Page 5 - Chytrý Zpravodaj - Lysá nad Labem - listopad 2020
P. 5
Městský úřad
Stanovisko k přestupkům ve věci místního referenda
V souvislosti s místním referendem pro- moci úřední osoby. Zrovna tak nekonání né, kancelářské potřeby atd.), stejně jako
běhla v posledních dnech na sociálních sítích úředníka je porušením povinností, za které přidělala vrásky těm, kteří se přestupků
diskuse k postupu Městského úřadu Lysá nad může být postižen. dopustili. Přitom by bylo bývalo stačilo,
Labem, konkrétně k projednávání přestupků, Politické vedení města, tj. žádný ze zastu- kdyby si dotyční řádně přečetli poučení na
kterých se dopustili ti, kteří podepsali podpi- pitelů, členů rady, místostarostů či starosty podpisových listinách a byli pečliví při uvá-
sovou listinu k místnímu referendu, ačkoliv nemůže do řízení o přestupku jakkoli zasa- dění osobních údajů.
nejsou oprávněnými voliči v Lysé nad Labem, hovat či jej ovlivňovat. V tomto případě se Každý občan má právo se nepochybně
nebo uvedli (lhostejno z jakého důvodu) své jedná o výkon státní správy, která je vyko- vyjádřit ke znění zákona. Není-li se záko-
nesprávné údaje. návána výhradně úředníky – oprávněnými nem spokojen, může se obrátit na volené
Diskuse obsahovala řadu vulgarismů a urá- úředními osobami. Ti, aby mohli státní sprá- zástupce na krajích, popř. v Parlamentu
žek směřovaných proti úředníkům Městské- vu vykonávat, museli složit zkoušky odborné ČR, a iniciovat jeho změnu. Nicméně ne-
ho úřadu Lysá nad Labem projednávajícím způsobilosti a pravidelně je jimi prováděný lze spílat úředníkům, kteří mají povinnost
tyto přestupky. Diskutující však ve výsledku výkon státní správy kontrolován dozorovými se zákony řídit a postupovat podle nich,
jen projevili neznalost věci a především se ne- orgány (Krajský úřad Středočeského kraje, že dělají svou práci. Úředníci nejsou poli-
chali strhnout emocemi. Ministerstvo vnitra apod.). Rozhodně tedy tiky, ani veřejně činnými osobami, a proto
Zákon o místním referendu výslovně není pravdou, že by kdokoli z vedení města nelze jejich práci směšovat se sympatiemi
(§ 11 odst. 1 písm. d) zákona č. 22/2004 uložil úředníkům ukládat pokuty za uvedené či antipatiemi k politickému vedení města.
Sb.) ukládá, aby na každé podpisové listi- přestupky, stejně jako není pravdou, že by Zrovna tak není žádný důvod úředníky pro
ně bylo uvedeno poučení, že podepsat se kdokoli z vedení města měl právo či reálnou jejich práci urážet nebo znevažovat, neboť i
může pouze oprávněná osoba (starší 18 let možnost nařizovat úředníkům, že řízení o pře- takové jednání může být přestupkem (zne-
s trvalým pobytem v Lysé nad Labem) a ta stupku nemá být zahájeno. vážení úřední osoby dle § 5 odst. 1 písm. b)
musí uvést správně své osobní údaje. Po- Úředníci, kteří přestupky projednávají, zákona č. 251/2016 Sb.).
kud uvede nesprávné údaje nebo se nejed- k věci přistupují nanejvýš citlivě a pečlivě. Diskuse nad veřejnými záležitostmi je pří-
ná o oprávněnou osobu ve smyslu zákona, Každý jednotlivý případ posuzují individu- nosem, je-li vedena věcně, na základě zna-
dopouští se přestupku. álně a dospějí-li k závěru, že skutková pod- lostí a ověřených faktů a především v rovi-
Nutno podotknout, že jedině zákon sta- stata přestupku byla naplněna, volí takový ně slušnosti. Mají-li diskutující na sociálních
noví, jaké jednání je trestné. Jsou-li napl- druh trestu, který považují za přiměřený sítích dostatek odvahy na urážení jiných,
něny znaky skutkové podstaty přestupku, míře porušení zákona. Ve většině případů měli by najít i dostatek odvahy omluvit se
jak je stanoví zákon, je příslušný úředník došlo k uložení napomenutí (bez uložení těm, které nespravedlivě a za to, že dobře
podle § 78 zákona č. 250/2016 Sb. povinen pokuty). K uložení pokuty v symbolické dělají svou práci, urazili. Jakékoli politické
zahájit řízení o každém přestupku, o němž výši (do 200 Kč) bylo přistoupeno pouze vedení města se neobejde bez úředníků.
