Page 8 - Chytrý Zpravodaj - Most červen 2021
P. 8

8     DOPRAVA                                                                   ROČNÍK 22   /   ČÍSLO 6   /   ČERVEN 2021
                                                                                                          listy.mesto-most.cz

       Kola a koloběžky: Co je dobré vědět a jak je důležitá přilba


         Během  letních  dnů  zajisté  dojde                      upevněnou – to znamená, že ji nestačí   n  osvětlení kola nebo koloběžky za
       k většímu pohybu dětí ve vašem okolí                       mít  pouze  položenou  na  hlavě  bez   tmy nebo za snížené viditelnosti – po-
       na kolech, případně na koloběžkách.                        zapnutí!                      vinnost mít vpředu rozsvícený světlo-
       Pojďme si s blížícími se prázdninami                       n  Dítě, které ještě nedosáhlo věku 10   met s bílým světlem, které neoslňuje
       společně a stručně připomenout, na co                      let,  smí  jet  po  pozemní  komunikaci   a  svítilnu  se  světlem  červené  barvy
       je potřeba myslet, než se děti na silnice s                pouze pod dohledem osoby, které je   vzadu,
       kolem či koloběžkou vydají, a za jakých                    více než 15 let.              n  oranžové odrazky na každé straně
       podmínek se na ni vůbec mohou vydat.                       n  Samo se takto malé dítě může bez   předního či zadního kola (nejlépe na
         Nejprve  nám  na  začátek  dovolte                       dozoru pohybovat po chodníku, cyklo-  obou),  umístěné  na  jeho  paprscích
       jedno připomenutí. Koloběžka je v pra-                     stezce, na stezce pro cyklisty a chodce   a také po stranách obou pedálů.
       vidlech silničního povozu postavena                        nebo v obytné či pěší zóně.     Pokud  se  děti  pohybují  při  jízdě
       na  stejnou  úroveň,  jako  jsou  jízdní                   n  Od  deseti  let  věku  potom  mohou   na  kole  nebo  koloběžce  na  pozem-
       kola. Proto se považuje za jízdní kolo                     děti jezdit samostatně na pozemních   ních komunikacích, odpovědnost za
       i se všemi z toho plynoucími důsledky.                     komunikacích.                 ně  nesou  rodiče,  zákonní  zástupci,
       To je důvod, proč jízdu na koloběžce                       Při pohybu dětí na kolech či koloběž-  osoby, kterým bylo dítě svěřeno (na-
       upravují  stejná  pravidla,  jako  ta  pro                 kách na silnicích je nejdůležitější dbát   příklad prarodiče) nebo ti, kteří vyko-
       cyklisty.                                                  na to, aby měly kompletní povinnou   návají nad dítětem dozor (učitelé, vy-
         Při jízdě na pozemních komunika-                         výbavu a minimalizovaly tak rizika při   chovatelé). V případě, že dítě zaviní
       cích je na dětské cyklisty i jezdce na                     případném pádu či střetu. Povinná vý-  dopravní nehodu, ponesou veškeré ná-
       koloběžkách pohlíženo jako na řidiče,                      bava zahrnuje:                sledky právě oni.
       proto také musí respektovat a dodržovat                    n  ochrannou přilbu,            Na závěr ještě jedno upozornění.
       vše, co platí pro řidiče motorových vo-  kola před přechodem může být výho-  n  plně funkční přední a zadní brzdu –   Nošení ochranné přilby není ostuda.
       zidel. Je obecně platné, že se provozu   dou, jelikož pokud cyklista sesedne a   brzdy musí být na sobě nezávislé,  Je to projev zodpovědnosti, který do-
       na pozemních komunikacích mohou   kolo vede, potom už za řidiče považo-  n  konce řídítek (trubice) musí být bez-  káže v případě pádu předejít životu
       zúčastnit  pouze  takové  osoby,  které   ván není a platí pro něj stejná přednost,   pečně zalepeny tak, aby na jejich kon-  nebezpečnému poranění hlavy. Pád
       ovládají  pravidla  silničního  provozu     jako pro pěší.  cích nebyly ostré hrany (např. gumo-  cyklisty bez řádné ochrany hlavy mů-
       v dostatečné míře.              Dovolte nám proto zopakovat pravi-  vými rukojeťmi, zátkami) a stejně tak   žeme  v  závislosti  na  rychlosti  jeho
         Zamysleme se také nad jízdou po   dla, která je nutné dodržovat, pokud se   konce ovládacích páček brzd musí mít   jízdy přirovnat k pádu z výšky na be-
       přechodech pro chodce – cyklisté po   Vaše dítě pohybuje na pozemních ko-  zaoblené hrany,  ton. Podívejme se proto na příklady
       nich mohou přejíždět, ale pokud během   munikacích v závislosti na jejich věku.  n  na samotných řídítkách nesmí být   na obrázcích.
       své jízdy přechod pro chodce přejíždí,   n  Do 18 let věku jsou cyklisté a jezdci   ostré hrany, aby se předešlo zranění při   Svoji funkci však správně plní jen
       tak coby řidič nemá stejnou přednost,   na koloběžkách během jízdy povinni   nárazu na ně,  tehdy,  pokud  je  správně  nasazená
       jako mají pěší a musí tak dát přednost   použít ochrannou přilbu, která splňuje   n  přední odrazku (vpředu pod řídítky   a zapnutá. Nezapomeňte i vy, dospělí,
       v jízdě ostatním řidičům. Sesednout z   standardy, a mít ji nasazenou a řádně   –  bílá  barva)  a  zadní  odrazku  (čer-  nosit ochrannou přilbu, dbát na své
                                                                  vená barva) – mohou být kombinovány     zdraví a dávat tak kladný příklad na-
       Rekonstrukce tramvajové trati                              s blikačkou nebo svítilnou,   šim malým cyklistům.   (šru)

