Page 17 - Chytrý zpravodaj - Dubá 06/2024
P. 17

Dubáček | červen 2024


                                                                                                                 17

       DNES JÍM JAKO MONGOL

         Hlavním záměrem tohoto vzdělávacího projek-  dočetli při projektu Jím jako Mongol. Mimo čtení   s mlékem který se v Mongolsku běžně popíjí. Ne
       tu je seznámit žáky a studenty s kulturou, zvyky    jsme zhlédli krátké dokumenty, ochutnali tradiční   každému to chutnalo. Děkujeme rodičům Janičky
       a tradicemi cizích zemí, především v rozvojových   boorcog. Děti důležité informace shrnuly na plakát.  Tůmové za přispění potravin.
       oblastech světa. Proč Dnes jím jako Mongol?     Čtvrťáci, Mgr. Jana Konopáčová,     Sedmáci, Bc. Jindřiška Plzáková,
         Je to proto, aby si žáci lépe přiblížili, jak se žije   AP Markéta Maříková              AP Žaneta Holoubková
       jejich chudším vrstevníkům v Mongolsku. Mongol-  Paťáky při poznávání Mongolska nejvíc zaujala   Osmá třída se vrhla na mongolskou kuchyni.
       ské pokrmy jsou velmi prosté.        příprava boorcogu a hra "Co jsem?".  Uvařili jsme si tradiční mongolské jídlo - buuz, což
         Jak tento projekt proběhl u nás ve škole?     Páťáci, Mgr. Veronika Matějková,   jsou knedlíčky vařené v páře, plněné kořeněným
         Prvňáci si tuto vzdálenou zemi nejprve ukázali         AP Nina Porschová   mletým hovězím masem. Jako přílohu jsme zvolili
       na mapě. Dále pak plnili různé úkoly z pracovních   I šestá třída se seznámila se životem, písmem,   coleslaw (nikoliv tradiční mongolský, avšak velmi
       listů. Když toto zvládli, přemístili se do cvičné ku-  historií, přírodou v Mongolsku, a také si děti připra-  chutný).
       chyňky v místní mateřské školce. Tímto moc dě-  vily jeden z tradičních pokrmů - boorcog.  Osmáci, Mgr. Tomáš Ehrenberger, PhDr.,
       kujeme právě za tuto možnost. Ve školce si nej-   Šesťáci, Mgr. Mirka Sochová,           AP Kateřina Hendrychová
       prve recepty museli poskládat, vybrat ingredience      AP Veronika Pejpalová  Práce ve skupinách, videa, fotografie, příprava
       a teprve potom začalo to pravé kuchtění - smaže-                         tradičních pokrmů, kvíz na kahoot a výroba vlast-
       ní. Uvařili "mongolský" čaj, připravili mrkvový salát   Také v 7.třídě proběhl den s názvem "Jím jako   ního jin a jang obrazce. To vše bylo náplní práce
       a usmažili napodobeninu našich koblih. A co bylo   Mongol".  Uvařili  jsme  si  typickou  mongolskou   v deváté třídě.
       nejchutnější? Chutě byly různé. Shodli jsme se,   polévku, k tomu si připravili salát a ochutnali čaj    Deváťáci, Mgr. Veronika Zítková,
       že např. takový čaj bychom rozhodně pít nechtěli.                                             AP Aneta Kučerová
       Na závěr dne jsme si zahráli několik mongolských
       her na území Mongolska (vyznačeno batohy).
         Dvěma slovy - PRIMA DEN.
                     Prvňáci, Mgr. Jana Pancová,
                          AP Renata Andresová
         Během projektového dne - JÍM JAKO MONGOL
       - druháčci vypracovali pracovní listy, seznámili se
       s hlavním městem, počasím, kulturou a jídlem.
       Ochutnali jejich místní specialitu - boorcog, kterou
       nám přichystaly naše hodné maminky - děkujeme,
       bylo to fantastické.
              Druháci, Mgr. Zdena Wagenknechtová,
                           AP Klára Strnadová
         Mongolský  den  byl  plný  rozmanitých  aktivit
       a zážitků, které nám pomohly lépe poznat tuto
       fascinující zemi a její kulturu. Od teoretických po-
       znatků až po praktické ochutnávky a aktivní úkoly
       jsme si užili pestrý program, který nám zanechal
       hluboké vzpomínky a cenné informace.
                    Třeťáci, Mgr. Monika Srubková,
                        AP Adriana Velebná, Dis.
         Věděli jste, že je Mongolsko 20 krát větší než
       ČR a přitom tam žijí jen 3 miliony lidí? Že třetina
       obyvatel žije kočovným způsobem? My jsme se to


          Třetí a čtvrtá třída v IQ Parku
           V pátek 17.5. se třetí třída a část čtvrté třídy vydaly na
          výlet do Liberce, aby navštívila IQ Park. Cesta autobusem
          a vlakem byla bezproblémová a děti se už nemohly dočkat,
          až si vyzkouší všechny interaktivní exponáty.
           V IQ Parku na děti čekalo mnoho zábavy a poučení.
          Mohly si vyzkoušet různé experimenty a hry, které jim po-
          mohly lépe porozumět světu kolem nich. Velmi se jim líbily
          například zrcadlové bludiště, potápějící se loď a uhelné doly.
           Kromě zábavy si děti vyslechly i přednášku o lidských
          smyslech. Výukový program byl veden hravou formou a děti
          se rády zapojily do různých her a aktivit. Dozvěděly se tak,
          jak fungují naše smysly a jak vnímáme svět kolem sebe.
           Výlet  do  IQ  Parku  byl  pro  děti  skvělým  zážit-
          kem,  ze  kterého  si  odnesly  mnoho  nových  poznatků
          a zkušeností. Zábavnou formou si připomněly význam lid-
          ských smyslů a užily si  spoustu zábavy.
                                      Adriana Velebná
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22