Page 3 - Chytrý zpravodaj - Studénka 02 2022
P. 3

únor 2022                                  městský úřad

              SLOVO MÍSTOSTAROSTY


              Vážení spoluobčané,                                 nictvím   závazných
                                                                  ukazatelů  jsou  škole
              kromě  přípravy  a  realizace  nových  investic,  oprav  přidělovány  finanční
              a údržby majetku města, což je převažující náplň práce  prostředky  na  pro-
              volených orgánů, tedy rady a zastupitelstva, a pracovní-  vozní  výdaje  (ener-
              ků městského úřadu, jsou tu ještě další oblasti činností,  gie,  opravy,  údržba
              z  kterých  je  velmi  významnou  zřizovatelská  funkce  sa-  apod.).
              mosprávy ke školám. Dovolte, abych vám poskytl obsáh-
              lejší informaci o zřizovatelské funkci města ve vztahu ke  Při  školách  jsou  zří-
              školám základním i mateřské škole ve městě Studénka.  zeny  školské  rady.
                                                                  Jednu třetinu z počtu
              Město Studénka je zřizovatelem 4 škol. Z toho jsou 3 zá-  členů  jmenuje  zřizo-
              kladní a 1 mateřská, která má 5 odloučených pracovišť.  vatel. Ve školské radě
              Jde o:                                              jsou  dále  zastoupeni
              – ZŠ Butovická (Základní škola Studénka, Butovická 346,  rodiče a pedagogové
              příspěvková organizace),                            školy. Mezi pravomo-             místostarosta Lubomír Šobich
              –  ZŠ  Sjednocení  (Základní  škola  Studénka,  Sjednoce-  ci  školské  rady  patří
              ní 650, příspěvková organizace),                    např. schvalování výroční zprávy o činnosti školy, školního
              – ZŠ Studénka 1 (Základní škola Františka kardinála To-  řádu, pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků,
              máška Studénka, příspěvková organizace),            vyjadřování se k návrhům školních vzdělávacích progra-
              – MŠ Studénka (Mateřská škola Studénka, Komenské-   mů, podávání podnětů a oznámení řediteli školy, zřizo-
              ho 700, příspěvková organizace) s odloučenými praco-  vateli apod. Při jednotlivých školách působí také spolky
              višti:  Budovatelská,  Butovická,  Poštovní,  R.  Tomáška,  sdružující rodiče a příznivce školy, kteří jsou členy těchto
              Nová Horka.                                         spolků. Jejich účelem je podpora rozvoje škol, pořádání
                                                                  volnočasových aktivit pro děti a rodiče apod.
              V základní škole na ulici Sjednocení jsou zřízeny 2 třídy
              pro žáky se zdravotním postižením (vadou řeči) a vyučují  Nezastupitelnou  úlohou  státu  v  oblasti  vzdělávání  je
              podle upraveného vzdělávacího programu základní ško-  mimo financování škol a školských zařízení také kontrolní
              ly. Ve škole jsou vzděláváni v samostatných třídách žáci  činnost.  K  těmto  účelům  byla  zřízena  Česká  školní  in-
              s mentálním i kombinovaným postižením.              spekce,  která  kontroluje  a  vyhodnocuje  úroveň  vzdělá-
                                                                  vání na dané škole. Zřizovatel, tedy rada města, aktivně
              Vztahy  mezi  zřizovatelem  a  školami  se  samozřejmě  spolupracuje s touto institucí na realizaci opatření vedou-
              řídí  zákonnými  ustanoveními  a  dokumentem  „Zásady  cích k nápravě případných zjištěných nedostatků.
              vztahů  mezi  orgány  města  Studénky  a  školami,  jejichž
              zřizovatelem je město Studénka“, který vydává rada měs-  Naše školy ve městě nezabezpečují jen vzdělávání žáků
              ta.  Zřízení,  rušení  a  slučování  škol  je  v  pravomoci  za-  dle schválených rámcových vzdělávacích programů, ale
              stupitelstva města. Mezi hlavní pravomoci a úkony, které  nabízejí  provoz  školních  družin  a  zájmových  kroužků
              provádí rada města jako zřizovatel ve vztahu ke školám,  ve školních klubech. Nabídka kroužků školních klubů je
              patří hodnocení školy a ředitele školy, povolování výjimek  u nás velmi bohatá a pestrá. Žáci mají možnost navště-
              z nejnižšího a nejvyššího počtu žáků, dále bere na vě-  vovat kroužky zaměřené například na rybářství, divadlo,
              domí vyhlašování volného dne v průběhu školního roku.  zpěv, angličtinu, turismus, pohybové hry apod.

              Rada města jako zřizovatel rovněž zabezpečuje plynulé  Počty  žáků  v  jednotlivých  školách  jsou  pro  školní  rok
              financování škol, a to nad rámec financí poskytovaných  2021/2022 tyto:
              ze státního rozpočtu, provádí rozbory a ekonomické vy-  – ZŠ Butovická – 273 žáků
              hodnocování  provozních  nákladů  škol,  metodicky  řídí,  – ZŠ Sjednocení – 287 žáků
              organizuje a usměrňuje hospodaření s prostředky zřizo-  – ZŠ Studénka 1 – 333 žáků
              vatele. Podílí se společně se školou na školním stravová-  – MŠ Komenského – 303 dětí
              ní, vyhodnocuje výroční zprávy o činnosti a hospodaření,
              provádí  veřejnosprávní  kontroly  v  jednotlivých  školách  Závěrem si dovolím konstatovat, že orgány města, a to
              a  zároveň  připravuje  nápravná  opatření  vedoucí  k  od-  jak rada, tak zastupitelstvo, věnují oblasti školství trvalou
              stranění nedostatků. Zřizovatel v rámci svých kompetencí  pozornost,  která  je  každoročně  mimo  jiné  vyjadřována
              může jmenovat i odvolat ředitele školy. Ředitel školy je  nemalými objemy finančních prostředků jak na zabezpe-
              jmenován na šestileté období, po uplynutí doby rozhodne  čení provozu, tak na realizaci oprav a nových investic.
              zřizovatel, zda vyhlásí konkurzní řízení anebo ponechá  Podrobný přehled realizovaných akcí ve školství za toto
              ředitele ve funkci.                                 volební  období  předložím  v  některém  z  příštích  vydání
                                                                  zpravodaje.
              Financování  škol  je  vícezdrojové.  Ze  státního  rozpočtu
              škola získává mzdové prostředky pro své zaměstnance  Lubomír Šobich
              a poměrnou část provozních prostředků (učebnice, kan-  místostarosta
              celářské  potřeby  apod.)  a  z  rozpočtu  města  prostřed-

                                                                                                                    3
   1   2   3   4   5   6   7   8