Page 22 - Chytrý Zpravodaj - Most březen 2021
P. 22
22 SPOLEČNOST ROČNÍK 22 / ČÍSLO 3 / BŘEZEN 2021
listy.mesto-most.cz
Připomíná rýhy a řezy v lomu, vrstvy země v místech těžebních
dolů, zároveň může naznačovat i rýhy v životech lidských, říká
o budoucím památníku jeho autor Jakub Klaška
V lednu jsme čtenářům Mosteckých přijdou nápady. Tím, že naše spolu-
listů představili vítězný návrh památ- práce je mezioborová, tak navzájem
níku hornických tradic a důlních ne- přinášíme do procesu postřehy a po-
štěstí, který bude už letos zdobit ná- znatky, které bychom izolovaně ur-
městí Velké mostecké stávky v Mostě. čitě nezvažovali. Architekt si přirozeně
Jeho autorem je architekt Jakub Klaška, všímá prostorových vztahů a techno-
který na návrhu spolupracoval se svou logických postupů a sochařka přináší
manželkou, sochařkou Barborou. Oba ontologické uvažování jak o materi-
žijí a pracují v Londýně, ale nejrůznější álu a kompozici, tak o významu inter-
zakázky je často přivádějí do Čech. vence. Společná pro oba je rozhodně
Nyní pracují mimo jiné na památ- vášeň pro tvarování hmoty a prostoru.
níku pro město Most. Jak se o soutěži Pro nás je navíc ještě specifická forma
dozvěděli, co je inspirovalo a jak vy- kombinování digitálních a analogic-
padá tvorba památníku, prozradil Jakub kých postupů. Tak jak si Barbora ro-
Klaška v rozhovoru pro Mostecké listy. zumí s hlínou, tak já naopak hledám
pomocí digitálního modelování a fab-
Pane architekte, působíte v Lon- rikace. V procesu většinou pracujeme Vizualizace nového památníku
dýně a pracujete na zakázkách na růz- s více variantami a společným dia-
ných místech světa, co vás přivedlo logem je třídíme a vybíráme ty živo- k tématu zásadní. Tato odkrytá vnitřní bývají kritičtí, váš památník sklidil ve-
do Mostu, jak jste se o soutěži ko- taschopnější. Navzájem si tak zost- část objektu se zvedá do výšky v lad- skrze pozitivní reakce. Chcete to nějak
nané v Mostě dozvěděli a čím vás téma řujeme kritické myšlení a výsledná ném natočení směrem k budově Repre komentovat?
zaujalo? varianta má potom ve své DNA určitě a utváří vertikální stěnu, v níž je zazna- „Budeme samozřejmě rádi, pokud
„O soutěži jsme se dozvěděli na Fa- vyzrálejší myšlenky.“ menána struktura jako reliéf transfor- památník bude dobře přijat. Z profes-
cebooku, kde vyhlášenou soutěž sdílela mované krajiny. Připomíná rýhy a řezy ního hlediska se snažíme vždy odvést
naše společná kamarádka. Téma hor- Co bude nyní po vítězné soutěži na- v lomu, vrstvy země v místech těžeb- maximální výkon.“
nictví je velice silné a vyvolává spoustu vazovat, jak vypadá tvorba, výroba pa- ních dolů, zároveň může naznačovat
reakcí a otázek. Jsme rádi, že jsme mátníku, jaké kroky je třeba učinit až i rýhy v životech lidských, především Na jakých projektech v současné
mohli díky soutěži k tématu blíže pro- po ten poslední, kterým je představení v případě obětí důlních neštěstí. Ma- době, kromě památníku pro Most,
niknout a poznat více i mostecký kraj památníku veřejnosti? jestátní zeď a její vertikalita v rámci pracujete?
