Page 9 - Chytrý zpravodaj - Most prosinec 2021
P. 9
ROČNÍK 22 / ČÍSLO 11 / PROSINEC 2021 ŠKOLSTVÍ 9
listy.mesto-most.cz
Zahájení školního roku
s MAP Mostecko
Jak už je u nás veřejnost. První autorské čtení spiso-
zvykem i le- vatelky Evy Dolejšové mělo zcela ne-
tošní školní rok tradiční pojetí. Uskutečnilo se na par-
2021/2022 za- kourovém hřišti na Šibeníku a bylo
čal v rámci pro- věnováno nejen žákům ZŠ, ale také ši-
jektu MAP II s velkou parádou. Během roké veřejnosti. Druhé se uskutečnilo
prvních pár měsíců jsme se stihli setkat tradičně v kinosále Městské knihovny
nejen s dětmi, ale i s pedagogy a širo- Most, kde se svou zábavnou interak-
kou veřejností a to hned při několika tivní show vystoupil ilustrátor Adolf
příležitostech. Dudek pro děti z I. stupně. Tematické
Hned první společná setkání byla vánoční autorské čtení se spisovatelkou
možná na akcích jako Mostík či Zahá- Petrou Martiškovou proběhlo v pátek
jení října pro neziskovky. Stejně tak už 3. prosince pro prvostupňové děti na
během září jsme započali naše každo- ZŠ J. Palacha a ZŠ Z. Matějčka.
roční implementační aktivity. V rámci V rámci vzdělávacích akcí jsme
polytechnického vzdělávání se jedná 12. října uspořádali minikonferenci pro o výukovou metodu, která pomáhá pe- Harmonogram našich aktivit je opět
o IT Dílny, které jsou určené pro žáky členy Řídícího výboru. Na akci vystou- dagogům v mateřských školkách při naplánován na celý školní rok. Nejen
osmých ročníků ZŠ, kteří si touto zá- pili tři přizvaní hosté, kteří se věnovali práci s dětmi. Za MAP Mostecko se z důvodu epidemické situace ale také
bavnou aktivitou ve spolupráci s Uni- nejen tématu školství, ale i osobnosti kurzu zúčastnili tři pedagogové z na- díky stále novým akcím je zapotřebí jej
verzitou J. E. Purkyně v Ústí nad Labem jedince. šich zapojených mateřinek. neustále upravovat. Pro všechny aktu-
osvojují základy technického vzdělá- Pro pedagogy mateřských škol Pro zástupce základních škol byl ální informace či dokumentaci z již ko-
vání, robotiky a digitální gramotnosti. jsme připravili dvě zajímavé vzdělá- pro velký zájem uspořádán navazující naných akcích sledujte facebookové či
Obdobná aktivita pro děti v mateř- vací akce. V rámci podpory polytech- seminář na téma Formativní hodnocení webové stránky MAP Mostecko.
ských školkách probíhá ve formě zá- nické výchovy v MŠ jsme ve spolupráci pod vedením Romana Zieglera, který Děkujeme za vaši přízeň! Přejeme
bavného čtení dětské knihy s praktic- s dílnou Woodmaid připravili aktivitu se z důvodu epidemické situace konal veselé Vánoce a šťastný celý nový rok.
kou činností s vláčkem Coding Express pod názvem Setkávání nad dílnami dne 30. listopadu on-line formou. Realizační tým MAP Mostecko
ze stavebnice Lego Education. v MŠ s lektorkou Blankou Techlovskou.
