Page 3 - Chytrý zpravodaj - Brno-Medlánky 03/2025
P. 3
ZE ZASEDÁNÍ RADY A MÍSTNÍHO ZASTUPITELSTVA
SLOVO STAROSTY
Milí Medlánečtí, stáni nezanikla, protože nikdy neexistovala. Typicky např. stání
na chodnících, v obytných zónách, blízko stání ve vjezdech apod.
tématem posledních týdnů v Medlánkách Po zavedení modrých zón se dokonce objevuje nešvar, že zde nově
je pochopitelně nově zavedený systém stávají vozidla bez rezidentního oprávnění s tím, že se tak vyhýbají
rezidentního parkování. Jeho cílem je modrým zónám. Zejména ve vjezdech na ul. Hrázka je to ale
především zvýhodnění místních obyvatel při velmi problematické, protože volná místa na ul. K Babě aktuálně
parkování. Proto je za námi fronta dalších k dispozici jsou.
městských částí, které o zavedení modrých
zón žádají, a proto se pro jejich zavedení
v reprezentativní anketě vyslovila i většina Proč vznikají stání pro motorky?
obyvatel Medlánek. Mnozí se mě ptáte, proč vznikají místa pro motorky, zda je povinnost
je zřizovat. Tohle žádná norma neupravuje. Tato místa vznikají tam,
Je systém rezidentního parkování kde muselo z nějakého důvodu dojít ke zrušení stání pro vozidla
a přesto tam zbylo místa dost na místo pro motocykl. Nakonec je
přínos?
dobře, že se tam postupně přesouvají motorky, které byly dosud
Zda bylo toto rozhodnutí správné, odstavené na chodnících, v zeleni nebo pod balónem.
ukáží následující měsíce. Těsně po zavedení systému se situace
v ulicích zlepšila. Auta ale budou přibývat dál a tak růžová situace
do budoucna nebude. Pokud se situace s parkováním výrazně Proč je tolik nových značek?
nezlepší dlouhodobě, rozhodně se nebude do budoucna zhoršovat Tohle je další pro mě těžko pochopitelný nešvar spojený s rezidentním
tak intenzivně, jako by tomu bylo bez zavedení modrých zón. Všude parkováním. Pokud je někde zavedena regulace, měla by stačit
kolem modré zóny vznikají a některé městské části v okolí (Královo značka na začátku ulice a na jejím konci. U nás se zavedl systém, že
Pole, Žabovřesky) již volají po celodenní regulaci, tedy zpřísnění ze se musí každý parkovací záliv označovat samostatnou značkou. Ta
zóny „C“ na zónu „B“. Pokud by Medlánky zůstaly posledním ostrovem má ještě normou danou vzdálenost od parkovacího stání, tak někdy
v okolí, kde by mohl odstavit auto každý student nebo návštěvník nejde dát do trávy, ale musí se dát přímo do chodníku, jinak by byla
této části města, situace s parkováním by se dramaticky zhoršila. Ať neplatná. Je to škoda, protože celý systém to zbytečně prodražuje
už si tedy o rezidentním parkování myslíme cokoli, a sám jsem proti a znepříjemňuje to pohyb ve veřejném prostranství.
jeho brněnské podobě protestoval, systém byl v Brně navržen tak,
že se mu nedá bez velkých rizik vyhnout a čistě z pohledu redukce Režim vnitrobloků
počtu vozidel odstavených v ulicích svůj nepopiratelný přínos má.
Jak jsem již dříve avizoval, jiný režim si z praktických důvodů vynutila
situace na některých ulicích, kde není reálné téměř žádná místa
Jak vznikal návrh konkrétních úprav? v souladu s normami v rámci modrých zón vymezit. Jde o ulice
Konkrétní podoba modrých čar, dopravních značek a dalších Žebětínek, Jasmínová, část Hujíčkovy, Obůrky, Suchého a část ulice
opatření byla navržena dopravními inženýry z Brněnských Hudcovy naproti hřišti. Zde bude vjezd jen na povolení, které bude
komunikací na základě pokynu Odboru dopravy Magistrátu města vydávat Odbor dopravy. Ačkoli měl být nový režim v těchto ulicích
Brna a následně výrazně korigována Policií ČR. Po projednání zaveden souběžně s modrými zónami, bude nakonec zaveden
návrhu ve veřejné debatě na Sýpce a po „připomínkovém řízení“, až v průběhu prázdnin. Místní obyvatelé naleznou informace
kdy měli všichni obyvatelé Medlánek možnost se s návrhem včas ve svých schránkách. Do ulic Žebětínek, Jasmínová a část
seznámit a vznést k němu své připomínky, jsme všechny podněty, Hujíčkovy (a navazující ulice Za Parkem) bude vjezd povolen pouze
návrhy a připomínky předali odboru dopravy. Procházeli jsme ulici dopravní obsluze. Tento režim bude po šesti až dvanácti měsících
za ulicí na papíře i fyzicky a musím zaměstnancům odboru dopravy vyhodnocen a pokud se pro to vysloví většina tamních obyvatel,
a BKOMu poděkovat za vstřícnost a snahu hledat řešení, kdy se nám může být následně požádán odbor dopravy o změnu, kdy bude
společně podařilo „zachránit“ spoustu míst původně navržených pro vjezd vyžadováno povolení odboru dopravy. Cílem těchto
ke zrušení, nebo i vytvořit nová. opatření je ochrana tamních obyvatel před odstavování vozidel bez
rezidentního oprávnění v těchto ulicích.
Proč zanikla některá místa pro parkování?
Příjem z poplatků
Tohle je za mě ta nejnepříjemnější záležitost. Některá parkovací místa
byla řádně vybudována před mnoha lety, bez problémů fungovala Zavedení rezidentního parkování v Medlánkách provázela
a teď se musela zrušit, protože neodpovídají aktuálním normám. nepříjemnost, že když jste o zavedení rozhodovali, byl roční poplatek
Ta místa se ale nebudují nově, nevím tedy, proč je posuzovat 200 Kč a než se zóny zavedly, zvedlo jej město na 800 Kč. Chci jen
podle stávajících norem, když se jen vyhrazují pro rezidenty a nic zdůraznit, že se bohužel nejedná o příjem naší městské části, ale
jiného se nemění? Nejčastěji se to děje u křižovatek a přechodů, příjem města Brna. Konkrétně se tyto finanční prostředky sdružují
že místa zasahují do rozhledových trojúhelníků. Někde také došlo do tzv. Fondu mobility, který má pevně daná pravidla, na co se
k rozšíření stávajících kolmých stání, aby bylo možné legalizovat prostředky mohou následně vynaložit. Jedná se zejména o nová
stání na protější straně ulice, která by bez této změny zasahovala parkovací místa, parkovací domy a různá další opatření pro zvýšení
do normou stanovené trasy pro vyjetí automobilu z kolmého stání pohybu vozidel, chodců i cyklistů po komunikacích.
(např. za domy V Újezdech 4 a 6, a před domem K Babě 1).
Ohledně rezidentního parkování zažíváme jakýsi zkušební provoz.
Pokud máte pocit, že se něco nepovedlo a mohlo se to udělat
Proč nevznikly modré čáry na místech, kde auta běžně jinak, neváhejte mi to napsat do mailu marek@medlanky.brno.cz.
stávají? Vaše podněty vyhodnotíme a případně je předáme dále na odbor
dopravy.
Existuje spousta míst, kde auta běžně stávají, ale stát tam nesmějí.
Tím, že na těchto místech nejsou zakreslené modré zóny, tato JUDr. Michal Marek, starosta
medlánecký zpravodaj / číslo 3 / červen 2025 3