Page 30 - JK 09_21
P. 30

•  Co zjišťuje sociální pracovník na
                                                   sociálním šetření?
                                                   Sociální pracovník na sociálním šetření zjišťuje
                                                   rozsah nutné pomoci. Zda žadatel zvládá jed-
                                                   notlivé základní životní potřeby sám nebo s do-
                                                   hledem a dopomocí jiné osoby nebo je zcela
                                                   závislý na pomoci druhé osoby. Ze sociálního
                                                   šetření se provádí písemný záznam.
                                                 •  Co jsou základní životní potřeby a jak se
                                                   posuzují?
                                                   Při posuzování stupně závislosti osoby se hod-
      •  Mám zhoršenou schopnost orientace         notí schopnost zvládat tyto základní životní po-
        nebo pohybu. Může mě při podání žádosti    třeby:
        někdo zastoupit?                           Mobilita – vstávání z lehu do sedu, stoj, chůze
        Ano, žadatel může stanovit zástupce na zákla-  do 200 metrů, chůze po schodech, zvládání
        dě neověřené plné moci. Z plné moci musí být   dopravování MHD.
        zřejmé, pro jaké účely je určená (jen pro podání
        žádosti, přebírání korespondence, nahlížení do   Orientace – poznávání a rozeznávání času,
        spisu nebo pro celé správní řízení), musí být   denní doby, místa a osob.
        podepsaná žadatelem (zmocnitelem) a zástup-  Komunikace – dorozumění a porozumění mlu-
        cem (zmocněncem). S vyplňováním a podáním   venou řečí nebo psanou zprávou, používání
        žádosti  vám  rád  pomůže  i  sociální  pracovník   běžných komunikačních prostředků, například
        města Jesenice.                            mobilního telefonu, zachování dlouhodobé a
                                                   krátkodobé paměti, zhoršení komunikace: na-
        •  Co když žadatel není schopný podpisu?   příklad nošení brýlí nebo naslouchátka.
        Pokud se žadatel sám nepodepíše, musí být   Stravování – nachystání studené stravy, nava-
        k žádosti přiloženo potvrzení od lékaře, že ža-  ření teplé stravy, naporcování a naservírovaní
        datel není schopen podpisu.                stravy, nalití nápoje, dodržování dietního a pit-
                                                   ného režimu.
      •   Kdo rozhoduje o příspěvku na péči?
        O nároku na příspěvek na péči rozhoduje ve   Oblékání a obouvání – nachystání oblečení a
                                                   obuvi přiměřené počasí, schopnost se sám ob-
        správním řízení Úřad práce ČR na základě po-  léct a svléct, zvládání jemné motoriky například:
        sudku Okresní správy sociálního zabezpečení   při zapínání knofl íků, zipu, zavazování tkaniček.
        a místně příslušné lékařské posudkové služby.
        Posudkový lékař vypracovává posudek o zdra-  Tělesná hygiena – provádění denní a celkové
        votním stavu žadatele z tzv. záznamu ze sociál-  hygieny, užívání vany nebo sprchového koutu,
        ního šetření a aktuální zdravotní dokumentace   zda má v koupelně kompenzační pomůcky, na-
        od ošetřujícího lékaře.                    příklad sedátko přes vanu, židli ve sprchovém
                                                   koutě nebo madla.
      •  Kde se provádí sociální šetření?          Výkon fyziologické potřeby – provádění pra-
        Sociální šetření se provádí po telefonické do-  videlné potřeby, kompenzační pomůcky na to-
        mluvě se sociálním pracovníkem Úřadu práce   aletě, například madla nebo zvýšené sedátko,
        ČR, v  přirozeném sociálním prostředí klienta   potíže při vyprazdňování, částečná nebo úplná
        (nejčastěji v  domácnosti, výjimečně ve škole,   inkontinence.
        v zaměstnání nebo v nemocnici, pokud máme   Léčebný režim – zajišťování, dávkování a uží-
        potvrzení o hospitalizaci žadatele delší než še-  vání léků. Dodržování léčebného režimu.
        desát dnů). Záznam ze sociálního šetření by měl
        být v korelaci se zdravotní dokumentací, kterou
        si lékařská posudková služba vyžádá od žada-
        telova ošetřujícího lékaře.                     ÚŘAD PRÁCE ČR
                                                        Příloha - SocS
      •  Kdo by měl být přítomen u sociálního            Tiskopis prosím vyplňte čitelně  OSÚ
        šetření?                                            Oznámení o poskytovateli pomoci podací razítko  S 15
        U sociálního šetření musí být vždy přítomen ža-
        datel o příspěvek na péči. Je vhodné, aby u so-  Tento doklad slouží k oznámení o poskytovateli pomoci a ohlášení jeho změn. Doklad musí podat žadatel o příspěvek na péči se žádostí
        ciálního šetření byl přítomen i poskytoval péče a   o přiznání příspěvku. Změny týkající se zajištění pomoci je žadatel povinen ohlásit do 8 dnů od jejich vzniku.
                                                   A. Žadatel o příspěvek na péči:
        doplňoval informace o zdravotním stavu žada-  Příjmení:  Jméno 1) :  Rodné číslo v ČR 2) :
        tele a poskytované péči a pomoci.          Rodné příjmení 3) : Obec:   ................................................................................ Část obce:   ......................................................................
                                                                Titul před:
                                                                           Státní příslušnost:
                                                                      za:
                                                   Trvalý pobyt:
                                                       Ulice:   ............................................................................. Č. p. 4) :   ................ Č. orient.:   .......... PSČ:   .................
      •  Jak dlouho trvá sociální šetření?         Skutečný  Obec:   ................................................................................ Část obce:   ......................................................................
                                                   pobyt 5) :  Ulice:   ............................................................................. Č. p. 4) :   ................ Č. orient.:   .......... PSČ:   .................
        Sociální šetření trvá průměrně třicet až padesát   Adresa pro  Obec:   ................................................................................ Část obce:   ......................................................................
                                                   doručování 5) :
        minut.                                     Rodinný stav 6) :  Ulice:   ............................................................................. Č. p. 4) :   ................ Č. orient.:   .......... PSČ:   .................
                                                   Telefon:    E-mail:      Id datové schránky:
       30




                                                   1)  Uveďte všechna jména osoby.
                                                   2)  Cizinci, pokud nemají v ČR přiděleno rodné číslo, uvedou v kolonce Rodné číslo v ČR datum narození ve tvaru den, měsíc, rok a pohlaví ve tvaru:
                                                    M nebo Ž (muž nebo žena).
                                                   3)  Kolonku Rodné příjmení vyplňte pouze v případě, že se liší od příjmení.
                                                   4)  Pokud je místo čísla popisného přiděleno číslo evidenční, uveďte před číslem písmeno E.
                                                   5)  Nevyplňujte, pokud je adresa shodná s trvalým pobytem.
                                                   6)  Do kolonky Rodinný stav zapište jednu z uvedených možností ve formě: 1 – svobodný(á), 2 – ženatý/vdaná, 3 – vdovec/vdova, 4 – rozvedený(á),
                                                    5 - registrované partnerství.
                                                                                  PROSÍM OBRAŤTE
                                                                    1/3            14 01 02 553
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35