Page 18 - Chytrý Zpravodaj - Lysá nad Labem - 07-08 2021
P. 18

Napsali nám

       Rozhovor s Ing. Karlem Otavou u příležitosti
       jeho sedmdesátých narozenin


       Vážený  pane  starosto,  gratulujeme  k  vý-                             Můžete uvést některé záměry, na kterých
       znamnému  životnímu  jubileu,  které  jste                               jste se podílel a které budou přínosem pro
       oslavil na první jarní den. Je to příležitost                            Lysou nad Labem?
       k bilancování a položení několika otázek,                                  Podílel jsem se na intenzivní přípravě mo-
       které souvisí s městem, železnicí, koníčky                               dernizace tratě Lysá nad Labem – Praha a tra-
       a Vaším životem.                                                         tě Kolín – Lysá nad Labem – Ústí nad Labem
                                                                                – Děčín, která je zařazena do sítě Evropských
       Do Lysé nad Labem jste přišel před 45 lety.                              nákladních koridorů. Všechna nádraží získají
       Jak vnímáte rozvoj města za uplynulou dobu?                              nová  ostrovní  nástupiště,  podchody,  a  mo-
         Do Polabí jsem přišel jako mladý želez-                                derní zabezpečovací zařízení s dálkovým říze-
       ničář z Českomoravské vysočiny už v roce                                 ním provozu z Prahy. Mezi moje dlouhodobé
       1973. Nejprve do železniční stanice Kosto-                               cíle patří tzv. Všejanská spojka, která propojí
       mlaty a od roku 1975 do Lysé nad Labem.                                  Milovice s tratí Nymburk – Mladá Boleslav.
       Město mě lákalo svojí malebností a polo-                                 To  umožní  prodloužení  pražské  příměstské
       hou  blízko  Prahy.  Pro  začínajícího  výprav-                          dopravy z Milovic do centra Mladé Boleslavi
       čího  to  byla  také  touha  zvládnout  řízení                           a dále do Liberce.
       provozu  ve  významném  železničním  uzlu,
       kterým Lysá beze sporu je. S rodinou jsme                                Vaším koníčkem je radioamatérský
       se zde usídlili natrvalo.                                                provoz a cestování.
         Lysá nad Labem je díky odkazu a budova-                                  Můj celoživotní koníček bych pro informa-
       telskému  úsilí  hraběte  Františka  Antonína                            ci charakterizoval takto. Tisíce radioamatérů
       Šporka  nazývána  „Barokní  perlou  Polabí“.                             z  různých  zemí  celého  světa  spojuje  touha
       Její historickou část, bychom měli v tomto                               navázat spolu spojení, které se potvrdí vzá-
       duchu uchovat i do budoucna. Rozvoj měs-                                 jemně  QSL  lístky.  Je  úžasné  „sáhnout“  si
       ta je ovlivněn blízkostí hlavního města. Díky                            elektromagnetickou  vlnou  vyslanou  z  vlast-
       kvalitní  dopravní  obslužnosti  roste  zájem   kulturu  cestování.  Následovaly  moderni-  ního vysílače prostřednictvím antény do vol-
       o bydlení v našem městě. Výstavba nových  zace  železničních  stanic  Stará  Boleslav  a  ného  prostoru,  někam  do  tisíce  kilometrů
       rodinných a bytových domů ale nepokračuje  Milovice,  kde  nově  instalované  zabezpe-  vzdáleného  místa.  A  tam  vás  uslyší  jiný  ra-
       tak rychle, jako v jiných městech v okolí Pra-  čovací zařízení umožnilo dálkové ovládání  dioamatér a odpoví vám. K tomu je potřeba
       hy. Chybí zde pracovní příležitosti, proto jsou  z Lysé nad Labem. Mnoho našich obyvatel,  dosti nákladné zařízení, antény a především
       občané odsouzení k dojíždění do zaměstná-  především mladých lidí bere naše moderní  hodně píle ke zvládnutí náročného koníčku.
       ní v nedaleké Praze.                 nádraží a kvalitní dopravní obslužnost jako  Po složení náročných zkoušek obdržíte vlast-
