Page 3 - Chytrý zpravodaj - Brno-Medlánky 03/2025
P. 3

ZE ZASEDÁNÍ RADY A MÍSTNÍHO ZASTUPITELSTVA
         SLOVO STAROSTY



       Milí Medlánečtí,                                       stáni  nezanikla,  protože  nikdy  neexistovala.  Typicky  např.  stání
                                                              na chodnících, v obytných zónách, blízko stání ve vjezdech apod.
                          tématem posledních týdnů v Medlánkách   Po zavedení modrých zón se dokonce objevuje nešvar, že zde nově
                          je  pochopitelně  nově  zavedený  systém   stávají vozidla bez rezidentního oprávnění s tím, že se tak vyhýbají
                          rezidentního  parkování.  Jeho  cílem  je   modrým  zónám.  Zejména  ve  vjezdech  na  ul.  Hrázka  je  to  ale
                          především zvýhodnění místních obyvatel při   velmi problematické, protože volná místa na ul. K Babě aktuálně
                          parkování. Proto je za námi fronta dalších   k dispozici jsou.
                          městských částí, které o zavedení modrých
                          zón žádají, a proto se pro jejich zavedení
                          v reprezentativní anketě vyslovila i většina   Proč vznikají stání pro motorky?
                          obyvatel Medlánek.                  Mnozí se mě ptáte, proč vznikají místa pro motorky, zda je povinnost
                                                              je zřizovat. Tohle žádná norma neupravuje. Tato místa vznikají tam,
                          Je systém rezidentního parkování    kde muselo z nějakého důvodu dojít ke zrušení stání pro vozidla
                                                              a přesto tam zbylo místa dost na místo pro motocykl. Nakonec je
                          přínos?
                                                              dobře, že se tam postupně přesouvají motorky, které byly dosud
                          Zda  bylo  toto  rozhodnutí  správné,   odstavené na chodnících, v zeleni nebo pod balónem.
       ukáží  následující  měsíce.  Těsně  po  zavedení  systému  se  situace
       v ulicích zlepšila. Auta ale budou přibývat dál a tak růžová situace
       do budoucna nebude. Pokud se situace s parkováním výrazně   Proč je tolik nových značek?
       nezlepší dlouhodobě, rozhodně se nebude do budoucna zhoršovat   Tohle je další pro mě těžko pochopitelný nešvar spojený s rezidentním
       tak intenzivně, jako by tomu bylo bez zavedení modrých zón. Všude   parkováním. Pokud je někde zavedena regulace, měla by stačit
       kolem modré zóny vznikají a některé městské části v okolí (Královo   značka na začátku ulice a na jejím konci. U nás se zavedl systém, že
       Pole, Žabovřesky) již volají po celodenní regulaci, tedy zpřísnění ze   se musí každý parkovací záliv označovat samostatnou značkou. Ta
       zóny „C“ na zónu „B“. Pokud by Medlánky zůstaly posledním ostrovem   má ještě normou danou vzdálenost od parkovacího stání, tak někdy
       v okolí, kde by mohl odstavit auto každý student nebo návštěvník   nejde dát do trávy, ale musí se dát přímo do chodníku, jinak by byla
       této části města, situace s parkováním by se dramaticky zhoršila. Ať   neplatná. Je to škoda, protože celý systém to zbytečně prodražuje
       už si tedy o rezidentním parkování myslíme cokoli, a sám jsem proti   a znepříjemňuje to pohyb ve veřejném prostranství.
       jeho brněnské podobě protestoval, systém byl v Brně navržen tak,
       že se mu nedá bez velkých rizik vyhnout a čistě z pohledu redukce   Režim vnitrobloků
       počtu vozidel odstavených v ulicích svůj nepopiratelný přínos má.
                                                              Jak jsem již dříve avizoval, jiný režim si z praktických důvodů vynutila
                                                              situace na některých ulicích, kde není reálné téměř žádná místa
       Jak vznikal návrh konkrétních úprav?                   v souladu s normami v rámci modrých zón vymezit. Jde o ulice
