Page 5 - JK0620
P. 5

Jesenický kurýr                                          SLOVO STAROSTY



                        Vážení spoluobčané, sousedky a sousedé,

                        náš život se pomalu zase vrací do normálních kolejí. Opět si můžeme zajít
                        zacvičit, zajít do kina či restaurace a děti začaly chodit do školek a mnohé
                        i do škol. Konečně! Obě naše školky jsem v polovině května osobně navští-
                        vil a z rozzářených očí a širokých úsměvů bylo naprosto zřejmé, že se děti
                        do školky již opravdu těšily. Jsem rád, že ředitelky našich školek a ředitel
                        jesenické školy situaci dobře zvládají. A to především díky disciplinovanosti
                        dětí, jejich rodičů a výborné práci zaměstnanců školy i obou školek. Děkuji
                        všem za tolik potřebnou součinnost.
        V pondělí 25. května byla zahájena stavba nové školy ve Zdiměřicích. Na poli čekaly zaparkované
        bagry déle než týden, chyběl jen podpis smlouvy. Tu jsem nemohl podepsat dříve, než nám bylo
        doručeno rozhodnutí o poskytnutí dotace od MŠMT. Úřední šiml se vyřádil, zkonzumoval pár
        měsíců našeho života a 20. května jsme po intenzivní komunikaci s MF ČR a MŠMT obdrželi klad-
        né rozhodnutí. Ihned poté byla podepsaná smlouva a bagry se mohly pustit do práce. V mezičase
        jsme ještě dojednali ukládku ornice na přilehlá pole obhospodařovaná Agrem Jesenice tak, aby
        stovky náklaďáků nemusely odvážet ornici po místních komunikacích. U takové významné stavby
        se sluší a patří poklepat na základní kámen. To plánujeme na 25. června. Více informací o tomto
        klíčovém projektu píšu v samostatném článku na dalších stranách. Držme palce, ať nám škola
        roste před očima a nenastanou nějaké neočekávané prodlevy, které by stavbu zbrzdily.
        Kromě této významné investice můžeme sledovat i práce na první etapě obchvatu našeho měs-
        ta. Celý obchvat máme v územním plánu přes 20 let a je obrovským úspěchem, že se konečně
        realizuje alespoň první etapa. Práce na druhé etapě snad začnou v tomto roce po žních. Potěšilo
        mě usnesení Rady Středočeského kraje, která vyhověla naší žádosti a odsouhlasila zahájení in-
        vestiční přípravy třetí etapy, tedy přeložky silnice II/603 (Budějovická). Tím se opět posouváme
        o krok blíže v naší vizi jesenického náměstí. Nejen pro tu je důležité také budoucí řešení MHD.
        Proto jsme do Jesenice svolali jednání se zástupci IDSK a starosty dotčených obcí. Všichni jsme se
        shodli, že cílem není z Jesenice udělat přestupní terminál pro JV region. Nechceme, aby Jesenice
        v budoucnu sloužila podobně jako Černý Most či Zličín. Hlavní otázkou bylo, zda zástupci IDSK
        vidí vizi tramvaje do Jesenice po Budějovické ulici, jak o ní uvažují na krajském úřadě, jako reál-
        nou a smysluplnou. Tramvaj z centra Prahy přes Modřany, Libuš a Písnici je však nereálná vzhle-
        dem k nutnosti vybudovat tunel v Libuši za 9 mld. Kč. A stavět tramvaj o délce 4 km od budoucí
        konečné metra D v Písnici do Jesenice také nedává smysl. Jako nejefektivnější se jeví tzv. parciální
        trolejbusy. Jsou to elektrobusy, které si v určitých úsecích „přisají“ elektřinu z trolejí, čímž doplní
        baterie a mohou fungovat na stávajících linkách Kamenice – Praha, Jílové – Praha apod. Naší vizí
        je odklonit tranzitní automobilovou dopravu z centra Jesenice a ulici  Budějovickou  ponechat
        výhradně pro MHD a místní obsluhu. Na Šátalce by pak tento elektrobus pokračoval po samo-
        statném koridoru směr Vestec – Biocev a dále k terminálu metra D v Písnici. Jsem rád, že se nám
        podařilo najít rozumné řešení, kdy MHD nebude postávat v kolonách stojících aut, ale nebude
        ani odtržena od lidí někde daleko v polích a zároveň nebude muset dojít k asanaci a vyvlastňo-
        vání některých nemovitostí na Budějovické. Snad se podaří přesvědčit i vedení Středočeského
        kraje, že je tato varianta daleko levnější a hlavně reálnější.
        Jesenici trápí nejen doprava samotná, ale i  dopravou generovaný hluk. Zde se také blýská
        na o trochu lepší časy. Okolo nově budovaného obchvatu je instalována i protihluková zeď, která
        by jesenickou zástavbu měla částečně odclonit od hlukové zátěže z D0. A na dálničním okruhu
        v okolí Jesenice budou v červnu zahájeny práce spojené s instalací kamer pro úsekové měření
        rychlosti. Vzhledem k tomu, že hlukovou zátěž vytváří především rychle jedoucí kamiony, mělo
        by i toto opatření mít pozitivní dopad pro životní prostředí v našem městě. Se zahájením zkušeb-
        ního provozu měření rychlosti se počítá 7. září.
        Poslední květnové pondělí se uskutečnilo zasedání zastupitelstva, které jsme vzhledem ke karan-
        ténním opatřením museli odložit z původně plánovaného 19. března. Bylo projednáno celkem
        30 bodů. Je potěšující, že jsme našli shodu v podpoře spolků, které se v této nelehké době bez
        finanční pomoci města neobejdou. Podařilo se odsouhlasit i zřizovací listinu nové školy s názvem
        Základní škola Zdiměřice, projednat střednědobý výhled financí města s ohledem na očekáva-
        nou ekonomickou recesi a mnoho dalšího.
        S přáním pohodových dnů
                                                                       Pavel Smutný (STAN)
                                                                           starosta města


        www.mujesenice.cz                                       Jesenický kurýr • červen 2020 • 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10