Page 25 - Chytrý Zpravodaj - Most leden 2021
P. 25
ROČNÍK 22 / ČÍSLO 1 / LEDEN 2021 SPOLEČNOST 25
listy.mesto-most.cz
Vlakem z Mostu až do Freibergu? Horská dráha Most – Moldava
se může dočkat opětovného prodloužení (II)
kolejí. V prvních jednáních se ale
tento návrh setkal s odmítavým sta-
noviskem saské strany s odůvodně-
ním, že se po změnách po roce 1989
v Sasku mnohé regionální železnice
ruší. Na dalším jednání ale návrh na
obnovení chybějícího úseku navrhla
již sama saská strana. Ke změně ná-
zoru ji vedla úspěšná privatizace ně-
kterých regionálních železničních
tratí v Německu,“ vzpomíná Franti-
šek Bína.
„Euroregion inicioval několik
studií, které vyhodnotily stávající si-
tuaci a nastínily varianty dostavby.
František Bína
Od té doby vznikly další studie. Konec trati za moldavským nádražím, před hraničním viaduktem
U snah o dostavbu moldavské Do dopravní komise byl zvolen zá-
železnice byl od začátku také Euro- stupce Klubu přátel Krušnohorské
region Krušnohoří/Erzgebirge, dob- železnice Michal Švec, aby Euro-
rovolné regionální zájmové sdru- region mohl koordinovat aktivity
žení měst a obcí okresů Chomutov, vzniklé kolem této železnice. Sta-
Most, Louny, Teplice a Litoměřice rosta Oseku Jiří Hlinka, pozdější
a jiných právnických osob, zaměře- předseda Euroregionu Krušnohoří,
ných na vzájemnou pomoc a spolu- svolal tehdy do Oseku české i ně-
práci obcí a měst a dalších partnerů mecké starosty obcí na této želez-
v severočeské oblasti, vymezené niční trati a zde se všichni dohodli,
územím jmenovaných okresů, obcí že pro zachování možnosti do-
a měst v okresech Mittelsachsen stavby Moldavské železnice ne učiní
a Erzgebirgskreis ve Spolkové re- žádné nezvratné kroky, které by
publice Německo (a případně dal- znemožnily její dostavbu. Velkou
ších, které o spolupráci v rámci iniciativu vyvinul nový předseda
sdružení požádají). dopravní komise starosta Dubí a za-
Na počátky těchto snah vzpo- stupitel Ústeckého kraje Petr Pípal. Vlak na trati mezi Novým Městem a Moldavou 17. ledna 2021
míná a dosavadní činnost reka- Do funkce byl zvolen po odchodu
pituluje František Bína, bývalý dosavadního předsedy komise, sta- jen podpisy ministrů, ale kolem dostavět. Proběhly také mnohé kul-
dlouholetý jednatel Euroregionu rosty Nové Vsi Antonína Blažka do roku 2009 se projevily nepříznivé turní akce na podporu dostavby do-
Krušnohoří/Erzgebirge. důchodu v roce 2006. Zásluhou no- okolnosti. Došlo ke změnám mini- tované z Fondu malých projektů Eu-
„Hned po založení Euroregionu vého předsedy docházelo k četným strů na obou stranách, k finanční roregionu Krušnohoří.
Krušnohoří/Erzgebirge v roce 1992 jednáním s ministerstvy na obou krizi či návrhu saské strany na vy- Saská strana se nyní zavázala
byly zřízeny česko-saské odborné stranách hranice, s poslanci i k za- budování protipovodňových opat- zpracovat studii proveditelnosti
komise. Jednou z těch velmi důleži- pojení dalších aktérů, především ření – nádrže na místě propojení s odhadem nákladů 15 až 20 mili-
tých byla komise dopravní. Hned na Českojiřetínského spolku pro oži- tratě. V letech 2018 až 2020 pro- onů eur s využitím fondů Evropské
začátku její činnosti navrhla česká vení Krušnohoří v čele s Petrem Fi- běhly konference o přeshraničním unie. Když jsem viděl, jak úspěšně
část do společné koncepce kromě šerem. Tento spolek se stal členem propojení trati se zástupci českých proběhla rekonstrukce Švestkové
zvýšení průchodnosti hranic také Euroregionu Krušnohoří a Fišer čle- i saských ministerstev, Ústeckého dráhy z Čížkovic do Obrnic, jsem
obnovení Moldavské železnice s do- nem jeho dopravní komise Po zdár- kraje, spolků a euroregionu, ze kte- optimistický,“ uzavírá František
stavbou chybějících 8,6 kilometru ném vývoji se už zdálo, že chybí rých vyšlo společné odhodlání trať Bína. (vn)
Nominujte kandidáty na Cenu města Mostu, Zajímavosti tratě Most – Moldava
návrhy město přijímá do konce května Tunely
Máte ve svém okolí někoho, definujte přesnou formulaci, zač by Na trati jsou dva. První zvaný Mikulovský, je delší, dlouhý 334 metrů
o němž se domníváte, že se zasloužil měla být právě této osobnosti cena a má tvar písmene S. Druhý zvaný Novoměstský, je kratší, měří 211 metrů.
o rozvoj či popularitu našeho města? udělena. Svůj návrh poté můžete Viadukty
Znáte úspěšného vědce, umělce, lé- opřít dalšími písemnými argumenty. Zmiňme tři nejvýraznější.
kaře či kohokoli dalšího, kdo svou Obnovení udělování ceny za- Křižanovský se nachází před stanicí Hrob. Má tři kamenné klenby, je
vysoký 18,2 metru a dlouhý 52,7 metru.
prací pomáhá vytvářet pozitivní im- čalo znovu v roce 1989, kdy ji pře- Hrobský je hned za stanicí Hrob. Vede přes silnici a potok Bouřlivec,
age Mostu? Vážíte si svého šéfa, uči- vzalo Občanské fórum Divadla je vysoký 32 metrů, dlouhý 130 metrů a 6 metrů široký.
tele, profesora? Domníváte se, že by pracujících a Občanské fórum Mos- Novoměstský viadukt najdeme mezi zastávkami Mikulov v Krušných
jeho práce a morální hodnoty měly tecka. V dalších letech si ji odnesla horách a Mikulov-Nové Město, mezi oběma tunely. Je vysoký 30,4
být oceněny? Pak neváhejte a navrh- řada dalších osobností, například metru a 117,6 metru dlouhý.
něte jej jako kandidáta na Cenu města výtvarník Josef Zedník, lékař Fran- 16. května 1885 při příležitosti zahájení osobní dopravy na trati vyjel
Mostu. Své návrhy můžete zaslat na tišek Krtička a kolektiv chirurgie či z Freibergu do Mostu osobní vlak se zástupci obcí, měst a průmyslu
odbor školství, kultury a sportu mos- fotbalista Josef Masopust. Napo- z německé strany. Všude byl okázale vítán, v Mostě byla postavena
teckého magistrátu do 31. května. sledy, tedy za rok 2019, cenu získal uhelná slavobrána, městem prošel slavnostní průvod, na postavené
Pokud tedy znáte vhodnou osob- báňský inženýr, bývalý generální ře- tribuně zasedli čestní hostě, proneseny byly projevy. Na oplátku se
nost a rozhodli jste se ji navrhnout, ditel těžebních společností Vladimír 21. června 1885 vypravila mostecká delegace do Freibergu.
(S použitím údajů z publikace Moldavská horská dráha, 1999) (vn)
pak prosím stručně do jedné věty Rouček. (sed)