Page 2 - Chytrý Zpravodaj - Slavičín březen 2021
P. 2
K diskusi o bytovém domě „Nový střed“ šťastné umístění zásadně komplikuje jakékoliv
budoucí využití i na první pohled vhodných po-
V minulých číslech Slavičínského zpravoda- Obava č. 4: Město by mělo hledat plochy pro zemků. Závěrem dodávám, že pozemek na uli-
je jsme se věnovali záměru města umožnit vý- novou výstavbu jinde, například na sídlišti Vlá- ci Ladislava Výducha je z urbanistického hle-
stavbu bytového domu. Jelikož se patnáct let ra (navrženy byly parcely, na kterých se nachá- diska k zástavbě vhodný. Důležité je vyhodno-
ve Slavičíně žádný nový bytový dům nepodařilo zí zahrada 1. stupně ZŠ Vlára a zelená plocha tit rozsah, kapacitu a účel této zástavby. Záměr
vybudovat, jedná se o téma, které občany zají- mezi rodinnými domy na ulici K Hájenkám a K. na prodej pozemku byl proto vyhlášen s přís-
má a podněcuje mnoho diskusí. Z reakcí, které Vystrčila). nými kritérii – především výškového omezení
byly vedení města doručeny, jsme vybrali něko- Zástavba školní zahrady není myslitelná. Ne- na 1 podzemní, 2 nadzemní a 1 podkrovní pod-
lik nejčastějších bodů. jedná se o dočasně, nebo nahodile uvolněnou laží. Podlažnost dále snižovat nelze, protože
Obava č. 1: V ulicích Středová, K Nábřeží a L. parcelu. Vnitroblok mezi ulicí K Hájenkám a K. by stavba nebyla ekonomicky myslitelná – již
Výducha se zhorší situace s parkováním. Vystrčila (za bytovými domy č.p. 391–393) je samotné zadání vyloučilo záměry developer-
Absence parkovacích stání je důsledkem ně- dle územního plánu plocha zeleně. Z tohoto dů- ských dravců. Další prostorová omezení už by
kolika faktorů. Jednak se od 90. let, kdy výstav- vodu zde ani stavět nelze. Změnu funkčního vy- vedla k neproveditelnosti (po rozpočítání nákla-
ba budov v této lokalitě započala, podstatně užití této plochy ani nedoporučujeme. Sídliště dů stavby by byty nebyly kvůli ceně výstavby
zvýšil stupeň automobilizace, dále zde nebylo Vlára je urbanisticky dokončeným celkem, kte- prodejné). Aktuální absence zástavby není ani
řešeno parkování vozidel mimo uliční prostor. rý vznikal v 50. a na poč. 60. let. Ulice jsou ob- výchozím, ani konečným stavem a nemůžete
Vzhledem k hustotě zástavby tak došlo k za- klopeny bytovými domy, nejsou zde nahodile počítat s tím, že to tak zůstane navždy.
plnění veřejného prostoru automobily. Stávají- a dočasně uvolněné proluky jako v případě uli- Navrhování budov a plánování rozvoje měs-
2
cí norma požaduje, aby na 1 byt do 100 m plo- ce L. Výducha. Čas ověřil, že sídliště je urbanis- ta je komplikovanou inženýrskou činností, která
chy bylo vybudováno pouze 1 parkovací stá- ticky velmi dobře navrženo. Bytové domy jsou je ovlivněna mnoha zájmy uživatelů území. Zá-
ní. V podmínkách města pro výstavbu bytové- adekvátně vysoké. Vzdálenosti mezi jednotlivý- kladní dohodou uživatelů území je územní plán.
ho domu bylo stanoveno, že na každý byt musí mi domy poskytují na dnešní poměry relativně A územní plánování je oborem, který neustá-
být vybudováno nejméně 1,25 parkovacích stá- vysokou míru soukromí. Takto prozíravý urba- le řeší konfl ikt zájmů soukromých a veřejných.
ní, z toho min. 1 v podzemí budovy. Kritéria jsou nistický koncept umožnil v počátcích 21. sto- Soukromé zájmy nesmí být opomíjeny (i proto
tedy přísnější, než je požadavek normy (jedná letí relativně snadné doplnění chybějících par- je stavba omezena mnoha podmínkami), zá-
o ČSN 736110 – Projektování místních komu- kovacích ploch, aniž by jimi byl veřejný prostor roveň ale nemohou být upřednostňovány před
nikací). Stávající parkoviště není ani nyní kapa- úplně zahlcen. O zástavbě veřejně užívaných zájmy veřejnými, které nejsou vždy jednoduše
citně vytěžováno na maximum. Využíváno je ploch v této lokalitě neuvažujeme. defi novatelné. Úkolem je dospět k vyváženému
spíše uživateli vedlejší budovy s lékařskými or- Není jednoduché ve městě najít vhodné mís- řešení akceptovatelnému všemi tak, aby neby-
dinacemi. S výstavbou parkovacích stání nad to pro výstavbu bytového domu. Obdobně by- la nikomu způsobena újma. Kritéria pro výstav-
rámec tohoto projektu se přesto počítá jihový- chom mohli uvažovat např. nad zástavbou par- bu bytového domu byla od počátku nastavena
chodně a severně od plánované stavby. číku nad městskou knihovnou nebo volných tak, aby brala ohled i na stávající uživatele úze-
Obava č. 2: Nepříjemně se zahustí zástavba prostranství v okolí Sokolovny. Zde se zástav- mí. Bez ohledu na to, jaký z doručených zámě-
města, která by měla být volná a vzdušná. bou rovněž nepočítáme. Dále je třeba konfron- rů bude vybrán a dále rozvíjen, jsou již nyní po-
Město nelze plánovat tak, že se pouze bourá, tovat úvahy i s polohou inženýrských sítí – vět- žadavky mnoha uživatelů zohledněny.
