Page 32 - 05_21
P. 32

SUNNY CANADIAN                                                       Jesenický kurýr



       Max Mikuláš přibližuje, jak vznikají audioverze Sunny pohádek
       Po  vydání knížky Sunny pohádky                    sitosti. Když je nahrávka připravena,
       pro malé čtenáře usilovně pracuje-                 tak k  ní přidám hudební podklad,
       me na tom, abychom co nejdříve měli                abych vystihnul atmosféru.
       kompletní audioverzi všech příběhů.                4. Sám jsi namluvil některé pohád-
       Kromě nadšených dobrovolníků, kte-                 ky. Dokážeš říct, zda tě víc baví
       ří nahrávají v domácím prostředí, má               čtení, nebo technické zpracování
       na  celém procesu největší zásluhu                 cizích nahrávek?
       Max Mikuláš, student čtvrtého roč-                 Když pohádku nahrávám, tak vím,
       níku Gymnázia  CIS. Je  zodpovědný                 jak dopadne, ale když je už namluve-
       za technické zpracování a finální po-              ná, tak si ji můžu celou poslechnout
       dobu většiny nahrávek. K  práci se                 a nechat se překvapit. Takže pro mě
       zvukem měl vždycky blízko – skládá                 je určitě větší zábava pracovat s cizím
       vlastní hudbu a  songy vydává pod                  hlasem.
       jménem MAVO. Díky svému talentu se posouvá   5. Přestože máš spoustu zkušeností, přináší
       dále také v programu DofE.                ti účast v tomto projektu něco nového, co vy-
       1. Popiš svoji roli v projektu Sunny pohádky   užiješ i v budoucnu?
       pro malé čtenáře.                         Stoprocentně. I  když používám stejný program
       Tři roky se již věnuji produkci taneční hudby. Do-  a stejnou techniku jako na produkci hudby, je to
       vednosti, které jsem za ty roky nabral, teď využí-  přece jen něco jiného. Každá pohádka vyžaduje
       vám k úpravě a nahrávání pohádek.         jiné úpravy, a tak se každou pohádkou vlastně
       2. Jak tě tahle práce baví? Jak souvisí s tvým   učím něco nového.
       největším koníčkem?                       6. Která nahrávka se zatím podle tebe nejvíce
       Je to fajn změna. Myslím si, že je to krásný pro-  povedla?
       jekt, a jsem rád, že můžu být jeho součástí. Pro-  Za mě to bude asi pohádka Hvězdička. Strašně
       dukce hudby i úprava pohádek mají pár věcí spo-  příjemně se poslouchá  a  je  super  namluvená.
       lečných. Například při úpravě hlasu v pohádkách   Celá působí tak vesmírně a magicky a to se mi
       postupuji hodně podobně jako při úpravě vokálů   strašně líbí.
       v mých písničkách.                        7. Někteří žáci by se také rádi zapojili do na-
       3. Kolik času přibližně zabere zpracovávání   hrávání pohádek, nebo třeba rozjeli vlastní
       jedné nahrávky? Co všechno musíš s nahráv-  tvorbu. Mají ale obavy ze svého hlasu nebo
       kami udělat, než je hotová audioverze pohád-  z reakcí ostatních. Co bys jim poradil?
       ky?                                       Taky jsem se strašně bál, když jsem vydal svůj
       Samotná úprava a finalizace zabere něco málo   první song. Všichni moji kamarádi mě ale strašně
       přes hodinu. Samozřejmě pokud pohádku na-  podpořili a já zjistil, že není čeho se bát. Teď si
       hrávám sám, tak o dost déle. Z nahrávek nejpr-  moje songy pouštíme na každé párty a zpíváme
       ve odstraňuji šum. Následně hledám v nahrávce   je. Takže určitě do toho jděte a nebojte se! Věřte
       rezonance, které musím ztlumit. Pak si pohraju   mi, bude to stát za to.
       s dynamikou nahrávky, aby všechny pasáže byly
       zhruba stejně hlasité a  nebyly tam výkyvy hla-  Mgr. Lenka Khýrová, učitelka ZŠ a gymnázia
       Den Země – strom pro Sunny školku

       Letošní Den Země připadl na čtvrtek 22. dubna 2021. Tento den je věnovaný
       NÁM VŠEM, naší planetě, našemu životnímu prostředí, čistému ovzduší… Děti
       z mateřské školy se zapojily do oslav tohoto svátku v rámci svých týdenních
       třídních aktivit. Povídaly si společně se svými učiteli o tématech, jako jsou pří-
       roda, změny a ochrana životního prostředí, recyklace apod. Někteří si zkusili
       i vypěstovat svoji rostlinku, aby tak přispěli k lepšímu životnímu prostředí.
       Naši předškoláci společně sázeli za školku vlastní strom. Kanadský červený
       javor pomohli na školní zahradě usadit, zasypat hlínou a pořádně zalít. Tento
       strom společně zasadili za všechny děti z naší Sunny školky. Děti si tím uvě-
       domují, jak můžeme alespoň trochu oplatit planetě to, kolik papírů ve školce každý den používáme.
       Zároveň nám tento strom bude nejenom zdobit naši školní zahradu, ale i přispívat k lepšímu ovzduší
       v okolí naší školky a školy. Budeme se o něj starat a sledovat, jak roste do své krásy.
                                                          Mgr. Alena Kosová, ředitelka MŠ SCIS

       32 • Jesenický kurýr • květen 2021                                 www.mujesenice.cz
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37