Page 18 - Chytrý zpravodaj - Most prosinec 2021
P. 18

18    DIVADLO                                                                     ROČNÍK 22 / ČÍSLO 11 / PROSINEC 2021
                                                                                                          listy.mesto-most.cz

       Společenstvo vlastníků – poslední premiéra sezony

       přesunuta na 21. prosince


                                       V Mostě momentálně režírujete   ubíhání času zcela stejně. A myslím   využíváme pouze tři a půl metru od
                                    již potřetí. Jaká jsou Vaše hlavní kri-  si, že se Jiřímu Havelkovi povedlo   hlediště. Bude se tedy jednat o kdysi
                                    téria při výběru režijní spolupráce    stvořit text/hru, která je nepříjemně   velmi populární „ŠUP“. A tu a tam
                                    v jednotlivých divadlech?     lidská, kdy jednotlivé postavy nejsou   pochopitelně musíme tolerovat jevi-
                                       „Domnívám  se,  že  na  jednu   jednobarevné a při veškeré jejich in-  štní potulku.“
                                    část  otázky  jsem  odpověděl  výše.     dividualitě jsou nám známé a bohu-
                                    A v Mostě skutečně pracuju už po-  žel i blízké.“             S jakými pocity by měl podle Vás
                                    třetí. Jeden z důvodů je, že je to po                       divák odcházet?
                                    Činoherním studiu nejbližší divadlo   Máte Vy sám zkušenost s podob-  „Nedělám divadlo pro to, aby di-
                                    od mého domova v Ústí nad Labem.   nou schůzí?              váci odcházeli z představení s poci-
                                    Ale to by jistě nestačilo. Mě sem nej-  „Moc ne. U nás v baráku na ně   tem, jak výborný život žiju, jak vše
                                    dříve pozval dramaturg kamarád Ja-  nechodím. Je to zřejmě špatně, ale   dělám správně a jak jsou jiný větší
                                    nál Zdeněk. Na jeho nabídku jsem   je to tak. Tím, že působím v diva-  blbci. Snažím se, aby se divák se-
                                    kývl z bizarní pohnutky poznat další   dlech a nyní v takových, které ne-  tkal s tak konkrétním pohledem na
                                    divadlo, ve kterém jsem ještě nepra-  jsou v místě mého bydliště, tak mám   život  a  na  člověka,  aby  zapochy-
                                    coval. Upřímně: Čekal jsem, že na-  zdárnou výmluvu. Schůze vlastníků   boval. Řídím se poznáním, že An-
                                    leznu Mordor. No svým způsobem   se pořádají v podvečer a to jsem po-  tikrista  při  svém  příchodu  nejsme
       Režisér F. Nuckolls          trochu jo – zátěžový koberec na je-  většinou  na  cestě  do  místa  mého   schopni poznat (stejně jako Krista).
