Page 8 - Chytrý Zpravodaj - Most červen 2021
P. 8
8 DOPRAVA ROČNÍK 22 / ČÍSLO 6 / ČERVEN 2021
listy.mesto-most.cz
Kola a koloběžky: Co je dobré vědět a jak je důležitá přilba
Během letních dnů zajisté dojde upevněnou – to znamená, že ji nestačí n osvětlení kola nebo koloběžky za
k většímu pohybu dětí ve vašem okolí mít pouze položenou na hlavě bez tmy nebo za snížené viditelnosti – po-
na kolech, případně na koloběžkách. zapnutí! vinnost mít vpředu rozsvícený světlo-
Pojďme si s blížícími se prázdninami n Dítě, které ještě nedosáhlo věku 10 met s bílým světlem, které neoslňuje
společně a stručně připomenout, na co let, smí jet po pozemní komunikaci a svítilnu se světlem červené barvy
je potřeba myslet, než se děti na silnice s pouze pod dohledem osoby, které je vzadu,
kolem či koloběžkou vydají, a za jakých více než 15 let. n oranžové odrazky na každé straně
podmínek se na ni vůbec mohou vydat. n Samo se takto malé dítě může bez předního či zadního kola (nejlépe na
Nejprve nám na začátek dovolte dozoru pohybovat po chodníku, cyklo- obou), umístěné na jeho paprscích
jedno připomenutí. Koloběžka je v pra- stezce, na stezce pro cyklisty a chodce a také po stranách obou pedálů.
vidlech silničního povozu postavena nebo v obytné či pěší zóně. Pokud se děti pohybují při jízdě
na stejnou úroveň, jako jsou jízdní n Od deseti let věku potom mohou na kole nebo koloběžce na pozem-
kola. Proto se považuje za jízdní kolo děti jezdit samostatně na pozemních ních komunikacích, odpovědnost za
i se všemi z toho plynoucími důsledky. komunikacích. ně nesou rodiče, zákonní zástupci,
To je důvod, proč jízdu na koloběžce Při pohybu dětí na kolech či koloběž- osoby, kterým bylo dítě svěřeno (na-
upravují stejná pravidla, jako ta pro kách na silnicích je nejdůležitější dbát příklad prarodiče) nebo ti, kteří vyko-
cyklisty. na to, aby měly kompletní povinnou návají nad dítětem dozor (učitelé, vy-
Při jízdě na pozemních komunika- výbavu a minimalizovaly tak rizika při chovatelé). V případě, že dítě zaviní
cích je na dětské cyklisty i jezdce na případném pádu či střetu. Povinná vý- dopravní nehodu, ponesou veškeré ná-
koloběžkách pohlíženo jako na řidiče, bava zahrnuje: sledky právě oni.
proto také musí respektovat a dodržovat n ochrannou přilbu, Na závěr ještě jedno upozornění.
vše, co platí pro řidiče motorových vo- kola před přechodem může být výho- n plně funkční přední a zadní brzdu – Nošení ochranné přilby není ostuda.
zidel. Je obecně platné, že se provozu dou, jelikož pokud cyklista sesedne a brzdy musí být na sobě nezávislé, Je to projev zodpovědnosti, který do-
na pozemních komunikacích mohou kolo vede, potom už za řidiče považo- n konce řídítek (trubice) musí být bez- káže v případě pádu předejít životu
zúčastnit pouze takové osoby, které ván není a platí pro něj stejná přednost, pečně zalepeny tak, aby na jejich kon- nebezpečnému poranění hlavy. Pád
ovládají pravidla silničního provozu jako pro pěší. cích nebyly ostré hrany (např. gumo- cyklisty bez řádné ochrany hlavy mů-
v dostatečné míře. Dovolte nám proto zopakovat pravi- vými rukojeťmi, zátkami) a stejně tak žeme v závislosti na rychlosti jeho
Zamysleme se také nad jízdou po dla, která je nutné dodržovat, pokud se konce ovládacích páček brzd musí mít jízdy přirovnat k pádu z výšky na be-
přechodech pro chodce – cyklisté po Vaše dítě pohybuje na pozemních ko- zaoblené hrany, ton. Podívejme se proto na příklady
nich mohou přejíždět, ale pokud během munikacích v závislosti na jejich věku. n na samotných řídítkách nesmí být na obrázcích.
