Page 2 - Chytrý zpravodaj - Beroun 04 2022
P. 2
Doprava: jedno ze zásadních témat,
které se dotýká každého Berouňana
pokračování ze strany 1 Cyklistika přenesl jinam a řidiči dojíždějící munikací upravujeme nebo bu-
Mobilita prostřednictvím – ekologické řešení do Prahy za prací začali parkovat dujeme nová parkovací místa
osobních aut je nejčastější způ- třeba v Berouně v blízkosti auto- tak, abychom vytvořili maximální
sob přepravy v západním světě. Cyklistika je pro nás rovněž busových zastávek. Problém tedy množství parkovacích míst s mini-
V řadě aglomerací si to uvědomili důležitý prvek, který se rozvíjel můžeme vyřešit podobně jako Pra- málním zásahem do zeleně. Máme
a pokud zvolili správný postup, hodně během covidové pandemie. ha, ale chceme postupovat logicky vypracovanou studii proveditel-
podařilo se jim situaci výrazně Samozřejmě se jedná o mnohem a správně. Nejprve jsme tedy vybu- nosti obchvatu od Hlavního ná-
vylepšit. méně důležitý prostředek z hle- dovali P+R parkoviště a integrova- draží až ke sjezdu z D5 U Zabitého,
Nejúčinnější cestou je kvalitní diska celkového dopadu, ale jde li městskou hromadnou dopravu, včetně nového mostu. Ten chceme
veřejná doprava, která dokáže o velký symbol ekologie a osob- nyní připravujeme zavedení mod- postavit dříve, než bude nutné za-
snížit podíl individuálních aut ního zapojení občanů. Pro město rých zón tam, kde je největší pro- vřít z důvodu opravy most TGM.
v desítkách procent. Dobrý sys- se stalo hlavním pozitivem využití blém s parkováním mimoberoun- Jižní paralelní komunikaci směr
tém cyklodopravy pomáhá v řá- sdílených elektrokol. Tento typ kol ských řidičů. Modré zóny nelze Králův Dvůr máme stavebně po-
dech jednotek procent. K těmto má obecně v kopcovitém Berouně
jasným konstantám jsme se velkou výhodu před klasickými.
snažili nastavit změny, které by Každý, kdo šlape do pedálů, po-
měly vést k podstatnému zlepšení máhá uvolnit přecpané centrum
současné dopravní situace v Be- města. Proto se snažíme vybudo-
rouně. vat novou infrastrukturu, která je
pro bezpečný provoz kol nezbytná.
Důraz na kvalitní Rozšiřujeme síť cyklostezek (např.
veřejnou dopravu cyklostezka podél Plzeňské ulice)
a pro bezpečné uschování mnohdy
Jednoznačně nejdůležitějším velmi drahých kol máme po Berou-
krokem byla snaha o zkvalitně- ně síť cykloboxů. Vlajkovou lodí je
ní veřejné dopravy. Prvním kro- pak moderní cyklověž u vlakového
kem byla integrace naší MHD do nádraží. Význam tohoto dopravní-
systému ROPID. To umožnilo vy- ho uzlu se postupně zvyšuje, pro-
užívat kdekoliv po Berouně veš- tože řada lidí se už naučila vlakem
keré projíždějící autobusy jako cestovat z důvodů časové i finanč-
městskou hromadnou dopravu. ní úspory.
Sjednotilo to platební systém
s Prahou i s vlakovou dopravou Parkování a rozšíření n Nové parkoviště P+R v lokalitě Na Podole je určeno téměř pro 140 vo-
směr Praha. Druhým krokem je modrých zón zidel.
nyní spuštění dvou nových linek, vnímat jako zóny placeného stání, volenou a čekáme na Středočeský
které budou do celého systému Řada měst v čele s Prahou se platí se méně než koruna denně. kraj, aby navázal s realizací na dvě
zapojeny a obslouží především rozhodla řešit svůj problém množ- Částka pokryje jen údržbu a nut- etapy této komunikace již realizo-
obyvatele nových lokalit a míst ství parkujících osobních aut za- nou administrativu s vedením zón. vané v Králově Dvoře. Tato komu-
vzdálených od stávajících linek vedením parkovacích zón. Hlavní Modré zóny je nutné vnímat jako nikace odvede nákladní dopravu
autobusů. Podrobnější článek město tím zamezilo, aby v někte- místo, kde mohou trvale parkovat z Plzeňské ulice. Dále připravuje-
spolu s jízdními řády nových li- rých oblastech parkovali celoden- jen místní (viz vyhláška, kterou na- me propojení lokality Na Veselé
nek najdete na str. 8. ně mimopražští. Problém se tak jdete na webových stránkách měs- směrem k Zabitému a k Eternitce.
ta). V první fázi budeme zóny rozši-
řovat jen tam, kde si o to obyvatelé Železniční tunel
města vysloveně řekli. O rozšíření a rozšíření dálnice
zón v Berouně se dočtete v dalších
vydáních Radničního listu. Velkými dopravními investice-
mi v Berouně realizované státem
Potřebná je také údržba budou nový železniční tunel Pra-
komunikací ha – Beroun, na jehož projektové
přípravě se již intenzivně pracuje
Ke zkvalitnění dopravní situa- a rozšíření dálnice D5 z Prahy až
ce přispívá také údržba stávajících do Králova Dvora o jeden jízdní
a výstavba nových komunikací pruh, a to včetně dálničního mos-
a infrastruktury. Prvním krokem tu.
byla synchronizace semaforů. Jak je vidět, téma dopravy je
Projet Berounem na zelenou byl opravdu široké a v řadě případů
v minulosti zázrak a řidiči spíše je to běh na dlouhou trať včetně
narazili na červené. Nyní je systém všech potřebných příprav. Vytvo-
n Místostarostu Michala Mišinu jsme zastihli na nové autobusové zastávce nastaven na ranní a odpolední ření koncepce dopravy se proto
pod hřbitovem. Čekám tu na tramvaj, vtipkoval místostarosta. Tramvaje se špičky tak, aby preferovaný směr ukázalo jako zásadní pro plánová-
sice nedočká, ale od 1. dubna zde bude stavit nový autobusový spoj. A to byl co nejvíce průjezdný. ní a řešení všech otázek týkající se
není apríl! Při opravách stávajících ko- této oblasti. n
www.mesto-beroun.cz 2