Page 17 - Chytrý zpravodaj - Jemnice 01 2022
P. 17

•   Další  volající  podvodník  se  představil  seniorce  jako  lékař,  který  ošetřuje  jejího
             zraněného syna v nemocnici po autonehodě, a také požadoval zaslání částky 300
             000 korun na mimosoudní vyrovnání způsobené nehodou. Po prvotním kontaktu
             předal  telefon  na  údajného  syna,  který  po  nehodě  špatně  mluví  kvůli  poranění
             v obličeji.
          •   Podvodník seniorce do telefonu tvrdil, že je lékař ošetřující jejího zraněného vnuka,
             který leží na kapačkách a potřebuje co nejrychleji peníze na mimosoudní vyrovnání
             po zaviněné dopravní nehodě.
          •   Na pevnou telefonní linku volal neznámý muž, který se vydával za vnuka s tím, že
             se dostal do blíže nespecifikovaných problémů, a po seniorce požadoval zapůjčení
             finanční hotovosti ve výši 350 000 korun. Pro peníze si měla na domluvené místo
             přijít vnukova známá.
          Údajný vnuk se z určitých důvodů často nemůže osobně dostavit na místo, aby si peníze
       vyzvedl, proto posílá svého „kamaráda“, který na místo přijede často vozidlem taxi. Nezřídka
       se  stává,  že  tento  „kamarád“  následně  předává  peníze  ještě  přes  dalšího  prostředníka
       s cílem znesnadnění případné identifikace. Bohužel není výjimkou, že důvěřivý senior ve
       velké obavě o osud svého příbuzného peníze cizímu člověku skutečně předá. Podvodníci
       v poslední době požadují často také převedení peněz bezhotovostně, tedy z účtu na účet.
       A podvodně vylákané částky dosahují přitom i několika stovek tisíc korun.
          Při  páchání  tohoto  druhu  trestné  činnosti  došlo  v  poslední  době  k  výrazné  změně
       v chování pachatelů. Své potenciální oběti začali kontaktovat také v noční dobu, v týdnu
       i  o  víkendech,  přičemž  vyžadují  vydání  finanční  hotovosti  nebo  převody  peněz  rovněž
       v jakoukoliv dobu. Seniory podvodníci také navádějí k tomu, aby v případě, že nemají
       potřebný obnos doma, došli peníze vybrat z účtu v bance nebo aby přímo v bance zadali
       příkaz k jejich převodu.
          Seniory  mohou  proti  těmto  typům  podvodného  jednání  účinně  ochránit  především
       jejich nejbližší tím, že s nimi budou o tomto tématu pravidelně hovořit a budou s nimi
       v  pravidelném  kontaktu.  Senior  by  měl  získat  jistotu,  že  jeho  děti  nebo  vnoučata  by
       nikdy  nepožadovali  finanční  pomoc  prostřednictvím  telefonu,  ale  přišli  nebo  přijeli  by
       v případě potřeby osobně. Jedině tak dokážeme ochránit naše nejbližší před cílenými útoky
       podvodníků.
           Jak se správně chovat, abychom se nestali obětí podvodníků, kteří se snaží získat naše
       peníze?
          Pokud takový hovor přijmete, co nejrychleji jej ukončete s tím, že si všechno sami
       ověříte.
         Po ukončení hovoru zavolejte svému skutečnému vnukovi, synovi nebo osobě, která
       potřebuje vaši pomoc, a sami si tak ověřte, zda vám opravdu tato osoba volala a vyžadovala
       od  vás  nějakou  pomoc.  Zavolejte  však  na  telefonní  číslo,  které  na  něho  máte  uložené,
       ne  na  číslo,  ze  kterého  vám  bylo  voláno,  protože  to  byste  se  dovolali  znovu  stejnému
       podvodníkovi.
          Případně se okamžitě spojte s dalším příbuzným a požádejte ho, aby všechno ověřil.


                                                  leden 2022 / Jemnické listy / 17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22