Page 4 - Chytrý zpravodaj - Křižanov 04/2025
P. 4

vidět a být viděn, je základní pravidlo             chodcům. I pro chodce představuje podzimní počasí při zhoršené
            bezpečnosti na silnicích, které platí             viditelnosti nebezpečí. Zvláště opatrní by měli být chodci při po-
                                                              hybu po komunikacích za soumraku a za svítání. Chodci jsou v sil-
        pro všechny účastníky silničního provozu.             ničním provozu ti nejzranitelnější. Vidět a být viděn, je základní
                                                              pravidlo  bezpečnosti  na  silnicích,  které  platí  pro  všechny
         S podzimním počasím přicházejí časté mlhy, řidiči proto musí   účastníky  silničního  provozu.  Za  snížené  viditelnosti  platí
       být mnohem opatrnější.                                 dvojnásob. Mnoho řidičů vozidel, kteří zranili chodce, se shodují
         Podzimní počasí s sebou přináší zhoršenou sjízdnost komuni-  na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě.
       kací. Proto policisté opětovně varují řidiče, aby v současné době   Reflexní prvek umístěný na viditelném místě musí mít kaž-
       počítali s nepříznivým počasím a přizpůsobili tomu rychlost jízdy.   dý chodec, který se za snížené viditelnosti pohybuje po pozemní
       Vozovka se vlivem spadaného listí a vlhkosti stává více kluzkou,   komunikaci, na níž není chodník ani veřejné osvětlení. Za nespl-
       zvyšuje se tím nebezpečí smyku. Počítat je třeba také se sníženou   nění povinnosti dané novelizovaným zákonem lze uložit pokutu
       viditelností a prvními námrazami. Zejména v ranních hodinách   až 1 500 korun. Každý chodec by měl pamatovat na to, že reflexní
       mohou být silnice na mostech a v lesních úsecích namrzlé.  prvky používá proto, aby chránil sám sebe před případnou kolizí
         O posledním říjnovém víkendu se mění čas a den se bude   s vozidlem, jehož řidič chodce v tmavém oblečení bez reflexních
       zkracovat, svítat začne později a večer se bude dříve stmívat.   prvků spatří mnohdy na poslední chvíli.
       Řidiči by proto měli jezdit opatrně, ohleduplně, rychlost přizpů-  Chodec by měl být vždy pozorný, opatrný a ohleduplný. Musí
       sobit aktuálnímu počasí a za snížené viditelnosti zvýšit svoji po-  chodit především po chodníku, a to po jeho pravé straně, nebo
       zornost.                                               může chodit po vyznačené stezce pro chodce. Tam kde není chod-
         Používání  předepsaného  osvětlení  na  vozidle  v  případě   ník ani stezka pro chodce, musí jít po levé krajnici, nejvíce však
       zhoršené viditelnosti, za deště, mlhy nebo sněžení má svoje   dva chodci vedle sebe. Při snížené viditelnosti nebo v nebezpeč-
       pravidla. Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová   ných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou. Vo-
       světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je   zovku by měl chodec vždy přecházet na přehledném místě, při pře-
       jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Vozidlo musí   cházení přes vozovku využívat pokud možno přechody pro chodce
       mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potká-  se světelnou signalizací a vyznačené přechody, přecházet pouze
       vací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštní-  na zelenou a je-li přesvědčen, že skutečně nic nejede. Chodec by
       ho  právního  předpisu.  Přední  světla  do  mlhy  smí  řidič  užít  jen   nikdy neměl přecházet vozovku v zatáčce nebo mezi stojícími au-
       za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí   tomobily. Pozor si chodci musí dát na přednost v jízdě tramvaje
       řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Činná plocha   a vozidel s právem přednosti jízdy, jako jsou policisté, zdravotníci
       světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna. Na kontro-  a hasiči. Chodci by měli vždy pamatovat na skutečnost, že žádný
       ly nesprávně osvětlených vozidel se budou policisté v rámci běž-  řidič nedokáže zastavit své vozidlo, pokud mu někdo náhle vstou-
       ného výkonu zaměřovat. Řidič, který za snížené viditelnosti má   pí nebo vběhne do jízdní dráhy.
