Page 6 - Chytrý zpravodaj - Slavičín leden 2022
P. 6
„Některé velké školy našich výsledků zdaleka nedosahují”
Především pro žáky Jaké obory Vaše škola žákům nabízí? Co se týče výsledků mladých strojařů, může-
9. tříd a jejich rodi- Z maturitních oborů si mohou žáci 9. tříd me hrdě prohlásit, že některé velké školy těch-
če přinášíme rozho- zvolit obor mechanik-seřizovač. Absolventi to- to úspěchů zdaleka nedosahují. Naší velkou vý-
vor s Mgr. Libuší Pa- hoto oboru jsou velmi žádaní v okolních fi r- hodou je takřka rodinné prostředí s individuál-
velkovou, ředitelkou mách, které potřebují odborníky schopné pra- ním přístupem k žákům. K tomu přispívá i prá-
Gymnázia Jana Pi- covat na CNC strojích. Tento obor má velkou ce školního psychologa a asistenta pedagoga.
večky a SOŠ Slavičín, perspektivu i vzhledem k průmyslu 4.0, který Škola také pořádá pro své žáky i odborné
která přiblíží studium s sebou přináší mj. i automatizaci výroby. Z dal- kroužky – informatiku, matematiku a angličti-
na Střední odborné ších oborů je to maturitní obor informační tech- nu pro maturanty, programování, automatizaci
škole Slavičín. nologie a také podnikání jako denní nástavbové a robotizaci včetně 3D tisku a práci s laserem.
V minulých číslech studium pro vyučené žáky. Kroužky ve svém oboru mohou využít i žáci tří-
Slavičínského zpravodaje jste informovali Zájemci o tříleté obory s výučním listem si letých oborů. V rámci hesla „ve zdravém těle,
čtenáře o postupných úspěších Vašeho žáka mohou vybrat obor obráběč kovů, elektrikář, au- zdraví duch“ nabízíme žákům i sportovní akti-
Lukáše Fojtíka na mistrovství České republi- tomechanik a instalatér. Obory instalatér a ob- vity.
ky ve frézování. Můžete popsat jeho působe- ráběč kovů jsou fi nančně podporovány Zlín- Spolupracujeme také s partnerskou školou
ní v soutěži? ským krajem, kdy žáci dostávají měsíčně pří- v rakouském Wolfsbergu v rámci projektu Eras-
spěvek v řádu stovek korun a za prospěch s vy- mus+.
znamenáním na konci školní roku ohodnocení Jak se daří žákům po absolvování školy
1 500 – 5 000 Kč. v případném dalším studiu či na trhu práce?
Při studiu technických oborů je klíčové pro- Uplatnění mají všichni, kteří chtějí praco-
pojení teorie a praxe. Jaké možnosti mají Vaši vat. Žáci maturitních oborů pokračují větši-
žáci, co se týče praktické výuky v dílnách, pří- nou ve studiu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlí-
padně v běžném provozu ve fi rmách? ně buď na Fakultě aplikované informatiky, jejíž
Technické zázemí pro praktickou výuku jsme fakultní školou, nebo v oboru procesní in-
je ve škole velmi dobré. Žáci mají k dispozici ženýrství na Technologické fakultě. Žáky naší
mj. čtyři CNC stroje (SW Festo, Multisim, CAd/ školy však naleznete i mezi absolventy Vyso-
CAM). Sledujeme nejnovější trendy ve výuce kého učení technického v Brně. Absolventi s vý-
a vybavení stále modernizujeme. V letošním učním listem mají možnost uplatnit se ve fi r-
školním roce jsme pořídili nové výukové modu- mách v nejbližším okolí, s nimiž spolupracuje-
Náš žák Lukáš Fojtík studující 3. ročník obo- ly pro instalatéry a elektrikáře téměř za milion me a které o mladé, šikovné a perspektivní pra-
ru mechanik-seřizovač se po osmi měsících korun, vše v rámci projektu IKAP II. Také spo- covníky velmi stojí.
