Page 24 - Jesenice_léto
P. 24

ZUŠ                                                                  Jesenický kurýr


       . . . Učíme se improvizovat,


       aneb „jak zapomenout na"noty, které nás všichni od"dětství učí???“
       (dokončení z'minulého čísla)

       3) volná improvizace - tzv. free          Improvizace v'klasické hudbě není jen doménou
       Od' doby,  kdy  začalo  toto  improvizační  odvětví   tzv. „staré“ hudby. Běžně ji můžeme slyšet v'cír-
       vznikat  (zhruba  počátek  60.  let  20.  století),  se   kevní  hudbě  při  mších.  Improvizace  je  povinný
       mnohokrát  změnilo  a' rozšířilo.  Od' spontánní,   předmět při studiu varhan na'každé konzervatoři.
       nepřipravené hudby – například reakcí na'pod-  Klasické varhany se dají studovat i'na'některých
       něty okolních muzikantů, až po'předem připra-  českých  ZUŠ  (např.  ZUŠ  Žerotín  -  Olomouc).
       venou  a' vysvětlenou  „kostru“  improvizované   Na' mnoha  ZUŠ  v' Čechách  se  učí  improviza-
       skladby. I'v'takovém případě se ale může stát,   ce  jako  volitelný  předmět.  Já  sám  jsem  v' ZUŠ
       že  například  přesně  domluvený  konec  skladby   B. Smetany v'Plzni (zhruba ve'věku'6. - 7. třídy
       bude ve'skutečnosti úplně jiný, protože zasáhne   ZŠ) s'improvizací začínal. V'ZUŠ Jesenice vý-
       spontánní reakce někoho z'účinkujících a'ovlivní   uku  improvizace  propaguji  již  několik  let.  Nově
       tím  celý  vymyšlený  plán.  Volná  improvizace  se   založený  improvizační  „nejenjazzový“  soubor
       využívá i'v'částech napsané a'zaranžované hud-  s'pracovním názvem „Jes Jazz Group“ neodra-
       by. Nemusí jít nutně o'jazzovou hudbu. Často se   dilo od'společné práce ani uzavření škol ani ná-
       taková  hudba  využívá  například  v" muzikálech   sledná omezení výuky. Na'YouTube můžete pod
       nebo  operách/operetách,  kde  se  na' divadel-  mým jménem najít naše první pracovní video (již
       ním pódiu odehrává nějaká scéna a'orchestr má   od'prosince 2020) a'na'další nahrávce pilně pra-
       „za'úkol“ ji volně doprovodit. Po'skončení scény   cujeme.
       ukáže  dirigent  domluvené  znamení  a' orchestr
       dále pokračuje již v'„psané“ hudbě.
       Další  složkou  jazzové,  ale  tentokrát  i' komor-
       ní  (souborové)  hudby  jako  takové,  je  komuni-
       kace.  Bez  té  se  dříve  nebo  později  dostaneme
       do'bodu, kdy nás něco přestane bavit. Necítíme
       totiž zpětnou vazbu spoluhráčů a'chybí nám tím
       i'energie, kterou bychom chtěli přijímat. I'na'ko-
       munikaci  je  možné,  stejně  jako  na' improvizaci,
       pracovat a'zlepšovat se v'ní.
       Kromě jazzu a"blues můžeme improvizaci nalézt
       i' v' rock&rollu,  folku,  country,  rocku,  fusion,
       metalu,  hip-hopu,  rapu  a' v' neposlední  řadě
       i'(POZOR!!!) v"klasické hudbě.            Tímto  zveme  všechny  zájemce  o' improvizaci
       Improvizace  v' klasické  hudbě  není  nic  nového.   (a'nejen tu jazzovou), aby se k'nám přidali. Pod-
       Již v'baroku se běžně improvizovalo na'melodii   mínkou  je:  základní  znalost  not,  znalost  zá-
       i'harmonii konkrétních skladeb. Tehdy se to týka-  kladních stupnic a"rytmické cítění. Od'vede-
       lo ale především tzv. melodických ozdob (trylků,   ní ZUŠ Jesenice jsem se dozvěděl, že budeme
       nátrylů, mordentů a'mnoha dalších). I'za'pomoci   moci  pozvat  i' „nestudenty“  naší  ZUŠ  -  na' tzv.
       melodických ozdob a'různých typů vibrát (u'de-  neplacenou výpomoc či „hostování v'souboru“.
       chových, smyčcových a'výjimečně i'klávesových   Všichni, kteří máte tedy zájem o'improvizaci, bu-
       nástrojů  –  například  klavichord)  bylo  možné,   dete vítáni.
       a've'většině případů i'velmi žádané, skladbu „do-  Na'závěr si dovolím citovat dvě motta. Obě se
       tvořit“ podle svých technických možností, vkusu   vztahují k'hudbě a'mému předchozímu textu:
       a'stylových vlastností dané skladby.      „Hudba  je  univerzální  řeč  lidstva.“  (Henry
       Tzv. historicky poučená interpretace se zabý-  Wadsworth Longfellow)
       vá původní podobou renesanční, barokní, klasi-  „Hudba jsou vaše zkušenosti, vaše myšlenky,
       cistní i'romantické hudby zhruba od'60. let 20.   vaše  moudrost.  Pokud  ji  neprožíváte,  nikdy
       století. Proto si můžeme například barokní hudbu   z#vás žádná nevyjde.“ (Charlie Parker)
       včetně improvizovaných ozdob, zahranou přímo
       na'barokní nástroje nebo jejich kopie, poslech-             Jakub Šefl, DiS., učitel ZUŠ
       nout i'v'dnešní době a'přenést se tak o'více než   Zájemci o!improvizaci se mohou obracet na:
       300 let zpět v'čase.                                      jakub.sefl@jesenickaskola.cz


       24 • Jesenický kurýr • červenec–srpen 2021                         www.mujesenice.cz
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29