Page 22 - Chytrý Zpravodaj - Most březen 2021
P. 22

22     SPOLEČNOST                                                                ROČNÍK 22   /   ČÍSLO 3   /   BŘEZEN 2021
                                                                                                          listy.mesto-most.cz

       Připomíná rýhy  a řezy v lomu, vrstvy země v místech těžebních
       dolů, zároveň může naznačovat i rýhy v životech lidských, říká

       o budoucím památníku jeho autor Jakub Klaška

         V lednu jsme čtenářům Mosteckých   přijdou nápady. Tím, že naše spolu-
       listů představili vítězný návrh památ-  práce je mezioborová, tak navzájem
       níku hornických tradic a důlních ne-  přinášíme do procesu postřehy a po-
       štěstí, který bude už letos zdobit ná-  znatky,  které  bychom  izolovaně  ur-
       městí Velké mostecké stávky v Mostě.   čitě nezvažovali. Architekt si přirozeně
       Jeho autorem je architekt Jakub Klaška,   všímá prostorových vztahů a techno-
       který na návrhu spolupracoval se svou   logických postupů a sochařka přináší
       manželkou, sochařkou Barborou. Oba   ontologické uvažování jak o materi-
       žijí a pracují v Londýně, ale nejrůznější   álu a kompozici, tak o významu inter-
       zakázky  je  často  přivádějí  do  Čech.   vence. Společná pro oba je rozhodně
       Nyní  pracují  mimo  jiné  na  památ-  vášeň pro tvarování hmoty a prostoru.
       níku pro město Most. Jak se o soutěži   Pro nás je navíc ještě specifická forma
       dozvěděli, co je inspirovalo a jak vy-  kombinování  digitálních  a  analogic-
       padá tvorba památníku, prozradil Jakub   kých postupů. Tak jak si Barbora ro-
       Klaška v rozhovoru pro Mostecké listy.   zumí s hlínou, tak já naopak hledám
                                    pomocí digitálního modelování a fab-
         Pane  architekte,  působíte  v  Lon-  rikace. V procesu většinou pracujeme    Vizualizace nového památníku
       dýně a pracujete na zakázkách na růz-  s  více  variantami  a  společným  dia-
       ných  místech  světa,  co  vás  přivedlo   logem je třídíme a vybíráme ty živo-  k tématu zásadní. Tato odkrytá vnitřní   bývají kritičtí, váš památník sklidil ve-
       do  Mostu,  jak  jste  se  o  soutěži  ko-  taschopnější.  Navzájem  si  tak  zost-  část objektu se zvedá do výšky v lad-  skrze pozitivní reakce. Chcete to nějak
       nané v Mostě dozvěděli a čím vás téma   řujeme  kritické  myšlení  a  výsledná   ném natočení směrem k budově Repre   komentovat?
       zaujalo?                     varianta má potom ve své DNA určitě   a utváří vertikální stěnu, v níž je zazna-  „Budeme samozřejmě rádi, pokud
         „O soutěži jsme se dozvěděli na Fa-  vyzrálejší myšlenky.“  menána struktura jako reliéf transfor-  památník bude dobře přijat. Z profes-
       cebooku, kde vyhlášenou soutěž sdílela                     mované krajiny. Připomíná rýhy  a řezy     ního hlediska se snažíme vždy odvést
       naše společná kamarádka. Téma hor-  Co bude nyní po vítězné soutěži na-  v lomu, vrstvy země v místech těžeb-  maximální výkon.“
       nictví je velice silné a vyvolává spoustu   vazovat, jak vypadá tvorba, výroba pa-  ních dolů, zároveň může naznačovat
       reakcí  a  otázek.  Jsme  rádi,  že  jsme   mátníku, jaké kroky je třeba učinit až   i rýhy v životech lidských, především     Na jakých projektech v současné
       mohli díky soutěži k tématu blíže pro-  po ten poslední, kterým je představení   v případě obětí důlních neštěstí.  Ma-  době,  kromě  památníku  pro  Most,
       niknout a poznat více i mostecký kraj    památníku veřejnosti?  jestátní zeď a její vertikalita v rámci   pracujete?
       a České středohoří.“            „Plastika má být hotová již koncem   celého prostoru vytváří dojem oltáře,   „V  současné  době  pracujeme
                                    srpna. V současné době pracujeme na   čímž podporuje efekt pietního místa.  kaž dý  na  svých  projektech.  Barbora
         Byli jste si místo, kde má být po-  projektové a výrobní dokumentaci pa-  Aktuální příběh ústupu těžby může   vytváří doma menší objekty a věnuje
