českého
jemci vydat na interpretační vycház- Je to například on-line kurz pro lo- jejich vedení, pedagogům, rodičům jazyka pro ukrajinské děti, které
ku Hruboskalskem, při které budou gopedické asistenty, jejž se účastní a zejména žákům. docházejí do adaptační skupiny ve
moci načerpat inspiraci pro tema- devět učitelek z Mnichovohradišťska, S ohledem na aktuální dění na Volnočasovém centru MH. Výuka
tické exkurze či procházky s dětmi. které budou na konci května obha- východ od nás jsme hned na konci češtiny započala bezprostředně po
Naučíme se díky tomu číst z knihy jovat své závěrečné práce na toto února zareagovali tím, že na web velikonočních prázdninách pro de-
pískovcových skalních stěn, která téma. Vedle toho stále aktualizuje- projektu (www.map-mh.cz) přibyla set dětí ve věkovém rozmezí od 6 do
nám prozradí tajemství o podobách me dokumenty MAP, komunikujeme nová záložka, jež pracuje s tématem zhruba 13 let.
dávných krajin. Dále nás bude čekat se školami ohledně jejich technické- války na Ukrajině: zaměřuje se jed- Využijte tedy ještě posledních
seminář pro zájemce o prohloubení ho stavu, pro mnichovohradišťské nak na problematiku tohoto tématu možností, jež vám v rámci projektu
znalostí v tabulkovém editoru Excel, základní školy chystáme dotazníko- ve výuce (články, videa, metodické nabízíme. Sice je v procesu schva-
který pedagogům usnadňuje tvorbu vé šetření na téma klima školy a do materiály, debaty…), jednak také lování žádost o roční projekt MAP III
pedagogické dokumentace a učeb- finále se blíží strategické plánování nabízí učitelům či široké veřejnosti Mnichovohradišťsko, ale jeho finan-
ních materiálů. Nepřímo na to pak na ZŠ Sokolovská, ZŠ Studentská a možnost seznámit se s metodikami cování již nebude tak velkorysé jako
naváže třídílný praktický kurz nové ZŠ Švermova či Gymnáziu Mnicho- výuky češtiny pro cizince, ale také s v rámci stávajícího MAP II Mnicho-
informatiky, která je pro školské insti- vohradišťsko.
tuce nyní tématem číslo jedna. S lek-
torem se účastníci z řad pedagogů Markéta Tomášová, Tým žáků z učiliště v Hubálově se již tomobilů v měřítku 1:10 na hybridní
prvního a druhého stupně zaměří na MAP II Mnichovohradišťsko několik let v rámci zájmového krouž- pohon. Vítězem letošního národního
ku věnuje RC modelům na vodíkový finále se stal hubálovský tým pod
pohon. Právě v kroužku si žáci na- vedením učitele odborného výcvi-
Velikonoční zajíček ve školce vrhli, následně s využitím 3D tisku ku Jana Janíčka. Náš úspěšný tým
vyrobili a doladili model automobilu
bude reprezentovat Českou republi-
ku na světovém finále modelů aut na
ŠKODA 130 RS, se kterým vyrazili
Po dvou letech si konečně zase děti Některé děti si vyzkoušely i sázení dlaně na kytičku, cvičení se zvířát- domů a těšily se na pozorování, kdy soutěžit. vodíkový pohon, které se uskuteční
mohly užít velikonoční radovánky jarních kytiček. ky a podobně. Vyvrcholením bylo začne skořápka praskat a objeví se V Ostravě se 4. dubna kona- v červnu v Nizozemsku.
i ve školce. Výzdoba ve třídách, Na Škaredou středu pak všech- hledání vajíček na zahradě školky. kuřátko. Letošní Velikonoce ve škol- lo národní finále soutěže Horizon
šatnách i na chodbách se postup- ny čekala cesta za pokladem od A nebyla to ledajaká vajíčka, nýbrž ce se opravdu vydařily! Grand Prix. Souboje na závodní Radka Pitrmocová,
ně převlékla ze zimního kabátku do velikonočního zajíčka. Sluníčko nám kouzelná. Po namočení do vody dráze mezi sebou sváděly dálkově SOU Hubálov
jarních veselých barviček. S dětmi přálo, a tak jsme se postupně po se z nich totiž líhnou malá kuřátka. Pavlína Bešíková ovládané RC modely závodních au-
jsme si povídali o lidových zvycích třídách vydali po chodníčku od ma- Všechny děti si je nadšeně odnesly Mateřská škola Jaselská
a tradicích, které k Velikonocům teřské školy k velké škole na Vrch-
patří. Naučili jsme se velikonoční ří- lického návrší a zpět. Děti čekalo pět
kanky a koledy. K nejoblíbenější čin- stanovišť s drobnými úkoly, například Úspěch hubálovských
nosti samozřejmě patřilo malování prolézání pavučinou, velikonoční há-
kraslic, ať už papírových, dřevěných danky, honička za řehtačkou, hod žáků na soutěži T PROFI
či vyfouklých vajíček, a tak se vese- šiškou zajíčkovi do bříška, poskoky
le malovalo, kreslilo či jinak tvořilo. snožmo podle obrázků, foukání do
Nymburk hostil v dubnu krajské kolo
odborné soutěže Talenty pro firmy
T-PROFI, které pořádala Krajská
hospodářská komora. Úkolem sou-
těžních týmů bylo postavit podle
dokumentace v časovém limitu po-
mocí stavebnice Merkur funkční mo-
del tepelné elektrárny a soustruhu.
A účastnili se i žáci ze SOU Hubálov. pátého ročníku 1. základní školy
Soutěž propojuje v jednom týmu v Mladé Boleslavi. Náš tým repre-
různé generace – kapitánem týmu zentoval okres Mladá Boleslav a ze
byl zástupce firmy, v našem přípa- šesti soutěžních družstev obsadil
dě Adient Czech Republic s.r.o., krásné druhé místo.
členy týmu za SOU Hubálov pak
žáci druhého ročníku oboru opravář Radka Pitrmocová,
zemědělských strojů doplnění žáky SOU Hubálov