Page 32 - JK0620
P. 32
SUNNY CANADIAN Jesenický kurýr
Kariérové poradenství ve SCIS
vají se v pravidelných individuálních rozhovorech.
Kariérový poradce SCIS se stává pro studenty
během studia gymnázia důležitým průvodcem
a záchytným bodem. Z naší praxe vyplynulo, že
studenti pro diskuse o svém kariérovém zaměře-
ní často více preferují nestranného posluchače,
kterému důvěřují, a je jim občas příjemnější řešit
tyto záležitosti mimo rodinu a rodiče.
Společně s kariérovým poradcem studenti SCIS
navštěvují významné veletrhy vysokých škol,
veletrhy pracovních příležitostí, přednášky vy-
sokých škol, dny otevřených dveří. Pravidelně
zveme do školy zástupce nejen českých, ale i za-
O svou budoucnost se nejpozději v 8. ročníku zá- hraničních vysokých škol i s jejich studenty, aby
kladní školy začne zajímat každý žák. Ve veřejné měli naši žáci možnost popovídat si se zástupci
sféře existuje řada subjektů poskytujících karié- škol a zeptat se na otázky, které je v souvislosti
rové poradenství, ovšem škola je žákovi nejblíže. se studiem a budoucím uplatněním zajímají.
Školní kariérové poradenství má směřovat
k tomu, aby se žák vědomě sám rozhodl. Ob- SCIS je bilingvní škola a řada studentů míří
sahem poradenské práce je de facto vedení na vysoké školy do zahraničí. Kariérový porad-
žáka k zohledňování vlastních přání a možností ce je na škole pro studenty partner, který jim
na straně jedné, na straně druhé pak k orienta- pomáhá s výběrem univerzity a s přihlašováním
ci v bohaté nabídce škol, kdy kromě jiného hra- na zahraniční školy přes přihlašovací portály.
je roli i budoucí uplatnění žáka na trhu práce. Konzultuje a pomáhá studentům projít hladce
Na SCIS je kariérové poradenství vedeno jako zpracováním přihlášky, vede studenty při sesta-
samostatná disciplína oddělená od výchovného vování motivačních dopisů a zajišťování potřeb-
poradenství. ných referencí.
Na základní škole počíná poradenský cyklus Jelikož v současné době máme již úspěšné ab-
v 8. ročníku testem profesní orientace, kdy po- solventy našeho gymnázia a spokojené vysoko-
mocí dotazníku žák zjišťuje, jaký profesní typ je školské studenty v Čechách i v zahraničí, jsme
mu nejbližší a jaké uplatnění by mohl v budouc- v kontaktu s bývalými žáky a dbáme na to, aby
nosti mít. Výsledky dotazníku jsou orientační i oni předávali a sdíleli své cenné zkušenosti
a žáka k ničemu nezavazují. a postřehy, a aby tak naši studenti měli příležitost
V 9. ročníku počíná cyklus individuálních poho- učit se a inspirovat se od nich.
vorů, kdy s využitím dotazovacích technik, ana-
lýzy školní úspěšnosti a informací o konkrétních PhDr. Magdalena Jiříková,
školách dospěje poradce s žákem k výstupu, kariérová poradkyně pro ZŠ
který je už většinou zaměřen na jmenovitou volbu Mgr. Petra Kucharčuková,
střední školy. Žáci se také pravidelně seznamu- kariérová poradkyně pro gymnázium
jí s nabídkami středních škol na výstavě Schola
Pragensis.
Cílem kariérového poradenství na gymnáziu
je pomáhat našim studentům správně se roz-
hodnout pro budoucí profesní přípravu a volbu
zaměstnání, připravit studenty na reálný vstup
do profesního života v oblasti klíčových kompe-
tencí a naučit studenty nadále na sobě pracovat,
rozvíjet se a umět využívat vlastní potenciál.
Nespornou výhodou gymnázia SCIS je nižší po-
čet studentů v každém ročníku, proto má kari-
érový poradce možnost soustředit se na dlou-
hodobou a individuální práci se studenty. Jsou
po celou dobu studia v úzkém kontaktu a setká-
32 • Jesenický kurýr • červen 2020 www.mujesenice.cz