a České středohoří.“ „Plastika má být hotová již koncem celého prostoru vytváří dojem oltáře, „V současné době pracujeme
srpna. V současné době pracujeme na čímž podporuje efekt pietního místa. kaž dý na svých projektech. Barbora
Byli jste si místo, kde má být po- projektové a výrobní dokumentaci pa- Aktuální příběh ústupu těžby může vytváří doma menší objekty a věnuje
mník umístěn, osobně prohlédnout? mátníku a prototypech, které budou být vnímán skrz vrchní část objektu, se též geometrickým kresbám. Já pra-
Oslovilo vás prostředí? Ovlivnila vás předcházet samotné realizaci. Potom se která je postupně zarůstána a pohlco- cuji, jako obvykle, na několika projek-
při tvorbě brutalistní architektura začne vyrábět forma, do níž bude so- vána různými rostlinami a zelení.“ tech najednou, a to jak v Čechách, tak
v centru Mostu? Je výhodou, že bude cha odlita. Zásadním finálním materiá- v Asii, jedná se o rozmanité typologie,
památník umístěn v moderním pro- lem je beton, v tomto místě významný Váš vítězný návrh jsme zveřejnili od fotbalového stadionu až k městským
storu a nebude limitován historickými pro své konotace k prostředí.“ mimo jiné i na Facebooku, kde často komplexům.“
stavbami? dochází k rozmanité diskusi a lidé (sed)
„Poznat konkrétní místo při navrho- Bude moci veřejnost některou
vání je velmi důležité. Svou strukturou z částí výroby sledovat, resp. budete
veřejných prostranství a celkovou at- tvořit něco přímo na místě v Mostě
mosférou nás toto náměstí přesvědčilo, nebo se do Mostu doveze hotový pa-
že se jedná o velkorysý prostor, který mátník a „jen“ se usadí?
dovoluje, a dokonce vyžaduje objekt „Forma, do které bude plastika od-
větších rozměrů a tvarů, které budou lita, bude vznikat v atelieru v jižních
lehce v kontrastu s radikální architektu- Čechách a samotné lití památníku by se
rou v přímém okolí. mělo dít v červenci / srpnu, přímo na
Náměstí Velké mostecké stávky se místě. Tedy, pokud se situace a potřeby
dá, díky své brutalistní podobě a době památníku nevyhodnotí jinak, měli by-
vzniku, též považovat již za historic- chom většinu léta strávit na náměstí
kou architekturu. Těžko tedy říci zda Velké mostecké stávky.“
bylo navrhování do prostoru brutalist-
ních konotací výhodou. Vždy se sna- Památník má být oslavou hornictví,
žíme návrh vytvořit příznačný pro místo které pomalu končí, a současně připo-
tak, aby s ním dobře fungoval. Velko- mínkou důlních neštěstí. Odrážejí se Manželé Barbora a Jakub Klaškovi
ryse pojaté náměstí nám přišlo jako tyto skutečnosti nějak na vzhledu pa- Barbora Klašková, sochařka, vystudovala sochařství na pražské Aka-
skvělá výzva pro něco velkého, též tro- mátníku? Bude jeho forma čitelná pro demii výtvarných umění v ateliéru Jaroslava Róny.
chu brutalistního, ovšem částečně lad- všechny? Jakub Klaška, architekt, diplomoval pod vedením Zahy Hadid na ví-
ných tvarů, což s brutalistním okolím „Návrh v podstatě dává nahlédnout deňské Angewandte (umělecko-průmyslové vysoké škole), tomu před-
přichází do dobrého kontrastu.“ pod povrch. Hlavním motivem památ- cházelo studium u Evy Jiřičné na pražské UMPRUM. Po přesunu do
níku je samotná zem. Využíváme stáva- Londýna absolvoval postgraduální studium na londýnském Bartlettu
Můžete čtenářům nastínit váš tvůrčí jícího trávníku, kde část plochy trans- (University College London), kde zároveň v současné době vyučuje ar-
proces? formujeme tak, že se nadzvedává chitektonické navrhování. Přednáší i na University of East London, tak-
též v oboru architektury. Jedenáctým rokem je součástí významného
„Většinou se snažíme poznat dané a vytváří stěnu, která se na diváka po- architektonického studia Zada Hadid Architects v Londýně.
místo, prozkoumat prostředí. Děláme citově valí a on tak může pocítit tíhu Manželé Klaškovi žijí a pracují v Londýně.
různé rešerše k tématu, s tím většinou hmoty nad sebou, což je vzhledem