Page 2 - Kaplice 03/2024
P. 2

HIST ORIE



        POHLED Z PŘEDMINULÉHO
        STOLETÍ KAPLICE V 19. STOLETÍ



        V      álečné útrapy a průtahy vojsk vždy brzdily dynamický   špitál,  radnice  a  pošta,  kde  byl  v  roce  1868  zřízen  telegraf.
                                                                  Roku 1841 ve městě fungovaly panský a městský pivovar,
               rozvoj města. Roku 1805, kdy v Evropě řádily napo-
               leonské války se
                                                                                             na,  škola,  dva  zájezd-
        císař přidal k 3. protifran-                                                         Dále  tady  byla  lékár-
        couzské  koalici.  Napo-                                                             ní  hostince  „U  zlatého
        leon  14.11.1805  obsadil                                                            kříže“  a  „Černý  orel“,  7
        Vídeň a asi v téže době                                                              hospod,  dva  mlýny,  je-
        se  fr.  jednotky  objevu-                                                           den  hamr.  Obyvatelstvo
        jí  v  Klatovech,  Kapli-                                                            se  živilo  zemědělstvím
        ci,  Českém  Krumlově,                                                               a  bylo  pověstné  hrnčíř-
        Jindřichově   Hradci   a                                                             skými  výrobky,  které  se
        Pelhřimově.  Hlavní  část                                                            vyvážely  do  Rakouska
        Napoleonovy  armády  se                                                              a  do  Bavor.  Na  třech
        však  přesunula  k  Brnu.                                                            jarmarcích  v  roce  bylo
           Roku 1825 se stavě-                                                               ve městě až 200 stánků
        la „koňská dráha“. Vedla                                                             se  zbožím.  Týdenní  do-
        z  Českých  Budějovic  do                                                            bytčí  trhy  se  konali  na
        Lince. V létě byla zaháje-                                                           náměstí  každou  sobotu.
        na stavba 64 km dlouhé-                                                                 Renesančněbarokní
        ho úseku z Budějovic do                                                              ráz si zachovala Kaplice
        Kerschbaumu.  Práce  na                                                              ještě v druhé polovině 19.
        stavbě pokračovala rych-                                                             století, jak je známo z nej-
        le, a tak mohl být již v září                                                        starší  pohlednice  města
        1827  zahájen  zkušební                                                              z roku 1866, která zachy-
        provoz mezi Budějovice-                                                              cuje  západní  a  severní
        mi  a  Leopoldschlagem.                                                              část  domovní  fronty.  Po
        O  rok  později,  30.  září                                                          velkých požárech v letech
        1828, začal provoz veřej-                                                            1872,1874,1883,1885,
        né (z počátku pouze ná-                                                              které  setřely  historický
        kladní)  dopravy.  Byla  to                                                          ráz  města,  se  při  obno-
        první železnice na evrop-                                                            vě  domů  a  novostaveb
        ském  kontinentu  vůbec.                                                             začal  uplatňovat  klasi-
        Její  stavba  se  projevila                                                          cistní  sloh.  Z  nařízení
        příznivě pro Kaplici, která                                                          krajských  orgánů,  kvůli
        získala  na  obchodu  i  na                                                          bezpečnosti  z  hlediska
        službách.  V  roce  1870                                                             požární  ochrany,  byly
        byla  „koňka“  přestavěna                                                            zbourány   renesanční
        na  železnici  s  parními                                                            a  barokní  štíty.  Město
        stroji. Městská rada ji odmítla,                                                 a  ulice  postupem  času  do-
        z obavy místním povozníkům,                                                      stávaly   uniformní   vzhled.
        zavést na pozemky k městu, a
        proto i dnes je nádraží od                                                                     Luboš Hubáček
        města vzdáleno 5 km.























                                                            2
   1   2   3   4   5   6   7