                                    višti a pohodlná široká křesla pro di-  pracovního výkonu. Ale byla doba,   Že to nebezpečné zlo je velmi sym-
         Městské divadlo v Mostě uvede   váky, ze kterých účinkující na jevišti   kdy jsem se dny proschůzoval. Proto   patické podoby i povahy. Že trvalé
       v úterý 21. prosince 2021 na Velké   vidí tak maximálně příčesky a horní   statečně  státu  navzdory  odolávám   dobro většinou není moc sexy. Že
       scéně  sedmou  činoherní  premiéru   obroučky  brýlí.  Ale  také  jsem  zde   na volné noze jako OSVČ, protože   kdyby  zlo  i  dobro  byly  jednoduše
       letošní  sezony  –  nekompromisní   nalezl soubor, který je pracovitý, po-  ve  zbytku  svého  života  už  nechci   poznatelné, bylo by to sice fajn, ale
       konverzační komedii v režii Filipa   ctivě vyzkouší každou blbost, kterou   schůzovat.“  taky by celý systém života a světa byl
       Nuckollse.                   mu řeknete a štáb lidí, kteří vznika-                       tak jednoduchý, že by byl snadno
         Filip Nuckolls se narodil v roce   jící inscenaci podporují a snaží se,   Inscenace je koncipována spíše   ovladatelný a lidská svoboda by za-
       1979 v Ústí nad Orlicí. Gymnázium   aby byla co možná nejlepší.“  na komorní scénu, jak jste si s Va-  nikla. Snažím se přes herecké kolegy
       vystudoval  v  nedaleké  České  Tře-                       ším tvůrčím týmem poradili s vel-  ukazovat život a člověka v jeho pl-
       bové. Mezi lety 1997 a 2004 stu-  Můžete mosteckým divákům při-  kým prostorem mosteckého jeviště?  nosti, komplikovanosti, neuchopitel-
       doval režii činoherního divadla na   blížit, o čem bude inscenace Spole-  „Pořád si myslím, že by ta komor-  nosti. A výsledkem by měly být po-
       pražské DAMU. Už za studií zalo-  čenstvo vlastníků?       nější scéna byla pro vznik mnohem   chyby, které by měly vést k víře nebo
       žil společně se svými spolužáky Vla-  „Ano,  mohu.  Snad  to  bude  zá-  jednodušší a levnější. Na scéně by   utvrzení o životní cestě nebo k její
       dimírem Čepkem, Thomasem Zie-  bavná neobvyklá inscenace o životě   byl jenom velký stůl složený z něko-  změně.  Nejsem  z  těch,  kteří  si  ve
       linskim a Jánem Šimkem nezávislé   v České republice na začátku třetího   lika praktikáblů. Kolem něho by se-  své malomyslnosti nechali namluvit,
       divadlo M.U.T. V roce 2002 se stal   desetiletí dvacátého prvního století.   děli herci ze všech stran obklopeni   že nedokáží pohnout světem. Stále
       kmenovým režisérem pražského Di-  Alespoň  se  o  podobnou  inscenaci   diváky na drobné elevaci. A herci   si myslím, že světem je možné po-
       vadelního spolku Kašpar v Divadle   snažíme.“              by neměli potřebu furt někam tra-  hnout a že je víc než potřeba se o to
       v Celetné. Od roku 2005 byl režisé-                        jdat po jevišti. To bych řekl, že bývá   pokoušet.“
       rem a později také uměleckým šé-  Čím je tato hra specifická a čím   nejotravnější část mé práce přesvěd-
       fem Činoherního studia v Ústí nad   Vám imponuje?          čit herce, že nemusí s každou repli-  Jaká další režijní práce Vás čeká
       Labem.  Pod  jeho  vedením  diva-  „Její specifičnost spočívá v tom,   kou někam nesmyslně putovat. Vše,   po premiéře v Mostě?
