Page 23 - 12_21
P. 23
Jesenický kurýr ZŠ
ZŠ Zdiměřice je Chytrá škola
Naši učitelé nezahálí a mohou se pochlubit prvním úspěchem v oblasti grantových a projektových
aktivit. Díky výborně připravené koncepci projektu jsme získali grant „O2 Chytrá škola“ a stali jsme se
jednou ze 129 škol, které byly od roku 2018 podpořeny.
Hlavním iniciátorem projektu je pan učitel Mgr. Jozef Lacko, školní ICT koordinátor. Přinášíme vám
jeho zamyšlení nad současnou situací dětí v digitálním světě a také informace o samotném projektu.
„Žáci základní školy informatiky a také
potřebují získat dů- prostřednictvím pre-
ležité kompetence vence. Je nutné, aby
21. století pro bu- všichni pedagogové
doucí život v digitál- školy spolupracovali
ním světě a uplatně- na osvětě a prevenci
ní se na trhu práce a doplňovali si ak-
nejen na území Čes- tuální informace. Je
ké republiky. Je nutné, aby se kruh
nutné vychovávat uzavřel.
inovátory, tvůrce, Žáci používají mo-
prakticky myslící derní technologie
a konající lidi, roz- také doma a rodiče
víjet jejich fantazii, jsou častokrát bez-
kreativitu a jazykové mocní, nemají do-
znalosti. Informatické kompetence dávají dětem statek informací, neuvědomuji si vážnost situace
nástroje, které jim umožní realizovat své myš- a mnohdy se i oni sami stávají obětí digitální kri-
lenky a sny, projevit se, a otevírají jim možnosti minality. Je důležité začlenit rodiče i celou ko-
pro jejich budoucnost. munitu do procesu vzdělávání a poskytnout jim
Když se učíme jazyk, neučíme se jenom číst, cenné informace pro jejich vlastní ochranu i pro
ale i mluvit, psát a tvořit. V současnosti jsme ochranu jejich nejbližších.
digitálními technologiemi zcela obklopeni a mu- Co konkrétně je cílem našeho projektu?
síme se je naučit nejen používat, ale i vytvářet Díky grantu rozšíříme materiální vybavení školy
je a přizpůsobovat si je pro své potřeby. Pokud o robotické programovatelné pomůcky a další
neovládáme například kódování-programování, příslušenství a zapojíme je nejen do hodin in-
jsou naše možnosti omezeny jenom na akcep- formatiky, ale i do jiných předmětů. Naučíme
tování jednotlivých produktů a softwarů, které naše pedagogy používat tyto pomůcky ve výu-
mají své limity. ce i ve volnočasových aktivitách. Naučíme děti
Digitální prostor, tak jako reálný svět, nepřináší prostřednictvím robotických pomůcek řešit
s sebou jenom výhody, ale i různé negativní vlivy, problémy, spolupracovat, objevovat, kreativně
zdravotní a duševní problémy, s nimiž se všichni tvořit, pracovat samostatně, získat základy pro
zprostředkovaně nebo osobně potkáváme. Vý- programování pomocí bloků a v programovacím
sledky průzkumů ukazují, že téměř polovina dětí jazyku. Formou přednášek seznámíme rodiče
si píše s cizími lidmi, že za kyberšikanou stojí a komunitu obce s problematikou online bez-
nejčastěji spolužáci a že kybernetická kriminali- pečnosti a zprostředkujeme jim informace, které
ta je bohužel nedílnou součástí digitálního pro- využijí ve své domácnosti a v osobním životě.
storu a ohrožuje různé věkové kategorie. Seznámíme všechny naše žáky s problematikou
Je to nový svět, který děti ze začátku objevu- online bezpečnosti, naučíme je rozeznat rizika
jí a postupně se stávají jeho součástí. V této digitální kriminality a jiných patologických jevů
oblasti je nejdůležitější kontinuální vzdělání, a poskytneme jim praktické rady pro řešení da-
osvěta a prevence. V naší škole se tomuto té- ných situací a problémů.“
matu chceme i nadále věnovat na hodinách
PaedDr. Jana Zbirovská,
ředitelka ZŠ Zdiměřice
www.mujesenice.cz Jesenický kurýr • prosinec 2021 • 23