Page 17 - Jesenice_červen_2021
P. 17
Jesenický kurýr ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Stále přibývá nová zeleň
V měsíci dubnu až květnu proběhla realizace vý- litě ve Struhách, kde byly vysazeny duby zimní
sadby v rámci akce „Obnova a doplnění zeleně a buky lesní za původní smrky, které zdevastoval
ve městě Jesenici - jaro 2021“. Jak už bylo avizo- kůrovec.
váno v březnovém čísle, nahrazovaly se stromy, Příklady nových stanovišť stromů: dětská hřiště
které delší dobu neprosperovaly a bylo nutné je ve Zdiměřicích v Hrdličkové a Sýkorové ulici, dále
odstranit nebo se vysazovalo na nová stanoviště. u tůně Lado v Horních Jirčanech nebo u rybníka
Příkladem doplnění je výsadba stromořadí jeřá- Pančák, kde má nová výsadba postupem času
bu ptačího a dvou jabloní lesních u cyklostezky nahradit původní dřeviny.
ze Zdiměřic do Rozkoše. Nebo výsadba v loka- Bc. Martin Kolín
odbor životního prostředí
Hluk z dopravy a plán dálnice D3
Dne 10. 5. 2021 proběhla schůzka s Martinem 1. Napojení D3 na D0 se uvažuje v blízkosti
Kupkou, statutárním zástupcem a náměstkem města, což by ohrozilo životní prostředí v celé
hejtmanky pro oblast silniční dopravy za účasti oblasti a zejména hluk, který je dnes na hra-
pracovníků Správy a údržby silnic Středočeské- nici limitů, by se stal pro občany Jesenice
ho kraje. Této schůzky se za Jesenici zúčastnili neúnosným.
starosta Pavel Smutný, místostarostka Iva Řehul- 2. Doprava na D0 je již dnes přetížená s častými
ková a předsedkyně Komise pro životní prostředí kolapsy v dopravě a není na ní tedy logicky
Renáta Voláková. akceptovatelné přivést další tranzitní dopra-
vu.
Na schůzce byla diskutována hluková situace 3. Západní trasa D3 vede krásnou a cennou
Jesenice a námětek Kupka byl seznámen s dlou- přírodou s rekreačním zázemím pro Prahu
hodobě neuspokojivou situací. Bylo konstatová- a okolí a není tedy žádoucí takovouto hod-
no, že protihluková opatření na nových obchva- notnou lokalitu zničit tranzitní kamionovou
tech centra nemohou významně ovlivnit celkově dopravou. Rozumnější se jeví trasa, po které
špatnou hlukovou situaci z okruhu, kde projíždí již doprava jezdí, tedy východní varianta. Bylo
mezinárodní kamionová doprava a že současná konstatováno, že EIA u obou variant vychá-
protihluková opatření v podobě nespojitých valů zela stejně.
nemohou být srovnatelná s tím, co je možné vi- 4. Západní varianta D3 vede poddolovaným
dět v Německu či Rakousku. Náměstek Kupka územím u Jílového a zatím provedené geo-
tento rozdíl v protihlukových opatřeních potvrdil logické průzkumy jsou nedostatečné. Trasa
a přislíbil zástupcům Jesenice, že se bude otáz- tedy není v tomto ohledu vůbec připravená
ce hlukového zatížení Jesenice věnovat, a to a je vůbec otázkou, zda by v území vést vů-
včetně zjištění, proč policie toleruje o 10 km/h bec mohla.
vyšší rychlost kamionů, než je rychlost daná zá- Martin Kupka přednesl jediný důvod pro západ-
konem. ní variantu, a tou je ukotvení v Zásadách územ-
ního rozvoje Středočeského kraje. Tento důvod
Dalším tématem schůzky byla trasa D3. Zástupci považujeme za zcela marginální, jelikož zásady
Jesenice přednesli důvody, proč západní vari- územního rozvoje je dokument, který je žádoucí
antu u Jesenice považují za neakceptovatelnou v čase aktualizovat.
a nevyhovující současnému stavu: Renáta Voláková
zastupitelka a předsedkyně Komise ŽP (STAN)
www.mujesenice.cz Jesenický kurýr • červen 2021 • 17