Page 23 - 12_21
P. 23

Jesenický kurýr                                                                 ZŠ


       ZŠ Zdiměřice je Chytrá škola


       Naši učitelé nezahálí a mohou se pochlubit prvním úspěchem v oblasti grantových a projektových
       aktivit. Díky výborně připravené koncepci projektu jsme získali grant „O2 Chytrá škola“ a stali jsme se
       jednou ze 129 škol, které byly od roku 2018 podpořeny.
       Hlavním iniciátorem projektu je pan učitel Mgr. Jozef Lacko, školní ICT koordinátor. Přinášíme vám
       jeho zamyšlení nad současnou situací dětí v digitálním světě a také informace o samotném projektu.

       „Žáci základní školy                                             informatiky a  také
       potřebují získat dů-                                             prostřednictvím pre-
       ležité kompetence                                                vence. Je nutné, aby
       21. století pro bu-                                              všichni pedagogové
       doucí život v digitál-                                           školy spolupracovali
       ním světě a uplatně-                                             na osvětě a prevenci
       ní  se na  trhu práce                                            a  doplňovali si ak-
       nejen na území Čes-                                              tuální informace. Je
       ké  republiky.  Je                                               nutné, aby se kruh
       nutné  vychovávat                                                uzavřel.
       inovátory,  tvůrce,                                              Žáci používají mo-
       prakticky  myslící                                               derní  technologie
       a  konající lidi, roz-                                           také doma a  rodiče
       víjet jejich fantazii,                                           jsou častokrát bez-
       kreativitu a jazykové                                            mocní, nemají do-
       znalosti. Informatické kompetence dávají dětem   statek informací, neuvědomuji si vážnost situace
       nástroje,  které  jim  umožní  realizovat  své  myš-  a mnohdy se i oni sami stávají obětí digitální kri-
       lenky a sny, projevit se, a otevírají jim možnosti   minality. Je důležité začlenit rodiče i celou ko-
       pro jejich budoucnost.                    munitu do procesu vzdělávání a poskytnout jim
       Když se učíme jazyk, neučíme se jenom číst,   cenné informace pro jejich vlastní ochranu i pro
       ale i  mluvit, psát a  tvořit. V  současnosti jsme   ochranu jejich nejbližších.
       digitálními technologiemi zcela obklopeni a mu-  Co konkrétně je cílem našeho projektu?
       síme se je naučit nejen používat, ale i vytvářet   Díky grantu rozšíříme materiální vybavení školy
       je a přizpůsobovat si je pro své potřeby. Pokud   o  robotické programovatelné pomůcky a  další
       neovládáme například kódování-programování,   příslušenství  a  zapojíme  je  nejen do  hodin  in-
       jsou naše možnosti omezeny jenom na akcep-  formatiky, ale i  do  jiných předmětů. Naučíme
       tování jednotlivých produktů a  softwarů, které   naše pedagogy používat tyto pomůcky ve výu-
       mají své limity.                          ce i ve volnočasových aktivitách. Naučíme děti
       Digitální prostor, tak jako reálný svět, nepřináší   prostřednictvím robotických pomůcek řešit
       s sebou jenom výhody, ale i různé negativní vlivy,   problémy, spolupracovat, objevovat, kreativně
       zdravotní a duševní problémy, s nimiž se všichni   tvořit, pracovat samostatně, získat základy pro
       zprostředkovaně nebo osobně potkáváme. Vý-  programování pomocí bloků a v programovacím
       sledky průzkumů ukazují, že téměř polovina dětí   jazyku. Formou přednášek seznámíme rodiče
       si píše s  cizími lidmi, že za  kyberšikanou stojí   a  komunitu obce s  problematikou online bez-
       nejčastěji spolužáci a že kybernetická kriminali-  pečnosti a zprostředkujeme jim informace, které
       ta je bohužel nedílnou součástí digitálního pro-  využijí ve  své domácnosti a  v  osobním životě.
       storu a ohrožuje různé věkové kategorie.  Seznámíme všechny naše žáky s problematikou
       Je to nový svět, který děti ze začátku objevu-  online bezpečnosti, naučíme je rozeznat rizika
       jí  a  postupně  se  stávají  jeho  součástí.  V  této   digitální kriminality a  jiných patologických jevů
       oblasti  je  nejdůležitější  kontinuální  vzdělání,   a poskytneme jim praktické rady pro řešení da-
       osvěta a prevence. V naší škole se tomuto té-  ných situací a problémů.“
       matu  chceme  i  nadále  věnovat  na  hodinách
                                                                     PaedDr. Jana Zbirovská,
                                                                       ředitelka ZŠ Zdiměřice

        www.mujesenice.cz                                      Jesenický kurýr • prosinec 2021 • 23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28