Page 9 - Chytrý zpravodaj - Most prosinec 2021
P. 9

ROČNÍK 22 / ČÍSLO 11 / PROSINEC 2021                                                           ŠKOLSTVÍ         9
       listy.mesto-most.cz


       Zahájení školního roku

       s MAP Mostecko


                     Jak  už  je  u  nás   veřejnost. První autorské čtení spiso-
                     zvykem  i  le-  vatelky Evy Dolejšové mělo zcela ne-
                     tošní  školní  rok   tradiční pojetí. Uskutečnilo se na par-
                     2021/2022  za-  kourovém  hřišti  na  Šibeníku  a  bylo
                     čal v rámci pro-  věnováno nejen žákům ZŠ, ale také ši-
       jektu MAP II s velkou parádou. Během   roké veřejnosti. Druhé se uskutečnilo
       prvních pár měsíců jsme se stihli setkat   tradičně v kinosále Městské knihovny
       nejen s dětmi, ale i s pedagogy a širo-  Most, kde se svou zábavnou interak-
       kou veřejností a to hned při několika   tivní  show  vystoupil  ilustrátor  Adolf
       příležitostech.              Dudek pro děti z I. stupně. Tematické
         Hned první společná setkání  byla   vánoční autorské čtení se spisovatelkou
       možná na akcích jako Mostík či Zahá-  Petrou Martiškovou proběhlo v pátek
       jení října pro neziskovky. Stejně tak už   3. prosince pro prvostupňové děti na
       během září jsme započali naše každo-  ZŠ J. Palacha a ZŠ Z. Matějčka.
       roční implementační aktivity. V rámci   V  rámci  vzdělávacích  akcí  jsme
       polytechnického vzdělávání se jedná     12. října uspořádali minikonferenci pro   o výukovou metodu, která pomáhá pe-  Harmonogram našich aktivit je opět
       o IT Dílny, které jsou určené pro žáky   členy Řídícího výboru. Na akci vystou-  dagogům  v  mateřských  školkách  při   naplánován na celý školní rok. Nejen
       osmých ročníků ZŠ, kteří si touto zá-  pili tři přizvaní hosté, kteří se věnovali   práci s dětmi. Za MAP Mostecko se   z důvodu epidemické situace ale také
       bavnou aktivitou ve spolupráci s Uni-  nejen tématu školství, ale i osobnosti   kurzu zúčastnili tři pedagogové z na-  díky stále novým akcím je zapotřebí jej
       verzitou J. E. Purkyně v Ústí nad Labem   jedince.         šich zapojených mateřinek.    neustále upravovat. Pro všechny aktu-
       osvojují základy technického vzdělá-  Pro  pedagogy  mateřských  škol   Pro zástupce základních škol byl   ální informace či dokumentaci z již ko-
       vání, robotiky a digitální gramotnosti.   jsme připravili dvě zajímavé vzdělá-  pro velký zájem uspořádán navazující   naných akcích sledujte facebookové či
       Obdobná  aktivita  pro  děti  v  mateř-  vací akce. V rámci podpory polytech-  seminář na téma Formativní hodnocení   webové stránky MAP Mostecko.
       ských školkách probíhá ve formě zá-  nické výchovy v MŠ jsme ve spolupráci   pod vedením Romana Zieglera, který   Děkujeme za vaši přízeň! Přejeme
       bavného čtení dětské knihy s praktic-  s dílnou Woodmaid připravili aktivitu   se z důvodu epidemické situace konal   veselé Vánoce a šťastný celý nový rok.
       kou činností s vláčkem Coding Express   pod  názvem  Setkávání  nad  dílnami     dne 30. listopadu on-line formou.  Realizační tým MAP Mostecko
       ze stavebnice Lego Education.   v MŠ s lektorkou Blankou Techlovskou.
         V oblasti čtenářské gramotnosti pro-  Naplánováno je vždy jedno setkání na
       běhla již tři autorská čtení, která jsou   pololetí v zainteresovaných mateřin-
       každý rok v harmonogramu rozpláno-  kách. Kromě toho byl v listopadu zahá-
       vána tak, abychom vždy oslovili ka-  jen dlouhodobý akreditovaný kurz Per-
       ždou  naši  cílovou  skupinu,  tedy  jak   sona Dolls neboli Panenky s osobností   Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání II s registračním číslem CZ.02.3.68/0.0/0.0/1
                                                                  7_047/0010685  je podpořen z prostředků Evropské unie v rámci Operačního programu
       žáky 1. a 2. stupně, tak děti v MŠ či   od společnosti Člověk v tísni. Jedná se   Výzkum, vývoj a vzdělávání.