       Konkrétní  podoba  modrých  čar,  dopravních  značek  a  dalších   Žebětínek, Jasmínová, část Hujíčkovy, Obůrky, Suchého a část ulice
       opatření  byla  navržena  dopravními  inženýry  z  Brněnských   Hudcovy naproti hřišti. Zde bude vjezd jen na povolení, které bude
       komunikací na základě pokynu Odboru dopravy Magistrátu města   vydávat Odbor dopravy. Ačkoli měl být nový režim v těchto ulicích
       Brna  a  následně  výrazně  korigována  Policií  ČR.  Po  projednání   zaveden souběžně s modrými zónami, bude nakonec zaveden
       návrhu ve veřejné debatě na Sýpce a po „připomínkovém řízení“,   až  v  průběhu  prázdnin.  Místní  obyvatelé  naleznou  informace
       kdy  měli  všichni  obyvatelé  Medlánek  možnost  se  s  návrhem   včas ve svých schránkách. Do ulic Žebětínek, Jasmínová a část
       seznámit a vznést k němu své připomínky, jsme všechny podněty,   Hujíčkovy (a navazující ulice Za Parkem) bude vjezd povolen pouze
       návrhy a připomínky předali odboru dopravy. Procházeli jsme ulici   dopravní obsluze. Tento režim bude po šesti až dvanácti měsících
       za ulicí na papíře i fyzicky a musím zaměstnancům odboru dopravy   vyhodnocen a pokud se pro to vysloví většina tamních obyvatel,
       a BKOMu poděkovat za vstřícnost a snahu hledat řešení, kdy se nám   může být následně požádán odbor dopravy o změnu, kdy bude
       společně podařilo „zachránit“ spoustu míst původně navržených   pro  vjezd  vyžadováno  povolení  odboru  dopravy.  Cílem  těchto
       ke zrušení, nebo i vytvořit nová.                      opatření je ochrana tamních obyvatel před odstavování vozidel bez
                                                              rezidentního oprávnění v těchto ulicích.
       Proč zanikla některá místa pro parkování?
                                                              Příjem z poplatků
       Tohle je za mě ta nejnepříjemnější záležitost. Některá parkovací místa
       byla řádně vybudována před mnoha lety, bez problémů fungovala   Zavedení  rezidentního  parkování  v  Medlánkách  provázela
       a teď se musela zrušit, protože neodpovídají aktuálním normám.   nepříjemnost, že když jste o zavedení rozhodovali, byl roční poplatek
       Ta  místa  se  ale  nebudují  nově,  nevím  tedy,  proč  je  posuzovat   200 Kč a než se zóny zavedly, zvedlo jej město na 800 Kč. Chci jen
       podle stávajících norem, když se jen vyhrazují pro rezidenty a nic   zdůraznit, že se bohužel nejedná o příjem naší městské části, ale
       jiného se nemění? Nejčastěji se to děje u křižovatek a přechodů,   příjem města Brna. Konkrétně se tyto finanční prostředky sdružují
       že místa zasahují do rozhledových trojúhelníků. Někde také došlo   do tzv. Fondu mobility, který má pevně daná pravidla, na co se
       k rozšíření stávajících kolmých stání, aby bylo možné legalizovat   prostředky mohou následně vynaložit. Jedná se zejména o nová
       stání na protější straně ulice, která by bez této změny zasahovala   parkovací místa, parkovací domy a různá další opatření pro zvýšení
       do normou stanovené trasy pro vyjetí automobilu z kolmého stání   pohybu vozidel, chodců i cyklistů po komunikacích.
       (např. za domy V Újezdech 4 a 6, a před domem K Babě 1).
                                                              Ohledně rezidentního parkování zažíváme jakýsi zkušební provoz.
                                                              Pokud máte pocit, že se něco nepovedlo a mohlo se to udělat
       Proč nevznikly modré čáry na místech, kde auta běžně   jinak, neváhejte mi to napsat do mailu marek@medlanky.brno.cz.
       stávají?                                               Vaše podněty vyhodnotíme a případně je předáme dále na odbor
                                                              dopravy.
       Existuje spousta míst, kde auta běžně stávají, ale stát tam nesmějí.
       Tím,  že  na  těchto  místech  nejsou  zakreslené  modré  zóny,  tato                JUDr. Michal Marek, starosta

       medlánecký zpravodaj / číslo 3 / červen 2025                                                              3
   1   2   3   4   5   6   7   8