Page 17 - Chytrý zpravodaj - Jemnice 01 2022
P. 17
• Další volající podvodník se představil seniorce jako lékař, který ošetřuje jejího
zraněného syna v nemocnici po autonehodě, a také požadoval zaslání částky 300
000 korun na mimosoudní vyrovnání způsobené nehodou. Po prvotním kontaktu
předal telefon na údajného syna, který po nehodě špatně mluví kvůli poranění
v obličeji.
• Podvodník seniorce do telefonu tvrdil, že je lékař ošetřující jejího zraněného vnuka,
který leží na kapačkách a potřebuje co nejrychleji peníze na mimosoudní vyrovnání
po zaviněné dopravní nehodě.
• Na pevnou telefonní linku volal neznámý muž, který se vydával za vnuka s tím, že
se dostal do blíže nespecifikovaných problémů, a po seniorce požadoval zapůjčení
finanční hotovosti ve výši 350 000 korun. Pro peníze si měla na domluvené místo
přijít vnukova známá.
Údajný vnuk se z určitých důvodů často nemůže osobně dostavit na místo, aby si peníze
vyzvedl, proto posílá svého „kamaráda“, který na místo přijede často vozidlem taxi. Nezřídka
se stává, že tento „kamarád“ následně předává peníze ještě přes dalšího prostředníka
s cílem znesnadnění případné identifikace. Bohužel není výjimkou, že důvěřivý senior ve
velké obavě o osud svého příbuzného peníze cizímu člověku skutečně předá. Podvodníci
v poslední době požadují často také převedení peněz bezhotovostně, tedy z účtu na účet.
A podvodně vylákané částky dosahují přitom i několika stovek tisíc korun.
Při páchání tohoto druhu trestné činnosti došlo v poslední době k výrazné změně
v chování pachatelů. Své potenciální oběti začali kontaktovat také v noční dobu, v týdnu
i o víkendech, přičemž vyžadují vydání finanční hotovosti nebo převody peněz rovněž
v jakoukoliv dobu. Seniory podvodníci také navádějí k tomu, aby v případě, že nemají
potřebný obnos doma, došli peníze vybrat z účtu v bance nebo aby přímo v bance zadali
příkaz k jejich převodu.
Seniory mohou proti těmto typům podvodného jednání účinně ochránit především
jejich nejbližší tím, že s nimi budou o tomto tématu pravidelně hovořit a budou s nimi
v pravidelném kontaktu. Senior by měl získat jistotu, že jeho děti nebo vnoučata by
nikdy nepožadovali finanční pomoc prostřednictvím telefonu, ale přišli nebo přijeli by
v případě potřeby osobně. Jedině tak dokážeme ochránit naše nejbližší před cílenými útoky
podvodníků.
Jak se správně chovat, abychom se nestali obětí podvodníků, kteří se snaží získat naše
peníze?
Pokud takový hovor přijmete, co nejrychleji jej ukončete s tím, že si všechno sami
ověříte.
Po ukončení hovoru zavolejte svému skutečnému vnukovi, synovi nebo osobě, která
potřebuje vaši pomoc, a sami si tak ověřte, zda vám opravdu tato osoba volala a vyžadovala
od vás nějakou pomoc. Zavolejte však na telefonní číslo, které na něho máte uložené,
ne na číslo, ze kterého vám bylo voláno, protože to byste se dovolali znovu stejnému
podvodníkovi.
Případně se okamžitě spojte s dalším příbuzným a požádejte ho, aby všechno ověřil.
leden 2022 / Jemnické listy / 17