Page 17 - Chytrý zpravodaj - Studénka 06/2025
P. 17
červen 2025 čtenáři
a plnili různé vědomostní i dovednostní úkoly, sledovali téma rozklad odpadů.
jsme jeleny v nedaleké oboře a pekli buchty z ingrediencí V květnu jsme vyrazili
vysloužených plněním úkolů. na opevnění u Darko-
viček na 80. výročí od
Dále jsme se vydali za kulturou do Valašského Meziříčí, konce 2. světové války.
kde jsme navštívili hvězdárnu, poslechli si povídání o Slu- Prozkoumali jsme něko-
neční soustavě, prohlédli si celý areál a dalekohledem po- lik pevností, pověděli si
zorovali Slunce a Venuši. o nich něco a trénovali
orientaci v mapě a pa-
Na konci března jsme jeli tradičně na Řád skautské vařeč- měť a soustředění vyřizováním vzkazů.
ky. Po týmech jsme si připravili jídla podle tématu soutěže,
letos to byly polévky s minimálně dvěma druhy zeleniny. Pokud má vaše dítě zájem o podobné zážitky nejen v pří-
Skauti si procvičili vaření, týmovou práci, řešení drobných rodě, v září budeme přijímat nové členy – holky i kluky od
komplikací, rozdělávání ohně apod. 2. třídy.
Na předposlední výpravě jsme zamířili do Bartošovic na- Karolína Tížková
vštívit záchrannou stanici pro živočichy a zahrát si hru na www.bilihadi.estranky.cz
PROJEKT MAP IV ORP BÍLOVEC TVOŘÍ PODMÍNKY PRO KONSTRUKTIVNÍ DISKUZI
V průběhu dubna se v projektu MAP IV ORP Bílovec usku- v oblasti vzdělávání
tečnila dvě diskuzní setkání. Obě akce zaštítila Pracovní mladých pedagogů
skupina pro předškolní vzdělávání, která patří k našim nej- živá a pro obě stra-
aktivnějším pracovním týmům vůbec. ny mimořádně pří-
nosná.
Workshop s názvem PROINSPIRO, který se uskutečnil
v Městské knihovně v Bílovci, byl kolegiálním inspirativ- Pedagožky z mateř-
ním setkáním s předáním zkušeností, nových postupů ských škol napříč
a podnětů pro každodenní práci pedagogů v mateřských ORP Bílovec si dis-
školách. Diskutovanými tématy byly zavádění digitálních kuze organizované
technologií, prevence rizik a krizová připravenost, nové Projektem MAP IV ORP Bílovec nemohou vynachválit,
rámcové vzdělávací programy, bezpečnost ve školách, vždyť právě na těchto setkáních mohou vyslovením svých
digitalizace mateřských škol. Často rezonujícím a diskuto- poznatků z praxe přímo ovlivnit vývoj vzdělávání ve svém
vaným tématem byl také přístup pedagogických i nepeda- oboru.
gogických pracovníků při indispozicích nebo úrazech dětí.
Druhá akce měla téma již v samotném názvu, a to Dis-
kuzní setkání se zástupci pedagogických škol. Setkání
se zúčastnila PhDr. Bc. Karin Fodorová, PhD., zástupky-
ně Ostravské univerzity, Katedry primární a preprimární Realizační tým projektu
pedagogiky, která má kromě vysoké úrovně teoretických MAP IV ORP Bílovec, registrační číslo projektu: CZ.02.02.
znalostí zároveň praktické zkušenosti s vedením mateřské XX/00/23_017/0008372
školy. Díky tomu byla diskuze o potřebách mateřských škol
ZAHRADNICKÁ DÍLNA EFFATHA V KUNÍNĚ: MÍSTO, KDE ROSTOU NEJEN KVĚTINY, ALE I SEBEVĚDOMÍ
V zahradnictví pana Kubálka v Kuníně funguje již řadu let detašované pracoviště sociálně terapeu-
tických dílen EFFATHA, Slezské diakonie. Lidé s mentálním a kombinovaným znevýhodněním zde
nacházejí smysluplnou činnost, radost z práce, ale také důležitou dávku nezávislosti. Klienti dílen
se podílejí na běžném chodu zahradnictví – pomáhají s péčí o rostliny, s přesazováním, zaléváním
i pletím. Zároveň mají vlastní záhon, o který se s láskou starají od prvního zasazení semínek až po
sklizeň. A právě ta pro ně znamená nejen odměnu za dobře odvedenou práci, ale i nový prostor pro
tvoření. V dílnách U Jičínky pak z vypěstovaných plodin vyrábějí sirupy, džemy, bylinkové masti nebo
z nich uvaří něco dobrého – s chutí i hrdostí na to, co sami dokázali. Možnost mít zahradnickou dílnu
pro nás neznamená jen práci „s hlínou“.
Klienti, kteří do zahradnické dílny docházejí, se učí používat také hromadnou dopravu,
orientovat se ve městě a zvládat každodenní situace, které přináší běžný život. Místo
pouhých nácviků zde mají možnost zažít opravdovou práci – se vším, co k ní patří. A prá-
vě díky tomu získávají nové dovednosti, větší samostatnost i chuť posouvat se dál. Dílna
v Kuníně tak není jen místem, kde rostou květiny a zelenina, ale především místem, kde
rozkvétají lidé.
Za tuto možnost děkujeme panu Kubálkovi a také všem donátorům, mezi které patří také město Studénka.
17