své jízdy přechod pro chodce přejíždí, n Do 18 let věku jsou cyklisté a jezdci ostré hrany, aby se předešlo zranění při Svoji funkci však správně plní jen
tak coby řidič nemá stejnou přednost, na koloběžkách během jízdy povinni nárazu na ně, tehdy, pokud je správně nasazená
jako mají pěší a musí tak dát přednost použít ochrannou přilbu, která splňuje n přední odrazku (vpředu pod řídítky a zapnutá. Nezapomeňte i vy, dospělí,
v jízdě ostatním řidičům. Sesednout z standardy, a mít ji nasazenou a řádně – bílá barva) a zadní odrazku (čer- nosit ochrannou přilbu, dbát na své
vená barva) – mohou být kombinovány zdraví a dávat tak kladný příklad na-
Rekonstrukce tramvajové trati s blikačkou nebo svítilnou, šim malým cyklistům. (šru)
V dubnu byla zahájena rekonstrukce který prodlouží jejich životnost. Záro- Den otevřených dveří letos opět nebude
tramvajové trati Most – Litvínov. Pro- veň je nutné je řešit v rámci samostat-
běhne ve dvou etapách, první v úseku ného projektu, proto pracujeme na nové Připravovaný Den otevřených dveří „Návštěvníci přišli vždy dopoledne
Litvínov – Záluží, Unipetrol a druhá v diagnostice mostních konstrukcí. Pop- u příležitosti 120. výročí zahájení hro- k nám do podniku a ty, kteří měli zá-
úseku Záluží, Unipetrol – Most. Na ak- tán byl mostní specialista, který zhod- madné dopravy na Mostecku v letoš- jem, jsme odvezli na Mostecké slav-
tuální situaci jsme se zeptali Jiřího Ho- notí provedenou diagnostiku a zároveň ním roce nebude. Akce s názvem „Den nosti. To letos nevyjde. Velice nás to
lého ze strategie, rozvoje a komuni- navrhne ověřovací zkoušky. Zhotovitel otevřených dveří – 120 let“ doprav- mrzí, přestože jsme přípravě věno-
kace Dopravního podniku měst Mostu zároveň prověřuje varianty možného ře- ního podniku se konal v minulých le- vali spoustu času a energie, raději akci
a Litvínova. šení, tedy částečnou sanaci mostů (na- tech vždy dopoledne ve stejný den, kdy v této nejisté době o rok odložíme tak,
příklad podepření) nebo výstavbu zcela odpoledne byly Mostecké slavnosti,“ aby to pro všechny příznivce dopravy
Jaké práce nyní probíhají a co nových konstrukcí. řekl ředitel Dopravního podniku měst byla důstojná oslava 120 let založení
bude následovat? Vyskytly se nějaké Do výroby byly zadány trolejové Mostu a Litvínova Daniel Dunovský. DP,“ doplnil ještě Dunovský.
komplikace? sloupy, výhybky a další kolejová zaří- Vzhledem k tomu, že se Mostecké V souvislosti se Dnem otevřených
„V současné době bylo dokončeno zení. Probíhají výkopové práce a uklá- slavnosti kvůli nepříznivé hygienické dveří vyhlásil Dopravní podnik měst
odtěžování štěrkového lože, dále likvi- dání nové kabeláže, projekční práce na situaci v letošním roce konat nebu- Mostu a Litvínova fotosoutěž. Uzávěrka
dace starých betonových patek plus re- realizační dokumentaci, demontáže ko- dou, dohodl se ředitel s vedením města fotosoutěže bude také o rok posunuta.
alizace nových pro trakční vedení. Pro- lejových polí na deponii Hlubina a prů- Mostu, že se nebude konat ani Den Již zaslané fotografie zůstávají v sou-
bíhá sanace mostů, konkrétně odkrytí běžně také odvoz kovového odpadu.“ otevřených dveří dopravního podniku. těži. (red)
konstrukcí, čištění, reprofilace a pří-
prava mostů na položení izolace, a také Jak je dodržován původní harmo-
výroba nového zábradlí. nogram prací?
Zhotovitel provedl u mostních kon- „Harmonogram a termíny jsou
strukcí průzkum vrchní části konstrukce, dodržovány.“
který konstatoval korozi a poškození
izolace. Z tohoto důvodu je nutné sa- Kdy může veřejnost počítat s ukon-
naci mostů v budoucnu řešit komplexně. čením prací, ať už první etapy nebo
Některé mosty je možné snést, protože celkově?
již nejsou potřeba, některé je nutné sa- „Podle harmonogramu je pláno-
novat ve větším rozsahu, než umožňuje vána první etapa do konce tohoto roku,
projekt modernizace (předmětem tohoto druhá etapa pak na celý příští rok.“
projektu je trať, nikoli samotné mosty).
V rámci projektu modernizace budou Děkuji vám za rozhovor.
mosty sanovány v takovém rozsahu, (vn)