Page 18 - Chytrý Zpravodaj - Husinec číslo 1 2021
P. 18

OR  Karlovy a Akademie věd, CERGE-EI. Já  Učím na vysoké škole, takže jsme ze dne  • Jak dlouho bydlíte v Řeži a co se Vám
                                             na den přešli na distanční výuku. Když  zde líbí?
          jsem hned po Listopadu dokončil elek-
      V   trotechnickou fakultu na ČVUT. Nějak  to zvládnou učitelky na prvním stupni,  Nastěhovali jsme se před více než deseti
          jsem tehdy tušil, že silnoproudá elektro-
                                             proč bychom to nezvládli na  vysoké  lety. Chtěli jsme být nablízku severu Pra-
      ZHO  technika a práce v ČKD nebudou to pra-  škole, kde máme poslušné doktorandy?  hy, kde měly děti školu, máme práci i pří-
          vé ořechové. Lákala mě dříve zapověze-
                                             (smích) Co se týče výzkumů, tam mi  buzné, a zároveň být venku v přírodě. Řež
      O   ná oblast moderních společenských věd.  stačí jen počítač.  Takže to zvládám dob-  je velmi specifické místo tím, že tu není
          Rok jsem proto opět studoval ekonomii  ře. Má to řadu výhod, ale samozřejmě  průjezdní autodoprava, je zde obrovský
      R   na Fakultě sociálních věd UK a pak pře-  chybí lidský kontakt, hosté ze zahraničí,  výzkumný areál, který obec kromě inten-
          šel na doktorský program CERGE. Teh-  konference.                      zivní dopravy neruší, a má přitom řadu
          dy bylo výhodou, že jsem uměl anglic-  • Jaký  bude  mít  uzavření  škol  vliv  přínosů. Také v Řeži vnímám vyšší než
          ky a matematiku. Po doktorátu a dvou  na vzdělání a ekonomiku, pokud to lze  běžnou vzájemnou ohleduplnost lidí,
          studijně-výzkumných pobytech v  USA  vůbec predikovat?                 k životnímu prostředí a údržbě veřejných
          jsem tam začal dělat výzkum a učit.  Spočítal jsem to pro Česko již loni  prostranství, snahu se veřejně angažovat
          • Od silnoproudé elektrotechniky k eko-  na  jaře po  vzoru kolegů ze  Světové  ve prospěch obce.
          nomii práce a vzdělání je to celkem vel-  banky. Jde o  hrubé odhady založené  • Ve Vašem volném čase se rád věnuje-
          ký obrat.                          na odhadech parametrů dopadů školní  te jízdě na kole. S tím souvisí i poslední
          A předtím jsem k  tomu měl maturitu  výluky na  budoucí produktivitu žáků  otázka od pan Holeni. Tvoje kolo-sklá-
          ze slaboproudé elektrotechniky. Televize  a  studentů. Čtvrtletní výluka na  všech  dačka, na které je tě ve vsi možné vídat,
          a telefony sice dnes fungují úplně jinak,  úrovní škol bez náhrady výukou dis-  tě nabíjí fyzicky, psychicky nebo obojí?
          než nás tehdy dva roky učili. Ale mate-  tanční odpovídá ztrátě v  řádu pěti set  Určitě obojí. Skládačka Brompton byl su-
          matika, programování, systémové tech-  miliard korun ušlých budoucích výděl-  per dárek k padesátinám. Protože mám
          nické myšlení se velmi hodí i v moderní  ků.  Distanční  výuka  ztráty  sice  výraz-  intelektuální a  sedavé zaměstnaní, je
          ekonomii.                          ně snižuje, ale za skoro rok to těch 500  skvělé to okořenit jízdou na kole do prá-
            Společenské vědy to mimochodem  miliard ztráty bude. A  samozřejmě tu  ce v Praze, a ještě lépe odpoledne zpět.
          mají těžší než technické. My totiž ne-  jsou neekonomické dopady související  Dnes, když mě z republiky někam pozve
          můžeme až na výjimky experimentovat.  s nedostatkem společenských kontaktů,  škola na přednášku, tak hned zjišťuji, zda
          Ekonomiku můžeme jen z dálky pozo-  interakcí a negativní dopady na dušev-  tím směrem jede vlak a spojím to s cy-
          rovat a z toho usuzovat co s čím a jak  ní zdraví. Ty jsou mimochodem patrné  klovýletem po kraji. Pak mi ani nemusí
          souvisí. A  když pak třeba zjistíme, jak  nejvíce u mladých a u matek s menšími  nabízet honorář, tohle mi stačí. (smích)
          trhy fungují a  lidé se to dozví, reagují  dětmi.                      • Jakou další zajímavou osobnost byste
          a námi objevený efekt přestane fungo-                                  rád pozval ke  štafetovému rozhovoru
          vat. Zatímco Newtonovy nebo Kirchho-                                   pro příští číslo obecního zpravodaje?
          ffovy zákony fungují pořád, ať o  nich                                 Navrhuji předat štafetu panu Alexandro-
          víme či ne. Přínos společenských věd je                                vi Káldymu a rád bych se zeptal:
          u nás politiky i veřejností podceňován.                                • Co Váš koníček ohledně železnice za-
          Kvalitní výzkum i výuka v oborech jako                                 hrnuje?
          je ekonomie, politologie, psychologie,                                 • Jaké relikvie v podobě fotky či čehoko-
          sociologie a dalších je velmi důležité pro                             liv si nejvíce ceníte a proč?
          úroveň veřejných debat i kvalitu vládnu-                               • Přijal  byste  pozvání  z  obce  a  dal  čas
          tí v zemi. I proto se snažím o osvětu.                                 od času osvětovou přednášku zájemcům
          • Jak se projevila ve Vaší profesi pro ko-                             z řad veřejnosti o železniční historii?
   18     ronavirová krize?                                                                        Markéta Skřípalová
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23