Page 4 - Chytrý zpravodaj - Křižanov 04/2025
P. 4
vidět a být viděn, je základní pravidlo chodcům. I pro chodce představuje podzimní počasí při zhoršené
bezpečnosti na silnicích, které platí viditelnosti nebezpečí. Zvláště opatrní by měli být chodci při po-
hybu po komunikacích za soumraku a za svítání. Chodci jsou v sil-
pro všechny účastníky silničního provozu. ničním provozu ti nejzranitelnější. Vidět a být viděn, je základní
pravidlo bezpečnosti na silnicích, které platí pro všechny
S podzimním počasím přicházejí časté mlhy, řidiči proto musí účastníky silničního provozu. Za snížené viditelnosti platí
být mnohem opatrnější. dvojnásob. Mnoho řidičů vozidel, kteří zranili chodce, se shodují
Podzimní počasí s sebou přináší zhoršenou sjízdnost komuni- na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě.
kací. Proto policisté opětovně varují řidiče, aby v současné době Reflexní prvek umístěný na viditelném místě musí mít kaž-
počítali s nepříznivým počasím a přizpůsobili tomu rychlost jízdy. dý chodec, který se za snížené viditelnosti pohybuje po pozemní
Vozovka se vlivem spadaného listí a vlhkosti stává více kluzkou, komunikaci, na níž není chodník ani veřejné osvětlení. Za nespl-
zvyšuje se tím nebezpečí smyku. Počítat je třeba také se sníženou nění povinnosti dané novelizovaným zákonem lze uložit pokutu
viditelností a prvními námrazami. Zejména v ranních hodinách až 1 500 korun. Každý chodec by měl pamatovat na to, že reflexní
mohou být silnice na mostech a v lesních úsecích namrzlé. prvky používá proto, aby chránil sám sebe před případnou kolizí
O posledním říjnovém víkendu se mění čas a den se bude s vozidlem, jehož řidič chodce v tmavém oblečení bez reflexních
zkracovat, svítat začne později a večer se bude dříve stmívat. prvků spatří mnohdy na poslední chvíli.
Řidiči by proto měli jezdit opatrně, ohleduplně, rychlost přizpů- Chodec by měl být vždy pozorný, opatrný a ohleduplný. Musí
sobit aktuálnímu počasí a za snížené viditelnosti zvýšit svoji po- chodit především po chodníku, a to po jeho pravé straně, nebo
zornost. může chodit po vyznačené stezce pro chodce. Tam kde není chod-
Používání předepsaného osvětlení na vozidle v případě ník ani stezka pro chodce, musí jít po levé krajnici, nejvíce však
zhoršené viditelnosti, za deště, mlhy nebo sněžení má svoje dva chodci vedle sebe. Při snížené viditelnosti nebo v nebezpeč-
pravidla. Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová ných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou. Vo-
světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je zovku by měl chodec vždy přecházet na přehledném místě, při pře-
jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Vozidlo musí cházení přes vozovku využívat pokud možno přechody pro chodce
mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potká- se světelnou signalizací a vyznačené přechody, přecházet pouze
vací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštní- na zelenou a je-li přesvědčen, že skutečně nic nejede. Chodec by
ho právního předpisu. Přední světla do mlhy smí řidič užít jen nikdy neměl přecházet vozovku v zatáčce nebo mezi stojícími au-
za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí tomobily. Pozor si chodci musí dát na přednost v jízdě tramvaje
řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Činná plocha a vozidel s právem přednosti jízdy, jako jsou policisté, zdravotníci
světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna. Na kontro- a hasiči. Chodci by měli vždy pamatovat na skutečnost, že žádný
ly nesprávně osvětlených vozidel se budou policisté v rámci běž- řidič nedokáže zastavit své vozidlo, pokud mu někdo náhle vstou-
ného výkonu zaměřovat. Řidič, který za snížené viditelnosti má pí nebo vběhne do jízdní dráhy.
