Page 6 - Chytrý zpravodaj - Lukov č. 1 2022
P. 6
MĚSTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA
DO LUKOVA?
V závěru minulého roku jsme jednali o případném napojení do Lukova k síti městské hromadné dopravy – Dopravní
společnosti Zlín–Otrokovice s.r.o. Tato společnost vytvořila dvě studie obsluhy Lukova linkou 48. Jedna ze studií
byla pro občany Lukova výhodnější. Ale přesto jsme k zapojení do sítě městské hromadné dopravy zatím ne-
vstoupili. Aktuální autobusová doprava je vzhledem k tomu, že je Lukov průjezdnou obcí na velmi dobré úrovni. Do naší
obce dojíždí několik cílených autobusů společnosti Arriva a také jiné spoje, které projíždí směrem na Držkovou, Bystřici
pod Hostýnem, Vsetín, Holešov atd. Městská doprava by pro Lukov znamenala další nemalé investice, a přesto by nebyla
zcela komfortní. Dojezdové časy spojů by byly velmi dlouhé a často by cestující museli přestupovat. Navíc by Obec Lukov
zaplatila za každý ujetý kilometr autobusu 52 Kč. Zde si mohou občané prostudovat, jaké varianty nám byly nabídnuty:
Varianta A:
Linka 48 je napojena na stávající od-
jezdy linky 46 z Velíkové. Trasa linky je
Velíková, točna – Lukov, horní zast. –
Lukov, točna – Lukov, Domov důchod-
ců – Lukov, točna – Lukov, horní zast. –
Velíková točna s tím, že do zastávky Lu-
kov, točna zajíždí autobus vždy pouze
v jednom směru (podle toho, jestli
jede ze Zlína (zastavuje při vjezdu do
Lukova), nebo do Zlína (zastavuje až
při opouštění Lukova).
Napojení je střídavé na spoje ZE Zlí-
na a DO Zlína. To znamená, že někte-
ré spoje jedou jako pokračování lin-
ky 46 ze Štípy přes Velíkovou až na Lu- + Návaznost na stávající jízdní řád – Trasa neobsluhuje zastávku Lešná,
kov (a tedy lidé, kteří přestoupili z lin- linky 46. ZOO zadní vstup.
ky 4 se dostanou do všech místních čás- + Obsluhu je možné zajistit jedním – Delší doba cestování proti
tí) a v opačném směru spoj nejprve autobusem s minimálním zásahem stávajícímu zajištění obslužnosti
z Velíkové projede Lukovem a zpět na do oběhu linky 46 (s narůstajícím Lukova příměstskou dopravou.
Velíkové se napojí na odjezd linky 46 počtem spojů na Lukov se tento – Přestup z linky 4 na 48.
s garantovaným přestupem na linku 4 zásah zvětšuje).
ve Štípě (tedy lidé ze všech místních čás- + Trasa je stran počtu kilometrů i délky Výpočet objemu výkonů varianty A:
tí se dostanou na přestup na Zlín). trvání nejkratší. • KM připadající na obec Lukov
+ Trasa obsluhuje zastávku Lukov, na 1 spoj: 5,1 km
Časově vychází jedno kolo linky 48 na horní zast. • Rok: 252 pracovních dnů,
11 minut jízdy (Velíková – Velíková) + V sedle lze spoje na Lukov vést stran 113 nepracovních dnů
a vůz na tomto kole ujede něco málo návaznosti na linku 46 oboustranně
přes 5 km (asi 5,1). (tj. ve 40minutovém intervalu lze Roční objem výkonů:
ujet kombinaci linek 48 + 46 + 48). Výkon na 1 spoj v pracovní den:
5.1 × 252 = 1285 km
Plusy Mínusy Výkon na 1 spoj – víkend:
+ Přímé spojení na přestup z/na lin- – Trasa je vedena po ulici Košařice, 5.1 × 113 = 576 km
ku 4 v obou směrech. která nemá prioritní zimní údržbu.
Varianta B: kov, Domov důchodců – Lukov, točna Lukovská (ani v jednom směru). Vzhle-
Linka 48 je okružním prodloužením a zpět. dem k poloze linek tedy chybí pře-
linky 46 z Velíkové. Trasa linky je Velí- stupní místo.
ková, točna – Velíková, střed – Velíko- Napojení je na vybrané spoje linky 46,
vá, Dolní konec – Štípa, Na Vyhlídce – které budou linkou 48 okružně pro- Časově vychází jedno kolo linky 48 na
Štípa, U Obrázku – Štípa, družstvo – dlouženy. Návaznost na Zlín by měla 19 minut jízdy (Štípa – Štípa) a vůz na
Štípa, škola – Štípa, pošta – Kostelec, vycházet obousměrně ve Štípě. Ne- tomto kole ujede lehounce pod 9 km
hřbitov – Lešná, ZOO zadní vstup – Lu- existuje zastávka Lešná, ZOO na ulici (asi 8,9).
6