Page 12 - Chytrý zpravodaj - Bechyně 04 2022
P. 12

k  pojišťování  proti  živelným  pohromám.
            MEDAILON                                                           V  letech 1820–1830 byly zřizovány pojišťo-
                                                                               vací ústavy proti živelným pohromám, ohni,
                                                                               pádu  dobytka  a  pod.  Sláma  nevynechal
               FRANTIŠEK JOSEF              a  v  posledních  čtyřech  létech  jeho  života   jedné příležitosti, aby rolníky neupozorňoval
                                            (1840–1844) je děkanem v Bechyni.  na výhody tohoto pojišťování.
         + SLÁMA                               Místo  jeho  působení  jsou  zatěžkávací   Frant. J. Sláma byl synem kraje, kdež už
                                            zkouškou  pevné  národní  páteře  Slámovy.   je v krvi pamatovat na „zadní kola“. Když byla
         děkan bechyňský,                   Všude  se  učí  němčí  a  zámecký  pánům   zřízena Česká spořitelna, nejenže nabádal
         národní a zemědělský buditel.      nechce se líbit kaplan, který nesmlouvavě   k  ukládání úspor rolníky, řemeslníky, čeleď,
         *16. 5. 1792 v Bojenicích u Bernartic  nabádá  k  lásce  českému  jazyku,  jež  páni   ale on jako vždycky nezůstával v půli cesty
         †5. 8. 1844 v Mariánských Lázních  odsoudili  k  vymření.  Slámovo  vlastenecké   a  jen u theorie, ale prakticky ukazoval, jak se
                                            úsilí je jeho církevními nadřízenými přijímá-  to  dělá:  sbíral  ochotně  peněžní  částky
         Rok 2022 230. výročí narození      no jako „nevčasná horlivost“ a „novotářské   vkladatelů a sám je posílal do Prahy, anebo
                                            myšlenky“. Zámecká kněžna na Orlíce žádá   od svých známých nechal je ukládati.
            V  lázních  hledají  lidé  ztracené  zdraví,   na Slámovi, aby vyučování ve škole i služby   Co nesporně dokumentuje široký a bystrý
         někdy tam však nacházejí i konec své životní   boží konal německy, jako jeho předchůdci.   rozhled  Slámův  po  potřebách  tehdejšího
         pouti.  V  Mariánských  Lázních  potkal  tento   Nepatrný kaplánek však odpovídá: „V této   českého  zemědělství,  resp.  zanedbaného
         osud Františka J. Slámu, děkana bechyňské-  věci se zachovám dle svého svědomí a nad   selského stavu, jej jeho úsilí o založení prv-
         ho v roce 1844 a o 40 let později i kaplana   to nemohu jinak činit“. A nerespektuje příkaz   ního  česky  psaného  zemědělského  časo-
         klecanského – Václava Beneše Třebízského.  kněžnin  a  do  školy  i  do  kostela  zavádí   pisu. Frant. J. Slámu můžeme také pokládat
            Přijdete-li na mariánsko-lázeňský hřbitov   češtinu.  Nepokrytě  se  hlásí  k  prostému   za duchovního otce prvního našeho země-
         v  překrásném  lesním  prostředí,  najdete   selskému lidu, vzněcuje a živí v něm národní   dělského  časopisu.  Sláma  nezapřel  svůj
         blízko  u  hlavního  vchodu  hrob,  jehož  kříž   vědomí,  radí,  poučuje,  nabádá  a  pomáhá   původ. Dobře si uvědomoval, že zeměděl-
         nese tento nápis:                  slovy i skutky.                    ský  pokrok  musí  postihnout  nejširší  vrstvy
               Zde odpočívá v Pánu zesnulý     Kromě své literární činnosti v „Časopise   zemědělského lidu, pokud to ovšem za teh-
                 František Josef Sláma,     českého musea“ a v „Časopise pro katolické   dejších  feudálních  poměrů  a  roboty  bylo
                   děkan bechyňský,         duchovenstvo“  a  „Květů“  z  oboru  církevní   možno. Sláma s bolestí viděl, že něco dělá,
                  zemřel 5. srpna 1844.     i  národní historie, vydává spis „Obraz minu-  že je to určeno pro velkostatky, pro ty vel-
               Hledáš-li kde české klenoty,  losti  starožitného  města  Prachatic“  (roku   kostatky, které byly namnoze v rukou cizáků
                jeden z nich spočívá zde,   1838). V místech svého působení zakládá   a šlechty, ale že se nedělá nic nebo téměř nic
                klenot totiž vzácné osvěty,   obecní knihovny a čtenářské spolky, pro něž   pro  široké  vrstvy  českého  selského  lidu,
                 věrný Bohu, vlasti své.    opatřuje  české  časopisy  a  české  knížky,   jehož lepší zítřky mu stále tanuly na mysli.