       dlo slavilo velkou řadu uměleckých   že v současnosti nevzniká moc textů,   co se na jevišti děje má svou logiku   „Jsme s nejvyšším vedením diva-
       úspěchů, ale v závěru jeho působení   chcete-li her, které se odehrávají ko-  a význam, tedy i každý pohyb a jevi-  dla domluvení, že další naše spolu-
       došlo k tlakům na ukončení činnosti   lem jednoho stolu, v reálném čase.   štní potulka musí mít nějaký smysl,   práce nastane na jaře roku 2023. Na-
       divadla.  Za  záchranu  divadla  se   Je  to  dokonalá  „voyerština“.  Pro   který ale v 90 procentech případů   vrhuji buď slavného Shakespearova
       tehdy ovšem ozvala téměř celá kul-  herce na jevišti se jedná o těžší je-  tomuto  konání  schází.  Proto  i  ko-  Richarda III. nebo autorskou insce-
       turní veřejnost i výrazná část míst-  vištní  disciplínu.  Ono  to  nakonec   lega Havelka umístil svou inscenaci,   naci ze života textařky Jiřiny Fikej-
       ního obyvatelstva. Krátce poté, co za   všechno vypadá tak jednoduše a ne-  ze které vznikl již zmíněný ustálený   zové, která se narodila v nedalekém
       Nuckollsova přispění divadlo obhá-  rušivě, ale ode všech – i těch co mají   textový  záznam,  kolem  stolu,  aby   Lomu. Ale je to tak zadlouho, že na-
       jilo svoji pozici, odešel Filip Nucko-  velmi málo textu – to vyžaduje ob-  zamezil  touze  herce  se  potulovat.   konec  může  zvítězit  nějaký  úplně
       lls v roce 2014 z vedení divadla na   rovské soustředění, být neustále du-  No.. My tedy dodržujeme klasické   jiný  text.  A  můj  další  inscenační
       „volnou nohu“ a předal štafetu v ří-  chem přítomen, vnímat všechny své   rozvržení jeviště a hlediště. Tím pá-  program v jiných divadlech pro rok
       zení této umělecké scény nově pří-  kolegy. Pokud se „nedaří“, nemáte   dem jsme byli nuceni vytvořit danou   2022 je následující: Calderón – Ži-
       chozím tvůrcům. Během svého pů-  k dispozici pauzu nebo změnu ob-  místnost, ve které se schůze koná.   vot je sen (spolek Kašpar, Divadlo
       sobení v Ústí nad Labem hostoval na   razů, kdy můžete začít takříkajíc od   A  to  formou  realistické  tzv.  rýmo-  v  Celetné,  premiéra  v  polovině
       řadě dalších scén a v práci napříč di-  nuly. Zde ne, tady se z toho musíte   vačky. Je to sklepní prostor. Možná   března 2022); Formánek – Mluviti
       vadly celé republiky pokračuje do-  dostat přímo před zraky diváků. Při   kdysi cvičebna nějaké tělovýchovné   pravdu (Činoherní studio Ústí nad
       sud. V roce 2016 stál u zrodu di-  větším počtu účinkujících a při vě-  jednoty, pořádají se v ní volby do za-  Labem; konec června 2022); Sdch
       vadla 6:16, které v současné době   domí,  že  divadlo  není  dokonalé     stupitelských sborů a pronajímají si ji   – The Grounds Keeper Policy (Me-
       hraje v pražském prostoru Jatka 78.   (a ani nemůže být, protože dokonalá   různé spolky a sdružení na své sou-  nagerie Cambridge; červenec 2022);
       Jeho první režijní prací se souborem   je jenom smrt) máte jistotu, že každé   sedské aktivity, chodí si do ní hrát   Daniel Fikejz + Willy Shakespeare –
       činohry Městského divadla v Mostě   představení bude skutečně neopako-  děti apod. Kvůli „záhledům“ způso-  The Shakespeare Music – scénický
       bylo soudní drama Ferdinanda von   vatelné a že uvedení podobných in-  beným kombinací zvýšeného jeviště,   koncert z autorské hudby k shake-
       Schiracha Teror v roce 2018 a v lis-  scenací je skutečnou událostí, kdy   neprudké elevace a většímu množ-  spearovským inscenacím (Letní sha-
       topadu letošního roku uvedl na mos-  se startem představení začíná odbí-  ství  účinkujících  v  jednom  oka-  kespearovské slavnosti, srpen 2022);
       tecké scéně úspěšné Světáky. Spole-  jet naprosto jiný jevištní čas, který   mžiku jsme přistoupili k brutálnímu   Shepard – Simpatico (spolek Kašpar,
       čenstvo vlastníků je tedy jeho třetí   se  neměří  na  jednotlivé  výstupy,   změlčení hracího prostoru. Při ob-  Divadlo v Celetné, říjen 2022).“
       mosteckou inscenací.         ale  kdy  hlediště  i  jeviště  prožívají   rovské hloubce mosteckého jeviště      (lek)
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23