Page 9 - Chytrý zpravodaj - Slavičín 02/2025
P. 9

Značení turistických tras            ve dvojici. Vedoucí značkař musí mít praxi, ško-  se používají ke  značení čtyři barvy.  Červenou
                                            lení a poměrně složité zkoušky. Turistické zna-  barvou bývají vyznačené dálkové nebo hřebe-
                                            čené trasy musí turistu vést spolehlivě tak, aby   nové trasy. Modrá značka vás provede po vý-
                                            nebyl nucen cestu hledat, ale mohl se plně vě-  znamnějších trasách, zelená  je určena pro
                                            novat svým turistickým zájmům. Proto je ne-  místní trasy a žlutá je spojovací na zkratkách
                                            zbytně nutné a  zodpovědné, aby značkař dů-  a po kratších cestách.
                                            sledně dodržoval jednotné zásady značení.  Pěší trasy jsou značeny pásovými značkami,
                                              Při značení cest značkaři ujdou minimálně   které se skládají ze tří vodorovných pásů. Pro-
                                            dvojnásobnou délku celé trasy. Musí být ne-  střední pás určuje barvu značené trasy, je čer-
                                            ustále ve střehu, přesvědčovat se, zda je vše   vený, modrý, zelený nebo žlutý. Oba krajní pásy
                                            v pořádku, nebo vymýšlet, kam značku umís-  jsou bílé a mají za úkol značku ještě více zvidi-
                                            tit. Občas se dostávají i do nepříjemných situa-  telnit. Pásová značka tedy tvoří čtverec o roz-
                                            cí, například s lidmi, na jejichž pozemku či stav-  měrech 10 x 10 cm.
                                            bě značku umísťují. Největší odměnou  je ale   Až půjdete po značené trase v přírodě volně
                                            podle nich potkávat spokojené turisty. Je to pro   krajinou, zastavte se u turistické značky. Vzpo-
                                            nás srdcovka, když po trase, kterou zrovna dě-  meňte si tak na značkaře, kteří dobrovolně strá-
                                            láme, jdou turisti a ti nám poděkují a třeba nás   vili svojí prací hodně času, abyste bez problé-
                                            i pochválí. To jsme pak pýchou v sedmém nebi.   mu mohli zdárně dorazit do svého turistické-
                                            Značení totiž nejsou  jen procházky přírodou   ho cíle a zdrávi došli. Tito lidé si tak zaslouží
                                            s barvami a štětcem. Je za tím spousta práce,   za  tuto chvályhodnou a  obětavou práci velké
                                            která na první podhled není vidět. Často si mezi   díky.
                                            sebou děláme legraci, že sice strávíme krásné                 Pavel Švach
                                            dny v přírodě, pak ale další doma, než to všech-
                                            no sepíšeme.
                                              Historie značení turistických tras v České re-
        O značení turistických tras se v České repub-  publice potvrzuje jeho dlouholetou tradici i obli-
       lice stará Klub  českých turistů. Značení tras   bu u veřejnosti. Turistické značené trasy se sta-
       se věnuje víc než 1 700 dobrovolníků v téměř   ly nerozlučnou součástí naší krajiny a přispíva-
       stovce značkařských obvodů, na  které dohlí-  jí k poznávání naší vlasti, její minulosti i součas-
       ží krajské komise. Ty rozhodují o tom, kde bu-  nosti a k regeneraci duševních i tělesných sil.
       dou vyznačeny nové trasy a určuje, na kterých   Turistická značka je symbol nebo tabulka, je-
       úsecích je v daném roce potřeba obnovit sta-  jímž účelem je poskytovat turistům informaci
       ré značení. Každá pěší trasa se obnovuje každé  o směru cesty, případně též o vzdálenosti, pod-
       tři roky. Značky obnovit a značit nové se značí   mínkách průchodnosti. Od roku 1916 do dnes


















































                                                                                                                 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12