Page 16 - Chytrý zpravodaj - Lysá nad Labem 06/2022
P. 16

Ze života škol

       J. A. K. se žije...

       Aprílové dny
         Duben jsme na naší škole zakončili tra-
       dičně Aprílovými dny. Parlament pro žáky
       celé školy připravil pestrý program tří dnů,
       během  kterých  jsme  se  všichni  pobavi-
       li. Každý si našel to své. První den byl ve
       znamení soutěže „Oči učitelů aneb znáte
       dobře svého učitele?“ Nebylo tak snadné
       poznat ho jen podle fotografie jeho oka.
       Zároveň  jsme  tento  den  měli  “Školu  na-
       ruby”. Holky přišly převlečené za kluky a
       kluci za holky. I v hodinách bylo všechno
       obráceně.  Tentokrát  učitel  seděl  v  lavici
       a učili žáci. Druhý den jsme měli za úkol
       přijít do školy v pyžamu a přinést si věci
       v  něčem  jiném  než  v  batohu.  Fantazie
       neznala  mezí  (od  nákupních  košíků  přes
       trezory, kbelíky, květináče, pojízdné věšá-
       ky až po cestovní kufry)! Třetí den jsme si
       na  hlavách  vyrobili  bláznivé  účesy  a  žáci
       prvních až čtvrtých ročníků se převlékli za   Přednášející z týmu této asociace pravi-  dospívajícím dětem, které se s podobnou
       čarodějnice a čaroděje a užili si Čaroděj-  delně navštěvují naši školu a nejinak tomu  realitou setkávají mnohdy zblízka poprvé,
       nický bál. Spolu s čarodějnicemi ze školní-  bylo i letos, 26.4., kdy program absolvovali  že sedět na vozíku neznamená jen mít pro-
       ho parlamentu si zasoutěžili a zatancovali   žáci 8. a 9. ročníků.       blém s mobilitou, ale že s tím souvisí i další
       v tělocvičně.                         Cílem projektu je nejen předat autentic-  problémy. Druhým lektorem je člověk pra-
                                            kou, živou a zajímavou formou (kombinace  cující v rizikovém povolání nebo provozující
                             školní parlament  osobní zkušenosti, autentických videí, živé  rizikové sporty – děti se dozví, jak musí být
                                            diskuse) informace o úrazech páteře, jejich  připravené, pokud se chtějí těmto sportům
       BanalFatal!                          mechanismech, následcích a zejména pre-  věnovat.
         Program  České  asociace  paraplegiků  –  venci, ale především dosáhnout seberefle-  Program naše žáky jako vždy zaujal, místy
       CZEPA  s  názvem  BanalFatal!  vznikl  v  roce  xe dětí a mladých ohledně nebezpečnosti   by bylo slyšet spadnout špendlík.  Všichni
       2014.  Řeší  primární  prevenci  rizikového  vlastního rizikového chování.  doufáme,  že  si  včas  uvědomí,  že  nejsou
       chování zaměřené na možné úrazy páteře a   Programu  se  zúčastní  vždy  jeden  vozíč-  bezobratlí. Život máme jen jeden.
       míchy. Je koncipován pro věkovou skupinu  kář, který žáky seznámí se svým příběhem.
       žáků II. stupně základní školy.      Jeho osobní zkušenost a vyprávění přiblíží          Mgr. Jolana Rudolfová


       Jazykohrátky pro děti ze Čtyřlístku


                                                                                Lysá nad Labem mohou nyní po tři měsíce,
                                                                                od dubna do června, tři skupiny nejstarších
                                                                                dětí, pod vedením svých učitelek, ještě inten-
                                                                                zivněji trénovat artikulační a dechová cvičení,
                                                                                sluchové vnímání, rozvíjet slovní zásobu, vyja-
                                                                                dřovací obratnost a zlepšovat motoriku.
                                                                                  Že  nejde  o  nudnou  záležitost,  dokazují  i
                                                                                samy děti, které se těší, jak budou foukat do
                                                                                magických  míčků,  do  bublifuků  či  frkaček,
                                                                                dělat  mýdlové  bubliny,  nafukovat  balónky,
                                                                                anebo si třeba hrát deskové logopedické hry,
                                                                                vymýšlet vlastní příběhy, číst z obrázků, hrát
                                                                                sluchové pexeso či luštit rýmované hádanky.
                                                                                A jestli vše berou jako veselou hru, tak se nám
                                                                                povedla báječná věc: proměnit učení na zá-
       S cílem podpořit jazykový rozvoj předškolá-  všechny hlásky správně, a dřív to tak až na pár  bavu – a tak to má být.
       ků a ještě lépe je připravit na vstup do školy,  výjimek bylo, dnes má až polovina prvňáčků   Věříme, že tento projekt nebyl poslední. Je
       vznikl v Mateřské škole Čtyřlístek ve spolu-  poruchu řeči. U některých dětí to je dokon-  radost sledovat, jak se děti v řečových doved-
       práci s městem Lysá n. L., projekt jazykohrá-  ce důvod k odkladu školní docházky. I proto  nostech zlepšují. A tento předškolní jazyko-
       tek. Tato idea se zrodila už během pande-  některé z učitelek z MŠ Čtyřlístek absolvovaly  hrátkový maraton k tomu jistě velkou měrou
       mie, ale až nyní se podařilo ji realizovat.   kurz logopedické prevence, aby svým žákům  přispěje.
                                            v tomto ohledu mohly pomoci.
         Přestože z logopedického hlediska by měly   V  rámci  programu  na  podporu  volnoča-  Jitka Churáčková a Kateřina Šťastná
       děti  před  nástupem  do  školy  vyslovovat  sových aktivit ve školských zařízeních města   Foto: Jitka Churáčková

       16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21