Page 5 - Chytrý Zpravodaj - Lysá nad Labem - listopad 2020
P. 5

Městský úřad

       Stanovisko k přestupkům ve věci místního referenda

         V  souvislosti  s  místním  referendem  pro-  moci  úřední  osoby.  Zrovna  tak  nekonání  né, kancelářské potřeby atd.), stejně jako
       běhla v posledních dnech na sociálních sítích  úředníka je porušením povinností, za které  přidělala  vrásky  těm,  kteří  se  přestupků
       diskuse k postupu Městského úřadu Lysá nad  může být postižen.           dopustili.  Přitom  by  bylo  bývalo  stačilo,
       Labem, konkrétně k projednávání přestupků,   Politické vedení města, tj. žádný ze zastu-  kdyby si dotyční řádně přečetli poučení na
       kterých se dopustili ti, kteří podepsali podpi-  pitelů,  členů  rady,  místostarostů  či  starosty  podpisových listinách a byli pečliví při uvá-
       sovou  listinu  k  místnímu  referendu,  ačkoliv  nemůže  do  řízení  o  přestupku  jakkoli  zasa-  dění osobních údajů.
       nejsou oprávněnými voliči v Lysé nad Labem,  hovat či jej ovlivňovat. V tomto případě se   Každý  občan  má  právo  se  nepochybně
       nebo uvedli (lhostejno z jakého důvodu) své  jedná  o  výkon  státní  správy,  která  je  vyko-  vyjádřit  ke  znění  zákona.  Není-li  se  záko-
       nesprávné údaje.                     návána  výhradně  úředníky  –  oprávněnými  nem spokojen, může se obrátit na volené
         Diskuse obsahovala řadu vulgarismů a urá-  úředními osobami. Ti, aby mohli státní sprá-  zástupce  na  krajích,  popř.  v  Parlamentu
       žek směřovaných proti úředníkům Městské-  vu vykonávat, museli složit zkoušky odborné  ČR,  a  iniciovat  jeho  změnu.  Nicméně  ne-
       ho  úřadu  Lysá  nad  Labem  projednávajícím  způsobilosti  a  pravidelně  je  jimi  prováděný  lze spílat úředníkům, kteří mají povinnost
       tyto přestupky. Diskutující však ve výsledku  výkon státní správy kontrolován dozorovými  se  zákony  řídit  a  postupovat  podle  nich,
       jen projevili neznalost věci a především se ne-  orgány  (Krajský  úřad  Středočeského  kraje,  že dělají svou práci. Úředníci nejsou poli-
       chali strhnout emocemi.              Ministerstvo  vnitra  apod.).  Rozhodně  tedy  tiky, ani veřejně činnými osobami, a proto
         Zákon  o  místním  referendu  výslovně  není pravdou, že by kdokoli z vedení města  nelze jejich práci směšovat se sympatiemi

       (§ 11 odst. 1 písm. d) zákona č. 22/2004  uložil úředníkům ukládat pokuty za uvedené  či antipatiemi k politickému vedení města.
       Sb.) ukládá, aby na každé podpisové listi-  přestupky,  stejně  jako  není  pravdou,  že  by  Zrovna tak není žádný důvod úředníky pro
       ně bylo uvedeno poučení, že podepsat se  kdokoli z vedení města měl právo či reálnou  jejich práci urážet nebo znevažovat, neboť i
       může pouze oprávněná osoba (starší 18 let  možnost nařizovat úředníkům, že řízení o pře-  takové jednání může být přestupkem (zne-
       s trvalým pobytem v Lysé nad Labem) a ta  stupku nemá být zahájeno.      vážení úřední osoby dle § 5 odst. 1 písm. b)
       musí uvést správně své osobní údaje. Po-  Úředníci,  kteří  přestupky  projednávají,   zákona č. 251/2016 Sb.).
       kud uvede nesprávné údaje nebo se nejed-  k věci přistupují nanejvýš citlivě a pečlivě.    Diskuse nad veřejnými záležitostmi je pří-
       ná o oprávněnou osobu ve smyslu zákona,  Každý jednotlivý případ posuzují individu-  nosem, je-li vedena věcně, na základě zna-
       dopouští se přestupku.               álně a dospějí-li k závěru, že skutková pod-  lostí a ověřených faktů a především v rovi-
         Nutno podotknout, že jedině zákon sta-  stata přestupku byla naplněna, volí takový  ně slušnosti. Mají-li diskutující na sociálních
       noví, jaké jednání je trestné. Jsou-li napl-  druh  trestu,  který  považují  za  přiměřený  sítích  dostatek  odvahy  na  urážení  jiných,
       něny  znaky  skutkové  podstaty  přestupku,  míře porušení zákona. Ve většině případů  měli by najít i dostatek odvahy omluvit se
       jak  je  stanoví  zákon,  je  příslušný  úředník  došlo k uložení napomenutí (bez uložení  těm, které nespravedlivě a za to, že dobře
       podle § 78 zákona č. 250/2016 Sb. povinen  pokuty).  K  uložení  pokuty  v  symbolické  dělají svou práci, urazili. Jakékoli politické
       zahájit řízení o každém přestupku, o němž  výši (do 200 Kč) bylo přistoupeno pouze   vedení  města  se  neobejde  bez  úředníků.
       se dozví. Každé řízení má svá procesní pra-  v těch případech, kdy došlo k souběhu více  Jsou to právě úředníci, kteří zajišťují chod
       vidla a obviněnému zákon nabízí celou řadu  skutků (např. podpisovou listinu podepsa-  města a poskytují služby občanům, proto si
       opravných  prostředků,  kterými  se  může  la neoprávněná osoba, která nadto uvedla  jejich práce važme.
       bránit, pakliže s postupem či rozhodnutím  i nesprávné údaje). Město a městský úřad   Stanovisko bylo zveřejněno již na faceboo-
       úředníka nesouhlasí. Rovněž zákon stanoví  se tedy nijak neobohatily. Naopak celá věc  kovém účtu města.
       úředníkům meze, v rámci kterých musí celé  přidělala  práci  několika  úředníkům,  kteří
       řízení vést. Překročí-li úředník tyto zákonné  se mohli věnovat jiné činnosti, vyžádala si   Ing. Alena Novotná
       meze, vystavuje se postihu zneužití pravo-  nemalé  administrativní  náklady  (poštov-  tajemnice MěÚ Lysá nad Labem


