Page 9 - Chytrý zpravodaj - Studénka 05/2022
P. 9

květen 2022                                          škola

              VELKÝ ÚSPĚCH – 5. MÍSTO V ČESKÉM JAZYKU

              V  úterý  29.  března  se  konalo  okresní  kolo  olympiády  Žákyni  děkujeme  za  příkladnou  reprezentaci  a  vztah
              z českého jazyka v Novém Jičíně. Naši školu reprezen-  k mateřskému jazyku.
              tovala žákyně 9. B Lucie Školová, která úspěšně zvládla
              nejen gramatickou, ale také stylistickou část. Ze 39 zú-  Mgr. Monika Niklová
              častněných  žáků  základních  škol  a  gymnázií  z  celého  Mgr. Jitka Školová
              okresu se Lucka umístila na nádherném 5. místě!     ZŠ Butovická











              ZE ŽIVOTA PSYCHOLOGA NA ZŠ FRANTIŠKA KARDINÁLA


              TOMÁŠKA
              Jen  co  nám  skončila  vlna  pande-  jsem  zakládala,  neboť  to  je  pozice  s  těmi,  co  to  teď  mají  těžké  a  po-
              mie a s ní spojené restrikce, izolace  tento školní rok nová. První měsíce  třebují nesoudící ucho k vyslechnu-
              a  distanční  výuka,  přišla  další  rána  bych řekla, že jsme se s dětmi hlavně  tí.  S  rodiči  zase  řešíme  nejčastěji
              do  lidské  psychiky  v  podobě  války  okoukávali a že jsem byla podrobena  výchovné  problémy  doma  nebo  ve
              na  Ukrajině.  Navíc  se  pomalu  začí-  mnoha  zkouškám  důvěry,  kdy  jsem  škole,  kdy  jim  mohu  nabídnout  ne-
              nají  začleňovat  do  škol  i  ukrajinské  chodila do tříd s programy na různá  zúčastněný pohled někoho, kdo není
              děti  rodičů  utíkajících  před  válkou.  témata, a hlavně se tedy představit.  učitelem jeho dítěte.
              Zvyšuje  se  počet  úzkostných  a  de-  Pojala jsem to otevřeně a lidsky, děti
              presivních  dětí,  sebepoškozování,  se  mohly  na  cokoli  zeptat,  a  třeba  Nedílnou součástí toho, co na škole
              a  dokonce  i  sebevražd.  V  praxi  se  se i dozvěděly, kdo to psycholog je,  dělám, je metodická opora učitelům
              mi objevilo dítě na druhém stupni zá-  co dělá na škole a s jakými problé-  a vedení školy. Současně jsem hodi-
              kladní  školy,  kterému  se  v  průběhu  my za mnou mohou přijít. Snažím se  ny a hodiny své pracovní doby věno-
              pár měsíců pokusili o sebevraždu tři  působit neformálně, děti mě mohou  vala tvorbě plánu práce s nadanými
              spolužáci, což je naprosto mimo ja-  oslovovat Kristýno, navíc nejsem od  dětmi  pro  tento  a  příští  školní  rok,
              kékoli mé chápání.                 nich  vzdálená  tolik  věkově,  abych  který má potenciál fungovat dlouho-
                                                 nechápala  jejich  specifickou  mluvu  době.  S  metodikem  prevence  také
              Dle nejnovějších informací na střed-  a trendy – třeba na sociálních sítích.  vytváříme program prevence na pří-
              ních  a  základních  školách  působí                                  ští  školní  rok  a  úplně  nový  systém
              520  psychologů,  což  je  jeden  psy-  Jednou ze stěžejních náplní mé prá-  kariérního  poradenství,  ze  kterého
              cholog  na  2  682  žáků.  Už  při  čtení  ce  jsou  třídnické  hodiny  s  celou  jsem   upřímně   velmi   nadšená.
              tohoto obrovského čísla je jasné, že  třídou,  kdy  program  vybíráme  buď  Všechny  tyto  kroky  ovšem  zabírají
              jeden člověk není schopen adekvátní  ve spolupráci s třídním učitelem dle  velmi mnoho času, protože je třeba se
