Page 43 - Jesenický kurýr 01 2020
P. 43

Jesenický kurýr                                                 TIPY PRO VÁS



       my zjistíme, že nebyla nejvhodnější, a oni nakonec   čí se nejčastěji používá na cesty do práce nebo
       odjedou s něčím zcela odlišným, ale spokojení.   aktivní dovolenou. Přijďte se poradit a najdeme
                                                 společně optimální variantu.
       Když už jsme si vybrali konkrétní

       druh kola, co dál?                        Vaše firma v Jesenici spolupracuje
       Přichází na řadu tzv. personifi kace kola – musíme   s cyklistickým oddílem POCTA.
       vám vybrat správné sedlo, gripy, nastavení pro  V čem taková spolupráce spočívá?
       vaši postavu… Prostě udělat vše, aby se cyklista   Spolupracujeme velmi úzce a jsem moc rád, že
       na svém kole cítil maximálně pohodlně. Posadíme   můžeme podpořit rozvoj cyklistiky mezi dětmi
       ho na 2–3 doporučená kola, aby si je vyzkoušel   a mládeží. Bohužel se často setkáváme s tím, že
       a nenásilně přišel sám na to, co je pro něj nejlep-  dětem chybí potřebné fyzické dovednosti i chuť
       ší. Pak už jen zbývá vybavit vybrané kolo tak, aby   k pohybu. Spolupráce se školou je proto op-
       bylo plně funkční. Potřebujete pumpičku, náhrad-
       ní duši, povinnou výbavu, košíky a další doplňky   timální. V rámci podpory jízdy do školy na kole
       podle vašich potřeb. Důležité je dobré osvětlení.   se podařilo vybudovat cyklopřístřešek u školy,
       Dnes se klade stále větší důraz na bezpečnost  s bývalým vedením města jsme rozjeli projekt
       a silnicím se při jízdě na kole nevyhnete.   bikepark, který se dotahuje se současným vede-
                                                 ním. Jako další krok vidíme vybudování klubovny
       Co v souvislosti s bezpečností            a zajištění údržby a správy bikeparku. Jsou tu ur-
       doporučíte pro výběr cyklistické přilby?  čité komplikace, ale na řešení se pracuje.
       Používání přilby zatím není povinné, ale rozhodně   Jak vidíte možnost pohybu občanů
       doporučujeme všem. Zároveň však upozorňujeme,   po městě právě na kole?
       že její životnost je 5 let! Je důležité pečlivě přilbu
       vybrat, aby dobře seděla. Vyplatí se nezapomínat   V Jesenici a okolí je to určitě možné. Není sice
       i na další ochranné prvky – třeba rukavice. Dnes  ještě dokončena síť cyklostezek, ale důležitější je
       jsou k dispozici i chrániče loktů a kolen pro děti  odklonit dopravu z centra města. Je třeba také
       i dospělé, například pro jízdu v bikeparku. Nemusí-  budovat místa, kde si člověk může kolo bezpeč-
       te se bát nepohodlí – chrániče se vyrábějí z chytré-  ně odložit, zajít si na nákupy nebo pokračovat do
       ho měkčeného materiálu, který se při nárazu změní   města autobusem a kolo si vyzvednout až večer.
       na vysoce pevnostní, a jezdí se v nich velmi dobře.   V tomto ohledu je před námi spousta práce, ale
                                                 věřím, že to krok za krokem půjde. Například
       Jak nové kolo servisovat?                 u nové školy ve Zdiměřicích se s napojením na
       Garanční servis až do určitého počtu ujetých kilo-  páteřní cyklostezku počítá.
       metrů je samozřejmě zdarma, to se týká přibližně
       prvních 3 měsíců používání. Další servisní zásahy   Co byste nám všem jesenickým
       záleží na tom, jak intenzivně kolo používáte, nutný   cyklistům popřál do nového roku?
       je pravidelný pečlivý servis po 1 500 až 2 000 km.
       Řada lidí neví, že pravidelnou výměnu potřebuje
       například řetěz a brzdové destičky.
       V poslední době jsou velmi populární
       elektrokola…
       Je to velký fenomén dnešní doby. Lidem ovšem
       často chybí informace. Věří, že potřebují pro své
       kolo co největší kapacitu baterie. Moderní bate-
       rie ale dnes vydrží 10 až 12 hodin jízdy na jedno
       nabití, a to v sedle vydrží málokdo. Takže sou-
       středit se jen na dojezd a výkon motoru není nut-
       né, mnohem podstatnější je zaměřit se na výběr
       správného typu elektrokola, které pak maximál-
       ně využijete při všech svých aktivitách. Zároveň
       je třeba si uvědomit, že elektrické kolo je těžší  Aby na svém kole rádi a často jezdili, byli fi t, spo-
       než klasické trekingové kolo, které chce většina   kojení a zdraví a zároveň tím ohleduplní k naše-
       lidí elektrokolem nahradit. S tím souvisí i nutnost   mu životnímu prostředí. Aby z naší prodejny vždy
       vyřešit přepravu kola – na střeše ho přepravovat   odcházeli s pocitem, že dobře nakoupili a rádi se
       nelze. Elektrokolo je také často vnímáno jako kolo   k nám vraceli.
       jen pro seniory, ale opak je pravdou. V zahrani-                   Michaela Bruková


       www.mujesenice.cz                                         Jesenický kurýr z leden 2020  z 43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48