nesprávně osvětlené vozidlo, se dopouští dopravního přestup- Opakovaně se setkáváme s neosvětlenými cyklisty, kteří zby-
ku, za který může být řidič uložena pokuta v příkazním řízení až tečně riskují své zdraví nebo i život. Cyklisté nejsou dostatečně
do výše 1 500 korun. anebo vůbec osvětleni a nepoužívají ani reflexní prvky. Cyklisté
Pro jízdu v mlze by si měli řidiči zajistit dobrý výhled z vozi- musí dbát na to, aby jejich kolo mělo řádné vybavení. Ve výbavě
dla, tedy na bezpečném místě zastavit a očistit přední i zadní sklo jízdního kola nesmí chybět dvě funkční na sobě nezávislé brzdy.
a očistit přední i zadní světla. Zákon o silničním provozu stanoví, Jízdní kolo musí být vybaveno vpředu odrazkou bílé barvy, vza-
že řidič musí rychlost jízdy přizpůsobit mimo jiné i povětrnostním du odrazkou červené barvy, oranžovou odrazkou na obou stra-
podmínkám, a smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen za- nách pedálu a na paprscích kol. Přední bílá odrazka a zadní
stavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled. Musí jet tako- červená odrazka může být nahrazena odrazovými materiály
vou rychlostí, aby byl schopen zastavit před nenadálou překážkou, umístěnými na oděvu či obuvi cyklisty. Oranžové odrazky na pe-
a tou může být například odstavené vozidlo, předmět na silnici, dálech mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umís-
chodec, cyklista. těnými na obuvi nebo v jejich blízkosti a oranžové odrazky na pa-
Velice opatrně by se měli řidiči chovat při předjíždění prscích kol mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích
a v mlze raději vůbec nepředjíždět. Mohlo by se totiž stát, že se ne- kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo
stačí včas a bezpečně zařadit před předjížděné vozidlo a pak hrozí bočních částech oděvu cyklisty.
velké nebezpečí čelního střetu s protijedoucím vozidlem. V mlze Blatníky, zvonek, kryt řetězu, hustilka, nářadí a náhradní díly
je také mnohem obtížnější orientace, řidič může snadno přehléd- nepatří do povinné výbavy jízdního kola podle právního předpisu,
nout dopravní značku nebo minout odbočku. Řidiči se také mo- ale jsou doporučené pro jeho provoz.
hou orientovat podle vodorovného dopravního značení sledovat S výbavou jízdního kola také úzce souvisí vybavení cyklisty.
střední dělící pruh, protože při jízdě těsně při pravém okraji vo- Nesmíme zapomenout, že cyklista mladší 18 let musí za jízdy
zovky hrozí nebezpečí, že se tam může objevit chodec, cyklista, použít ochranou přilbu schváleného typu. Tuto přilbu musí mít
odstavené vozidlo nebo jiná překážka. za jízdy nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. V dnešní době
už i cyklisté starší 18 let, kteří nechtějí hazardovat se svým zdra-
Mezi další zásady patří dodržovat bezpečnou vzdálenost
od vpředu jedoucího vozidla, které právě kvůli nenadálé překáž- vím, používají při jízdě také ochranou přilbu. Oblečení cyklisty by
mělo být pestré a nejlépe obsahovat reflexní prvky, které cyklistu
ce může prudce zabrzdit. Dojde-li při jízdě v mlze k poruše vozi- na komunikaci více zviditelní.
dla, doporučuje se dojet pokud možno na parkoviště nebo zastavit TEXT: kpt. PhDr. Martin Hron, koordinátor prevence kriminality,
zcela mimo silnici. Pokud to není možné, měl by se řidič snažit Krajské ředitelství policie kraje Vysočina
odstavit vozidlo co nejvíce vpravo na krajnici, na dálnici v odstav-
ném pruhu a měl by nechat rozsvícená světla včetně mlhových, nebudujte svému dítěti digitální stopu
zapnout výstražné světelné zařízení a umístit v předepsané vzdá-
lenosti výstražný trojúhelník. Celorepublikový projekt „Nebudujte svému dítěti digitální
Mlha může výrazně znepříjemnit také jízdu na kole nebo chůzi stopu“ se zaměřuje na prevenci tvorby digitální stopy dětí –