                                            jichž,  bohužel,  bylo  tenkráte  poskrovnu.   Proto  v  roce  1830  ve  svém  pojednání
            Plným právem byl Frant. J. Sláma zařa-  Překládá i z němčiny povídky Kr. Schmida
         zen  Ant.  Rybičkou  do  řady  těch,  jejich   pro mládež, píše i pojednání pedagogická ve   „O štěpařství v Čechách“ v časopise České-
                                                                               ho  musea  volá  po  naučném  časopise  pro
         životopisy přináší jeho dílo „Přední křísítelé   snaze zkvalitnit výchovu i výuku venkovské   venkovský lid, „v kterém by se především pro-
         národa  českého“  a  říká  o  něm,  „že  hájil   mládeže.             mlouvalo o věcech hospodáři venkovskému
         a  bránil národnost českou tak vytrvale a hor-  Sláma, jako selský synek a všestranně   užitečných  a  potřebných,  kterým  by  takto
         livě a usiloval o zavedení jazyka mateřského   dobrý znalec venkovského života a země-
         do škol a života veřejného tak důtklivě, avšak   dělského  lidu,  nespokojuje  se  jen  církevní   vyplňovalo pozůstávající mezera u vzdělání
                                                                               Čecha prostého, jemuž němčina přístup do
         i tak prakticky a obezřele, že sotva kdo jiný   a  vlasteneckou  činností.  Ví,  že  lid  třeba   vyšších  škol  zabránila,  nedopouštějíc  mu
         času  toho  ve  příčině  této  přirovnáván   povznášeti  i  hospodářsky,  radou  i  pomocí   naučiti se ve škole obecných něčemu klad-
         k  němu  býti  může,  pročež  jej  také  vedle   mu účinně pomáhati ve všech jeho denních   nému a praktickému“.
         Balbína,  K.  Tháme,  V.  M.  Krameria  vším   starostech, zlepšovati prakticky jeho bědný
                                                                                 A  od  té  doby  sleduje  Sláma  myšlenku
         právem mezi přední obhájce a ochránce řeči   stav, napřed položiti grunty k hospodářské   vydávání českého zemědělského časopisu.
         a národnosti naši pokládat smíme“.  síle  a  na  nich  bezpečně  budovat  kulturně   Promýšlí prakticky svou myšlenku a na jaře
            Náleží-li Slámovi čestné místo mezi knězi   i  národně.  Za  jeho  působení  v  zámku  na
         – vlastenci, které měl český národ v I. polo-  Zelené Hoře v letech 1816–1818 přicházejí   roku 1836 obrací se na hosp. radu Hirsch-
                                                                               manna, tehdejšího sekretáře C. K. Vlaste-
         vině XIX. století, náleží bezesporu i přední   hladová léta a Sláma vidí, že nutno z kaza-  necko-hospodářské společnosti v Čechách.
