Page 4 - Chytrý zpravodaj - Lysá nad Labem 03 2022
P. 4
Městský úřad
Budoucnost v úsporách provozních nákladů města pomocí
snížení energetické náročnosti
Každý rozvoj města je podmíněn rovněž
energetickou politikou, tedy zajištěním
dostatečného množství energie. Z hledis-
ka našeho města je to realizace fotovol-
taiky umístěné na městských objektech a
centrálního zásobování teplem s jeho vý-
robou v systému kogenerace (kombino-
vaná výroba elektřiny a tepla). Naše měs-
to, tak jako ostatní, musí hledat úspory
v provozních nákladech a to zejména
vzhledem k rostoucím cenám energií.
Tento směr vytyčila také vláda podporou
a dotacemi na úsporné technologie ve
využití plynu a el. energie, jako je napří-
klad čistá energie zítřka od ČEZ.
Jedním z řešení se v naší oblasti stává
fotovoltaika. V současné době je patrný ce- ně k výrobě elektrické energie. Jedná se jedné mikroturbíny a umožňující tak eko-
lostátní ústup od podpory výstavby hekta- o způsob kogenerace, kdy je plyn spalován nomické vytápění škol J. A. Komenského,
rových plání s postavenými fotovoltaickými v zážehových motorech, nebo mikrotur- T. G. Masaryka a B. Hrozného s možností
panely solárními barony k dotacím pro in- bíně. Kogenerační jednotka se zpravidla předání el. energie ČEZu do trafostanice
stalace panelů na střechách nebo fasádách, sestává ze soustrojí kompresoru, motoru vedle školní jídelny.
nejen průmyslových objektů, ale také obyt- nebo pro lepší účinnost mikroturbiny, vyso- S návrhem a cílem směřujícím k realizaci
ných budov. Ze zákona takovou produkci, kofrekvenčního generátoru a příslušenství těchto opatření nepřicházíme určitě jako
pokud ji nespotřebuje vlastník objektu, na – spalinového a vodního výměníku tepla. první, jak patrno i z informace v textu. Dou-
kterém je fotovoltaika nainstalována, vyku- Součástí i elektročást v sestavě řídící skříně fám, že se ale aktuálně podaří přejít od slov
puje státní organizace ČEZ. Z hlediska měs- pro následnou úpravu parametrů elektric- ke konkrétním činům, tak jak se snažíme
ta lze panely osadit na některých střechách ké energie. Výstupní spaliny z mikroturbiny ve všech našich vytyčených směrech, které
např.: na MŠ, ZŠ, zdravotnických zařízeních mohou být využity zejména pro ohřev TUV, mají za úkol zlepšit kvalitu života v našem
či obytných budovách a získanou energii přípravu otopné vody, absorpční chlazení městě.
tak přímo v těchto objektech využít. v klimatizaci. V minulosti byla v souvislosti
Druhým směrem je pak ekonomické s rekonstrukcí kotelny školy J. A. Komen- Ing. Karolína Stařecká
využití plynu nejen k topení, ale součas- ského zpracována studie zahrnující osazení radní pro investice
Most Bohumila Hrabala bude doplněn o lávku pro pěší a cyklisty
Velmi dobrá spolupráce se Středočeským jící servisní chodník na mostě a pohybovali
krajem se vyplatila. Po vzájemné dohodě se napříč dopravním prostorem mostu, což
jsme se v roce 2017 pustili do přípravy pro- jednoznačně nelze považovat za bezpečné.
jektu 3 m široké lávky, která odpovídá nor- V rámci projektu tak bude mostní konstruk-
mám. Cílem bylo odstranění letitého problé- ce rozšířena a k ní přivedeny rampy navazu-
mu s bezpečným přechodem a přejezdem jící na stávající cyklotrasy.
mostu. Postupně jsme se dostali do finále. Podpisem smlouvy se město zavazu-
je předat kraji projektovou dokumentaci
Zastupitelstvo města 2. 2. 2022 a ná- stavby, převést části pozemků dotčených
sledně rada Středočeského kraje schválila stavbou ve vlastnictví města do vlastnictví
Smlouvu o spolupráci města Lysá nad Labem kraje před zahájením realizace stavby a po-
a Středočeského kraje na projektu „Lávka vč. stoupit práva a povinnosti ze stavebního
cyklostezky Lysá nad Labem – Bezbariérová povolení kraji.
trasa a cyklotrasa Litol – Labe“. Předmětem Hrabala, který je propojením mezi dvěma Celková výše předpokládaných nákladů
smlouvy je závazek kraje zajistit realizaci a cyklotrasami vedenými po obou březích na přípravu a realizaci projektu přesahuje
financování akce včetně její správy a údržby. toku Labe, avšak v současnosti přes most 49 milionů korun, přičemž se počítá
Znění smlouvy musí schválit ještě krajští za- vede pouze pěší turistická trasa. s 85 % dotací ze Státního fondu dopravní
stupitelé. V rámci projektu se také počítá s tím, že infrastruktury. Se samotnou stavbou by se
Realizace projektu přispěje k bezpečnému celá trasa bude bezbariérová. Nejbližší mož- mohlo začít do konce tohoto roku, novou
pohybu pěších a cyklistů přes most Bohu- nosti pro bezbariérové překonání Labe jsou lávku by poté mohli první pěší a cyklisté vyu-
mila Hrabala, který je součástí komunikace totiž vzdálené téměř 8 kilometrů ve smě- žít již na konci roku 2023.
II. třídy, č. 272. Našim cílem je vybudovat ru po proudu, v Čelákovicích a 15 km proti
lávku včetně cyklostezky pro bezpečný po- proudu řeky v Nymburce. Současný stav Ing. Karel Otava
hyb pěších a cyklistů přes most Bohumila nutí zejména chodce, aby využívali stáva- starosta města
4