Page 18 - Chytrý Zpravodaj - Lysá nad Labem - 07-08 2021
P. 18
Napsali nám
Rozhovor s Ing. Karlem Otavou u příležitosti
jeho sedmdesátých narozenin
Vážený pane starosto, gratulujeme k vý- Můžete uvést některé záměry, na kterých
znamnému životnímu jubileu, které jste jste se podílel a které budou přínosem pro
oslavil na první jarní den. Je to příležitost Lysou nad Labem?
k bilancování a položení několika otázek, Podílel jsem se na intenzivní přípravě mo-
které souvisí s městem, železnicí, koníčky dernizace tratě Lysá nad Labem – Praha a tra-
a Vaším životem. tě Kolín – Lysá nad Labem – Ústí nad Labem
– Děčín, která je zařazena do sítě Evropských
Do Lysé nad Labem jste přišel před 45 lety. nákladních koridorů. Všechna nádraží získají
Jak vnímáte rozvoj města za uplynulou dobu? nová ostrovní nástupiště, podchody, a mo-
Do Polabí jsem přišel jako mladý želez- derní zabezpečovací zařízení s dálkovým říze-
ničář z Českomoravské vysočiny už v roce ním provozu z Prahy. Mezi moje dlouhodobé
1973. Nejprve do železniční stanice Kosto- cíle patří tzv. Všejanská spojka, která propojí
mlaty a od roku 1975 do Lysé nad Labem. Milovice s tratí Nymburk – Mladá Boleslav.
Město mě lákalo svojí malebností a polo- To umožní prodloužení pražské příměstské
hou blízko Prahy. Pro začínajícího výprav- dopravy z Milovic do centra Mladé Boleslavi
čího to byla také touha zvládnout řízení a dále do Liberce.
provozu ve významném železničním uzlu,
kterým Lysá beze sporu je. S rodinou jsme Vaším koníčkem je radioamatérský
se zde usídlili natrvalo. provoz a cestování.
Lysá nad Labem je díky odkazu a budova- Můj celoživotní koníček bych pro informa-
telskému úsilí hraběte Františka Antonína ci charakterizoval takto. Tisíce radioamatérů
Šporka nazývána „Barokní perlou Polabí“. z různých zemí celého světa spojuje touha
Její historickou část, bychom měli v tomto navázat spolu spojení, které se potvrdí vzá-
duchu uchovat i do budoucna. Rozvoj měs- jemně QSL lístky. Je úžasné „sáhnout“ si
ta je ovlivněn blízkostí hlavního města. Díky elektromagnetickou vlnou vyslanou z vlast-
kvalitní dopravní obslužnosti roste zájem kulturu cestování. Následovaly moderni- ního vysílače prostřednictvím antény do vol-
o bydlení v našem městě. Výstavba nových zace železničních stanic Stará Boleslav a ného prostoru, někam do tisíce kilometrů
rodinných a bytových domů ale nepokračuje Milovice, kde nově instalované zabezpe- vzdáleného místa. A tam vás uslyší jiný ra-
tak rychle, jako v jiných městech v okolí Pra- čovací zařízení umožnilo dálkové ovládání dioamatér a odpoví vám. K tomu je potřeba
hy. Chybí zde pracovní příležitosti, proto jsou z Lysé nad Labem. Mnoho našich obyvatel, dosti nákladné zařízení, antény a především
občané odsouzení k dojíždění do zaměstná- především mladých lidí bere naše moderní hodně píle ke zvládnutí náročného koníčku.
ní v nedaleké Praze. nádraží a kvalitní dopravní obslužnost jako Po složení náročných zkoušek obdržíte vlast-
samozřejmost. Ona to ale žádná samozřej- ní koncesi a je vám přidělena volací značka.