       V dubnu byla zahájena rekonstrukce   který prodlouží jejich životnost. Záro-  Den otevřených dveří letos opět nebude
       tramvajové trati Most – Litvínov. Pro-  veň je nutné je řešit v rámci samostat-
       běhne ve dvou etapách, první v úseku   ného projektu, proto pracujeme na nové   Připravovaný Den otevřených dveří   „Návštěvníci  přišli  vždy  dopoledne
       Litvínov – Záluží, Unipetrol a druhá v   diagnostice mostních konstrukcí. Pop-  u příležitosti 120. výročí zahájení hro-  k nám do podniku a ty, kteří měli zá-
       úseku Záluží, Unipetrol – Most. Na ak-  tán byl mostní specialista, který zhod-  madné dopravy na Mostecku v letoš-  jem, jsme odvezli na Mostecké slav-
       tuální situaci jsme se zeptali Jiřího Ho-  notí provedenou diagnostiku a zároveň   ním roce nebude. Akce s názvem „Den   nosti. To letos nevyjde. Velice nás to
       lého ze strategie, rozvoje a komuni-  navrhne ověřovací zkoušky. Zhotovitel   otevřených  dveří  –  120  let“  doprav-  mrzí,  přestože  jsme  přípravě  věno-
       kace Dopravního podniku měst Mostu   zároveň prověřuje varianty možného ře-  ního podniku se konal v minulých le-  vali spoustu času a energie, raději akci
       a Litvínova.                 šení, tedy částečnou sanaci mostů (na-  tech vždy dopoledne ve stejný den, kdy   v této nejisté době o rok odložíme tak,
                                    příklad podepření) nebo výstavbu zcela   odpoledne byly Mostecké slavnosti,“   aby to pro všechny příznivce dopravy
         Jaké  práce  nyní  probíhají  a  co   nových konstrukcí.  řekl ředitel Dopravního podniku měst   byla důstojná oslava 120 let založení
       bude následovat? Vyskytly se nějaké   Do  výroby  byly  zadány  trolejové   Mostu a Litvínova Daniel Dunovský.  DP,“ doplnil ještě Dunovský.
       komplikace?                  sloupy, výhybky a další kolejová zaří-  Vzhledem k tomu, že se Mostecké   V souvislosti se Dnem otevřených
         „V současné době bylo dokončeno   zení. Probíhají výkopové práce a uklá-  slavnosti kvůli nepříznivé hygienické   dveří vyhlásil Dopravní podnik měst
       odtěžování štěrkového lože, dále likvi-  dání nové kabeláže, projekční práce na   situaci  v  letošním  roce  konat  nebu-  Mostu a Litvínova fotosoutěž. Uzávěrka
       dace starých betonových patek plus re-  realizační dokumentaci, demontáže ko-  dou, dohodl se ředitel s vedením města   fotosoutěže bude také o rok posunuta.
       alizace nových pro trakční vedení. Pro-  lejových polí na deponii Hlubina a prů-  Mostu,  že  se  nebude  konat  ani  Den   Již zaslané fotografie zůstávají v sou-
       bíhá sanace mostů, konkrétně odkrytí   běžně také odvoz kovového odpadu.“  otevřených dveří dopravního podniku.   těži.   (red)
       konstrukcí,  čištění,  reprofilace  a  pří-
       prava mostů na položení izolace, a také   Jak je dodržován původní harmo-
       výroba nového zábradlí.      nogram prací?
         Zhotovitel provedl u mostních kon-  „Harmonogram  a  termíny  jsou
       strukcí průzkum vrchní části konstrukce,   dodržovány.“
       který  konstatoval  korozi  a  poškození
       izolace. Z tohoto důvodu je nutné sa-  Kdy může veřejnost počítat s ukon-
       naci mostů v budoucnu řešit komplexně.   čením prací, ať už první etapy nebo
       Některé mosty je možné snést, protože   celkově?
       již nejsou potřeba, některé je nutné sa-  „Podle  harmonogramu  je  pláno-
       novat ve větším rozsahu, než umožňuje   vána první etapa do konce tohoto roku,
       projekt modernizace (předmětem tohoto   druhá etapa pak na celý příští rok.“
       projektu je trať, nikoli samotné mosty).
       V rámci projektu modernizace budou   Děkuji vám za rozhovor.
       mosty  sanovány  v  takovém  rozsahu,                 (vn)
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13