Page 3 - Chytrý zpravodaj - Studénka 02 2022
P. 3
únor 2022 městský úřad
SLOVO MÍSTOSTAROSTY
Vážení spoluobčané, nictvím závazných
ukazatelů jsou škole
kromě přípravy a realizace nových investic, oprav přidělovány finanční
a údržby majetku města, což je převažující náplň práce prostředky na pro-
volených orgánů, tedy rady a zastupitelstva, a pracovní- vozní výdaje (ener-
ků městského úřadu, jsou tu ještě další oblasti činností, gie, opravy, údržba
z kterých je velmi významnou zřizovatelská funkce sa- apod.).
mosprávy ke školám. Dovolte, abych vám poskytl obsáh-
lejší informaci o zřizovatelské funkci města ve vztahu ke Při školách jsou zří-
školám základním i mateřské škole ve městě Studénka. zeny školské rady.
Jednu třetinu z počtu
Město Studénka je zřizovatelem 4 škol. Z toho jsou 3 zá- členů jmenuje zřizo-
kladní a 1 mateřská, která má 5 odloučených pracovišť. vatel. Ve školské radě
Jde o: jsou dále zastoupeni
– ZŠ Butovická (Základní škola Studénka, Butovická 346, rodiče a pedagogové
příspěvková organizace), školy. Mezi pravomo- místostarosta Lubomír Šobich
– ZŠ Sjednocení (Základní škola Studénka, Sjednoce- ci školské rady patří
ní 650, příspěvková organizace), např. schvalování výroční zprávy o činnosti školy, školního
– ZŠ Studénka 1 (Základní škola Františka kardinála To- řádu, pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků,
máška Studénka, příspěvková organizace), vyjadřování se k návrhům školních vzdělávacích progra-
– MŠ Studénka (Mateřská škola Studénka, Komenské- mů, podávání podnětů a oznámení řediteli školy, zřizo-
ho 700, příspěvková organizace) s odloučenými praco- vateli apod. Při jednotlivých školách působí také spolky
višti: Budovatelská, Butovická, Poštovní, R. Tomáška, sdružující rodiče a příznivce školy, kteří jsou členy těchto
Nová Horka. spolků. Jejich účelem je podpora rozvoje škol, pořádání
volnočasových aktivit pro děti a rodiče apod.
V základní škole na ulici Sjednocení jsou zřízeny 2 třídy
pro žáky se zdravotním postižením (vadou řeči) a vyučují Nezastupitelnou úlohou státu v oblasti vzdělávání je
podle upraveného vzdělávacího programu základní ško- mimo financování škol a školských zařízení také kontrolní
ly. Ve škole jsou vzděláváni v samostatných třídách žáci činnost. K těmto účelům byla zřízena Česká školní in-
s mentálním i kombinovaným postižením. spekce, která kontroluje a vyhodnocuje úroveň vzdělá-
vání na dané škole. Zřizovatel, tedy rada města, aktivně
Vztahy mezi zřizovatelem a školami se samozřejmě spolupracuje s touto institucí na realizaci opatření vedou-
řídí zákonnými ustanoveními a dokumentem „Zásady cích k nápravě případných zjištěných nedostatků.
vztahů mezi orgány města Studénky a školami, jejichž
zřizovatelem je město Studénka“, který vydává rada měs- Naše školy ve městě nezabezpečují jen vzdělávání žáků
ta. Zřízení, rušení a slučování škol je v pravomoci za- dle schválených rámcových vzdělávacích programů, ale
stupitelstva města. Mezi hlavní pravomoci a úkony, které nabízejí provoz školních družin a zájmových kroužků
provádí rada města jako zřizovatel ve vztahu ke školám, ve školních klubech. Nabídka kroužků školních klubů je
patří hodnocení školy a ředitele školy, povolování výjimek u nás velmi bohatá a pestrá. Žáci mají možnost navště-
z nejnižšího a nejvyššího počtu žáků, dále bere na vě- vovat kroužky zaměřené například na rybářství, divadlo,
domí vyhlašování volného dne v průběhu školního roku. zpěv, angličtinu, turismus, pohybové hry apod.
Rada města jako zřizovatel rovněž zabezpečuje plynulé Počty žáků v jednotlivých školách jsou pro školní rok
financování škol, a to nad rámec financí poskytovaných 2021/2022 tyto:
ze státního rozpočtu, provádí rozbory a ekonomické vy- – ZŠ Butovická – 273 žáků
hodnocování provozních nákladů škol, metodicky řídí, – ZŠ Sjednocení – 287 žáků
organizuje a usměrňuje hospodaření s prostředky zřizo- – ZŠ Studénka 1 – 333 žáků
vatele. Podílí se společně se školou na školním stravová- – MŠ Komenského – 303 dětí
ní, vyhodnocuje výroční zprávy o činnosti a hospodaření,
provádí veřejnosprávní kontroly v jednotlivých školách Závěrem si dovolím konstatovat, že orgány města, a to
a zároveň připravuje nápravná opatření vedoucí k od- jak rada, tak zastupitelstvo, věnují oblasti školství trvalou
stranění nedostatků. Zřizovatel v rámci svých kompetencí pozornost, která je každoročně mimo jiné vyjadřována
může jmenovat i odvolat ředitele školy. Ředitel školy je nemalými objemy finančních prostředků jak na zabezpe-
jmenován na šestileté období, po uplynutí doby rozhodne čení provozu, tak na realizaci oprav a nových investic.
zřizovatel, zda vyhlásí konkurzní řízení anebo ponechá Podrobný přehled realizovaných akcí ve školství za toto
ředitele ve funkci. volební období předložím v některém z příštích vydání
zpravodaje.
Financování škol je vícezdrojové. Ze státního rozpočtu
škola získává mzdové prostředky pro své zaměstnance Lubomír Šobich
a poměrnou část provozních prostředků (učebnice, kan- místostarosta
celářské potřeby apod.) a z rozpočtu města prostřed-
3