Page 2 - Kaplice 03/2024
P. 2
HIST ORIE
POHLED Z PŘEDMINULÉHO
STOLETÍ KAPLICE V 19. STOLETÍ
V álečné útrapy a průtahy vojsk vždy brzdily dynamický špitál, radnice a pošta, kde byl v roce 1868 zřízen telegraf.
Roku 1841 ve městě fungovaly panský a městský pivovar,
rozvoj města. Roku 1805, kdy v Evropě řádily napo-
leonské války se
na, škola, dva zájezd-
císař přidal k 3. protifran- Dále tady byla lékár-
couzské koalici. Napo- ní hostince „U zlatého
leon 14.11.1805 obsadil kříže“ a „Černý orel“, 7
Vídeň a asi v téže době hospod, dva mlýny, je-
se fr. jednotky objevu- den hamr. Obyvatelstvo
jí v Klatovech, Kapli- se živilo zemědělstvím
ci, Českém Krumlově, a bylo pověstné hrnčíř-
Jindřichově Hradci a skými výrobky, které se
Pelhřimově. Hlavní část vyvážely do Rakouska
Napoleonovy armády se a do Bavor. Na třech
však přesunula k Brnu. jarmarcích v roce bylo
Roku 1825 se stavě- ve městě až 200 stánků
la „koňská dráha“. Vedla se zbožím. Týdenní do-
z Českých Budějovic do bytčí trhy se konali na
Lince. V létě byla zaháje- náměstí každou sobotu.
na stavba 64 km dlouhé- Renesančněbarokní
ho úseku z Budějovic do ráz si zachovala Kaplice
Kerschbaumu. Práce na ještě v druhé polovině 19.
stavbě pokračovala rych- století, jak je známo z nej-
le, a tak mohl být již v září starší pohlednice města
1827 zahájen zkušební z roku 1866, která zachy-
provoz mezi Budějovice- cuje západní a severní
mi a Leopoldschlagem. část domovní fronty. Po
O rok později, 30. září velkých požárech v letech
1828, začal provoz veřej- 1872,1874,1883,1885,
né (z počátku pouze ná- které setřely historický
kladní) dopravy. Byla to ráz města, se při obno-
první železnice na evrop- vě domů a novostaveb
ském kontinentu vůbec. začal uplatňovat klasi-
Její stavba se projevila cistní sloh. Z nařízení
příznivě pro Kaplici, která krajských orgánů, kvůli
získala na obchodu i na bezpečnosti z hlediska
službách. V roce 1870 požární ochrany, byly
byla „koňka“ přestavěna zbourány renesanční
na železnici s parními a barokní štíty. Město
stroji. Městská rada ji odmítla, a ulice postupem času do-
z obavy místním povozníkům, stávaly uniformní vzhled.
zavést na pozemky k městu, a
proto i dnes je nádraží od Luboš Hubáček
města vzdáleno 5 km.
2