Page 9 - Chytrý zpravodaj - Studénka 05/2022
P. 9
květen 2022 škola
VELKÝ ÚSPĚCH – 5. MÍSTO V ČESKÉM JAZYKU
V úterý 29. března se konalo okresní kolo olympiády Žákyni děkujeme za příkladnou reprezentaci a vztah
z českého jazyka v Novém Jičíně. Naši školu reprezen- k mateřskému jazyku.
tovala žákyně 9. B Lucie Školová, která úspěšně zvládla
nejen gramatickou, ale také stylistickou část. Ze 39 zú- Mgr. Monika Niklová
častněných žáků základních škol a gymnázií z celého Mgr. Jitka Školová
okresu se Lucka umístila na nádherném 5. místě! ZŠ Butovická
ZE ŽIVOTA PSYCHOLOGA NA ZŠ FRANTIŠKA KARDINÁLA
TOMÁŠKA
Jen co nám skončila vlna pande- jsem zakládala, neboť to je pozice s těmi, co to teď mají těžké a po-
mie a s ní spojené restrikce, izolace tento školní rok nová. První měsíce třebují nesoudící ucho k vyslechnu-
a distanční výuka, přišla další rána bych řekla, že jsme se s dětmi hlavně tí. S rodiči zase řešíme nejčastěji
do lidské psychiky v podobě války okoukávali a že jsem byla podrobena výchovné problémy doma nebo ve
na Ukrajině. Navíc se pomalu začí- mnoha zkouškám důvěry, kdy jsem škole, kdy jim mohu nabídnout ne-
nají začleňovat do škol i ukrajinské chodila do tříd s programy na různá zúčastněný pohled někoho, kdo není
děti rodičů utíkajících před válkou. témata, a hlavně se tedy představit. učitelem jeho dítěte.
Zvyšuje se počet úzkostných a de- Pojala jsem to otevřeně a lidsky, děti
presivních dětí, sebepoškozování, se mohly na cokoli zeptat, a třeba Nedílnou součástí toho, co na škole
a dokonce i sebevražd. V praxi se se i dozvěděly, kdo to psycholog je, dělám, je metodická opora učitelům
mi objevilo dítě na druhém stupni zá- co dělá na škole a s jakými problé- a vedení školy. Současně jsem hodi-
kladní školy, kterému se v průběhu my za mnou mohou přijít. Snažím se ny a hodiny své pracovní doby věno-
pár měsíců pokusili o sebevraždu tři působit neformálně, děti mě mohou vala tvorbě plánu práce s nadanými
spolužáci, což je naprosto mimo ja- oslovovat Kristýno, navíc nejsem od dětmi pro tento a příští školní rok,
kékoli mé chápání. nich vzdálená tolik věkově, abych který má potenciál fungovat dlouho-
nechápala jejich specifickou mluvu době. S metodikem prevence také
Dle nejnovějších informací na střed- a trendy – třeba na sociálních sítích. vytváříme program prevence na pří-
ních a základních školách působí ští školní rok a úplně nový systém
520 psychologů, což je jeden psy- Jednou ze stěžejních náplní mé prá- kariérního poradenství, ze kterého
cholog na 2 682 žáků. Už při čtení ce jsou třídnické hodiny s celou jsem upřímně velmi nadšená.
tohoto obrovského čísla je jasné, že třídou, kdy program vybíráme buď Všechny tyto kroky ovšem zabírají
jeden člověk není schopen adekvátní ve spolupráci s třídním učitelem dle velmi mnoho času, protože je třeba se
(a vlastně vůbec žádné) péče o tolik toho, co on vidí jako užitečné, nebo ponořit do různých metodik, příkladů
dětí. Čekací doby dětských psycho- si jej vybere třída v dotaznících, či je dobré praxe, knížek, internetového
logů jsou v rámci měsíců, u těch na zadán jako zakázka na schůzce škol- vyhledávání a obvolávání koordiná-
smlouvu s pojišťovnou si počkáte ního poradenského pracoviště. Krom torů daných oborů. Běžný člen učitel-
třeba i rok. Na dětského psychiatra práce na třídním klimatu, spoluprá- ského sboru či školního poradenské-
se také velmi dlouho čeká. Co ov- ci a tvorbě přátelského kolektivu se ho pracoviště není schopen uvolnit
šem nepočká, je akutnost problému, občas v hodinách zabývám primární tolik hodin práce, proto jsem velmi
které dítě řeší. Se zlomenou nohou či sekundární prevencí na témata, ráda, že mohu být oporou a na těchto
také nečekáme několik měsíců, než o kterých se ve školách běžně ne- dlouhodobých projektech pracovat.
nám ji lékař pomůže dát dohromady, mluví. Ve spolupráci s neziskovou
nýbrž co nejdříve upalujeme do ne- organizací Konsent+ a Nepornu je to A abych vás příliš nezahltila
mocnice… například sexuální výchova a nebez- informacemi, tak se část svého
pečí pornografie v mladém věku. pracovního týdne věnuji i studiu
Co školní psycholog na škole a supervizím. Současně jsem frek-
dělá? Krom práce se třídou trávím svůj čas ventantkou výcviku Terapie zaměře-
Zde budu tedy mluvit za sebe, ne- na individuálních konzultacích, ať né na řešení, která se do škol velmi
boť práce školního psychologa na už s rodiči, žáky, nebo učiteli. Jedna hodí, protože je krátká a zaměřená
různých školách je stejná jen v tom, taková konzultace mívá 45 minut, na řešení daného problém co ne-
že je pokaždé úplně jiná. Úplné jinou a buď nám stačí jedna, nebo pře- jefektivněji. Vzdělávám se ale prů-
náplň práce bude mít psycholog pů- cházíme do dlouhodobé péče. Díky běžně, kdykoli to jde.
sobící na gymnáziu a ten pracující ochotě vedení školy mám krásně vy-
třeba v malotřídní škole na vesnici. bavenou pracovnu, kde nechybí te- Tento článek bych zakončila tím,
Ráda vás ale provedu svým dnem rapeutické pískoviště, emoční karty, že každý můj den je jiný a každý je
a tím, jak může třeba vypadat. polštáře a koberec na sezení a různí naprosto rozmanitý. I práce s dětmi
plyšáci a hračky pro ty menší. Pracuji nebo rodiči je pokaždé jiná, zkouší-
Pozici školního psychologa na s dětmi trpícími úzkostmi, ohrože- me jiné taktiky a techniky. Už Lucreti-
ZŠ Františka kardinála Tomáška nými školním neúspěchem a prostě us vyslovil myšlenku, že to, co jedno-
9