Page 16 - Chytrý zpravodaj - Lysá nad Labem 06/2022
P. 16
Ze života škol
J. A. K. se žije...
Aprílové dny
Duben jsme na naší škole zakončili tra-
dičně Aprílovými dny. Parlament pro žáky
celé školy připravil pestrý program tří dnů,
během kterých jsme se všichni pobavi-
li. Každý si našel to své. První den byl ve
znamení soutěže „Oči učitelů aneb znáte
dobře svého učitele?“ Nebylo tak snadné
poznat ho jen podle fotografie jeho oka.
Zároveň jsme tento den měli “Školu na-
ruby”. Holky přišly převlečené za kluky a
kluci za holky. I v hodinách bylo všechno
obráceně. Tentokrát učitel seděl v lavici
a učili žáci. Druhý den jsme měli za úkol
přijít do školy v pyžamu a přinést si věci
v něčem jiném než v batohu. Fantazie
neznala mezí (od nákupních košíků přes
trezory, kbelíky, květináče, pojízdné věšá-
ky až po cestovní kufry)! Třetí den jsme si
na hlavách vyrobili bláznivé účesy a žáci
prvních až čtvrtých ročníků se převlékli za Přednášející z týmu této asociace pravi- dospívajícím dětem, které se s podobnou
čarodějnice a čaroděje a užili si Čaroděj- delně navštěvují naši školu a nejinak tomu realitou setkávají mnohdy zblízka poprvé,
nický bál. Spolu s čarodějnicemi ze školní- bylo i letos, 26.4., kdy program absolvovali že sedět na vozíku neznamená jen mít pro-
ho parlamentu si zasoutěžili a zatancovali žáci 8. a 9. ročníků. blém s mobilitou, ale že s tím souvisí i další
v tělocvičně. Cílem projektu je nejen předat autentic- problémy. Druhým lektorem je člověk pra-
kou, živou a zajímavou formou (kombinace cující v rizikovém povolání nebo provozující
školní parlament osobní zkušenosti, autentických videí, živé rizikové sporty – děti se dozví, jak musí být
diskuse) informace o úrazech páteře, jejich připravené, pokud se chtějí těmto sportům
BanalFatal! mechanismech, následcích a zejména pre- věnovat.
Program České asociace paraplegiků – venci, ale především dosáhnout seberefle- Program naše žáky jako vždy zaujal, místy
CZEPA s názvem BanalFatal! vznikl v roce xe dětí a mladých ohledně nebezpečnosti by bylo slyšet spadnout špendlík. Všichni
2014. Řeší primární prevenci rizikového vlastního rizikového chování. doufáme, že si včas uvědomí, že nejsou
chování zaměřené na možné úrazy páteře a Programu se zúčastní vždy jeden vozíč- bezobratlí. Život máme jen jeden.
míchy. Je koncipován pro věkovou skupinu kář, který žáky seznámí se svým příběhem.
žáků II. stupně základní školy. Jeho osobní zkušenost a vyprávění přiblíží Mgr. Jolana Rudolfová
Jazykohrátky pro děti ze Čtyřlístku
Lysá nad Labem mohou nyní po tři měsíce,
od dubna do června, tři skupiny nejstarších
dětí, pod vedením svých učitelek, ještě inten-
zivněji trénovat artikulační a dechová cvičení,
sluchové vnímání, rozvíjet slovní zásobu, vyja-
dřovací obratnost a zlepšovat motoriku.
Že nejde o nudnou záležitost, dokazují i
samy děti, které se těší, jak budou foukat do
magických míčků, do bublifuků či frkaček,
dělat mýdlové bubliny, nafukovat balónky,
anebo si třeba hrát deskové logopedické hry,
vymýšlet vlastní příběhy, číst z obrázků, hrát
sluchové pexeso či luštit rýmované hádanky.
A jestli vše berou jako veselou hru, tak se nám
povedla báječná věc: proměnit učení na zá-
S cílem podpořit jazykový rozvoj předškolá- všechny hlásky správně, a dřív to tak až na pár bavu – a tak to má být.
ků a ještě lépe je připravit na vstup do školy, výjimek bylo, dnes má až polovina prvňáčků Věříme, že tento projekt nebyl poslední. Je
vznikl v Mateřské škole Čtyřlístek ve spolu- poruchu řeči. U některých dětí to je dokon- radost sledovat, jak se děti v řečových doved-
práci s městem Lysá n. L., projekt jazykohrá- ce důvod k odkladu školní docházky. I proto nostech zlepšují. A tento předškolní jazyko-
tek. Tato idea se zrodila už během pande- některé z učitelek z MŠ Čtyřlístek absolvovaly hrátkový maraton k tomu jistě velkou měrou
mie, ale až nyní se podařilo ji realizovat. kurz logopedické prevence, aby svým žákům přispěje.
v tomto ohledu mohly pomoci.
Přestože z logopedického hlediska by měly V rámci programu na podporu volnoča- Jitka Churáčková a Kateřina Šťastná
děti před nástupem do školy vyslovovat sových aktivit ve školských zařízeních města Foto: Jitka Churáčková
16