Page 12 - Chytrý zpravodaj - Jindřichův Hradec 02 2022
P. 12

12  | JINDŘICHOHRADECKÝ ZPRAVODAJ                                                           Žijeme naplno!



       ˆ   Ze života školního parlamentu


       Hvězdárenská 6. základní škola se nachází na sa-  vých stránkách 6. ZŠ se o tom lze přesvědčit.  ný Halloweenský T-den a  organizačně nároč-
       motném kraji Jindřichova Hradce. Neznamená   Školní rok 2021/2022 začal ve víře, že tentokrát   nější novinku Filmový T-týden. Žáci si dali zále-
       to však, že je na okraji všeho dění. O zpříjemnění   už koronavirus neznemožní realizaci připravo-  žet a v učebnách to vypadalo jako ve filmových
       a zpestření dennodenní školní rutiny se už téměř   vaných akcí a že se podaří navázat na přeruše-  ateliérech. Každá třída na 2. stupni si vybrala ob-
       desítku let stará školní parlament. A že nejde   né tradice.             líbený film či seriál a v určený čas se stylizovala
       pouze o formální sdružení, dokazují každoročně   Mezi tradiční patřily vždy takzvané T-dny – te-  do jeho postav a situací. Byli tak k vidění např.
       reportáže a alba fotografií z uskutečněných akcí.   maticky laděné dny skýtající možnost stylizace   Šmoulové, Mimoňové, Piráti z Karibiku a lupiči
       Ty úspěšné se opakují, případně vylepšují a kaž-  a podporující kreativitu, spolupráci, a především   z Papírového domu, dokonce se objevilo i Dva-
       dý rok přibývají nové nápady. Ostatně, na webo-  zábavu. Žáci už mají za sebou například oblíbe-  náct měsíčků. Samotní aktéři si museli dobře
                                                                                promyslet, koho a jak ztvární, aby se svému oko-
                                                                                lí líbili co nejvíce. Byla to totiž tentokrát i sou-
                                                                                těž o nejpovedenější dílo a nutno říci, že větši-
                                                                                na žáků si opravdu dala záležet a ukázalo se, že
                                                                                ve svých třídách umí táhnout za jeden provaz.
                                                                                O to ostatně šlo ze všeho nejvíc.
                                                                                K  tradičním akcím školního parlamentu náleží
                                                                                také projekt s názvem Děti nemyslí jen na se-
                                                                                be, ke kterému se žáci vrací po loňské covido-
                                                                                vé  pauze.  Výtvarnými  díly  se  snaží  zpříjemnit
                                                                                prostředí pacientům Oddělení následné a  re-
                                                                                habilitační péče v  Nemocnici Jindřichův Hra-
                                                                                dec. Prostřednictvím takového projektu dochá-
                                                                                zí k důležitému propojení dvou odlišných světů
                                                                                a  k  posilování schopností empatie, dobročin-
                                                                                nosti a nezištnosti.
                                                                                Velmi oblíbené, a i efektivní bývají akce, které
                                                                                chystají žáci 2. stupně svým malým kamarádům
                                                                                ze  stupně prvního. Loni se prozatím podařilo
                                                                                zrealizovat  Halloweenskou černou hodinku,
                                                                                jejíž podstatou byla záchrana kamaráda une-
                                                                                seného strašidly. Za splnění podmínek přítom-
                                                                                ných strašidel a za statečnost si žáci 2. tříd od-
                                                                                nesli sladkosti a  dobrý pocit ze zvládnutého
                                                                                úkolu. Ani na Mikuláše nepřišli prvňáčci a dru-
                                                                                háčci zkrátka. Čekala je početná “deváťácká” sva-
                                                                                tá družina s nadílkou a společným andělsko-čer-
                                                                                tovským programem. Také mikulášské tvoření
                                                                                v podobě zdobení perníčků a vytváření svícnů
                                                                                pod vedením sedmáků zkrátilo malým žáčkům
                                                                                čekání na skutečného svatého Mikuláše.
                                                                                Neméně důležitá je také osvěta, kterou zastřešu-
                                                                                je svými QR plakáty a výjimečnými prezentace-
                                                                                mi člen školního parlamentu Adam Houska, žák
                                                                                9. A. V období konkrétních výročí, která je nutné
                                                                                si připomenout, se na chodbách i ve vestibulu
                                                                                školy objeví plakáty s jednoduchým symbolem
                                                                                osobností či událostí, které v sobě ukrývají QR
                                                                                kód. Ten po načtení chytrým telefonem umožní
                                                                                zvídavým žákům zjistit podrobnosti a doplňující
                                                                                informace. I Adamovy originální a technicky vy-
                                                                                broušené prezentace několikrát za rok zpestřují
                                                                                spolužákům různých ročníků výuku. Příkladem
                                                                                zpracovaných témat jsou například výročí 11. 9.,
                                                                                osobnosti Steva Jobse či Marty Kubišové.
                                                                                Plánů, představ a  nápadů má hvězdárenský
                                                                                školní parlament hodně. Při jejich realizaci se
                                                                                jeho členové učí pracovat s kolektivem spolu-
                                                                                žáků,  organizovat,  spolupracovat,  přemýšlet
                                                                                a pracovat systematicky. Občas to nejsou úpl-
                                                                                ně jednoduché výzvy, ale to je podstatou exis-
                                                                                tence každého (nejen školního) parlamentu. Ať
                                                                                už se tedy pustí do organizace divadelního ne-
                                                                                bo zahraničního zájezdu, Dne dětí či školního
                                                                                Majálesu, přejme jim hodně zdaru a dobrého
                                                                                pocitu z vlastní práce.
                                                                                                          Marcela Fenclová
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17