         místo mezi zemědělskými buditeli ujařmené-  telny a od oltáře jíti do chalup, na pole a luka,   Na  Hirschmannovu  žádost  vypracovává
         ho selského lidu. Sláma byl jedním z kněží,   do zahrad a lesů, radit, poučovat a osvěco-  Sláma  podrobný  program  navrhovaného
         kteří se neomezili ve svém působením jen na   vat hospodářsky a urychlovat onen revoluční
         kostel, kazatelnu a farníky, ale kteří každým   převrat,  který  nastupoval  v  zemědělské   časopisu, který se měl tisknouti švabachem
                                                                               a  vycházet  4krát  do  roka  po  10  arších
         nervem  byli  co  nejtěsněji  spjati  s  celým   výrobě:  přechod  od  starého  hospodářství   velkého oktávu, s názvem „Čtení pro lid“. Po
         životem lidu, z něhož vyšli a o jehož národní,   trojhonného (trojstranného) s úhorem k hos-  dlouhém dopisování a vyjednávání, které za-
         hospodářské a kulturní povznesení se starali   podářství střídavému, čtyřhonnému s oko-  braly mnoho času a energie Slámova života,
         všemi  silami  a  prostředky.  Ve  Slámovi   paninami a jetelovinami a bez úhoru. Byl to
         vykrystalizovaly  všechny  dobré  povahové   přechod  od  hospodářské  soustavy,  která   přikročila  c.k.  vlastenecko-hospodářská
                                                                               společnost v roce 1838 k vydávání časopisu,
         složky jihočeského zemědělského člověka:   v  našich  krajích  vládla  téměř  deset  století   který nesl název „Ponaučení i zábavné listy
         houževnatosti  a  neústupnost,  pracovitost   a  při níž 1/3 výměry všech polností ležela la-  pro  polní  hospodáře  a  řemeslníky  v  Če-
         a  neúnavnost,  střídmost  a  šetrnost,  neo-  dem, kdy se nepěstovaly brambory a jetelo-  chách“.
         blomnost a neohroženost.           viny a lidé a zvířata často trpěla hladem.  Sláma  se  však  dožil  velkého  životního
            František J. Sláma se narodil 16. května   Propagaci i zavádění nové soustavy hos-
         1792 v Bojenicích u Bernartic na Táborsku   podářské v praxi věnoval se u nás František   zklamání. Jeho návrhy o věcném obsahu ča-
                                                                               sopisu  společnost  nerespektovala  a  nový
         (nyní  okres  Písek).  Jako  nadaný  synek   rytíř Horský, Jeho úsilí bylo především za-
         malého sedláčka studuje německé gymna-  měřeno  na  velkostatky  a  statky.  Frant.   časopis byl sice tištěn česky v tiskárně synů
                                                                               Boh. Háze a byl jenom českým překladem
         sium v Českých Budějovicích a po jeho do-  J. Sláma dobře postřehl, že je třeba zaměřit   německého  časopisu  „Belehrungs-und-
         končení v roce 1808 jde na 3 roky studovat   se i na tu složku zemědělské výroby, která   Unterhaltung-Blatt“. A nebylo v něm pocho-
         filosofii do Prahy. Tam jeho milovaným uči-  ještě  trpěla  pod  jhem  roboty,  na  sedláky   pitelně ani stopy po národní vřelosti, s jakou
         telem náboženství je B. Bolzano, seznamuje   a  chalupníky.
         se  s  V.  Hankou  a  Krameriův  „Hlasatel“  je   Proto  Sláma  se  zaměřil  v  poradnické   byl jeho iniciátorem zamýšlen. Výraz svému
                                                                               zklamání  dal  Sláma  v  dopise  příteli  Vrbic-
         hlavním zdrojem národního uvědomění. Po   a  propagátorské hospodářské činnosti k od-  kému:  „Časopis  hospodářský  v  tom  kraji,
         skončení filosofických studií studuje theolo-  straňování úhoru, zavádění okopanin a čer-  v  jakém se první svazečky objevily, je pravý
         gii v Českých Budějovicích a v roce 1815 je   veného jetele, zušlechťování dobytka, vče-  paskvil na zdravý rozum hospodářské spo-
         vysvěcen na kněze.                 lařství,  lnářství,  štěpářství,  užívání  strojů   lečnosti – k tomu ta vysoká cena, špatný tisk
            Jako kaplan působí na zámku zelenohor-  a o všech  těchto  věcech  psal  do  Časopisu
         ském v Nepomuku (1815–1818), v Pracha-  českého muesa a z kazatelny i mimo kostel   a ta praněmecká, ani do významu věcí v lidu
                                                                               nejobyčejnějších se neznající řeč – to vše
         ticích (1815–1825) a na Orlici (1825–1832),   šířil to, čemu se souborně později říkalo –
         v letech 1832–1840 je farářem v Chrašticích                           ukazuje,  že  se  naše  hospodářská  společ-
                                            zemědělský pokrok. Rolníky zvláště nabádal   nost do potřeb našeho lidu nezná“.
          12                                                                   Městský zpravodaj Bechyně / DUBEN 2022
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16