Page 17 - Chytrý Zpravodaj - Husinec číslo 3 2021
P. 17

vývěsky, stával malý dřevěný krám, kte-  ústavu jezdit do Řeže autobusy z Prahy.  zdravotní střediskem, ale jakmile se
       rý v polovině sedmdesátých let smetla  Tenkrát to bylo spojení Řež – Zahrad-  dostavěl ústav, tak se středisko velmi   OR
       vichřice. Potom se tam velmi rych-  ní město, protože tam měl tehdy ústav,  rychle přestěhovalo dolů k ústavu.  V
       le naproti  postavila ta  samoobsluha,  než se vše přestěhovalo, laboratoře.  TL: Také jsem zaslechl, že v  místech,
       co je tam dodnes. Hospoda byla dole  TL: Já jsem dojížděl z  Prahy od  roku  kde je v ústavu budova takzvaných vel-  ZHO
       na hlavní a také v Husinci.                                            kých  zbytků  a  na  sousedních  pozem-
         Když jsem začínal v  roce 1974 do-   KDYŽ CHTĚL NĚKDO JET            cích,  byla kdysi plánována  výstavba
       jíždět do Řeže, tak byl v budově na za-                                takzvaného plutoniového hospodář-      O
       stávce vpravo zřejmě nějaký železniční   VLAKEM, TAK MUSEL JÍT POD     ství. Údajně se zde měly přepracová-   R
       sklad, poté vlevo od něj pokladna a na-  ŠKOLU. TAM BÝVAL PŘÍVOZ       vat reaktorové články a mělo se z nich
       konec úplně vlevo čekárna. Ta měla   DO ŽALOVA, PROTOŽE JEŠTĚ          dostávat plutonium. Proto zde prý byla
       otevřenou pouze malou část, ale větší                                  dlouho  stavební  uzávěra.  Tento plán
       část tvořila místnost, ve které byla do-  NESTÁL MOST V ŘEŽI.          však padl v osmašedesátém, když sem
       konce i akumulační kamna, takže tam                                    přišli Rusové.
       bylo v  zimě teplíčko, a  to byl luxus.  1974 a  také bych řekl, že vlaky jezdi-  KŠ: Co já tedy vím, bylo to pravděpo-
       Vlastně to byla nutnost, protože vlaky  ly dieselové, ale jistě si to nepamatuji.  dobně v  souvislosti s  reaktorem A1.
       nejezdily zdaleka tak často jako dnes.  Nebyly to dnešní příměstské vlaky, ale  Tento typ reaktoru se využíval ve Stá-
       • Ohledně vlaků se Vás táže pan Ale-  osobní vlaky do Roudnice, Ústí a Děčí-  tech  a  zejména  v  Anglii  a  nazýval  se
       xander Káldy z  předchozího štafe-  na. Jízdní řád nebyl pravidelný, ne jako  Calder  Hall.  Významné  bylo,  že  byl
       tového rozhovoru: V  té době jezdily  dnes po půl hodině, a člověk to musel  energetický a  že měl možnost produ-
       do Řeže příměstské vlaky, předpoklá-  mít někde napsané.               kovat plutonium. Jenže na to my jsme
       dám, že parní. Dochovaly se vzpomín-  • Co dalšího se ještě v obci změnilo?  neměli. Možná si někdo myslel, že z té
       ky či fotografie?                  TL: Na plácku nad paneláky, v té nízké  „á  jedničky“, která byla typu Calder
       KŠ: Že by jezdily parní, si nevybavuji,  budově, prý býval lágr.       Hallu, sem přijdou palivové články.
       myslím,  že  jezdily  vlaky  dieselové.  Já  KŠ: Tam bývalo dokonce lágrů něko-  Sice sem přišly, nicméně nebyly zkou-
       pamatuji, že když chtěl někdo jet vla-  lik. Když se stavěl ústav, tak tam byd-  mány nějakou destrukcí, pouze se pro-
       kem, tak musel jít pod školu. Tam býval  leli především stavaři a  dělníci. Také  hlédly a zkoumala se jejich životnost.
       přívoz do  Žalova, protože ještě nestál  v těch lágrech asi dva roky bývali vojá-  • Děkuji Vám za Váš čas. Jakou další
       most v  Řeži. My jsme se nastěhovali  ci, protože byla idea, že musí být ústav  zajímavou osobnost byste rádi přizvali
       v roce 1961 a ještě několik let jsme jez-  hlídaný, proto byl na  hranici ústavu  k příštímu štafetovému rozhovoru?
       dili jenom přívozem. V  počátcích byl  vojenský bunkr. Jeden z těch lágrů byl  TL: Navrhoval bych pro rozhovor pana
       ústav jen stavbou a jako první se posta-                               Miloslava Sazmu a rád bych se zeptal,
       vila administrativní budova, pravděpo-                                 zda se od pamětníků nedozvěděl:
       dobně i s kádrovým oddělením. Tepr-                                    • Jak to vypadalo s  fotbalem či spor-
       ve potom, když se začal ústav zavádět,                                 tem v Řeži před válkou? Slyšel jste něco
       začalo jezdit vlakem mnohem více lidí.                                 od pamětníků?
       A to pak bylo v přívozu a na lodi tak                                  • Jaká byla případně situace za války?
       narváno, že se muselo jezdit několi-                                   Hrál se fotbal, byly tu i jiné sporty?
       krát. Jeden z mých známých se jednou                                   • Naše fotbalové hřiště, původně so-
       na  přívozu zmáčel (smích). Zkrátka                                    kolské, je vyhloubené ve  svahu. Jistě
       bylo to, zejména v zimním období, ná-                                  bylo  zapotřebí hodně zemních prací.
       ročné. Proto v  době, kdy ještě nestál                                 Jak hřiště vznikalo?
       most, začaly zejména pro zaměstnance                                                     Markéta Skřípalová  17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22