Page 17 - Chytrý Zpravodaj - Husinec číslo 3 2021
P. 17
vývěsky, stával malý dřevěný krám, kte- ústavu jezdit do Řeže autobusy z Prahy. zdravotní střediskem, ale jakmile se
rý v polovině sedmdesátých let smetla Tenkrát to bylo spojení Řež – Zahrad- dostavěl ústav, tak se středisko velmi OR
vichřice. Potom se tam velmi rych- ní město, protože tam měl tehdy ústav, rychle přestěhovalo dolů k ústavu. V
le naproti postavila ta samoobsluha, než se vše přestěhovalo, laboratoře. TL: Také jsem zaslechl, že v místech,
co je tam dodnes. Hospoda byla dole TL: Já jsem dojížděl z Prahy od roku kde je v ústavu budova takzvaných vel- ZHO
na hlavní a také v Husinci. kých zbytků a na sousedních pozem-
Když jsem začínal v roce 1974 do- KDYŽ CHTĚL NĚKDO JET cích, byla kdysi plánována výstavba
jíždět do Řeže, tak byl v budově na za- takzvaného plutoniového hospodář- O
stávce vpravo zřejmě nějaký železniční VLAKEM, TAK MUSEL JÍT POD ství. Údajně se zde měly přepracová- R
sklad, poté vlevo od něj pokladna a na- ŠKOLU. TAM BÝVAL PŘÍVOZ vat reaktorové články a mělo se z nich
konec úplně vlevo čekárna. Ta měla DO ŽALOVA, PROTOŽE JEŠTĚ dostávat plutonium. Proto zde prý byla
otevřenou pouze malou část, ale větší dlouho stavební uzávěra. Tento plán
část tvořila místnost, ve které byla do- NESTÁL MOST V ŘEŽI. však padl v osmašedesátém, když sem
konce i akumulační kamna, takže tam přišli Rusové.
bylo v zimě teplíčko, a to byl luxus. 1974 a také bych řekl, že vlaky jezdi- KŠ: Co já tedy vím, bylo to pravděpo-
Vlastně to byla nutnost, protože vlaky ly dieselové, ale jistě si to nepamatuji. dobně v souvislosti s reaktorem A1.
nejezdily zdaleka tak často jako dnes. Nebyly to dnešní příměstské vlaky, ale Tento typ reaktoru se využíval ve Stá-
• Ohledně vlaků se Vás táže pan Ale- osobní vlaky do Roudnice, Ústí a Děčí- tech a zejména v Anglii a nazýval se
xander Káldy z předchozího štafe- na. Jízdní řád nebyl pravidelný, ne jako Calder Hall. Významné bylo, že byl
tového rozhovoru: V té době jezdily dnes po půl hodině, a člověk to musel energetický a že měl možnost produ-
do Řeže příměstské vlaky, předpoklá- mít někde napsané. kovat plutonium. Jenže na to my jsme
dám, že parní. Dochovaly se vzpomín- • Co dalšího se ještě v obci změnilo? neměli. Možná si někdo myslel, že z té
ky či fotografie? TL: Na plácku nad paneláky, v té nízké „á jedničky“, která byla typu Calder
KŠ: Že by jezdily parní, si nevybavuji, budově, prý býval lágr. Hallu, sem přijdou palivové články.
myslím, že jezdily vlaky dieselové. Já KŠ: Tam bývalo dokonce lágrů něko- Sice sem přišly, nicméně nebyly zkou-
pamatuji, že když chtěl někdo jet vla- lik. Když se stavěl ústav, tak tam byd- mány nějakou destrukcí, pouze se pro-
kem, tak musel jít pod školu. Tam býval leli především stavaři a dělníci. Také hlédly a zkoumala se jejich životnost.
přívoz do Žalova, protože ještě nestál v těch lágrech asi dva roky bývali vojá- • Děkuji Vám za Váš čas. Jakou další
most v Řeži. My jsme se nastěhovali ci, protože byla idea, že musí být ústav zajímavou osobnost byste rádi přizvali
v roce 1961 a ještě několik let jsme jez- hlídaný, proto byl na hranici ústavu k příštímu štafetovému rozhovoru?
dili jenom přívozem. V počátcích byl vojenský bunkr. Jeden z těch lágrů byl TL: Navrhoval bych pro rozhovor pana
ústav jen stavbou a jako první se posta- Miloslava Sazmu a rád bych se zeptal,
vila administrativní budova, pravděpo- zda se od pamětníků nedozvěděl:
dobně i s kádrovým oddělením. Tepr- • Jak to vypadalo s fotbalem či spor-
ve potom, když se začal ústav zavádět, tem v Řeži před válkou? Slyšel jste něco
začalo jezdit vlakem mnohem více lidí. od pamětníků?
A to pak bylo v přívozu a na lodi tak • Jaká byla případně situace za války?
narváno, že se muselo jezdit několi- Hrál se fotbal, byly tu i jiné sporty?
krát. Jeden z mých známých se jednou • Naše fotbalové hřiště, původně so-
na přívozu zmáčel (smích). Zkrátka kolské, je vyhloubené ve svahu. Jistě
bylo to, zejména v zimním období, ná- bylo zapotřebí hodně zemních prací.
ročné. Proto v době, kdy ještě nestál Jak hřiště vznikalo?
most, začaly zejména pro zaměstnance Markéta Skřípalová 17