V roce 2013 Vám byla udělena čestná most nebyla a bez spolupráce a finanční Ta moje je OK1DG, kterou zná už více než
medaile města Lysá nad Labem I. stupně, spoluúčasti města by se modernizace nikdy 100 000 radioamatérů z celého světa, se kte-
za dlouholetou práci pro rozvoj železnice nerealizovala. rými jsem navázal spojení. Pro letošní rok
v regionu Lysé nad Labem a významný podíl mám k životnímu jubileu přidělenu speciální
při modernizaci železniční stanice Lysá nad Jak vzpomínáte na Vaše působení v Praze? značku OL70DG.
Labem. Co Vy osobně považujete za svůj V roce 2001 jsem byl jmenován do funkce Já nejraději pracuji na krátkých vlnách
největší úspěch? Zástupce Českých drah pro Středočeský kraj. o délce od 160 do 10 metrů, protože se tak
V roce 1980 jsem byl jmenován do funk- Mojí hlavní pracovní náplní bylo prosazování dovolám nejdále. Využívá se k tomu ionosfé-
ce tehdy náčelníka železniční stanice Stará železničních projektů a získávání obcí, měst ra, která se vlivem slunečního záření vytváří
Boleslav a v roce 1989 jsem se vrátil jako a regionů pro spolupráci na jejich přípravě a ve výšce okolo 250 km. Od ní se radiové vlny
přednosta stanice na své vysněné nádra- realizaci. Železnici jsem zůstal věrný po celý odrážejí zpět k Zemi a od ní zpět k ionosféře.
ží, se kterým jsem měl velké plány do bu- svůj profesní život. Prošel jsem postupně Jeden skok je asi 3 500 km dlouhý. To zname-
doucna. Nová doba plná optimismu tomu přes provozní profese výpravčí a přednosta ná, že na 18 000 km vzdálený Nový Zéland se
nahrála. Svých znalostí a schopností jsem stanice, řídící funkce na generálním ředitel- radiové vlny dostanou pěti skoky rychlostí té-
využil při prosazení rozsáhlé moderniza- ství a ministerstvu dopravy. Vyvrcholením měř 300 000 km za vteřinu.
ce železniční stanice Lysá nad Labem, kdy bylo jmenování do tříčlenného představen- Je to úžasné. Nasadíte sluchátka a jste
významnou úlohu sehráli představitelé stva Českých drah. Výsledkem mojí činnosti rázem v jiném světě, bez běžných starostí
města Lysá nad Labem. Společným úsilím v blízkém okolí jsou nové železniční zastávky a problémů. V praskotu a šumu atmosfé-
se podařilo postupně zajistit potřebné fi- Ostrá, Čelákovice – Jiřina, Brandýs nad La- rického rušení lovíte někdy sotva slyšitelné
nanční prostředky na dosud nevídanou bem – Zápská a Třebestovice. Dlouhodobým signály tisíce kilometrů vzdálených stanic
komplexní přestavbu stanice. Kolejiště bylo a neúnavným úsilím se mi podařilo prosadit z exotických zemí, kde u radiostanic sedí stej-
uspořádáno tak, aby provozně vyhovovalo modernizaci a elektrizaci trati Lysá nad La- ní nadšenci. Snažíte se spolu navázat spojení.
i v budoucnu. Nová ostrovní nástupiště a bem – Milovice, která umožnila přímé spoje- Dosti často se to nepovede. Takovou vzdále-
80 m dlouhý podchod výrazně přispěly ke ní Milovic s centrem hlavního města Prahy a nou a mnohdy vzácnou stanici volají stovky
zvýšení bezpečnosti cestujících a propojily nasazení nových moderních elektrických jed- dalších radioamatérů z jiných zemí. Touží také
železnicí rozdělené město. Bylo instalová- notek. Náš region tím získal dokonalou inter- navázat spojení. A najednou se podmínky
no v té době nejmodernější zabezpečovací valovou dopravu v rámci pražské integrované šíření radiových vln mění a vzácná stanice je
zařízení. Nové prostory pro cestující zvýšily dopravy. pokračování na str. 19
18