Page 25 - Chytrý zpravodaj - Most 03 2022
P. 25
ROČNÍK 23 / ČÍSLO 3 / BŘEZEN 2022 SPOLEČNOST 25
listy.mesto-most.cz
Ve Vtelně se udržují
tradice
Svátek Masopustu byl a podporu jeho společen-
v sobotu 5. března odpole- ského, zdravého a hodnot-
dne důstojně připomenut ného života, v tomto případě
a oslaven v mostecké měst- také o udržování tradic v této
ské části Vtelno. Zejména městské části.
v hospodě a vinárně U Mi- Přes vtelenskou náves
kulů pořádal společenskou a hlavní ulicí prošel průvod
akci spolek Vtelno žije. v maskách, k vidění byla
Vtelno žije se zabývá po- pohádka a zahrála skupina
řádáním společenských, kul- Tandem. Občané si mohli
turních a sportovních akcí, také nakoupit produkty za-
snaží se o rozvoj Vtelna bíjačkových hodů. (vn)
Historie v nepokřiveném
zrcadle na gymnáziu
V týdnu od 14. do 18. břez- Jiří Šlajsna z mosteckého
na proběhla v mosteckém muzea nás seznámil s bitvou
gymnáziu akce Historie v ne- u Mostu v roce 1421. V učeb-
pokřiveném zrcadle, aneb Co nicích je o ní jediná věta.
v učebnicích nenajdeme. Je- Dozvídáme se o masakrech
jím cílem bylo podat zájem- v okolí, sledujeme průběh sa-
cům zajímavé informace o his- motného střetu, slyšíme, jak
torii nejen našeho regionu. Do bitva úplně změnila politiku
Mostu se na ni sjela řada od- i průběh husitského období,
borníků. Zpracovali jsme chro- nakolik ovlivnila průběh a vý-
nologické vyprávění organizá- sledky druhé kruciáty… Ko- n Středa – O archeologii pomníky a dobovou karikatu- odnesl za ostatní skoro omy-
tora, učitele dějepisu Zdeňka nečně hrálo město Most první a výlet do totality rou. Druhou akcí byla před- lem…,“ přibližuje Zdeněk
Vejražky. housle v historii! Ústavem archeologické pa- náška Stanislava Štýse, která Vejražka.
Seznamujeme se s osudy mátkové péče severozápad- se týkala historie, současnosti Sám na závěr přednášel
n Pondělí – Historická pro- několika zaniklých obcí ních Čech nás provedla Jana a budoucnosti rekultivací o kasárnách. Vystřídali se zde
hlídka města v okolí Ústí nad Labem. Při Kuljavceva Hlavová. Žáci se v Ústeckém kraji. Na slovo dragouni, legionáři, pěchota
„Žáci se dozvěděli, kolik přednášce Petra Karlíčka z Ar- seznámili s dnešními meto- vzatý odborník (narozen 1930) i nacistická armáda. Sídlily zde
architektonických zajímavostí, chivu města Ústí nad Labem dami archeologů a dověděli se studenty zaujal osobními pro- i jednotky PTP. O mnoho ve-
které padly za oběť těžbě uhlí, zazníval i smích jako reakce o jednotlivých lokalitách a ar- žitky, výřečností a životním selejší nebyla ani doba protile-
skrývalo staré město Most. Zjis- na vtipně podané informace. tefaktech v našem kraji. elánem. tadlovců, protitankového dě-
tili jsme, kteří významní archi- Jaké byly osudy místních, jaké Bohumil Melichar z Ús- n Pátek – Chodové a husité, lostřelectva nebo romských
tekti se podíleli na vzniku no- památky a důkazy existence tavu pro studium totalitních mostecká kasárna rot Y. Vojenské dějiny kasá-
vých budov – divadla, Repre, máme, kde hledat prameny režimů Praha nám prezento- Ředitel domažlického mu- ren končí zrušením železnič-
hotelu Cascade či magistrátu. historického povědomí. val téma Každodenní život za zea Chodů Josef Nejdl si pro ního útvaru. Bývalý žák gym-
Odpoledne jsme se s předná- Pak přišlo téma Čeští totality. Plná třída sledovala se studenty připravil povídání názia Jan Machovec provedl
šejícím Tomášem Pavlíčkem Němci: Od společných dě- zájmem dobové dokumenty, o historii tohoto společenství, účastníky obrovskou budovou,
prošli novým městem, a do- jin k zapomnění. Přednášel Fi- fotografie a prezentaci této chodských privilegiích, také která se opravuje.
zvěděli se, že třída Budovatelů lip Hrbek z ústecké univerzity. pro mnohé již neznámé doby. době husitské a slavném ví- „Připravit týdenní mara-
vznikla po vzoru francouz- Seznámil nás s bohatou a dy- Přišly i ukázky v aplikaci His- tězství u Domažlic. Chodské ton akcí bylo náročné, ale pro
ských bulvárů včetně platanů namickou historií obou národů tory Lab. povstání známe od Aloise Ji- školu, která podporuje mo-
a že má unikátní zalomení od 13. do 20. století. V diskuse n Čtvrtek – Výklad historie ráska. A najednou se doví- derní podobu vzdělávání, to
v místě u Prioru. odpovídáme na otázky: Kdo a fenomén rekultivací dáme, že ona slavná bitva vů- problém nebyl. Věříme, že tato
n Úterý – Do víru bitvy, o za- je český Němec? A německý Josef Märc z UJEPu nám bec nebyla, že rebelii hodně úspěšná akce nebyla na naší
niklých obcích a českoněmec- Čech? Jaká je role jazyka při prezentoval způsoby, jak pra- ovlivnily ženy Chodů svou škole poslední,“ uzavírá Zde-
kém soužití definování národnosti? covat s hmotnými prameny, neústupností, že Kozina to něk Vejražka. (vn)