       Děti se budou učit, jak funguje digitální svět


       Na úspěšný projekt Malé technické univerzity navazuje univerzita digitální

       Žáci nižších stupňů se hravou formou   myšlení a digitální kompetence. A to-  myšlení především logické hry, orien-  především jak samy mohou být aktivní
       učí porozumět informačním a komuni-  muto cíli slouží právě projekt MDU.   taci na síti pomocí souřadnic, zapo-  v této oblasti. Součástí výuky jsou i zá-
       kačním technologiím. Umožňuje jim to   Oba projekty – MDU i MTU – realizuje   jení do řešení každodenních problémů   sady bezpečného užívání informačních
       Malá digitální univerzita (MDU), která   společnost Malá technika.  pomocí  algoritmů,  krokování  a  roz-  technologií.
       se  stává  spojovacím  článkem  mezi   Malá digitální univerzita dokáže žá-  hodování  se  zápisem  v  programova-  Obě malé univerzity jsou projekty
       ostatními formami technického a poly-  kům  nižších  stupňů  základních  škol   cím jazyce. Děti se tedy od A do Z se-  s trvalou hodnotou, protože veškeré po-
       technického vzdělávání, jež na mostec-  zprostředkovat  vstup  do  světa  infor-  tkají s tím, jak technologie fungují, ale   můcky užívané při výuce zůstávají ve
       kých základních školách již probíhá.   mačních  a  komunikač-                            škole a lektoři Malé techniky předávají
       Pilotní projekt MDU se uskutečňuje   ních  technologií  (ICT)                            know-how výuky učitelům na školách.
       na základní škole ve Svážné ulici již     a dokáže děti naučit po-                       Realizovat  se  tak  může  opakovaně.
       v tomto školním roce.        rozumět základním prin-                                     Představení projektu na základní škole
         V rámci podpory technického a po-  cipům fungování digitál-                            ve Svážné ulici proběhlo začátkem lis-
       lytechnického vzdělávání, kterému vě-  ního  světa  dřív,  než  se                       topadu. Ukázkových hodin se zúčast-
       nuje město Most značnou pozornost,   stanou  běžnými  uživa-                             nili žáci první a druhé třídy. Prvňáčci
       byla v loňském školním roce úspěšně   teli. Způsoby výuky jsou                           se v hodině nazvané Digitální expert
       dokončena  realizace  projektu  Malé   vedeny formou hry a pro-                          seznámili se způsobem přenášení dat
       technické univerzity (MTU) na všech   žitku, bez tabletů a počí-                         a osvojili si pojmy s touto činností sou-
       základních  školách  v  Mostě.  Projekt   tačů, zato s originálními                      visející. Žáci druhé třídy se věnovali in-
       MTU cílí především na žáky nižšího   pomůckami, jako je dře-                             ternetu, naučili se na něm vyhledávat
       stupně a má za úkol u nich podnítit zá-  věný programovatelný ro-                        informace s tím, že ne všechny, které
       jem o techniku a polytechniku přede-  bot Cubetto a robot Mojo-                          na něm najdou, jsou pravdivé, a naučili
       vším z oblasti inženýrství a stavitelství.   bot, který dokáže plnit již                 se na internet vkládat data. Proškoleni
       Ve vyšších ročnících město zase usku-  pokročilejší  funkce.  Za-                        byli také pedagogičtí pracovníci, kteří
       tečňuje projekty IT Dílny a RoboShop.   měřené jsou na názorná                           budou znalosti a dovednosti v rámci
       Aby děti dokázaly efektivně navázat na   a  jednoduchá  témata                           MDU předávat dětem v příštím období.
       sofistikovanější projekty uskutečňované   z digitálního světa. Rea-                      Sady, které slouží k výuce, zůstaly pro
       ve vyšších ročnících, je třeba aktivity   lizátor projektu používá                       opakované využití ve škole.
       propojit a rozvíjet u dětí informatické   k rozvíjení informatického                                            (sed)
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14