                                            samozřejmost. Ona to ale žádná samozřej-  ní koncesi a je vám přidělena volací značka.
       V roce 2013 Vám byla udělena čestná    most  nebyla  a  bez  spolupráce  a  finanční  Ta  moje  je  OK1DG,  kterou  zná  už  více  než
       medaile města Lysá nad Labem I. stupně,    spoluúčasti města by se modernizace nikdy  100 000 radioamatérů z celého světa, se kte-
       za dlouholetou práci pro rozvoj železnice    nerealizovala.              rými  jsem  navázal  spojení.  Pro  letošní  rok
       v regionu Lysé nad Labem a významný podíl                                mám k životnímu jubileu přidělenu speciální
       při modernizaci železniční stanice Lysá nad   Jak vzpomínáte na Vaše působení v Praze?  značku OL70DG.
       Labem. Co Vy osobně považujete za svůj   V roce 2001 jsem byl jmenován do funkce   Já  nejraději  pracuji  na  krátkých  vlnách
       největší úspěch?                     Zástupce Českých drah pro Středočeský kraj.  o délce od 160 do 10 metrů, protože se tak
         V roce 1980 jsem byl jmenován do funk-  Mojí hlavní pracovní náplní bylo prosazování  dovolám nejdále. Využívá se k tomu ionosfé-
       ce tehdy náčelníka železniční stanice Stará  železničních projektů a získávání obcí, měst  ra, která se vlivem slunečního záření vytváří
       Boleslav a v roce 1989 jsem se vrátil jako  a regionů pro spolupráci na jejich přípravě a  ve výšce okolo 250 km. Od ní se radiové vlny
       přednosta  stanice  na  své  vysněné  nádra-  realizaci. Železnici jsem zůstal věrný po celý  odrážejí zpět k Zemi a od ní zpět k ionosféře.
       ží, se kterým jsem měl velké plány do bu-  svůj  profesní  život.    Prošel  jsem  postupně  Jeden skok je asi 3 500 km dlouhý. To zname-
       doucna. Nová doba plná optimismu tomu  přes provozní profese výpravčí a přednosta  ná, že na 18 000 km vzdálený Nový Zéland se
       nahrála. Svých znalostí a schopností jsem  stanice, řídící funkce na generálním ředitel-  radiové vlny dostanou pěti skoky rychlostí té-
       využil  při  prosazení  rozsáhlé  moderniza-  ství  a  ministerstvu  dopravy.  Vyvrcholením  měř 300 000 km za vteřinu.
       ce železniční stanice Lysá nad Labem, kdy  bylo  jmenování  do  tříčlenného  představen-  Je  to  úžasné.  Nasadíte  sluchátka  a  jste
       významnou  úlohu  sehráli  představitelé  stva Českých drah.  Výsledkem mojí činnosti   rázem  v  jiném  světě,  bez  běžných  starostí
       města Lysá nad Labem. Společným úsilím  v blízkém okolí jsou nové železniční zastávky  a  problémů.  V  praskotu  a  šumu  atmosfé-
       se  podařilo  postupně  zajistit  potřebné  fi-  Ostrá,  Čelákovice  –  Jiřina,  Brandýs  nad  La-  rického  rušení  lovíte  někdy  sotva  slyšitelné
       nanční  prostředky  na  dosud  nevídanou  bem – Zápská a Třebestovice. Dlouhodobým  signály  tisíce  kilometrů  vzdálených  stanic
       komplexní přestavbu stanice. Kolejiště bylo  a neúnavným úsilím se mi podařilo prosadit  z exotických zemí, kde u radiostanic sedí stej-
       uspořádáno tak, aby provozně vyhovovalo  modernizaci  a  elektrizaci  trati  Lysá  nad  La-  ní nadšenci. Snažíte se spolu navázat spojení.
       i v budoucnu. Nová ostrovní nástupiště a  bem – Milovice, která umožnila přímé spoje-  Dosti často se to nepovede. Takovou vzdále-
       80 m dlouhý podchod výrazně přispěly ke  ní Milovic s centrem hlavního města Prahy a  nou a mnohdy vzácnou stanici volají stovky
       zvýšení bezpečnosti cestujících a propojily  nasazení nových moderních elektrických jed-  dalších radioamatérů z jiných zemí. Touží také
       železnicí  rozdělené  město.  Bylo  instalová-  notek. Náš region tím získal dokonalou inter-  navázat  spojení.  A  najednou  se  podmínky
       no v té době nejmodernější zabezpečovací  valovou dopravu v rámci pražské integrované  šíření radiových vln mění a vzácná stanice je
       zařízení. Nové prostory pro cestující zvýšily  dopravy.                                  pokračování na str. 19

       18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23