       mník  umístěn,  osobně  prohlédnout?   mátníku  a  prototypech,  které  budou   být vnímán skrz vrchní část objektu,   se též geometrickým kresbám. Já pra-
       Oslovilo vás prostředí? Ovlivnila vás   předcházet samotné realizaci. Potom se   která je postupně zarůstána a pohlco-  cuji, jako obvykle, na několika projek-
       při  tvorbě  brutalistní  architektura     začne vyrábět forma, do níž bude so-  vána různými rostlinami a zelení.“  tech najednou, a to jak v Čechách, tak
       v centru Mostu? Je výhodou, že bude   cha odlita. Zásadním finálním materiá-             v Asii, jedná se o rozmanité typologie,
       památník  umístěn  v  moderním  pro-  lem je beton, v tomto místě významný   Váš vítězný návrh jsme zveřejnili   od fotbalového stadionu až k městským
       storu a nebude limitován historickými   pro své konotace k prostředí.“  mimo jiné i na Facebooku, kde často   komplexům.“
       stavbami?                                                  dochází  k  rozmanité  diskusi  a  lidé              (sed)
         „Poznat konkrétní místo při navrho-  Bude  moci  veřejnost  některou
       vání je velmi důležité. Svou strukturou   z částí výroby sledovat, resp. budete
       veřejných prostranství a celkovou at-  tvořit něco přímo na místě v Mostě
       mosférou nás toto náměstí přesvědčilo,   nebo se do Mostu doveze hotový pa-
       že se jedná o velkorysý prostor, který   mátník a „jen“ se usadí?
       dovoluje, a dokonce vyžaduje objekt   „Forma, do které bude plastika od-
       větších rozměrů a tvarů, které budou   lita, bude vznikat v atelieru v jižních
       lehce v kontrastu s radikální architektu-  Čechách a samotné lití památníku by se
       rou v přímém okolí.          mělo dít v červenci / srpnu, přímo na
         Náměstí Velké mostecké stávky se   místě. Tedy, pokud se situace a potřeby
       dá, díky své brutalistní podobě a době   památníku nevyhodnotí jinak, měli by-
       vzniku, též považovat již za historic-  chom  většinu  léta  strávit  na  náměstí
       kou architekturu. Těžko tedy říci zda   Velké mostecké stávky.“
       bylo navrhování do prostoru brutalist-
       ních konotací výhodou. Vždy se sna-  Památník má být oslavou hornictví,
       žíme návrh vytvořit příznačný pro místo   které pomalu končí, a současně připo-
       tak, aby s ním dobře fungoval. Velko-  mínkou důlních neštěstí. Odrážejí se   Manželé Barbora a Jakub Klaškovi
       ryse  pojaté  náměstí  nám  přišlo  jako   tyto skutečnosti nějak na vzhledu pa-  Barbora Klašková, sochařka, vystudovala sochařství na pražské Aka-
       skvělá výzva pro něco velkého, též tro-  mátníku? Bude jeho forma čitelná pro   demii výtvarných umění v ateliéru Jaroslava Róny.
       chu brutalistního, ovšem částečně lad-  všechny?            Jakub Klaška, architekt, diplomoval pod vedením Zahy Hadid na ví-
       ných tvarů, což s brutalistním okolím   „Návrh v podstatě dává nahlédnout   deňské Angewandte (umělecko-průmyslové vysoké škole), tomu před-
       přichází do dobrého kontrastu.“  pod povrch. Hlavním motivem památ-  cházelo studium u Evy Jiřičné na pražské UMPRUM. Po přesunu do
                                    níku je samotná zem. Využíváme stáva-  Londýna absolvoval postgraduální studium na londýnském Bartlettu
         Můžete čtenářům nastínit váš tvůrčí   jícího trávníku, kde část  plochy trans-  (University College London), kde zároveň v současné době vyučuje ar-
       proces?                      formujeme    tak,  že    se  nadzvedává    chitektonické navrhování. Přednáší i na University of East London, tak-
                                                                   též v oboru architektury. Jedenáctým rokem je součástí významného
         „Většinou se snažíme poznat dané   a vytváří stěnu, která se na diváka po-  architektonického studia Zada Hadid Architects v Londýně.
       místo, prozkoumat prostředí. Děláme   citově valí a on tak může pocítit tíhu   Manželé Klaškovi žijí a pracují v Londýně.
       různé rešerše k tématu, s tím většinou   hmoty  nad  sebou,  což  je  vzhledem
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27