se dozví. Každé řízení má svá procesní pra- v těch případech, kdy došlo k souběhu více Jsou to právě úředníci, kteří zajišťují chod
vidla a obviněnému zákon nabízí celou řadu skutků (např. podpisovou listinu podepsa- města a poskytují služby občanům, proto si
opravných prostředků, kterými se může la neoprávněná osoba, která nadto uvedla jejich práce važme.
bránit, pakliže s postupem či rozhodnutím i nesprávné údaje). Město a městský úřad Stanovisko bylo zveřejněno již na faceboo-
úředníka nesouhlasí. Rovněž zákon stanoví se tedy nijak neobohatily. Naopak celá věc kovém účtu města.
úředníkům meze, v rámci kterých musí celé přidělala práci několika úředníkům, kteří
řízení vést. Překročí-li úředník tyto zákonné se mohli věnovat jiné činnosti, vyžádala si Ing. Alena Novotná
meze, vystavuje se postihu zneužití pravo- nemalé administrativní náklady (poštov- tajemnice MěÚ Lysá nad Labem
Investice do rozvoje města: co s nimi bude?
V souvislosti s výsledkem referenda z rozpočtu města, na nic jiného už by však nemohli realizovat vůbec, naopak by
o prodeji milovických bytů přišel čas roz- v něm nezbyly prostředky. bylo nutné výrazně omezit provozní výda-
hodnout o dalším osudu investic do rozvo- Občané však v referendu rozhodli, že je úřadu, příspěvkových organizací (škol a
je našeho města. Původně jsme předpo- se byty v Milovicích prodávat nebudou. školek), snížit příspěvky do fondů zřizova-
kládali, že řadu investičních akcí budeme Museli jsme se tak poprat s otázkou, jak ných městem a navýšit místní poplatky.
moci financovat právě z výtěžku z prodeje s nastalou situací naložit. Nabízely se tři Třetí možností bylo realizovat vše podle
bytů v Milovicích. Mezi tyto akce patří po- možnosti. Tou první bylo dokončit projek- původního plánu a potřebné finanční pro-
třebné infrastrukturní projekty, ať už jde ty, na jejichž realizaci už má město uzavře- středky získat z úvěru. Po důkladné disku-
o rekonstrukci ulic Mírová a Českosloven- né smlouvy. V takovém případě bychom si, zvážení všech pro i proti a především
ské armády, dokončení komunikace do dokončili rekonstrukci Mírové ulice a ulice s ohledem na potřebu zmíněné investiční
průmyslové zóny, výstavbu nové sportovní Československé armády a dostavěli komu- akce realizovat a stimulovat tak ekonomi-
haly nebo zvýšení kapacity mateřské školy nikaci do průmyslové zóny. Ostatní při- ku jsme nakonec zvolili právě tuto třetí va-
v Litoli. pravené projekty bychom zastavili a kvůli riantu. Město tedy požádá o úvěr ve výši
Důvodem, proč jsme na realizaci těch- vysokým nákladům také omezili investice 300 milionů korun s úrokovou sazbou ko-
to akcí chtěli použít právě prostředky do projektů menších. Druhá možnost zna- lem jednoho procenta a splatností 10–15
získané prodejem milovických bytů, bylo menala, že bychom z velkých projektů rea- let. Připravené projekty se tím pádem re-
zachování menších investic do dopravní lizovali ty, na které je možné získat dotaci, alizovat budou a Lysá nad Labem dostane
infrastruktury či oprav vodovodů a kana- což je v tuto chvíli výstavba sportovní haly šanci dál se rozvíjet.
lizací. Jednoduše řečeno, pokud bychom a rekonstrukce a rozšíření kapacity stávají-
zmíněné velké projekty chtěli financovat cího vodojemu. Drobné investice bychom Rada města Lysá nad Labem
5