Page 18 - Chytrý zpravodaj - Lysice 10-12/2024
P. 18

Nově mají žáci možnost prozkoumat záhady a zajímavosti historie prostřednictvím
       otázek a úkolů. Ty jsou na každý měsíc jiné a žáci je najdou na nástěnce v dějepisném vý-
       klenku ve 2. patře.
          V každém ročníku je zařazována projektová výuka k probíraným tématům, např. Jak
       bych vypadal jako pračlověk? Pravěký tkalcovský stav a práce na něm, Nákresy nejvýznam-
       nějších archeologických nálezů, Kultura Velké Moravy, Život na středověkém hradě,
       Renesanční umění, úniková hra na téma Vznik ČR a mnoho dalších.

       Zeměpis
          V těchto dnech probíhá příprava školního kola zeměpisné olympiády, která se uskuteč-
       ní 16. prosince. Žáci budou soutěžit ve třech kategoriích. Vítěz z každé kategorie se zúčast-
       ní okresního kola, které se bude konat v únoru 2025 v Boskovicích.
          V hodinách zeměpisu opět zapojujeme žáky do tvorby projektů, např. v 7. ročníku žáci
       zpracovávali projekty na zajímavá místa Afriky, v 9. ročníku zpracovávají projekty z jed-
       notlivých krajů České republiky. Pro zpestření výuky používají různé aplikace – Kahoot,
       Classkick, Jeopardylabs, Wordwall, jednotlivé kraje České republiky opakují v aplikaci
       Nearpod, zařazujeme práci s QR kódy, apod. Tyto aplikace jim umožňují zábavnou formou
       se dozvědět nové informace, ale zároveň si zopakovat základní údaje či zajímavosti.

       Výchova k občanství
          Ve výchově k občanství (VkO) se žáci seznamují s tématy týkajícími se rodiny, státu,
       finanční gramotnosti, kultury a ochrany přírodního bohatství, ale také s tématy ze sexuál-
       ní výchovy.
          Náš ŠVP využil před léty možnosti integrovat samostatný předmět výchova ke zdraví
       a učivo tohoto předmětu se tak stalo součástí jiných předmětů, jako je výchova k občanství,
       přírodopis, chemie, pracovní činnosti a tělesná výchova. Některé z těchto předmětů tak
       získaly větší časovou dotaci.
          Do VkO se tak přirozeně vložila v 7. ročníku tematika sexuální výchovy. MŠMT dopo-
       ručuje toto učivo zařazovat v 6. nebo 7. ročníku, s některými informacemi se však žáci
       setkávají již na 1. stupni. Ve vyšších ročnících se rovněž k tomuto učivu vrátí, např. v pří-
       rodopisu v kapitole anatomie člověka nebo v preventivních programech v 9. ročníku zamě-
       řených na intimitu. Smyslem tohoto učiva je žáky seznámit s tak normálními věcmi, jako
       jsou změny v dospívání, pohlavní orgány, těhotenství, ochrana před pohlavními nemoce-
       mi i neplánovaným těhotenstvím, ale také problematika genderová a sexuální orientace.
       Hlavním cílem VkO je stejně jako v jiných tématech informovanost, bourání předsudků
       a budování tolerance, ale vedle toho konkrétně v tomto učivu uvědomění si rizik a ochrana
       před nebezpečím sexuálního zneužívání a dětské pornografie, se kterými se mohou žáci
       běžně setkat i na internetu.
          Předmět VkO je částečně naukový, proto se do něj musí žáci připravit. Vedle toho je to
       i předmět výchovný, a rozvíjí tak schopnost žáků zaujímat postoje, vyjadřovat se na veřej-
       nosti, zapojovat se do společenských aktivit a hlavně se zajímat o problémy kolem sebe.
       Díky tomu by z našich dětí měli vyrůst moderní občané, kterým nebude lhostejné dění
       kolem nich a aktivně se budou podílet na správném rozvoji společnosti.



       18                                                       Lysický zpravodaj
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23