              (a vlastně vůbec žádné) péče o tolik  toho, co on vidí jako užitečné, nebo  ponořit do různých metodik, příkladů
              dětí. Čekací doby dětských psycho-  si jej vybere třída v dotaznících, či je  dobré  praxe,  knížek,  internetového
              logů jsou v rámci měsíců, u těch na  zadán jako zakázka na schůzce škol-  vyhledávání  a  obvolávání  koordiná-
              smlouvu  s  pojišťovnou  si  počkáte  ního poradenského pracoviště. Krom  torů daných oborů. Běžný člen učitel-
              třeba  i  rok.  Na  dětského  psychiatra  práce  na  třídním  klimatu,  spoluprá-  ského sboru či školního poradenské-
              se  také  velmi  dlouho  čeká.  Co  ov-  ci a tvorbě přátelského kolektivu se  ho  pracoviště  není  schopen  uvolnit
              šem nepočká, je akutnost problému,  občas v hodinách zabývám primární  tolik  hodin  práce,  proto  jsem  velmi
              které dítě řeší. Se zlomenou nohou  či  sekundární  prevencí  na  témata,  ráda, že mohu být oporou a na těchto
              také nečekáme několik měsíců, než  o  kterých  se  ve  školách  běžně  ne-  dlouhodobých projektech pracovat.
              nám ji lékař pomůže dát dohromady,  mluví.  Ve  spolupráci  s  neziskovou
              nýbrž co nejdříve upalujeme do ne-  organizací Konsent+ a Nepornu je to  A  abych  vás  příliš  nezahltila
              mocnice…                           například sexuální výchova a nebez-  informacemi,  tak  se  část  svého
                                                 pečí pornografie v mladém věku.    pracovního  týdne  věnuji  i  studiu
              Co  školní  psycholog  na  škole                                      a supervizím. Současně jsem frek-
              dělá?                              Krom práce se třídou trávím svůj čas  ventantkou výcviku Terapie zaměře-
              Zde  budu  tedy  mluvit  za  sebe,  ne-  na individuálních konzultacích, ať  né na řešení, která se do škol velmi
              boť  práce  školního  psychologa  na  už s rodiči, žáky, nebo učiteli. Jedna  hodí,  protože  je  krátká  a  zaměřená
              různých školách je stejná jen v tom,  taková  konzultace  mívá  45  minut,  na  řešení  daného  problém  co  ne-
              že je pokaždé úplně jiná. Úplné jinou  a  buď  nám  stačí  jedna,  nebo  pře-  jefektivněji.  Vzdělávám  se  ale  prů-
              náplň práce bude mít psycholog pů-  cházíme do dlouhodobé péče. Díky  běžně, kdykoli to jde.
              sobící  na  gymnáziu  a  ten  pracující  ochotě vedení školy mám krásně vy-
              třeba  v  malotřídní  škole  na  vesnici.  bavenou  pracovnu,  kde  nechybí  te-  Tento  článek  bych  zakončila  tím,
              Ráda  vás  ale  provedu  svým  dnem  rapeutické pískoviště, emoční karty,  že každý můj den je jiný a každý je
              a tím, jak může třeba vypadat.     polštáře a koberec na sezení a různí  naprosto rozmanitý. I práce s dětmi
                                                 plyšáci a hračky pro ty menší. Pracuji  nebo rodiči je pokaždé jiná, zkouší-
              Pozici  školního  psychologa  na  s  dětmi  trpícími  úzkostmi,  ohrože-  me jiné taktiky a techniky. Už Lucreti-
              ZŠ  Františka  kardinála  Tomáška  nými školním neúspěchem a prostě  us vyslovil myšlenku, že to, co jedno-

                                                                                                                    9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14