       Investice do rozvoje města: co s nimi bude?

         V  souvislosti  s  výsledkem  referenda    z  rozpočtu  města,  na  nic  jiného  už  by  však nemohli realizovat vůbec, naopak by

       o prodeji milovických bytů přišel čas roz-  v něm nezbyly prostředky.    bylo nutné výrazně omezit provozní výda-
       hodnout o dalším osudu investic do rozvo-  Občané  však  v  referendu  rozhodli,  že  je úřadu, příspěvkových organizací (škol a
       je našeho města. Původně jsme předpo-  se  byty  v  Milovicích  prodávat  nebudou.  školek), snížit příspěvky do fondů zřizova-
       kládali, že řadu investičních akcí budeme   Museli jsme se tak poprat s otázkou, jak  ných městem a navýšit místní poplatky.
       moci financovat právě z výtěžku z prodeje   s  nastalou  situací  naložit.  Nabízely  se  tři   Třetí možností bylo realizovat vše podle
       bytů v Milovicích. Mezi tyto akce patří po-  možnosti. Tou první bylo dokončit projek-  původního plánu a potřebné finanční pro-
       třebné infrastrukturní projekty, ať už jde     ty, na jejichž realizaci už má město uzavře-  středky získat z úvěru. Po důkladné disku-
       o rekonstrukci ulic Mírová a Českosloven-  né  smlouvy.  V  takovém  případě  bychom  si, zvážení všech pro i proti a především
       ské  armády,  dokončení  komunikace  do   dokončili rekonstrukci Mírové ulice a ulice  s ohledem na potřebu zmíněné investiční
       průmyslové zóny, výstavbu nové sportovní   Československé armády a dostavěli komu-  akce realizovat a stimulovat tak ekonomi-
       haly nebo zvýšení kapacity mateřské školy   nikaci  do  průmyslové  zóny.  Ostatní  při-  ku jsme nakonec zvolili právě tuto třetí va-
       v Litoli.                            pravené projekty bychom zastavili a kvůli  riantu. Město tedy požádá o úvěr ve výši
         Důvodem, proč jsme na realizaci těch-  vysokým nákladům také omezili investice  300 milionů korun s úrokovou sazbou ko-
       to  akcí  chtěli  použít  právě  prostředky   do projektů menších. Druhá možnost zna-  lem jednoho procenta a splatností 10–15
       získané prodejem milovických bytů, bylo   menala, že bychom z velkých projektů rea-  let. Připravené projekty se tím pádem re-
       zachování  menších  investic  do  dopravní   lizovali ty, na které je možné získat dotaci,  alizovat budou a Lysá nad Labem dostane
       infrastruktury či oprav vodovodů a kana-  což je v tuto chvíli výstavba sportovní haly  šanci dál se rozvíjet.
       lizací.  Jednoduše  řečeno,  pokud  bychom   a rekonstrukce a rozšíření kapacity stávají-
       zmíněné  velké  projekty  chtěli  financovat     cího vodojemu. Drobné investice bychom   Rada města Lysá nad Labem

                                                                                                                 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10