       nesprávně  osvětlené  vozidlo,  se  dopouští  dopravního  přestup-  Opakovaně se setkáváme s neosvětlenými cyklisty, kteří zby-
       ku, za který může být řidič uložena pokuta v příkazním řízení až   tečně riskují své zdraví nebo i život. Cyklisté nejsou dostatečně
       do výše 1 500 korun.                                   anebo vůbec osvětleni a nepoužívají ani reflexní prvky. Cyklisté
         Pro jízdu v mlze by si měli řidiči zajistit dobrý výhled z vozi-  musí dbát na to, aby jejich kolo mělo řádné vybavení. Ve výbavě
       dla, tedy na bezpečném místě zastavit a očistit přední i zadní sklo   jízdního kola nesmí chybět dvě funkční na sobě nezávislé brzdy.
       a očistit přední i zadní světla. Zákon o silničním provozu stanoví,   Jízdní kolo musí být vybaveno vpředu odrazkou bílé barvy, vza-
       že řidič musí rychlost jízdy přizpůsobit mimo jiné i povětrnostním   du  odrazkou  červené  barvy,  oranžovou  odrazkou  na  obou  stra-
       podmínkám, a smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen za-  nách pedálu a na paprscích kol. Přední bílá odrazka a zadní
       stavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled. Musí jet tako-  červená  odrazka  může  být  nahrazena  odrazovými  materiály
       vou rychlostí, aby byl schopen zastavit před nenadálou překážkou,   umístěnými na oděvu či obuvi cyklisty. Oranžové odrazky na pe-
       a tou může být například odstavené vozidlo, předmět na silnici,   dálech mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umís-
       chodec, cyklista.                                      těnými na obuvi nebo v jejich blízkosti a oranžové odrazky na pa-
         Velice  opatrně  by  se  měli  řidiči  chovat  při  předjíždění   prscích kol mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích
       a v mlze raději vůbec nepředjíždět. Mohlo by se totiž stát, že se ne-  kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo
       stačí včas a bezpečně zařadit před předjížděné vozidlo a pak hrozí   bočních částech oděvu cyklisty.
       velké nebezpečí čelního střetu s protijedoucím vozidlem. V mlze   Blatníky, zvonek, kryt řetězu, hustilka, nářadí a náhradní díly
       je také mnohem obtížnější orientace, řidič může snadno přehléd-  nepatří do povinné výbavy jízdního kola podle právního předpisu,
       nout dopravní značku nebo minout odbočku. Řidiči se také mo-  ale jsou doporučené pro jeho provoz.
       hou orientovat podle vodorovného dopravního značení sledovat   S  výbavou  jízdního  kola  také  úzce  souvisí  vybavení  cyklisty.
       střední dělící pruh, protože při jízdě těsně při pravém okraji vo-  Nesmíme zapomenout, že cyklista mladší 18 let musí za jízdy
       zovky hrozí nebezpečí, že se tam může objevit chodec, cyklista,   použít ochranou přilbu schváleného typu. Tuto přilbu musí mít
       odstavené vozidlo nebo jiná překážka.                  za jízdy nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. V dnešní době
                                                              už i cyklisté starší 18 let, kteří nechtějí hazardovat se svým zdra-
         Mezi  další  zásady  patří  dodržovat  bezpečnou  vzdálenost
       od vpředu jedoucího vozidla, které právě kvůli nenadálé překáž-  vím, používají při jízdě také ochranou přilbu. Oblečení cyklisty by
                                                              mělo být pestré a nejlépe obsahovat reflexní prvky, které cyklistu
       ce může prudce zabrzdit. Dojde-li při jízdě v mlze k poruše vozi-  na komunikaci více zviditelní.
       dla, doporučuje se dojet pokud možno na parkoviště nebo zastavit   TEXT: kpt. PhDr. Martin Hron, koordinátor prevence kriminality,
       zcela mimo silnici. Pokud to není možné, měl by se řidič snažit                  Krajské ředitelství policie kraje Vysočina
       odstavit vozidlo co nejvíce vpravo na krajnici, na dálnici v odstav-
       ném pruhu a měl by nechat rozsvícená světla včetně mlhových,   nebudujte svému dítěti digitální stopu
       zapnout výstražné světelné zařízení a umístit v předepsané vzdá-
       lenosti výstražný trojúhelník.                           Celorepublikový  projekt  „Nebudujte  svému  dítěti  digitální
         Mlha může výrazně znepříjemnit také jízdu na kole nebo chůzi   stopu“  se  zaměřuje  na  prevenci  tvorby  digitální  stopy  dětí  –
   1   2   3   4   5   6   7   8   9