rozvolňuje a řídne. Všichni obdivujeme Benátky, šina z nich je pod zemí, a tak si ani neuvědomí- Ing. arch. Karel Humpola,
Český Krumlov, pražské Vinohrady – tedy velmi me, kolik jich všude kolem je. Mnohdy jejich ne- radní města a architekt
hustě zastavěná území, ve kterých také žijí lidé.
Především v případě Vinohrad a jiných příkladů Výběr investora bytového domu Nový střed je v poločase
blokové zástavby konce 19. století se nejedná Dne 26. ledna ve 12 hodin skončila lhůta pro ku podala společnost AX invest, s.r.o., ze Sla-
o historické kulisy opečovávané za účelem zis- podání nabídek na výstavbu bytového domu vičína – konkrétně 3 050 Kč za m (bez DPH)
2
ku z cestovního ruchu. Je to možná příklad ex- Nový střed. Ve zkratce město požadovalo na- s tím, že navrhuje vybudovat 18 bytů, 1 nebyto-
trémní, ale město ke svému fungování dokon- bídnout záměr na vybudování domu s jedním vý prostor a 24 parkovacích míst.
ce jistou hustotu potřebuje, aby mohlo efektiv- podzemním a dvěma nadzemními podlaží- V současnosti probíhají další jednání tak, aby
ně fungovat. Investice do každého metru chod- mi, se šikmou střechou ladící okolní zástavbě nabídku brzy mohlo posoudit zastupitelstvo
níku, cesty, potrubí, kabelu atd. stojí nemalé pe- a s minimálním počtem dvanácti bytů. města. Cílem je, aby zde v horizontu následu-
níze, stejně tak jejich údržba. Zvětšují se vzdá- Přísný byl také požadavek na vybudování jících dvou let vyrostly tolik poptávané byty pro
lenosti ve městě a nutnost užívání automobilů nadstandardního počtu parkovacích míst. Ze rodiny.
v rámci dopravy po městě stoupá. tří uchazečů v termínu nejvyšší cenovou nabíd- Tomáš Chmela, starosta
Obava č. 3: Bytový dům by neměl vznikat
na jediném zeleném místě ve středu města.
Z místa v okolí hřiště se ztratí soukromí a klid.
Parcelu na ulici L. Výducha, která je před-
mětem prodeje za účelem výstavby bytového
domu, lze vnímat jako nahodilou proluku v za-
stavěném území, na kterou navazuje kompakt-
ní zástavba. V současné době se na podstatné
části parcely nachází parkoviště. Už v podmín-
kách záměru prodeje bylo deklarováno, že ve-
řejný prostor minimálně v rozsahu plochy an-
tukového hřiště bude zachován. Toto komor-
ní veřejné prostranství nemizí. Mizí část parko-
viště a terénní zatravněný zlom mezi parkoviš-
těm a antukovým hřištěm. Do jaké míry bude
pozemek dále zastavěn směrem ke hřišti, bude
předmětem předložených návrhů. Místo, kde je plánánovávánana výsýstavba bytytovévéého dommu.
by
by
by
b
by
ba
b
by
by
by
by
t
t
t
t
t
by
b
t
t
t
ba
ta
ta
a
v
v
ta
ta
ta
ta
ta
v
ba
ba
ba
ba
ba
v
v
v
ba
v
ové
dom
dom
dom
u
o
dom
dom
dom
dom
dom
u.
u.
u.
u.
u.
u
u.
u
u.
u
u
dom
o
ov
vé
ho
ho
ové
ové
ové
ové
ové
ho
o
o
dom
dom
dom
ho
ho
ho
o
ho
kd
k
k
kd
k
kd
,
,
,
kd
,
ej
e j
e p
e p
e p
e j
e j
kd
e j
e j
ej
Mís
Mís
Mís
s
Mís
Mís
Mís
Mís
Mís
M M M
Mís
to
to
o
,
o
to
to
to
to
to
to
na
na
na
výs
výs
na
n
vá
n
na
n
s
ýs
s
ta
t
výs
výs
výs
výs
výs
v
lán
lán
lán
án
lán
lán
e p
e p
e
lán
ep
ová
ová
ová
vá
v
ová
ová
án
ová
ová
ová
2