V oblasti čtenářské gramotnosti pro- Naplánováno je vždy jedno setkání na
běhla již tři autorská čtení, která jsou pololetí v zainteresovaných mateřin-
každý rok v harmonogramu rozpláno- kách. Kromě toho byl v listopadu zahá-
vána tak, abychom vždy oslovili ka- jen dlouhodobý akreditovaný kurz Per-
ždou naši cílovou skupinu, tedy jak sona Dolls neboli Panenky s osobností Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání II s registračním číslem CZ.02.3.68/0.0/0.0/1
7_047/0010685 je podpořen z prostředků Evropské unie v rámci Operačního programu
žáky 1. a 2. stupně, tak děti v MŠ či od společnosti Člověk v tísni. Jedná se Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Děti se budou učit, jak funguje digitální svět
Na úspěšný projekt Malé technické univerzity navazuje univerzita digitální
Žáci nižších stupňů se hravou formou myšlení a digitální kompetence. A to- myšlení především logické hry, orien- především jak samy mohou být aktivní
učí porozumět informačním a komuni- muto cíli slouží právě projekt MDU. taci na síti pomocí souřadnic, zapo- v této oblasti. Součástí výuky jsou i zá-
kačním technologiím. Umožňuje jim to Oba projekty – MDU i MTU – realizuje jení do řešení každodenních problémů sady bezpečného užívání informačních
Malá digitální univerzita (MDU), která společnost Malá technika. pomocí algoritmů, krokování a roz- technologií.
se stává spojovacím článkem mezi Malá digitální univerzita dokáže žá- hodování se zápisem v programova- Obě malé univerzity jsou projekty
ostatními formami technického a poly- kům nižších stupňů základních škol cím jazyce. Děti se tedy od A do Z se- s trvalou hodnotou, protože veškeré po-
technického vzdělávání, jež na mostec- zprostředkovat vstup do světa infor- tkají s tím, jak technologie fungují, ale můcky užívané při výuce zůstávají ve
kých základních školách již probíhá. mačních a komunikač- škole a lektoři Malé techniky předávají
Pilotní projekt MDU se uskutečňuje ních technologií (ICT) know-how výuky učitelům na školách.
na základní škole ve Svážné ulici již a dokáže děti naučit po- Realizovat se tak může opakovaně.
v tomto školním roce. rozumět základním prin- Představení projektu na základní škole
V rámci podpory technického a po- cipům fungování digitál- ve Svážné ulici proběhlo začátkem lis-
lytechnického vzdělávání, kterému vě- ního světa dřív, než se topadu. Ukázkových hodin se zúčast-
nuje město Most značnou pozornost, stanou běžnými uživa- nili žáci první a druhé třídy. Prvňáčci
byla v loňském školním roce úspěšně teli. Způsoby výuky jsou se v hodině nazvané Digitální expert
dokončena realizace projektu Malé vedeny formou hry a pro- seznámili se způsobem přenášení dat
technické univerzity (MTU) na všech žitku, bez tabletů a počí- a osvojili si pojmy s touto činností sou-
základních školách v Mostě. Projekt tačů, zato s originálními visející. Žáci druhé třídy se věnovali in-
MTU cílí především na žáky nižšího pomůckami, jako je dře- ternetu, naučili se na něm vyhledávat
stupně a má za úkol u nich podnítit zá- věný programovatelný ro- informace s tím, že ne všechny, které
jem o techniku a polytechniku přede- bot Cubetto a robot Mojo- na něm najdou, jsou pravdivé, a naučili
vším z oblasti inženýrství a stavitelství. bot, který dokáže plnit již se na internet vkládat data. Proškoleni
Ve vyšších ročnících město zase usku- pokročilejší funkce. Za- byli také pedagogičtí pracovníci, kteří
tečňuje projekty IT Dílny a RoboShop. měřené jsou na názorná budou znalosti a dovednosti v rámci
Aby děti dokázaly efektivně navázat na a jednoduchá témata MDU předávat dětem v příštím období.
sofistikovanější projekty uskutečňované z digitálního světa. Rea- Sady, které slouží k výuce, zůstaly pro
ve vyšších ročnících, je třeba aktivity lizátor projektu používá opakované využití ve škole.
propojit a rozvíjet u dětí informatické k rozvíjení informatického (sed)