příprav a tréninku úspěšně probojoval kvali- lupracujeme s 28 strojírenskými, 16 instalatér- Děkuji za rozhovor. Jitka Pfeiferová
fikací až do fi nále soutěže o mistra ČR ve fré- skými, 10 elektrikářskými fi rmami a 5 fi rmami
zování, které probíhalo v prostorách DMG Mori s oborem automechanik. To určitě není málo! Účast žáků SOŠ Slavičín
v Brně ve dnech 22. – 25. listopadu 2021. Sou- Se dvěma fi rmami jsme uzavřeli deklara- v projektu Erasmus+
těž organizovala Skills Czech republic za pod- ci o užší spolupráci v rámci projektu Kompe-
pory mnoha dalších sponzorů. Soutěžící měli tence 4.0, a to s fi rmou TVD-Technická výroba Projekt Erasmus+ je zaměřen na moder-
za úkol naprogramovat dvě součástky v systé- a Groz-Beckert. Obě fi rmy se podílejí nejenom ní trendy a inovace ve strojírenství. Projekt
mu SolidCAM a následně vyrobit na CNC stro- na praktické přípravě žáků, ale také na úpra- běží už od 1. června 2019 a zatím proběhly
ji CMX 50 U. Lukáš si úspěšně poradil s oběma vě školních dokumentů z hlediska potřeb pra- dvě etapy třítýdenních odborných stáží žáků
dílci a v celkovém pořadí skončil na krásném xe – školního vzdělávacího programu a tema- i pedagogů v Rakousku. Ještě jedna odbor-
čtvrtém místě. Toto umístění je cenné přede- tických plánů. To umožní nastavit vhodné pod- ná stáž byla prozatím odložena. Pod vede-
vším díky vysoké úrovni soutěže. Ta totiž není mínky pro praktické vyučování v reálném pro- ním ředitele Střední odborné školy ve Wolf-
primárně určena pouze pro žáky středních škol, středí fi rem a přizpůsobovat tak výuku žáků po- sbergu Norberta Aichholzera se žáci během
ale účastní se jí i pracující frézaři a vysokoškol- třebám zaměstnavatelů v okolí. stáže zdokonalili nejen ve svých odborných
ští studenti do 23 let. Velký dík patří fi rmě PGI Jak se žákům i pedagogům dařilo zvládat znalostech, v práci na CNC strojích, svařo-
Morava, která Lukáše připravila v kvalifi kačním úskalí distanční výuky během uzávěr škol? vání, 3D tisku apod., ale také v anglickém
kole a byla jeho patronem a sponzorem v sou- Nebylo to jednoduché, výuka byla soustře- a německém jazyce, poznali život, zvyky,
těži, a také vedoucímu učiteli odborného výcvi- děna spíše na teoretickou část. Naštěstí žáci kulturu a mentalitu zdejšího obyvatelstva.
ku, panu Davidu Fojtíkovi. posledních ročníků mohli absolvovat odbor- Po ukončení celého projektu bude jednot-
Máte mezi svými žáky více podobně šikov- ný výcvik v prostředí fi rem, a tak se připravovat livým účastníkům mobilit vydáno osvědče-
ných strojařů? na závěrečné a maturitní zkoušky. ní o absolvování stáže ve Wolfsbergu a vý-
Naši strojaři slaví téměř každoročně úspěch V rámci možností, které nám situace dovoli- sledky jim budou zapsány do Europass mo-
na Mezinárodním veletrhu v Brně, a to konkrét- la, jsme s učiteli organizovali individuální kon- bilita, který obsahuje podrobné informace
ně v soutěži v programování obráběcích strojů. zultace, které žáci odborného výcviku rádi vyu- o absolvované stáži a získaných znalostech
Letos naši školu reprezentovalo pět žáků 3. roč- žívali. V současné době pro některé žáky orga- či dovednostech. Tento doklad mohou žáci
níků oboru mechanik-seřizovač. Všichni proká- nizujeme doučování, aby mohli snáze dohnat v budoucnu využít při hledání zaměstnání.
zali velmi dobré znalosti a dovednosti. Nejlepší- zameškané učivo z doby lockdownu.
ho výsledku z naší výpravy dosáhl v celkovém Proč by si žáci devátých tříd měli vybrat Desatero pro primární prevenci – projekt pre-
hodnocení Martin Talaš, který vybojoval krásné právě slavičínskou střední školu? vence na GJP Slavičín
3. místo. Vyhlášení výsledků soutěže proběhne V první řadě je to dostupnost pro žáky ze Sla- Od září se naše škola zapojila do projektu De-
na Ministerstvu průmyslu a obchodu v Praze, vičína a okolí, kteří pak nemusí trávit dlouhé ho- satero pro primární prevenci. Projekt posiluje
kde nebudeme stát poprvé. Naši strojaři úspěš- diny týdně dojížděním. Ve srovnání s ostatními u žáků zdravý životní styl a má předcházet ne-
ně reprezentují školu i město a neztratí se ani středními školami regionu z hlediska technic- žádoucím jevům nejen ve škole, ale i v celé spo-
na takto významných soutěžích. kého vybavení si naše škola vede velmi dobře. lečnosti. Projekt je určen jak pro nižší ročníky
6