Page 5 - Chytrý zpravodaj - Beroun 11 2021
P. 5
Cesta do školy
– tipy a rady pro bezpečnost
dětí v dopravě
Děti se už od mala učí, jak se chovat na ulici. Rozhlédnout se
nalevo a napravo, čekat při červené na semaforu a nechvátat
přes silnici. To jsou ta nejzákladnější pravidla, která by děti
měly znát.
n Dítě v tmavém oblečení a bez reflexních prvků řidič rozezná na 25
DĚTI V DOPRAVĚ – STAV DĚTSKÉHO VÝVOJE PODLE VĚKU metrů, ve světlém oblečení, ale bez reflexní prvků na 40 metrů, ve svět-
Motorické a senzorické funkce se u každého dítěte vyvíjí individuálně lém oblečením opatřeném přidanými reflexními prvky řidič dokáže roz-
v závislosti na věku. Následující přehled může posloužit jako pomůcka poznat již na vzdálenost 140 metrů.
pro odhad chování dětí v dopravě.
n Do 5 let: Děti na silnici nevnímají nebezpečí, které na ně na silnici 14 let: Ve čtrnácti letech je bezpečnost dítěte v dopravě znatelně vyšší.
může čekat. Nedokážou rozeznat stojící auto od jedoucího. Přesto jsou ale jejich pohotové reakce stále pomalejší než u dospělého
n 6 let: V porovnáním s dospělým je zorné pole šestiletého dítěte o tře- člověka. Schopnost odhadnout rychlost jedoucího auta je plně vyvinuta
tinu užší. V tomto věku se děti nedokážou dlouho soustředit na jeden teprve až v dospělém věku.
úkol.
n 7 let: Děti pomalu umí určit pravou a levou stranu. Mohou tak roze- DĚTI JAKO ÚČASTNÍCI DOPRAVNÍHO PROVOZU
znat směr jízdy aut na silnici. Dokážou od sebe rozeznat pocity a vjemy, n Děti jsou považovány za nejslabší účastníky silničního provozu
což jim pomáhá se racionálně rozhodovat. n Nedovedou spolehlivě využít naučená pravidla v dopravě
n 8 let: Vnímání zvuků se již vyvinulo, díky čemuž jsou děti schopné n Mají nízkou míru soustředěnosti a pomalé reakce
určit polohu zvuku. K tomu dokážou rozeznat závislost na velikosti n Malý vzrůst dětí snižuje jejich viditelnost v dopravě
a vzdálenosti, a tím rychleji poznat vznikající nebezpečí. Také zorné n Zúžené zorné pole jim ztěžuje orientaci na vozovce
pole je v tomto věku širší. n Špatně odhadují chování ostatních účastníků dopravy
n 9 let: Děti se v dopravě orientují lépe a předchází nebezpečí. n Vnímání zvuků u dětí není dostatečně vyvinuto k tomu, aby správně
n 11 let: Od jedenácti let děti vnímají i to, co se děje za jejich zády, určily polohu auta
a proto zvládají ucelit obrázek o tom, co se děje okolo nich. n Nemají odhad pro vzdálenost, rychlost a brzdnou dráhu vozidla
n Nechají se snadno rozptýlit a reagují spontánně
TIPY NA PĚŠÍ CESTU DO ŠKOLY
n Pokud možno zvolit delší, bezpečnější trasu do školy s přechody
a semafory
n Po cestě do školy je důležité děti upozornit na možná rizika, učit je
pravidla dopravy a jít jim příkladem
n Věnovat dostatečný čas snídani a ranní přípravě do školy
TIPY NA CESTU DO ŠKOLY AUTOBUSEM
n Na zastávce se chovat klidně a trpělivě čekat
n Držet si bezpečný odstup od silnice
n Netlačit se při výstupu a nástupu
n Využívat možnost k sezení a případně se připoutat
n Vyhýbat se přeplněným autobusům
n Během jízdy nevyvádět
n Po výstupu: čekat až odjede autobus
n Nepřecházet přes silnici před nebo za autobusem
n Naplánovat alternativní cestu pro případ nouzové situace
TIPY PRO CESTU DO ŠKOLY NA KOLE
n Jezdit do školy na kole teprve po absolvování dopravní výchovy ve
4. třídě
n Zpočátku dítě na kole do školy doprovázet
n Vždy nosit přilbu
n Vybrat kolo odpovídající velikosti dítěte a připravit je na bezpečnou
jízdu
n Školní aktovku vozit v košíku kola nebo nosit na zádech
VIDITELNOST V DOPRAVNÍM PROVOZU
n Nosit světlé a viditelné oblečení
n Nosit reflexní oblečení
n Na oblečení připevnit reflexní pásky nebo přívěsky
n Vybrat aktovku s reflexním a fosforeskujícím materiálem
Kompletní průvodce Cesta do školy je ke stažení na
https://www.c-and-a.com/eu/cz/shop/doprava-do-skoly n
www.mesto-beroun.cz 5